Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat klopt, J. Daar wordt het gerucht niet geloofwaardiger van.

De ontkenning door Jon McNeill, daarentegen...

Ontkenning?!? Hij bevestigt juist expliciet dat peak supercharging rate afneemt naarmate er meer is snelgeladen en dit via een actief controle mechanisme. Het enige wat ie ontkent is dat Tesla het doet om superchargen te ontmoedigen. Maar dat is een stropop, niemand beweerde dat in de discussie in kwestie.
 
Ter verduidelijking, @schonelucht. Dat was precies mijn punt. Jon's reactie maakte het gerucht juist geloofwaardiger. Het door een service medewerker ingetypte rapport met in kromme bewoordingen wat hij dacht dat een echte technicus tegen hem had gezegd, deed dat namelijk niet.

Jon ontkent/weerlegt impliciet dat er een vooropgesteld aantal snellaadsessies (teller/counter) is, na overschrijding waarvan het maximale laadvermogen geknepen wordt. Dat was de speculatie van de oproerkraaiers in het US draadje, analoog aan de werkelijke countergate affaire in de Performance modellen. Uiteraard bevestigt hij dat er begrenzingen zijn in de natuur- en scheikundige processen in de batterijen, zodat Tesla afwegingen moet maken tussen performance en levensduur. Ook dat analoog aan countergate.
In hoeverre Jon zelf -na countergate- nog geloofwaardig is, laat ik verder over aan eenieders eigen beoordeling.

Mijn complottheorie is dat er wel degelijk een teller is voor snelladen en we dus Countergate Mk.II hebben. Want helaas telt de teller ook de Chademo sessies mee naast de Supercharge sessies. (De Tesla Chademo-adapter werkt volgens het Supercharge protocol.) Als de teller is geijkt op een bepaald aantal SuC sessies/minuten/kWh, dan voorspelt de teller de batterijdegradatie dus incorrect ingeval er veel Chademo snelladen plaatsvindt. Chademo laadsessies komen immers niet boven de 50 kW.
 
Ter verduidelijking, @schonelucht. Dat was precies mijn punt. Jon's reactie maakte het gerucht juist geloofwaardiger. Het door een service medewerker ingetypte rapport met in kromme bewoordingen wat hij dacht dat een echte technicus tegen hem had gezegd, deed dat namelijk niet.

Jon ontkent/weerlegt impliciet dat er een vooropgesteld aantal snellaadsessies (teller/counter) is, na overschrijding waarvan het maximale laadvermogen geknepen wordt. Dat was de speculatie van de oproerkraaiers in het US draadje, analoog aan de werkelijke countergate affaire in de Performance modellen. Uiteraard bevestigt hij dat er begrenzingen zijn in de natuur- en scheikundige processen in de batterijen, zodat Tesla afwegingen moet maken tussen performance en levensduur. Ook dat analoog aan countergate.
In hoeverre Jon zelf -na countergate- nog geloofwaardig is, laat ik verder over aan eenieders eigen beoordeling.

Mijn complottheorie is dat er wel degelijk een teller is voor snelladen en we dus Countergate Mk.II hebben. Want helaas telt de teller ook de Chademo sessies mee naast de Supercharge sessies. (De Tesla Chademo-adapter werkt volgens het Supercharge protocol.) Als de teller is geijkt op een bepaald aantal SuC sessies/minuten/kWh, dan voorspelt de teller de batterijdegradatie dus incorrect ingeval er veel Chademo snelladen plaatsvindt. Chademo laadsessies komen immers niet boven de 50 kW.

Zoals zovaak blijven er veel vragen: alleen H-packs? Teller of meter van vermogen? (Meer kw is meer warmte en dus meer risico).
>1% van de Tesla's zou er last van hebben, dat zijn dus minder dan 2000 auto's.
De beperkingsfunctie is natuurlijk een functie die ook ota aangepast kan worden. Ik vertrouw er dus maar op dat tesla het onderscheid in geladen vermogens (chademo/suc) zal verwerken in haar protocol. En dat het niet een domme teller is (of blijft).
 
@PaulusdB Sorry, ik had je eerste berichtje verkeerd begrepen!

Het komt steeds op hetzelfde neer : een zeer ongelukkig communicatie van Tesla. Indien ze dit proactief op een juiste manier hadden aangebracht had er geen haan naar gekraaid. Zie bv hoe ze battery degradation uitlegden. Iedereen accepteert dat als eigen aan de batterij, sommigen houden nauwgezet bij hoe de curve gemiddeld juist verloopt en iedereen rijgt de kilometers aan elkaar.

Nu moet een of andere Deen dat toevalligerwijs uitvinden, 3 maanden over en weer mailen met het service center voor een opgaaf van reden, dan op het forum uitgescholden worden voor leugenaar om tenslotte wanneer de hele draad ontploft een antwoord te krijgen van @JonMc dat meer vragen oproept dan antwoorden geeft.
 
Tesla explains why it limits Supercharging speed after high numbers of DC charges

The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full, and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.

Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible – even after frequent usage.

Dus ja, het pieklaadvermogen wordt "geknepen". Onduidelijk is precies wanneer, hoe en bij welke packs. Maar dit bericht bevestigt dus wel dat het piekvermogen "na verloop van tijd" lager wordt. Bij zeer frequente snelladers Kmanauto en TeslaBjorn lijkt dit fenomeen ook op te treden. Beide hebben een 90kWh pack en beiden lijken nu rond de 90-95kW "gecapped" te zijn.

Eind van het liedje is....je staat nadat je "beperkt wordt", ongeveer 5 minuten per sessie langer te laden dan "vroeger". Maar nog steeds ongeveer 2 a 3 keer sneller dan welke andere snelladende auto dan ook ;).
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Een sticker aan de onderkant net achter je rechter voorwiel
Accu type.jpg
.
 
Last edited:
Een E'tje
Al zo oud dan ;-). Eind juni 2016, als demowagen gekocht in september.
Idd al wat capaciteitsverlies: 100% = 429km. Bij aankoop was dat nog 440.
Geeft ook geen melding meer wanneer hij vol is. Laats nog eens geprobeerd om 100% te laden (mss 2e keer in mijn carrière): stond 15' op 428km range met de melding 'calculating remaining charging time' (was waarschijnlijk door 0 aan het delen).
Toen hij naar 429 sprong ben ik maar vertrokken.
Zal dus nooit idle fee betalen ;-).
 
Ik ben dit weekend nog gaan kijken bij vd Valk in Venlo, maar daar is nog niets te bespeuren voor een SuC. De parkeerplaats is niet heel ruim, maar het zou wel moeten kunnen.

Bij de Burger King/truck stop heb ik al even niet gekeken.
 
Zucht... niet weer een van der Valk. Sowieso liever niet bij hotels vanwege de tragere bediening en een gerede kans op geen koffie/keuken. Plusje is meestal de schonere toiletten :)
In Venlo zijn er twee opties, de Burger King / Truck stop langs de A67 of Van der Valk iets verder lang de A67.

Ik hoop de eerste optie. Zit ook een tankstation om gewoon ff drankje te halen. Vd Valk vind ik altijd veel te lang duren en te 'luxe' en omslachtig.
 
  • Like
Reactions: Keezje
Zucht... niet weer een van der Valk. Sowieso liever niet bij hotels vanwege de tragere bediening en een gerede kans op geen koffie/keuken. Plusje is meestal de schonere toiletten :)
In Venlo zijn er twee opties, de Burger King / Truck stop langs de A67 of Van der Valk iets verder lang de A67.

Ik hoop de eerste optie. Zit ook een tankstation om gewoon ff drankje te halen. Vd Valk vind ik altijd veel te lang duren
 
Helemaal mee eens. Ik verwacht ook wel dat het V.d. Valk zal zijn. Meestal is een kopje koffie al voldoende tijdens het laden/emailen/suffen.
Idem, Hans.
Ik heb er in voorkomende gevallen geen enkele moeite mee om even van de snelweg af te moeten in ruil voor een rustige kop koffie en de laptop bij VdV.
Die paar minuten extra voor het ernaar toe rijden en weer terug naar de snelweg zetten op een dag voor mij geen zoden aan de dijk.