Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
eens. 10 min omrijtijd voor een laadstop van een kwartier is zonde tijd. Bij korte laadstops van 10-20min is het service concept van vdV te langzaam. (zelfs een tosti is voor 11:00 niet verkrijgbaarrr). Dan liever de Duitse McD op een Autohof waar een prima McCafé in zit.

Dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur (en levensfase, heb ik geleerd). Omdat wij toch maar in een piepklein landje wonen zijn bij mij de SuC stops binnen NL nu al in de regel hooguit 20 minuten. In die tijd heb ik een kop koffie in de lounge echt wel kunnen scoren. Ik verwacht dat mijn volgende Tesla met de nieuwe batterijen zo'n 150 km meer range zal hebben en dan zal het al bijna niet meer nodig zijn. Thuis kunnen vertrekken met 500 km aan boord is in de meeste gevallen voldoende. Een alternatief wordt dan lunchen in een restaurant met DeC, heb je in een uurtje toch 55 tot 80 km erbij geladen en kunnen lunchen. En een retourtje Groningen (vanuit Tilburg) kan dan met één keer stoppen in Zwolle i.p.v. twee keer, wat voor de belasting van de infra ook weer gunstig is.
 
Ik ben het wel met je eens, maar ik denk dat ze niet veel keus zullen hebben. Het is voor Tesla makkelijk om met zo'n parapludeal met vdValk en Accor simpel om aan de nodige ruimte te komen om hun SuCs uit te rollen, bovendien in de buurt van snelwegen.
Stel je voor dat ze met Shell en Rijkswaterstaat zouden moeten onderhandelen. Dan was de eerste SuC er niet voor 2020 geweest.

Het is niet optimaal, maar wel pragmatisch.
Pragmatisch? Zeker! Maar ik vind de locaties sub-optimaal vanwege de vele 'hoepels' waar je door moet om bij de SuC te komen. Verloren tijd die ik ook had kunnen laden.


Helemaal eens. Het omrijden duurt nooit meer dan enkele minuten. En tijdens het laden kun je altijd een kop koffie of iets te eten nemen. Ook dan geef ik de voorkeur aan Van der Valk tegenover bijv. een Burger King. Vooral Zwolle is een prettige lokatie om even te lunchen. Wel wordt het daar heel druk. Stond ik in het begin vaak alleen of met nog een Tesla, nu staan er regelmatig 12 Tesla's aan de SuperCharger.
4 minuten op de heenweg en 4 op de terugweg. 8 minuten in totaal. Bij een laadsnelheid van 100kW is dat 13kWh ofwel bijna 53km bereik die ik niet kreeg omdat ik moest omrijden. Wat mij betreft best wel significant.

In Zwolle vind ik het al helemaal drama als je vanuit het Noorden komt. Dan ben je best wel lang aan het rijden om bij de SuC te komen.

Het voelt voor mij altijd als een flinke onderbreking. Ook een beetje als 2e rangs dat ik weer langs een maffe plek langs van de snelweg af moet gaan laden. En bij vd Valk koop ik al nooit wat. Duurt mij allemaal veel te lang :)

eens. 10 min omrijtijd voor een laadstop van een kwartier is zonde tijd. Bij korte laadstops van 10-20min is het service concept van vdV te langzaam. (zelfs een tosti is voor 11:00 niet verkrijgbaarrr). Dan liever de Duitse McD op een Autohof waar een prima McCafé in zit.
Ha, een medestander!

Begrijp mij niet vekeerd, ik vind SuC's mooi en fijn dat ze er zijn. Maar het huidige beleid van bij vd Valk plaatsen vind ik gewoon niet fijn. Te veel manouvres die ik moet maken alvorens ik vanaf de snelweg sta te laden.
 
Pragmatisch? Zeker! Maar ik vind de locaties sub-optimaal vanwege de vele 'hoepels' waar je door moet om bij de SuC te komen. Verloren tijd die ik ook had kunnen laden.



4 minuten op de heenweg en 4 op de terugweg. 8 minuten in totaal. Bij een laadsnelheid van 100kW is dat 13kWh ofwel bijna 53km bereik die ik niet kreeg omdat ik moest omrijden. Wat mij betreft best wel significant.

In Zwolle vind ik het al helemaal drama als je vanuit het Noorden komt. Dan ben je best wel lang aan het rijden om bij de SuC te komen.

Het voelt voor mij altijd als een flinke onderbreking. Ook een beetje als 2e rangs dat ik weer langs een maffe plek langs van de snelweg af moet gaan laden. En bij vd Valk koop ik al nooit wat. Duurt mij allemaal veel te lang :)


Ha, een medestander!

Begrijp mij niet vekeerd, ik vind SuC's mooi en fijn dat ze er zijn. Maar het huidige beleid van bij vd Valk plaatsen vind ik gewoon niet fijn. Te veel manouvres die ik moet maken alvorens ik vanaf de snelweg sta te laden.
Lijkt me een gegeven, waar nu weinig meer aan te veranderen is of je moet weer een ICE gaan rijden. Persoonlijk heb ik liever een plaats waar ik even rustig kan zitten, dan dat ik op een tankshop ben aangewezen. Daar rijd ik graag een paar minuten voor om.
 
Lijkt me een gegeven, waar nu weinig meer aan te veranderen is of je moet weer een ICE gaan rijden. Persoonlijk heb ik liever een plaats waar ik even rustig kan zitten, dan dat ik op een tankshop ben aangewezen. Daar rijd ik graag een paar minuten voor om.
Dat is dan echt persoonlijk ja.

Ik hoef niet perse een plek waar ik rustig kan zijn. Laden gaat naar 15 tot 20 min toe in de nabije toekomst. Dan is een tankstation voor mij prima.

Afijn, elke SuC er bij is mooi mee genomen!
 
A2 Breukelen, dat is 2 rotondes, een smal weggetje én een slagboom om bij het hotel te komen. Dat maakt het toch helemaal geen handige plek voor een Supercharger?

Hier klink je als de Fastned aandeelhouder -;) Voor sommige SuC's ben ik het me je eens - kijk eens naar Frankrijk langs de péage bijvoorbeeld en Italië heb ik ook aardig om moeten rijden.
Maar in dit geval gaat om twee minuten als je uit Amsterdam komt, en pakweg 1 minuut als je uit Utrecht komt gerekend vanaf het afslaan.Ok, en dan twee keer. So what? Dat 'smalle weggetje" ken ik daar ook niet - kom er bijna dagelijks omdat we er kantoor hebben. Daarbij ken ik genoeg ouderwetse tankstations langs de snelweg waar je minstens ook twee of meer rotondes nodig hebt - met name op (tol)wegen in het buitenland waar de stations maar aan één kant van de weg staan.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het maakt ook nogal een verschil of je op vakantie bent of gewoon binnen Nederland of aangrenzende landen aan het werk bent. Dan is 10 min extra op weg naar huis meer een verlies dan, pak n beet drie kwartier in het zonnetje met de kids bij de speeltuin. Een Supercharger aan een express-Spa lijkt me als Classic seat rijder een welkome afwisseling van de vreetschuren overigens.
 
Eigenlijk is het toch leuk dat ieder zijn zin krijgt? Wie langs de snelweg wil laden pakt Fastned en wie een SuC wil gaat naar een SuC. Luxe.
Maar het gaat allemaal best nog wel beter worden (dan het al is). Tot nu toe hebben we een batterij die tegen zijn grenzen aanloopt. Met de huidige batterij is 100 kWh voor S en X de max en als we naar de 3 kijken dan ligt de grens op 75 kWh. De huidige batterij. Over de nieuwe, die in de 3 (maar ook dit jaar in S en X) komt, is nog niets gezegd. Inmiddels zijn de prijzen van batterij-packs aardig aan het dalen en met die nieuwe batterij zou het zomaar kunnen dat er een 3 (optioneel) met grotere batterij komt die 500 km bereik geeft (realistisch) en dat S en X optioneel tot 700 km kunnen gaan. Als dat zo is dan heb je, als je vol van huis gaat, in ons kleine landje niet eens meer de noodzaak om onderweg te laden (lossen is een ander verhaal). Als dan ook nog eens de meeste (weg)restaurants, conferentieoorden, bedrijvenparkings een DeC aanbieden is de discussie van vandaag alweer een stukje nostalgie.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Het niet thuis kunnen laden is ook het grootste probleem als ik collega's hier de suggestie doe om eens te kijken naar elektrisch rijden. Vaak wonen ze in een appartement en is er geen laadpaal in de parkeergarage onder het appartementencomplex. Daarnaast is het vaak ook lastig om er een laadmogelijkheid te krijgen. Of als er een laadpaal in de buurt zit, is het een publiek laadpunt van 35 ct per kWh, wat natuurlijk heel veel duurder is dan de 17 a 18 ct per kWh die je tegenwoordig thuis op daltarief betaalt. Die lage energiekosten is juist wat elektrisch rijden nog een beetje interessant maakt als je vergelijkt met rijden op brandstof en voornamelijk naar de kosten kijkt.

Bij tussenwoningen is het overigens hetzelfde verhaal, ook daar is het vaak lastig om een laadvoorziening te krijgen als je gewoon langs de weg moet parkeren ergens.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het vergroten van het bereik zou de laadpunten ook minder belasten.

Dat klopt Hendrik, dat is ook onderdeel van mijn relaas. En als we de laatste update van Tesla erbij nemen dan zien we dat ze juist in steden waar mensen ervan worden weerhouden om een EV te kopen door het ontbreken van een eigen laadmogelijkheid local-SuC's neer gaan zetten zodat men met een keer of wat per week in 15 minuten tot 90% kunnen laden. Maar ook Model 3 is met een prijs vanaf 40k niet echt een volksauto voor Jan Modaal. Het zal in eerste instantie toch de groep zakelijke rijders zijn waarvan een groot deel wel een eigen oprit/garage heeft. Ik ga er niet van uit dat iedereen thuis kan laden, maar de meesten die zich een S,X of 3 kunnen permitteren waarschijnlijk wel. Het is ook niet zwart/wit of of/of maar en/en.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het nog wel tegenvalt hoeveel mensen uit die groep echt een eigen oprit of garage hebben. Vooral in de grotere steden is mijn ervaring dat je rustig een woning van 3 ton kunt hebben zonder eigen parkeergelegenheid. Maar ook hier in Enschede is dat niet anders als je meer richting het centrum zit.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het nog wel tegenvalt hoeveel mensen uit die groep echt een eigen oprit of garage hebben. Vooral in de grotere steden is mijn ervaring dat je rustig een woning van 3 ton kunt hebben zonder eigen parkeergelegenheid. Maar ook hier in Enschede is dat niet anders als je meer richting het centrum zit.

Woning van 3 ton in 010 is op haar best een appartement...
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het nog wel tegenvalt hoeveel mensen uit die groep echt een eigen oprit of garage hebben. Vooral in de grotere steden is mijn ervaring dat je rustig een woning van 3 ton kunt hebben zonder eigen parkeergelegenheid. Maar ook hier in Enschede is dat niet anders als je meer richting het centrum zit.

En daarvoor komen dan straks, ik denk eerste helft 2018, SuC's komen in regio's en onze Randstad (en stedelijke gebieden daarbuiten), een dichtheid krijgen als bijv. de Bay Area dan komt het allemaal wel goed. En dan zal laden voor 20 ct/kWh (incl. BTW) een mooi sellingpoint zijn.

Schermafdruk 2017-04-26 13.05.59.png
 
Ik zal morgen eens in Venlo kijken of er toevallig al iets te bespeuren is. Je weet het nooit!

Ik denk eerlijk gezegd dat het nog wel tegenvalt hoeveel mensen uit die groep echt een eigen oprit of garage hebben. Vooral in de grotere steden is mijn ervaring dat je rustig een woning van 3 ton kunt hebben zonder eigen parkeergelegenheid. Maar ook hier in Enschede is dat niet anders als je meer richting het centrum zit.
Dan wil je ook geen 10km rijden voor een SuC. Een tankstation vind je ook vaak binnen 2km van je woning.

Zo dicht moet het netwerk met snelladers zijn. Dat gaat Tesla niet voor elkaar krijgen gok ik.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Het niet thuis kunnen laden is ook het grootste probleem als ik collega's hier de suggestie doe om eens te kijken naar elektrisch rijden. Vaak wonen ze in een appartement en is er geen laadpaal in de parkeergarage onder het appartementencomplex. Daarnaast is het vaak ook lastig om er een laadmogelijkheid te krijgen. Of als er een laadpaal in de buurt zit, is het een publiek laadpunt van 35 ct per kWh, wat natuurlijk heel veel duurder is dan de 17 a 18 ct per kWh die je tegenwoordig thuis op daltarief betaalt. Die lage energiekosten is juist wat elektrisch rijden nog een beetje interessant maakt als je vergelijkt met rijden op brandstof en voornamelijk naar de kosten kijkt.

Bij tussenwoningen is het overigens hetzelfde verhaal, ook daar is het vaak lastig om een laadvoorziening te krijgen als je gewoon langs de weg moet parkeren ergens.
Ik hoor heel vaak dat mensen publiek laden kostbaar vinden. Maar wees reeel, bij thuis laden komt ook de aanschaf en installatie van een laadpunt. Een laadpunt plus installatie (met separate meter etc) zit al rond de 1000 euro. Als je dan ook nog een Maxum nodig hebt om overbelasting te voorkomen kom je al boven de 1500 uit. Dus de eerste 10.000 kWh ben je bij publiek laden goedkoper uit.

Als je net zoals ik na 2 jaar weer verhuisd, en de nieuwe kopers willen geen laadpunt, ben je daarna weer een paar 100 euro uit om het opnieuw te installeren. En als na 4 of 5 jaar je lader defect raakt, moet je weer een nieuwe kopen.

Dus ja, thuis laden is wel goedkoper, maar je moet wel reëel vergelijken.
 
Ik zal morgen eens in Venlo kijken of er toevallig al iets te bespeuren is. Je weet het nooit!
Het is dat ik niet thuis ben, anders was je welkom geweest!
Zou in Venlo ook bij het Heierhoeve wegrestaurant (aan de A67) kijken. Hier zit ook een Burgerking en hier is de nodige ruimte voor een SuC. Bij VdV Venlo is de parkeergelegenheid al beperkt en vraag me af of hier dus ruimte voor een SuC is. Je zult het wel zien als je er langs gaat.