Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmiddag was het goed te doen in Breukelen, 12-14 stalls bezet toen ik daar was.
Ik was onderweg met een collega en toen hadden wij een discussie over Supercharge etiquette.
Is er iets waardoor je kan zien welke stall je het beste kan pakken op het moment dat alle dubbele stalls met 1 auto bezet zijn?
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is wanneer je net 5 minuten staat te laden dat er dan iemand komt en op Aof B aansluit. terwijl er naast jullie misschien een auto al wel een uur aangekoppeld staat

Graag jullie ervaring
Het aankoppelen van een tweede auto heeft nauwelijks tot geen invloed op de laadsnelheid van de eerste. Maak je daar maar geen zorgen over, A. Uit eigenbelang kun je het beste aankoppelen naast een taxi. Die hebben tenminste nog haast om weer de weg op te komen...
 
  • Like
  • Helpful
Reactions: HWS and robertvg
Vanmiddag was het goed te doen in Breukelen, 12-14 stalls bezet toen ik daar was.
Ik was onderweg met een collega en toen hadden wij een discussie over Supercharge etiquette.
Is er iets waardoor je kan zien welke stall je het beste kan pakken op het moment dat alle dubbele stalls met 1 auto bezet zijn?
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is wanneer je net 5 minuten staat te laden dat er dan iemand komt en op Aof B aansluit. terwijl er naast jullie misschien een auto al wel een uur aangekoppeld staat

Graag jullie ervaring

Dat is helaas niet mogelijk tenzij er toevallig iemand in zit en de groene lamp knippert. Knippert deze erg langzaam dan kun je ervan uitgaan dat hij bijna vol is en krijg je de volle mep als je ernaast aankoppelt. We moeten even afwachten wat SuC3 in gaat houden. Ik heb geluiden gehoord dat er dan zo wordt geschakeld dat alle stroom aan alle stalls tegelijk wordt aangeboden, dus niet meer in stellen van 2. Als dat zo is dan heb je niet snel dat je niet met de volle stroom begint te laden. Ook zou dan de max. laadsnelheid op zich hoger worden wat voor Model 3 goed zal zijn want die kan sneller laden.
En, zoals PaulusdB aangeeft is het niet zo dat de tweede aangekoppelde jouw laadsnelheid verminderd. Hij zal, als jij bijv. 115 Kw laadt, iets van 20 tot 25 Kw krijgen (theoretisch 30) wat dan omhoog gaat met het dalen van jouw laadsnelheid.
 
  • Helpful
Reactions: F500e
Is er iets waardoor je kan zien welke stall je het beste kan pakken op het moment dat alle dubbele stalls met 1 auto bezet zijn?
Graag jullie ervaring
Als er niemand in de auto zit kan je op de knop van de SuC kabel drukken en zie je alsnog de knipperende leds voor een poosje.
snel knipperen = snel laden. De eigenaar krijgt dan wel een melding dat de tesla afgekoppeld is, hetgeen niet het geval is. Hij zal ook als eerste aangekoppeld blijven.
(wel handig om de eigenaar te verwittigen om even naar de auto te komen;))

Een tweede geheime tip: ga luisteren naar de transformators en neem diegene die minst lawaai maakt (de koeling maakt lawaai). de gekoppelde nummers van de 2 SuCs staan op de achterkant vermeld.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Als er niemand in de auto zit kan je op de knop van de SuC kabel drukken en zie je alsnog de knipperende leds voor een poosje.
snel knipperen = snel laden. De eigenaar krijgt dan wel een melding dat de tesla afgekoppeld is, hetgeen niet het geval is. Hij zal ook als eerste aangekoppeld blijven.
(wel handig om de eigenaar te verwittigen om even naar de auto te komen;))

Een tweede geheime tip: ga luisteren naar de transformators en neem diegene die minst lawaai maakt (de koeling maakt lawaai). de gekoppelde nummers van de 2 SuCs staan op de achterkant vermeld.

Daar is dit heel handig voor:

Schermafbeelding 2018-09-20 om 09.07.38.png
 
Het is maar dat we het weten:

Tesla increases Supercharger idle fees to decrease wait times

Ook duidelijk hoe het nu werkt. Tot 50% bezetting (wel tricky op een acht stalls SuC geen idle fee, dan de standaard en bij volle bezetting dubbel. (Fees are doubled when workes present, doet het aan denken).

Je hebt vijf minuten om weg te gaan.

Nu nog iets bedenken voor de ICE-ers :)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: schonelucht
  • Like
Reactions: robertvg
Ik begrijp en accepteer het. Ik zou alleen die 5 minuten veranderen in 15 minuten. Ik denk dat het bijna niemand gaat lukken snel af te rekenen in Van der Valk, jas aantrekken en naar de auto lopen in 5 minuten, zeker niet als je vrouw erbij is :)

Tweet het even aan EM :) Bij roadtrips is het al gebruikelijk dat er regelmatig iemand even opstaat van tafel om zijn auto te verzetten. 15 minuten is in de regel 50% van de laadtijd. Is wel grote marge. Alert blijven op laadproces is denk ik het doel.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik begrijp en accepteer het. Ik zou alleen die 5 minuten veranderen in 15 minuten. Ik denk dat het bijna niemand gaat lukken snel af te rekenen in Van der Valk, jas aantrekken en naar de auto lopen in 5 minuten, zeker niet als je vrouw erbij is :)
Voordat hij vol is krijg je al een melding, alle tijd dus om je vrouw op het komende vertrek voor te bereiden.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Xfrank
Er lijkt weer wat schot in de zaak te zitten. Weet niet hoe lang dit al open ligt, maar dit was de situatie in Rosmalen toen ik gisteravond langsreed. Power to adapt, check. Kabels moet nog worden aangesloten, maar het ligt ongeveer op zijn plek. Nog geen verbinding met het fundament van de kasten. Er ontbreekt momenteel natuurlijk nog wel meer dan wat kabels onder de grond ;)

 
Ik begrijp en accepteer het. Ik zou alleen die 5 minuten veranderen in 15 minuten. Ik denk dat het bijna niemand gaat lukken snel af te rekenen in Van der Valk, jas aantrekken en naar de auto lopen in 5 minuten, zeker niet als je vrouw erbij is :)
Je krijgt volgens mij al een melding als de auto op 90% vol zit. Daarna door gaan met superchargen is eigenlijk al niet meer optimaal en zonde voor het bezethouden van een supercharger. Maar dan weet je dat je nog ca. 5 minuten te gaan hebt. Daarna krijg je de melding dat de auto vol zit.... En heb je opnieuw 5 minuten.
 
Door een stommiteit gisteren, vergeten aan te koppelen en nu bezoekje in het verschiet in Almere, even bij Zaltbommel. 9 plekken zijn nu bezet. Druk uurtje denk ik.
Maar dat is eigenlijk niet vermeldenswaard. Wel, misschien is dat al even, dat de wifi van Van der Valk is doorgetrokken en je bij de SuC nu volle sterkte hebt. Ik heb hier al eens staan hannesen met personal hotspot maar is hier nu niet meer nodig.
En laden dik boven de 110 Kw.
Prima!

Alleen, pas bij aankomstpercentage van 24% gaf hij aan dat hij verantwoord vindt om verder te gaan. Daarmee ben ik alweer bijna thuis straks :)
 
Last edited:
Hmm, ik heb erg veel super chargers geprobeerd, maar ben nog nooit boven de 1000KW gekomen. Denk dat 96KW het max is wat ik ooit gezien heb.

Is dat vreemd voor mijn 6 maanden oude Model S 75D ?

Nee, dat is normaal. Een 75D heeft accupakket limited op 350 volt, terwijl dat bij modellen met andere accupakket (85/90/100) 400 volt is. Supercharger heeft 300A (denk ik?), dus kom je sowieso niet hoger uit dan 105kW. En dan met laadverlies van om en nabij 10% en zal je dan op rond 95kW uitkomen uiteindelijk.
 
Nee, dat is normaal. Een 75D heeft accupakket limited op 350 volt, terwijl dat bij modellen met andere accupakket (85/90/100) 400 volt is. Supercharger heeft 300A (denk ik?), dus kom je sowieso niet hoger uit dan 105kW. En dan met laadverlies van om en nabij 10% en zal je dan op rond 95kW uitkomen uiteindelijk.
Klopt. Ik heb een 85 die zojuist in Oosterhout het laden met 114 kW startte. Maximaal heb ik ooit 118 kW gezien.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke