Misschien een ideetje voor Tesla, vraag de Teslarijders (m/v/o) wat ze van de huidige SuperCharger locaties vinden.
Sommige plekken in NL zijn ronduit onhandig, vooral als het om Van der Valk locaties gaat (ICE’ing, laadplek kapen (je Tesla op een SuC plek parkeren zonder de stekker er in te prikken), etc.).
Waar ik meer toekomst in zie, is als Tesla zich aansluit bij “laadplein” initiatieven in en rondom de steden. Rondom de steden: Een voorbeeld is het truckerscafe/restaurant aan de A28 bij Amersfoort, op bedrijventerrein De Wiekslag. Dat wordt aangepast naar een laadplein met een foodstrip (ik weet alleen niet meer wie die laadstations gaat leveren). Dit soort locaties zijn ideaal als je op doorreis bent, dicht langs de snelweg, je laadt niet meer dan nodig is om snel door te kunnen karren. Amersfoort ligt redelijk centraal. Stel je pakt een straal van 100km rondom Amersfoort, ik denk dat je dan een redelijk deel van Nederland in dat bereik hebt zitten. Ga ik uit van een gemiddeld verbruik van 4kW per km, dan zou je 25kW nodig hebben om je bestemming, 100km verderop, te kunnen bereiken. Stel de laadsnelheid is gemiddeld 75kWh, dan zou je 20 minuten nodig moeten hebben om te laden (net genoeg tijd om een Whopper kaas en een aardbeien milkshake te bestellen en weg te werken). Dit soort locaties nodigen meestal niet uit om langer te blijven dan strikt noodzakelijk.
Amersfoort zal vast niet de enige gemeente zijn waar dit soort projecten worden gestart. Wellicht dat ze van Tesla eens bij de gemeentes gaan checken ipv van met de Van der Valkjes aan de appelmoes (met kers) de deals te sluiten waar de gebruikers er momenteel weinig mee opschieten.
Heeft Tesla weleens onderzocht wat de gemiddelde laadtijd en gemiddelde laadhoeveelheid (gemiddeld aantal getankte kW’s) per SuC locatie is, en wat het laadgedrag van de Teslarijder (m/v/o) is? Met die data kunnen ze volgens mij wel interessante dingen doen. Bijvoorbeeld een bonus/malussysteem. Stel iemand laadt structureel meer dan wat ie nodig heeft om thuis te komen, en kan thuis laden. De malus zou kunnen zijn, het verlagen van de laadsnelheid (maar dat kan tot gevolg hebben dat de auto nog langer staat te laden, dus schiet je er qua doorstroming niks mee op), of het aantal kW’s wat teveel wordt geladen af te rekenen, de financiële prikkel. Bonus zou zijn, punten sparen volgens een soort van referral light systeem, voor kortingen in de goodie-shop, eventueel korting op onderhoud, of early bird aanbiedingen. Ja dit gaat inderdaad een stapje verder dan de “idle fee”, maar denk dat gezien de vraag (SuC stalls) en aanbod (aantal Tesla’s op de weg), er een bewustwording (SuC etiquette/discipline) gecreëerd moet gaan worden met betrekking tot het gebruik van de SuC. Gratis betekent niet dat je hem onnodig moet volstouwen.
Just my 2Wh’s
Nu koffie