Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Komt in Vuren ook uitbreiding. Navraag gedaan bij receptie en komen 8- 12 plekken bij.

Nou hopelijk iets bredere plekken dan die er nu zijn. Hopelijk gaan ze ook iets doen aan de laadsnelheid daar. Voor m'n gevoel ging laden daar niet heel vlot maar helaas kan ik dat niet verifiëren omdat ik toen nog geen gebruik maakte van TeslaFi

Trouwens, ook hinderlijk dat je moet omlopen als je naar de Mac wilt. Iets wat mijn dochter wel aanspreekt.
 
Ja ik begrijp het ook niet, we hebben meer SuC plekken nodig en niet grotere. Ik begrijp wel dat het natuurlijk eenvoudiger en goedkoper is de bestaande capaciteit te vergroten.

Zo begrijp ik niet waarom er niet langs de A29 ergens tussen Barendrecht en Numansdorp geen SuC zit. Verkeer dat van Amsterdam naar Antwerpen rijd en zou willen laden moet nu perse over de A16. Zou ook perfect zijn bij het doorreizen richting Zeeland.

Zo begrijp ik ook de locatie langs de A16 eigenlijk niet want je wilt toch eigenlijk een SuC zo dicht mogelijk op een A weg kruising hebben om zo weinig mogelijk te moeten omrijden.

Dat is het grote voordeel toch straks wel van het CCS netwerk. Bij ultra lange tochten maakt het plannen van SuC's niet zo uit maar bij 1 dags ritten wel.
 
Rond Utrecht zelfde vraag. Zal overigens eerder aan vergunningen/medewerking grondeigenaren liggen dan aan Tesla. Ik begreep dat het in het begin lastig was om medewerking krijgen.. want ja, hoeveel Tesla's rijden (reden dus) er nu eigenlijk helemaal rond.. in Nl mogen we dat betreft blij zijn met VdV - die hebben echt een voortrekkersrol gespeeld. Voor Ionity (en dus CCS) is zal het een stuk eenvoudiger zijn gezien de samenwerking met oa Shell. Wat ik verwacht is dat de CSS laders veel meer direct langs de snelwegen terecht gaan komen dan dat we dat in Eu bij Tesla hebben gezien.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ja ik begrijp het ook niet, we hebben meer SuC plekken nodig en niet grotere.

Nee, beide: zowel meer als grotere.
Meer (wat jij wil) doet Tesla al 5 jaar. Meer&grotere al een paar jaar.

Zo begrijp ik niet waarom er niet langs de A29 ergens tussen Barendrecht en Numansdorp geen SuC zit. Verkeer dat van Amsterdam naar Antwerpen rijd en zou willen laden moet nu perse over de A16.

Uh, nee.
De klassieke route Amsterdam-Brussel is al 5 jaar over de A27, Oosterhout.
Over de A16 werd 2 jaar geleden optie 2 (met Dordrecht als eerste? in NL met meer dan 8 plekken).
Jouw gewenste optie 3 komt vast wel een keer.


Wat er nu is, was 5 jaar geleden echt een droom (althans, voor mij; en die is echt dik overtroffen werkelijkheid geworden).
En daar boven op nog alle DeC’s.
 
  • Like
Reactions: Michel3 and Maarten
Klein beetje off-topic, maar voor sommigen misschien aardig om de progressie te relativeren.

Er waren er ook eerder al 6 in Noorwegen, maar dit was eind 2013
EC4A2042-13DF-497B-97CF-4F5E10C6508E.png



Nu, iets meer

D750986D-AB2D-42DD-83A7-F72E41697FFE.png
 
Last edited:
Zou liever zien dat Zwolle gaan uitbreiden als Vuren. Iemand ooit gezien dat het volle bak daar is ?

Is wat dat betreft Zevenaar niet ook toe aan een uitbreiding. Dat is toch wel het punt waar mensen nog even bijladen voordat ze Duitsland in duiken en (de keren dat ik er ben geweest) altijd druk omdat het er maar 8 SuC zijn..

Hoop dat de SuC bij Leiderdorp genoeg stalls zal hebben als-dan..
 
Misschien een ideetje voor Tesla, vraag de Teslarijders (m/v/o) wat ze van de huidige SuperCharger locaties vinden.
Sommige plekken in NL zijn ronduit onhandig, vooral als het om Van der Valk locaties gaat (ICE’ing, laadplek kapen (je Tesla op een SuC plek parkeren zonder de stekker er in te prikken), etc.).

Waar ik meer toekomst in zie, is als Tesla zich aansluit bij “laadplein” initiatieven in en rondom de steden. Rondom de steden: Een voorbeeld is het truckerscafe/restaurant aan de A28 bij Amersfoort, op bedrijventerrein De Wiekslag. Dat wordt aangepast naar een laadplein met een foodstrip (ik weet alleen niet meer wie die laadstations gaat leveren). Dit soort locaties zijn ideaal als je op doorreis bent, dicht langs de snelweg, je laadt niet meer dan nodig is om snel door te kunnen karren. Amersfoort ligt redelijk centraal. Stel je pakt een straal van 100km rondom Amersfoort, ik denk dat je dan een redelijk deel van Nederland in dat bereik hebt zitten. Ga ik uit van een gemiddeld verbruik van 4kW per km, dan zou je 25kW nodig hebben om je bestemming, 100km verderop, te kunnen bereiken. Stel de laadsnelheid is gemiddeld 75kWh, dan zou je 20 minuten nodig moeten hebben om te laden (net genoeg tijd om een Whopper kaas en een aardbeien milkshake te bestellen en weg te werken). Dit soort locaties nodigen meestal niet uit om langer te blijven dan strikt noodzakelijk.
Amersfoort zal vast niet de enige gemeente zijn waar dit soort projecten worden gestart. Wellicht dat ze van Tesla eens bij de gemeentes gaan checken ipv van met de Van der Valkjes aan de appelmoes (met kers) de deals te sluiten waar de gebruikers er momenteel weinig mee opschieten.

Heeft Tesla weleens onderzocht wat de gemiddelde laadtijd en gemiddelde laadhoeveelheid (gemiddeld aantal getankte kW’s) per SuC locatie is, en wat het laadgedrag van de Teslarijder (m/v/o) is? Met die data kunnen ze volgens mij wel interessante dingen doen. Bijvoorbeeld een bonus/malussysteem. Stel iemand laadt structureel meer dan wat ie nodig heeft om thuis te komen, en kan thuis laden. De malus zou kunnen zijn, het verlagen van de laadsnelheid (maar dat kan tot gevolg hebben dat de auto nog langer staat te laden, dus schiet je er qua doorstroming niks mee op), of het aantal kW’s wat teveel wordt geladen af te rekenen, de financiële prikkel. Bonus zou zijn, punten sparen volgens een soort van referral light systeem, voor kortingen in de goodie-shop, eventueel korting op onderhoud, of early bird aanbiedingen. Ja dit gaat inderdaad een stapje verder dan de “idle fee”, maar denk dat gezien de vraag (SuC stalls) en aanbod (aantal Tesla’s op de weg), er een bewustwording (SuC etiquette/discipline) gecreëerd moet gaan worden met betrekking tot het gebruik van de SuC. Gratis betekent niet dat je hem onnodig moet volstouwen. ;)

Just my 2Wh’s ;)
Nu koffie :)
 
We hebben allemaal heel leuke ideëen maar ze werken volgens mij contraproductief voor de promotie van elektrische wagens.

Als er morgen een systeem komt waarbij je in het tankstation langs de autosnelweg nog maar 20 liter mag tanken ipv 50 liter omdat je dicht bij huis bent, dan zouden er rellen uitbreken.

Als je dus aan een koper die overstapt op elektrische wagens een halve boek aan regels en kosten en fees gaat voorleggen dan zal die snel zijn conclusie trekken en een benzine wagen kopen die hij zonder beperkingen kan volgooien eender waar.

De enige oplossing is laadcapaciteit bijbouwen.

Leuk die berichten van anciens die graag af en toe eens de situatie van 2013 bovenhalen en hoe goed we het nu wel niet hebben, maar daar zijn we op dit ogenblik echt gewoon niks mee, ik wil mijn auto laden wanneer dat nodig is en graag aan de maximale snelheid, wat ben ik er op dat moment mee dat het ooit erger was?

De adoptie van CCS voor de gehele Tesla productlijn is een énorme verbetering. Niet alleen zullen nieuwe kopers dus beschikken over een Europese laadstandaardpoort maar ze hebben zo goed als allemaal geen recht op gratis superchargen. Dus waarom zouden die zich nog gaan aanbieden op vaak heel onpraktische Tesla SUC's? Velen zijn dan nog eens zakelijk rijder en gaan geen omweg gaan maken omdat Tesla 0,20 euro vraagt en een ander netwerk 0,25 euro. De meeste zakelijke reizigers wensen gewoon zo praktisch mogelijk te laden, kort bij de reisweg. En we moeten toegeven dat de olieverkopers langs de snelweg het toch best wel goed hebben aangepakt in voorzieningen. Dus de druk op de SUC zou wel eens sneller kunnen afnemen dan gedacht in de toekomst.

Ik zie op termijn, toch in West-Europa, de SUC een curiositeit worden van ancien Tesla rijders met te veel tijd die graag eens iets gaan eten bij VdV.

Ik zie oplaadproviders in de nabije toekomst ook nog een promotie aanbieden op de CCS adapter in ruil voor het afsluiten van een laadabonnement.

De adoptie van CCS gooit heel de markt overhoop, de markt krijgt plots toegang tot tienduizenden Tesla eigenaars, kapitaalkrachtige en mobiele (lees: veel verplaatsingen) gebruikers.
 
Last edited:
We hebben allemaal heel leuke ideëen maar ze werken volgens mij contraproductief voor de promotie van elektrische wagens.

Als er morgen een systeem komt waarbij je in het tankstation langs de autosnelweg nog maar 20 liter mag tanken ipv 50 liter omdat je dicht bij huis bent, dan zouden er rellen uitbreken.

Als je dus aan een koper die overstapt op elektrische wagens een halve boek aan regels en kosten en fees gaat voorleggen dan zal die snel zijn conclusie trekken en een benzine wagen kopen die hij zonder beperkingen kan volgooien eender waar.

De enige oplossing is laadcapaciteit bijbouwen.

Leuk die berichten van anciens die graag af en toe eens de situatie van 2013 bovenhalen en hoe goed we het nu wel niet hebben, maar daar zijn we op dit ogenblik echt gewoon niks mee, ik wil mijn auto laden wanneer dat nodig is en graag aan de maximale snelheid, wat ben ik er op dat moment mee dat het ooit erger was?

De adoptie van CCS voor de gehele Tesla productlijn is een énorme verbetering. Niet alleen zullen nieuwe kopers dus beschikken over een Europese laadstandaardpoort maar ze hebben zo goed als allemaal geen recht op gratis superchargen. Dus waarom zouden die zich nog gaan aanbieden op vaak heel onpraktische Tesla SUC's? Velen zijn dan nog eens zakelijk rijder en gaan geen omweg gaan maken omdat Tesla 0,20 euro vraagt en een ander netwerk 0,25 euro. De meeste zakelijke reizigers wensen gewoon zo praktisch mogelijk te laden, kort bij de reisweg. En we moeten toegeven dat de olieverkopers langs de snelweg het toch best wel goed hebben aangepakt in voorzieningen. Dus de druk op de SUC zou wel eens sneller kunnen afnemen dan gedacht in de toekomst.

Ik zeg het al langer: Ik vind de SuC bij van der Valk of andere hotels suboptimaal.

Als ik met 120kW CCS direct langs de snelweg kan laden verkies ik die locatie direct boven een SuC.

Tijd is voor mij erg belangrijk, ik heb er al zo weinig van. Daarnaast wil ik gewoon een blikje drinken halen en een broodje, meer niet.
 
Blijkt maar weer dat het sterk afhankelijk van de persoon. Kortom, er is geen goed of fout.

Voor mij is de combi met Van der Valk prima. Met een 100D moet ik moeite doen om sowieso een Suc nodig te hebben, ik rij maar zelden meer dan 400km op een dag. En als ik dat doe is het meestal in de vakantie, oid. Dan vind ik het twee, drie uur rijden wel prettig om even in een 'echt' restaurant te zitten en te kunnen lunchen oid.
 
Blijkt maar weer dat het sterk afhankelijk van de persoon. Kortom, er is geen goed of fout.

Voor mij is de combi met Van der Valk prima. Met een 100D moet ik moeite doen om sowieso een Suc nodig te hebben, ik rij maar zelden meer dan 400km op een dag. En als ik dat doe is het meestal in de vakantie, oid. Dan vind ik het twee, drie uur rijden wel prettig om even in een 'echt' restaurant te zitten en te kunnen lunchen oid.
Juist! Ik rijd met grote regelmaat 400km op een dag en dan wil ik snel laden.

De oplossing is gewoon meer aanbod!
 
  • Like
Reactions: Michel3