Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe zou je dat willen doen? Dan moet er al iemand daar heel de dag postvatten en tellingen gaan uitvoeren.

Tesla kan zoiets met een simpel scritpje uit de computer laten rollen. Net zoals je bijvoorbeeld op Google bij verschillende winkels de drukte pieken kan zien (op welke basis dat opgemaakt is weet ik ook niet), maar Tesla zou ook op basis van alle gegevens die ze heeft zulke grafiek kunnen maken.

De vraag is echter wat is het nut er van. Als je moet laden moet je laden, je gaat dan toch niet een grafiekje gaan bekijken om tot de constatering te komen dat het druk zal zijn, ga je dan niet laden en stil staan?
Ik zie hier het nut wel van in. Ik bepaal voor een groot deel mijn eigen planning. Als ik weet dat ik zal moeten laden onderweg dan kan ik hier bij mijn afspraak al rekening mee houden. Dat doe ik met zwarte zaterdagen ook...
 
Je zou het kunnen crowdsourcen. Kleine app die je even opstart als je bij een SC aankomt en 1 vraag beantwoord : congested? yes/no. Het leuke is dat je van de drukke uren vanzelf snel de data krijgt en van de uren waarbij er geen meldingen komen je ook wel kan aannemen dat er dus geen congestion is.
 
ben ik het ook mee eens.

soms kan het niet; maar het gebeurt toch regelmatig dat ook ik wel wat kan schuiven met de planning om een file te vermijden.

Ik blijf hopen op een update die ons bij het kiezen van een bestemming waarbij SuC (s) nodig zijn daarover informeert (op stukken in Duitsland zit er soms maar 50 km tussen), slim door ook al rekening te houden met de aankomsttijd van andere Tesla's die die SuC in de nav hebben gekozen en dan bij aankomst een advies welke stall te kiezen. Alle data zijn er dus het is een kwestie van een leuke puzzel in elkaar zetten voor de Tesla it'ers.
 
  • Like
Reactions: Jkr85
Je bedoeld deze? Hangen ook in Amsterdam en Tilburg.

Zie ook hier Opening Tesla Europe HQ Amsterdam Tonight.....

Bezetting Chargers.jpg
Bezetting Chargers2.jpg
 
Je zou het kunnen crowdsourcen. Kleine app die je even opstart als je bij een SC aankomt en 1 vraag beantwoord : congested? yes/no. Het leuke is dat je van de drukke uren vanzelf snel de data krijgt en van de uren waarbij er geen meldingen komen je ook wel kan aannemen dat er dus geen congestion is.
De superchargers app biedt al langer de mogelijkheid om in te checken en info te geven over de bezetting en laadsnelheid.
 
De real-time bezetting van een SUC dat vind ik wel interessant om te weten. En die schermen die hierboven zijn gepost had ik nog nooit gezien. Tesla heeft dus wel degelijk de informatie in real-time. Met een mooie update in de wagen zou het zo fijn zijn om die stalls zoals op die foto's te visualiseren en bijvoorbeeld aan te geven welke stall het interessants is om te parkeren om te laden op basis van de oplaad percentages van de overige wagens. Als het moeilijk te integreren is in de maps, maak er dan een aparte app van, dan geraakt dat app venster tenminste ook wat opgevuld.

Er staat echter op die schermen wel bij de bezetting "up to 10 minute delay". En dat zal wat veel zijn om dit in te bouwen in de wagen.
 
Wat vooral leuk is aan het filmpje is dat je er mee kunt rekenen :)

Zo levert Amsterdam die 24 uur 5.196 kWh aan 173 auto's die gebruik maken van maximaal 10 stalls en daar dan 34 minuten laden.

- Per auto wordt er dus 5.196 / 173 = 30,03 kWh geladen.
- In totaal laden ze 173 x 34 = 5.882 minuten.
- Met 10 stalls past er 24 x 60 x 10 = 14.400 minuten laden in die 24 uur.
- Dus de bezettingsgraad is ongeveer 41%.
- Een auto krijgt dus 30 kWh en dat duurt 34 minuten, het gemiddelde vermogen dat per laadsessie geleverd wordt is dan dus 30 / 34 x 60 = 53 kW.

Als je die berekeningen ook voor de andere SuC's die voorbij komen in dit filmpje en andere screenshots of filmpjes op Youtube uitvoert kom je wat vermogen aan gaat eigenlijk altijd op dezelfde waarde (ergens tussen 52 en 54 kW). En daarmee lijkt een SuC niet echt voordeel te bieden boven een andere 50 kW DC lader, zoals die van Fastned of degene die bij veel van der Valk's staan.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2017-02-02 om 13.11.54.png
    Schermafbeelding 2017-02-02 om 13.11.54.png
    295.7 KB · Views: 20
Mooie berekening.
Ben benieuwd hoe het gaat veranderen nu de kosten de SuC en Fastned naar elkaar toe gaan.
30kWh bij fastned was €25,- bij Suc €0. Wordt €18,- versus €6,-.
Overigens los van het gegevens dat Fastned nog niet de snelheid haalt en een SuC, tot zeg 45% SoC, 3 maal zosnel is. Maar het groiet naar elkaar toe.