Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Volgende maand krijgen de Superchargers het een stuk rustiger. Met 100 km/h zal het gemiddelde verbruik 15 tot 20% lager zijn. Betekent automatisch een flink hoger bereik waardoor Superchargers onderweg eerder overgeslagen kunnen worden.
En halverwege dit jaar loopt het gratis superchargen voor de nieuwe M3’s uit december af (als ze niet al eerder aflopen omdat de 1500 km op zijn). Bovendien: na enige tijd heeft iedereen zijn routine gevonden en niemand staat voor z'n plezier bij de Supercharger, dus als er bij het werk, een klant of thuis geladen kan worden zal dat zo veel mogelijk gebeuren.
 
En halverwege dit jaar loopt het gratis superchargen voor de nieuwe M3’s uit december af (als ze niet al eerder aflopen omdat de 1500 km op zijn). Bovendien: na enige tijd heeft iedereen zijn routine gevonden en niemand staat voor z'n plezier bij de Supercharger, dus als er bij het werk, een klant of thuis geladen kan worden zal dat zo veel mogelijk gebeuren.

Hmm, ik mag het hopen. Ik zie steeds meer dat een SC station dat ergens opent door de lokale Tesla rijders wordt gezien als veredelde thuislader; als ik op een dooie zondagmiddag in Naarden aankom en alle 24 stalls zijn bezet, er zijn 20 auto’s leeg (er zitten geen mensen in bedoel ik) en die horde zit ook niet binnen bij NH of bij Porterhouse waar zijn die mensen dan? Nou, daar kom je vlot achter als moeders in de Mini met paps aankomt rijden die z’n volle X ophaalt. Tenenkrommend, want deze kliek gierigaards belast het SC netwerk enorm, 100% vol kost nogal wat tijd tenslotte . En wat doet Tesla? Die knijpen ‘gewoon’ de nummer 2 die op een stall inplugt naar 30Kw zodat het andere slotje sneller beschikbaar komt. Sta je dan, met 20km op de batterij en sta je een uur te laden voor nog geen 100km bereik. Welke slimmerik dit heeft bedacht...? Ook opvallend; als een station zelfs maar 50% is bezet duikel je al bij een lading van 180km royaal onder de 80Kw in je eentje op een stall. En aan teveel SC kan het bij mij niet liggen, ik rij altijd naar huis als het kan, ben liever thuis dan bij een SC en ik laad grofweg 25% van km’s bij een SC. (Gisteren Zwolle was t rustig en ging ie naar 145Kw en hield > 120 Kw vast tot 240 km batterij. Zo moet t.)
 
Net ff de lijst bekeken. Wat is jullie definitie van construction of open. Zo zie ik Assen en Gouda er twee keer in staan als construction en open.

Edit: Als ik het goed lees is het meer een logboek, dan een forecast. Zou ook benieuwd zijn naar de geplande nieuwe stalls in 2020 zoals klazienaveen, beuseberg, winschoten, etc. Vooral verderop, meer in de buurt van Hengelo zou handig zijn overigens, dat gebied is 1 groot gat; qua gebrek aan superchargers natuurlijk :). Die stoplichten in Almelo.. daar is altijd wat te doen, aldus Finkers.

Tesla Superchargers in Nederland | Tesla Nederland

Klazienaveen stond er al op voor ‘opening 2018’ En vorig jaar ‘opening 2019’. En nu opening 2020’
Ruwe gok; volgend jaar staat er ‘opening 2021’
Assen zou 2018 openen, ging er weer af in 2019 en is nu open. Winschoten (Zuidbroek) ook 2018. Schijnt dat er bij Zuidbroek de kabels getrokken zijn, als een paar maanden terug. Dus dat zal wel lukken dit jaar nog. Alleen het ‘gat’ in de hoek Emmen - Ommen - Enschede is echt schrijnend. Dat zal in 2024 wel opgelost zijn, mits de aankondiging door Tesla op hun site tenminste dit jaar gedaan wordt....
 
Hmm, ik mag het hopen. Ik zie steeds meer dat een SC station dat ergens opent door de lokale Tesla rijders wordt gezien als veredelde thuislader; als ik op een dooie zondagmiddag in Naarden aankom en alle 24 stalls zijn bezet, er zijn 20 auto’s leeg (er zitten geen mensen in bedoel ik) en die horde zit ook niet binnen bij NH of bij Porterhouse waar zijn die mensen dan? Nou, daar kom je vlot achter als moeders in de Mini met paps aankomt rijden die z’n volle X ophaalt. Tenenkrommend, want deze kliek gierigaards belast het SC netwerk enorm, 100% vol kost nogal wat tijd tenslotte . En wat doet Tesla? Die knijpen ‘gewoon’ de nummer 2 die op een stall inplugt naar 30Kw zodat het andere slotje sneller beschikbaar komt. Sta je dan, met 20km op de batterij en sta je een uur te laden voor nog geen 100km bereik. Welke slimmerik dit heeft bedacht...? Ook opvallend; als een station zelfs maar 50% is bezet duikel je al bij een lading van 180km royaal onder de 80Kw in je eentje op een stall. En aan teveel SC kan het bij mij niet liggen, ik rij altijd naar huis als het kan, ben liever thuis dan bij een SC en ik laad grofweg 25% van km’s bij een SC. (Gisteren Zwolle was t rustig en ging ie naar 145Kw en hield > 120 Kw vast tot 240 km batterij. Zo moet t.)
Een beetje tendentieus verhaal dit. Als een SuC druk bezet is wordt de laadlimiet beperkt tot 80% dus die 100% gaan ze echt niet halen. Laadsnelheid zakt bovendien rond de 50% al in en dan krijgt de andere stall al meer. Die 30 kW minimaal startvermogen bij shared stall is bovendien tegenwoordig meer in de buurt van de 60 kW aangezien de meeste V2 SuCs 150 kW kunnen leveren.
 
  • Like
Reactions: curry684
Om nog maar te zwijgen van mensen die de auto afkoppelen via de app en dan niet komen. Je ziet het met enige regelmaat in Zaltbommel. Soms hoor je gewoon de stekker loskoppelen terwijl de eigenaar in geen velden of wegen te bekennen is. Maar ben blij dat het nog zo goed gaat. Collega's met MG’s en Kona’s moeten heel de stad door om een vrije lader te vinden. Bij kantoor staat er al +/- 14 dagen een Ioniq aan de straat lader. Dus waar zeuren we over?
 
Een beetje tendentieus verhaal dit. Als een SuC druk bezet is wordt de laadlimiet beperkt tot 80% dus die 100% gaan ze echt niet halen. Laadsnelheid zakt bovendien rond de 50% al in en dan krijgt de andere stall al meer. Die 30 kW minimaal startvermogen bij shared stall is bovendien tegenwoordig meer in de buurt van de 60 kW aangezien de meeste V2 SuCs 150 kW kunnen leveren.
Als je begint te laden en het schuifje naar 100% zet gaat ie naar 100% laden.
 
Om nog maar te zwijgen van mensen die de auto afkoppelen via de app en dan niet komen. Je ziet het met enige regelmaat in Zaltbommel. Soms hoor je gewoon de stekker loskoppelen terwijl de eigenaar in geen velden of wegen te bekennen is. Maar ben blij dat het nog zo goed gaat. Collega's met MG’s en Kona’s moeten heel de stad door om een vrije lader te vinden. Bij kantoor staat er al +/- 14 dagen een Ioniq aan de straat lader. Dus waar zeuren we over?

Uhm, ik kan dit niet 100% bevestigen maar ik dacht dat model 3 onder bepaalde temperatuur zelf de laadpoort ontgrendeld na het laden om vastvriezen te voorkomen? Misschien hoor je dat, wil dus niet altijd betekenen dat het de eigenaar was.
 
Je kan 'm wel manueel terug op 100% zetten, en ik heb ook al regelmatig taferelen gezien van mensen die hun Tesla achterlaten aan een SeC en als passagier in een andere auto verder rijden.

Heb ik ook al diverse malen gezien en niet enkel in NL, dus niet enkel den Hollanders zijn gierig :-D

Daarnaast heb ik in Antwerpen meegemaakt dat het lijkt dat de totale SuC op een max wordt gecapped. Als alle stalls vol zijn wordt door de netbeheerder waarschijnlijk gewoon een limiet gesteld.

Dat is ook het probleem dat als dit gebeurd je een sneeuwbal effect krijgt. Alle stalls zijn al bezet, dus stall pairing, maar ook nog langzamer laden vanwege de SuC limiet. Limiet op limiet op limiet.

Ik heb wel eens gevraagd aan ABRP of ze dergelijke data niet kunnen delen met de community. Als iedereen bij een SuC nou ABRP gebruikt tijdens het laden zouden dergelijke scenarios veel beter in kaart te brengen zijn.
 
Tot een jaar geleden zag je hier in Almelo inderdaad nauwelijks Tesla's. Maar nu zie ik er hier net zoveel als in de randstad. Je struikelt over de M3's en inmiddels toch ook wel veel X en iets minder S..
Maar SUC's zijn altijd een stuk rijden.
 
Maar he, daar zijn de idle fee er toch voor? Of bedoel je dat door te ontgrendelen op afstand en tot 100% laden (dux extra veel tijd) deze ontwijk dus? Die ontgrendelen op afstand zou echter juist niet de aantal kwh beïnvloeden... Want ik vrees met het groeiende aantal van tesla rijder het lastig wordt om te kunnen rekenen op het volgen van een laadetikette, Tesla zou moeten komen met extra maatregelen om dit soort associal gedrag te voorkomen.

Ik moet denk ik nog afkloppen, ben ook niet heel vaak in SuC te vinden, maar tot nu toe maar één keer een kleine SuC in Frankrijk vol gezien (maar 8 stall) en dat heeft voor de wachtende tesla zich gellukig binnen 5mn opgelost. En zelf dan vond ik de laad snelheid nog prima acceptabel. Na 2u30 rijden ben ik toch aan toe aan meer dan 20mn pauze.

Ach ja dit lijkt me toch meer ene infrastructuur problematiek die zichzelf gaat oplossen. Op het moment dat je meer laadpunten in de stad heb, zullen minder mensen SuC gebruiken voor iets anders dan wat het bedoeld is (grote afstanden overbruggen). Ten minste, ik heb hoop :).
 
Ja, het is vreselijk dat Tesla zomaar ongevraagd mijn laadpercentage lager zet en dat ik het handmatig weer hoer moet zetten. Met 80% kom ik met mijn 60 meestal niet meer thuis. Ik sta vaak minstens anderhalf uur te laden tegenwoordig... Als het een beetje ergens in de buurt is draai ik mijn auto op slot en ga lopend weg. Heb helaas geen andere keuze, was ook liever na een half uurtje weer weg zoals vroeger.
 
Ik denk overigens dat de SuC’s in NL zijn aangesloten met maximaal een 1750kVA aansluiting. Een zwaardere aansluiting brengt vele malen hogere kosten met zit mee zowel qua aansluitkosten als jaarlijkse netwerkkosten. De totale installatie kan dus niet meer dan 1750kW leveren. Als er meer dan 17 auto’s staan is dus sowieso meer dan 100kW laden niet mogelijk.
Als mijn aanname klopt.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Ja, het is vreselijk dat Tesla zomaar ongevraagd mijn laadpercentage lager zet en dat ik het handmatig weer hoer moet zetten.

Omdat de laadsnelheid voor het overgrote deel van de Tesla's enorm afneemt boven de 80% is het m.i. wel een goed signaal om het percentage te verlagen naar 80% bij een drukke SUC (mits we dit zelf alsnog kunnen aanpassen naar een hoger percentage -> maar dat kan eenvoudig binnen 5 seconden) Voor >90% van de Tesla's is dit de meest efficiënte manier voor zowel "ladende als wachtende".

Ik begrijp heel goed dat het in jouw geval niet (meer) opgaat. Maar om dat nu vreselijk te noemen gaat mij iets te ver zolang je het alsnog snel kunt aanpassen.

Nb: voor het overige leed wat ik lees over jouw auto deel ik overigens wel je teleurstelling :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: one-ten
Ja, het is vreselijk dat Tesla zomaar ongevraagd mijn laadpercentage lager zet en dat ik het handmatig weer hoer moet zetten. Met 80% kom ik met mijn 60 meestal niet meer thuis. Ik sta vaak minstens anderhalf uur te laden tegenwoordig... Als het een beetje ergens in de buurt is draai ik mijn auto op slot en ga lopend weg. Heb helaas geen andere keuze, was ook liever na een half uurtje weer weg zoals vroeger.
Laat me raden. Je bent een liefhebber van azijn?
 
Ik denk overigens dat de SuC’s in NL zijn aangesloten met maximaal een 1750kVA aansluiting. Een zwaardere aansluiting brengt vele malen hogere kosten met zit mee zowel qua aansluitkosten als jaarlijkse netwerkkosten. De totale installatie kan dus niet meer dan 1750kW leveren. Als er meer dan 17 auto’s staan is dus sowieso meer dan 100kW laden niet mogelijk.
Als mijn aanname klopt.
Ik denk ook dat de (meeste) SuC's in Nederland zijn aangesloten op een 1750kVA-aansluiting, dezelfde aanname.
Maar dat het laden bij 17 auto's dan sowieso beperkt zou zijn tot 100kW klopt natuurlijk niet. Als 8 auto's laden met 35kW, dan is er nog 1470kW beschikbaar voor de overige 9 auto's, dat is gemiddeld 163kW. Van die 9 auto's zullen er ook zijn die al teruggeregeld worden, dus een SuC met 17 auto's zal nog geen laadbeperkingen geven op een 1750kVA-aansluiting.
Dat wordt anders als er 32 stalls zijn op een 1750kVA-aansluiting. Als daar 32 auto's staan te laden waarvan 16 op het laagste laadvermogen gemiddeld 25kW (een aantal zal boven 80% geladen zijn) nemen, dan is er voor de andere 16 auto's nog gemiddeld 84kW per auto beschikbaar. Ook daarvan zullen er al een aantal teruggeregeld zijn dus het werkelijk maximum laadvermogen in zo'n situatie zal in de buurt van 100kW zitten.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: FrankNL and S-19910
Als je je laadpoort remote ontgrendeld vergrendeld deze toch weer automatisch na verloop van tijd als je de stekker er niet uit haalt?
Zou, hoop ik, wel zo moeten werken.
Andere mogelijkheid. Aan de hand van de locatiegegevens van de app, op bijvoorbeeld de telefoon van de berijder, zou je het op afstand ontgrendelen van de laadpoort kunnen blokkeren.

Een ander, drastischer, iets ingewikkelder systeem, plaats camera’s bij de ingang en uitrit van het SuC-terrein. Op basis van kentekenregistratie weten ze bij Tesla welk VIN daar het terrein op komt. Bij het koppelen aan de SuC vindt er een “handshake” plaats tussen de auto en de Tesla database, volgens mij is daar het VIN de sleutel voor deze “handshake”. Na het afkoppelen van de SuC heb je 20 minuten om met je auto langs de uitgang camera te rijden. Doe je dat niet, dan gaat de idle-fee teller lopen vanaf het moment dat je de auto van de SuC heb afgekoppeld, totdat de auto is uitgeklokt via de camera bij de uitrit.
Een beetje whizzkid in Palo Alto zou dit moeten kunnen programmeren.