Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Kort samengevat: bij stalls die veel gebruikt worden (of een SuC die zeer druk is, zoals Amsterdam) merkt Tesla aan afname in de capaciteit die afgeleverd kan worden omwille van pure slijtage van de (hardware van de) stalls.

Is dat iets dat jullie ook ervaren?

ik ken (helaas?) de hardware van een Suc niet in detail - maar uiteindelijk zijn het toch 'gewoon' gelijkrichters; zoals we die bvb in frequentiedrives vinden (de eerste stap daar is ook een gelijkrichter).
En daar heb ik dan weer wel veel ervaring mee; met zware vermogens én zowel continu gebruik als frequent schakelend. Laatste bedrijf naast een paar honderd kleine drives; ook 6 zware drives (>150kw) in verschillende toepassingen, slechts 1 maal een probleem in ruim (6 maal) 10 jaar ; = >87600 u. En die was dan stuk.

Maar ik heb wel begrepen dat de Suc is opgebouwd uit een groep kleinere gelijkrichters die parallel geschakeld worden. Als er zo eentje uit de serie stuk gaat; heeft de stall minder vermogen - maar dan wel permanent tot herstelling.
 
ik ken (helaas?) de hardware van een Suc niet in detail - maar uiteindelijk zijn het toch 'gewoon' gelijkrichters; zoals we die bvb in frequentiedrives vinden (de eerste stap daar is ook een gelijkrichter).
En daar heb ik dan weer wel veel ervaring mee; met zware vermogens én zowel continu gebruik als frequent schakelend. Laatste bedrijf naast een paar honderd kleine drives; ook 6 zware drives (>150kw) in verschillende toepassingen, slechts 1 maal een probleem in ruim (6 maal) 10 jaar ; = >87600 u. En die was dan stuk.

Maar ik heb wel begrepen dat de Suc is opgebouwd uit een groep kleinere gelijkrichters die parallel geschakeld worden. Als er zo eentje uit de serie stuk gaat; heeft de stall minder vermogen - maar dan wel permanent tot herstelling.
Had je niet ooit eens een hele SuC plat gelegd bij het aankoppelen? Kan je dat nog eens doen en dan naarstig een stall uit elkaar beginnen vijzen onder de noemer "troubleshooting" om wat meer te weten over de supercharger stalls?
 
ik ken (helaas?) de hardware van een Suc niet in detail - maar uiteindelijk zijn het toch 'gewoon' gelijkrichters; zoals we die bvb in frequentiedrives vinden (de eerste stap daar is ook een gelijkrichter).
En daar heb ik dan weer wel veel ervaring mee; met zware vermogens én zowel continu gebruik als frequent schakelend. Laatste bedrijf naast een paar honderd kleine drives; ook 6 zware drives (>150kw) in verschillende toepassingen, slechts 1 maal een probleem in ruim (6 maal) 10 jaar ; = >87600 u. En die was dan stuk.

Maar ik heb wel begrepen dat de Suc is opgebouwd uit een groep kleinere gelijkrichters die parallel geschakeld worden. Als er zo eentje uit de serie stuk gaat; heeft de stall minder vermogen - maar dan wel permanent tot herstelling.
Een SUC kast heeft 12 gelijkrichters voor 2 stalls.
 
ik ken (helaas?) de hardware van een Suc niet in detail - maar uiteindelijk zijn het toch 'gewoon' gelijkrichters; zoals we die bvb in frequentiedrives vinden (de eerste stap daar is ook een gelijkrichter).
En daar heb ik dan weer wel veel ervaring mee; met zware vermogens én zowel continu gebruik als frequent schakelend. Laatste bedrijf naast een paar honderd kleine drives; ook 6 zware drives (>150kw) in verschillende toepassingen, slechts 1 maal een probleem in ruim (6 maal) 10 jaar ; = >87600 u. En die was dan stuk.

Maar ik heb wel begrepen dat de Suc is opgebouwd uit een groep kleinere gelijkrichters die parallel geschakeld worden. Als er zo eentje uit de serie stuk gaat; heeft de stall minder vermogen - maar dan wel permanent tot herstelling.
Misschien ligt het meer aan de fysieke hardware zoals stekkers en kabels, kan me voorstellen dat door het vele gebruik de weerstand van de stekkerverbindingen en kabels net een pietsie hoger wordt (en een heel klein beetje is al genoeg bij die stromen).
 
  • Like
Reactions: S-19910
Zaltbommel: ik wilde het toch even zeker weten.

Supercharger nummer 10 is dus een kast zoals die in de US gebruikt worden voor de CityChargers (2x72A).
En ik had het eigenlijk niet meer verwacht omdat ik dacht dat ze hetzelfde zouden zijn als de normale 135kW Superchargers II met alleen wat andere firmware en een andere sticker, maar ik kreeg dus inderdaad op stall 10A en 10B maximaal 72kW. Op een andere stall begon mijn wagen gewoon te laden op 100kW.

Ben benieuwd hoe vaak hier opmerkingen over gaan komen.
 
Zaltbommel: ik wilde het toch even zeker weten.

Supercharger nummer 10 is dus een kast zoals die in de US gebruikt worden voor de CityChargers (2x72A).
En ik had het eigenlijk niet meer verwacht omdat ik dacht dat ze hetzelfde zouden zijn als de normale 135kW Superchargers II met alleen wat andere firmware en een andere sticker, maar ik kreeg dus inderdaad op stall 10A en 10B maximaal 72kW. Op een andere stall begon mijn wagen gewoon te laden op 100kW.

Ben benieuwd hoe vaak hier opmerkingen over gaan komen.

Het is wel zo dat je die altijd krijgt. Dus is 10A bezet door een auto die net voor je leeg begint te laden en jij gaat ook leeg op 10B staan dan hoef je niet te wachten tot 10A voldoende heeft geladen om het aantal Kw's bij jou op te voeren. Het kan zijn dat ze het gewoon eens uitproberen. Gelukkig bij de grootste SuC die we hebben met waarschijnlijk een aanzienlijk minder gespannen bezetting dan Amsterdam En nog 6 stalls zo bij te plaatsen.

Misschien voorloper van nieuwe planning. Kom je bijvoorbeeld aan met SoC van > 50% dan is er niets op tegen om naar een 72 Kw Stall te gaan.
 
Zaltbommel: ik wilde het toch even zeker weten.

Supercharger nummer 10 is dus een kast zoals die in de US gebruikt worden voor de CityChargers (2x72A).
En ik had het eigenlijk niet meer verwacht omdat ik dacht dat ze hetzelfde zouden zijn als de normale 135kW Superchargers II met alleen wat andere firmware en een andere sticker, maar ik kreeg dus inderdaad op stall 10A en 10B maximaal 72kW. Op een andere stall begon mijn wagen gewoon te laden op 100kW.

Ben benieuwd hoe vaak hier opmerkingen over gaan komen.
Mooie inside information, R.

En een nieuwe beslisboom die hierdoor ontstaat.

Als je niet hoeft te paren; kies niet 10. Als je moet paren; kies 10.
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Het is wel zo dat je die altijd krijgt. Dus is 10A bezet door een auto die net voor je leeg begint te laden en jij gaat ook leeg op 10B staan dan hoef je niet te wachten tot 10A voldoende heeft geladen om het aantal Kw's bij jou op te voeren. Het kan zijn dat ze het gewoon eens uitproberen. Gelukkig bij de grootste SuC die we hebben met waarschijnlijk een aanzienlijk minder gespannen bezetting dan Amsterdam En nog 6 stalls zo bij te plaatsen.

Misschien voorloper van nieuwe planning. Kom je bijvoorbeeld aan met SoC van > 50% dan is er niets op tegen om naar een 72 Kw Stall te gaan.
Maar er is ook niets op vóór, want op een traditionele stall zou je ook niet meer afnemen. De intuïtieve wiskundige in mij voorspelt dat de Citycharger in elk scenario leidt tot een langere gemiddelde wachttijd. Misschien is er een echte wiskundige die dit kan bewijzen of ontkrachten?
 
Maar er is ook niets op vóór, want op een traditionele stall zou je ook niet meer afnemen. De intuïtieve wiskundige in mij voorspelt dat de Citycharger in elk scenario leidt tot een langere gemiddelde wachttijd. Misschien is er een echte wiskundige die dit kan bewijzen of ontkrachten?
Als die dan ook meeneemt na hoeveel tijd aan een langzame lader men besluit dat het mooi geweest is, dan maar net vol genoeg tot bestemming/volgende SuC ipv volladen.
 
A134C4B0-1500-4F91-A857-9BE7D29C45E9.png
Helaas is laden in a’dam een probleem. Moet de laatste tijd daar regelmatig zijn. Het probleem ligt niet aan de laders. Maar aan de stroomvoorziening in het algemeeen. Als er in het ziggo dome of HMH iets te doen is dan kun je het vergeten.
Ook de gratis bioscoop (ledwall) van ziggo is een energyslurper.
Tevens zijn de extra 4 laders achter in de hoek gelimiteerd tot 60 kW.
De laders in de hoek kunnen meer dan 60 kW laden volgens mij. Sta er nu en schommel boven in de 70kW.