Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoor heel vaak dat mensen publiek laden kostbaar vinden. Maar wees reeel, bij thuis laden komt ook de aanschaf en installatie van een laadpunt. Een laadpunt plus installatie (met separate meter etc) zit al rond de 1000 euro. Als je dan ook nog een Maxum nodig hebt om overbelasting te voorkomen kom je al boven de 1500 uit. Dus de eerste 10.000 kWh ben je bij publiek laden goedkoper uit.

Als je net zoals ik na 2 jaar weer verhuisd, en de nieuwe kopers willen geen laadpunt, ben je daarna weer een paar 100 euro uit om het opnieuw te installeren. En als na 4 of 5 jaar je lader defect raakt, moet je weer een nieuwe kopen.

Dus ja, thuis laden is wel goedkoper, maar je moet wel reëel vergelijken.
Ik heb dat zelf wel vergeleken toen ik mijn Tesla bestelde. Ik was inderdaad ook +/- 1000 euro kwijt om mijn installatie van 1 fase naar 3 fasen om te zetten, een 'rood stopcontact' te krijgen voor de UMC en om er een MID-gecertificeerde meter tussen te hebben. Maar ik laad ongeveer 5000 kWh per jaar. Dus als je dan ineens 0,18 euro per kWh meer moet betalen, is dat al 900 euro. Dus die 1000 euro heb je er na net iets meer dan een jaar al uit.

Dat omslagpunt ligt bij mij dus ook heel veel eerder dan 10.000 kWh, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van of je inderdaad een Maxem neemt, de prijs van je energieleverancier en de tarieven bij het publieke laadpunt. Dus het verschilt eigenlijk per persoon.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Janc
Hans, waar je beredenering mank gaat is dat je er vanuit gaat dat iedereen thuis kan laden. Dat is niet het geval. Zeker niet in het segment van de Model 3. "Jan Modaal" heeft niet altijd een eigen oprit met een laadpaal...
#factcheck: Volgens het CBS hebben van de 7,1mio woningen er 4,7mio géén eigen parkeergelegenheid, 66% van de huishoudens is dus aangewezen op de straat.
 
#factcheck: Volgens het CBS hebben van de 7,1mio woningen er 4,7mio géén eigen parkeergelegenheid, 66% van de huishoudens is dus aangewezen op de straat.
34 % heeft dit dus wel en daar zitten relatief veel van degenen die een auto van >40k zullen rijden. Niet allemaal natuurlijk maar bovenaan het lijstje blijft staan dat alles in het werk moet worden gesteld om een gemakkelijke laadmogelijkheid te geven. Of dat nu een aantal vaste laders zijn onder een flatgebouw (zou heel eenvoudig kunnen) of een aantal SuC pleinen maakt daarbij niet uit. Men zal al heel blij als men een keer per week een paar kilometer hoeft te rijden naar een laadplein met voorzieningen en SuC (Fastned en Tesla) en dan in een kwartiertje weer voor een week genoeg te hebben. Rijdt men meer dan komt men er zonder meer vaak genoeg langs.

Maar eigenlijk ging het hier niet om. Ik heb aangegeven dat met een groter bereik, dat er naar mijn mening zeker aan zit te komen, minder nodig zal zijn om onderweg te laden als men met voldoende van huis gaat. Of dat dan vanaf een eigen oprit, een laadplein in de wijk of een SuC binnen de stad gaat is niet van belang. Men hoeft minder te stoppen onderweg en de ergernis bij sommigen over de ongemakken zal niet meer nodig zijn.
 
Last edited:
Ik hoor heel vaak dat mensen publiek laden kostbaar vinden. Maar wees reeel, bij thuis laden komt ook de aanschaf en installatie van een laadpunt. Een laadpunt plus installatie (met separate meter etc) zit al rond de 1000 euro. Als je dan ook nog een Maxum nodig hebt om overbelasting te voorkomen kom je al boven de 1500 uit. Dus de eerste 10.000 kWh ben je bij publiek laden goedkoper uit.

Als je net zoals ik na 2 jaar weer verhuisd, en de nieuwe kopers willen geen laadpunt, ben je daarna weer een paar 100 euro uit om het opnieuw te installeren. En als na 4 of 5 jaar je lader defect raakt, moet je weer een nieuwe kopen.

Dus ja, thuis laden is wel goedkoper, maar je moet wel reëel vergelijken.

Je kan ook gewoon thuis een blauwe stekker gebruiken, laadt @30km/u of zo en heeft me denk ik niet eens 100 EUR gekost (installatie, aparte zekering en nieuwe kabel van meterkast naar carport). Ook nog nooit een defect gehad aan de Tesla mobiele lader, sedert 2013, ook al hangt die dus steeds buiten onder de carport. Kortom, die oplossing werkt ook wel, zelfs zonder 'smart' installatie, in combinatie met het laden starten na 01u00 of zo (en pas op voor kerstdiners en dergelijke :)). Hangt natuurlijk ook af van persoonlijke factoren (aantal kilometers per dag etc.).
 
Er ligt een heel groot deel van de oplossing bij laden op je werkplek. Dagelijks rijden honderdduizenden wagens naar hun werk en staan ze daar acht uur stil.

Het moet voor werkgevers veel aantrekkelijker gemaakt worden om veel laadpalen te plaatsen op de parking. Aangezien ze er lang staan moeten dat ook geen 3f32A aansluitingen zijn. Bovendien moet het mogelijk zijn om de elektriciteit te kunnen doorrekenen aan een laag tarief via bv je loon. Of het geven als extra legaal voordeel, als onderdeel van je mobiliteitsbudget, etc...

Maar ik zie momenteel niet in waarom je als bedrijf dit zou willen doen, tenzij de bedrijfsleider zelf een overtuigde elektrische rijder is maar dan nog stoot hij op vragen wat met de kost van de elektriciteit? Is dit een extra legaal voordeel?

Het zou bovendien een deel oplossen van de extra vraag naar elektriciteit tijdens de nacht die niet altijd op te vangen is door groene stroom en dus vele nucleaire en gas centrales in leven houden.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Carl
Hoewel het futuristisch lijkt (maar dat is bij de plannen van Elon altijd zo en toch worden ze vroeg of laat waar) ga ik er al van uit dat straks onze Model 3 wanneer hij niet voor ons nodig is via een Sharebutton voor anderen beschikbaar is. Wat we nu het taxigebeuren noemen verandert enorm. We zullen de stilstand van de auto kunnen beperken door via een app de auto vrij te geven zodat hij een deel van zijn kosten terugverdient. Wellicht wil iemand dan, omdat zelfrijden wat verder weg is, eraan mee verdienen door zich als chauffeur aan te bieden en een aantal uren per dag met de auto mensen vervoert naar fitness, ziekenhuis, stadscentrum etc.
Geheel volgens het masterplan van Tesla. Dat is ook inzetbaar voor auto's die op de werkplek zijn aangekomen en dan voor de eigenaar aan het werk gaan. Ik vertel het gewoon want er wordt toch al af en toe aan mij getwijfeld maar ik zie dat gebeuren. Alles is het kader van de Tesla-fleet. Als er genoeg aanbod is en de prijs schappelijk zou het wel eens heel wat goedkoper kunnen zijn dan zelf een auto kopen. Dat delen zal een essentieel deel van de nieuwe mobiliteit gaan worden.
 
#factcheck: Volgens het CBS hebben van de 7,1mio woningen er 4,7mio géén eigen parkeergelegenheid, 66% van de huishoudens is dus aangewezen op de straat.
Van die 34% mag je wel aannemen dat ze 1 of meerdere auto's hebben. Van die 66% zal een veel groter deel geen auto bezitten. Desalniettemin wil je er wel op kunnen vertrouwen dat je kunt laden als je er wel één bezit.
 
Waarom van Elon niet meteen de president van de wereld maken samen met Tesla als zijn uitvoerende macht, meteen de hemel op aarde en alle hongersnood en drinkwaternood de wereld uit! Elon for President!

Neen, dat zou zonde zijn. Dan moet hij zich bezig houden met allerlei triviale zaken en dat leidt tot verzanden in oeverloos geneuzel. Maar je hebt gelijk, als er één iemand is waarvan je kunt zeggen dat hij er echt iets mee doet (en er toe doet) dan is Elon het wel. Dat ben ik met je eens maar laat hem zijn eigen ding doen, dat werkt beter als niemand hem voor de voeten loopt.
 
Van die 34% mag je wel aannemen dat ze 1 of meerdere auto's hebben. Van die 66% zal een veel groter deel geen auto bezitten. Desalniettemin wil je er wel op kunnen vertrouwen dat je kunt laden als je er wel één bezit.
Zelfs in de meest verstedelijkte gebieden beschikt nog steeds de helft van de huishoudens over minstens 1 auto. Daarbuiten scheelt het allemaal niet zo veel, eigen P of niet. Lang leve het CBS.

tabel.JPG


Maar als er redelijk goede laadinfra is, dan is P in de openbare ruimte voor EV's geen enkel probleem zoals in Amsterdam bijvoorbeeld. Je struikelt hier over de Tesla's.
 
  • Informative
Reactions: Steven
Er ligt een heel groot deel van de oplossing bij laden op je werkplek. Dagelijks rijden honderdduizenden wagens naar hun werk en staan ze daar acht uur stil.

Het moet voor werkgevers veel aantrekkelijker gemaakt worden om veel laadpalen te plaatsen op de parking.

Maar ik zie momenteel niet in waarom je als bedrijf dit zou willen doen, tenzij de bedrijfsleider zelf een overtuigde elektrische rijder is maar dan nog stoot hij op vragen wat met de kost van de elektriciteit? Is dit een extra legaal voordeel?

Het zou bovendien een deel oplossen van de extra vraag naar elektriciteit tijdens de nacht die niet altijd op te vangen is door groene stroom en dus vele nucleaire en gas centrales in leven houden.

De beste opmerkingen van de laatste posts in deze thread...
En vaak de vraag gesteld hoe laadinfra bij bedrijven verder te stimuleren, het antwoord weet ik ook niet 1-2-3.
Publiek geld er tegenaan gooien lijkt me niet wenselijk. Hooguit zou een ondernemer kunnen profiteren van de verkoop van goedkope zonnestroom op het moment dat deze veel aanwezig is?
 
"Maar ik zie momenteel niet in waarom je als bedrijf dit zou willen doen"

Misschien iets in de zin van maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen? Het valt me op dat in dit forum doorgaans alleen maar naar de financiële economische kant gekeken wordt. Als je je investering niet binnen X jaar terugverdient ga je geen zonnepanelen leggen.. Juist in het bedrijfsleven merk ik juist meer en meer een kentering waarbij verder wordt gekeken dan de financiële korte-termijn winst...

Welvaart uitdrukken in geld (BBP) is maar één vorm maar niet per definitie de vorm van welvaartsbepaling. Waarom zouden ondernemers pas laadpalen neer gaan zetten als ze er extern toe gedwongen of gestimuleerd worden? Is overigens prima te doen door het verplicht te stellen X procent van de parkeerplekken van een laadpaal te voorzien met een minimum van Y palen. In Californië geldt al iets vergelijkbaar bij het bouwen van nieuwe huizen.
 
Heel leu
Hoewel het futuristisch lijkt (maar dat is bij de plannen van Elon altijd zo en toch worden ze vroeg of laat waar) ga ik er al van uit dat straks onze Model 3 wanneer hij niet voor ons nodig is via een Sharebutton voor anderen beschikbaar is. Wat we nu het taxigebeuren noemen verandert enorm. We zullen de stilstand van de auto kunnen beperken door via een app de auto vrij te geven zodat hij een deel van zijn kosten terugverdient. Wellicht wil iemand dan, omdat zelfrijden wat verder weg is, eraan mee verdienen door zich als chauffeur aan te bieden en een aantal uren per dag met de auto mensen vervoert naar fitness, ziekenhuis, stadscentrum etc.
Geheel volgens het masterplan van Tesla. Dat is ook inzetbaar voor auto's die op de werkplek zijn aangekomen en dan voor de eigenaar aan het werk gaan. Ik vertel het gewoon want er wordt toch al af en toe aan mij getwijfeld maar ik zie dat gebeuren. Alles is het kader van de Tesla-fleet. Als er genoeg aanbod is en de prijs schappelijk zou het wel eens heel wat goedkoper kunnen zijn dan zelf een auto kopen. Dat delen zal een essentieel deel van de nieuwe mobiliteit gaan worden.
Heel leuk dat delen van je auto maar wordt je als leaserijder (en volgens mijn zijn er best veel leaserijders on de Tesla bestuurders) niet vrolijk van mbt je kilometers vergoeding bij overschrijden van het aantal kilometers in je contract (zelfs al zou je een vergoeding krijgen voor het delen van je auto), frequenter onderhoudsbeurten en banden vervangen, ruitenwisservloeistof, etc. Om nog niet te spreken over hoe je je auto weer terug krijgt als er steeds andere mensen in jouw auto rijden als je zelf zuinig bent op je auto. Als ik naar andere openbare/publieke voorzieningen kijk gaat de gemiddelde medemens toch heel anders om met zaken die niet van hunzelf zijn. Ik persoonlijk zou dat delen van de auto dus absoluut niet doen.
 
Heel leu

Heel leuk dat delen van je auto maar wordt je als leaserijder (en volgens mijn zijn er best veel leaserijders on de Tesla bestuurders) niet vrolijk van mbt je kilometers vergoeding bij overschrijden van het aantal kilometers in je contract (zelfs al zou je een vergoeding krijgen voor het delen van je auto), frequenter onderhoudsbeurten en banden vervangen, ruitenwisservloeistof, etc. Om nog niet te spreken over hoe je je auto weer terug krijgt als er steeds andere mensen in jouw auto rijden als je zelf zuinig bent op je auto. Als ik naar andere openbare/publieke voorzieningen kijk gaat de gemiddelde medemens toch heel anders om met zaken die niet van hunzelf zijn. Ik persoonlijk zou dat delen van de auto dus absoluut niet doen.

Jawel maar we zijn dan weer een paar jaar verder en misschien regelt Tesla wel die lease voor ons. En het hoeft helemaal niet. Ikzelf zou het prachtig vinden als ik zou kunnen aangeven wanneer onze 3 straks niet nodig is en hij gebruikt wordt, tegen vergoeding, allemaal via app met verrekening via de fleet, door vijfsterren rijders. (Dat zat ook in het verhaal van Elon)