Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Toch denk ik dat twee Superchargers in het midden van het land, op een kruispunt van veelgebruikte oost-west en noord-zuid routes, het plaatje compleet zou maken. Dan denk ik aan Utrecht en Apeldoorn. Vrijwel alle binnenlandse ritten van meer dan 350 km van Zuid-Nederland en Oost-Nederland naar de Randstad (en andersom) en van en naar Noord-Nederland zijn dan afgedekt. Ik denk dat je dan vrijwel geen rit meer kunt maken binnen Nederland waar je leeg kunt raken (als je op de plaats van bestemming geen mogelijkheid of tijd hebt om bij te laden). Dus met 4 stuks, waarvan 2 er al bijna staan, ben je helemaal klaar. En met de SC's die in België, Duitsland en verder komen te staan, ben je vervolgens internationaal afgedekt.

Ik denk dat 4 SC's, voor een totaalbedrag van zo'n €1 miljoen, niet te veel is gevraagd als je bedenkt dat Tesla dit jaar al zo'n €100 miljoen omzet uit Nederland haalt, en daar zal vast nog heel wat bijkomen.

+1. Ik heb regelmatig een heenenweertje Twente-Randstad. Zou erg welkom zijn. Morgenochtend weer als een oud wijf op weg naar de Randstad in de hoop dat ik ergens kan bijladen en daarna weer normaal kan terugrijden...
 
Liever SC met 600 km/h ;-)

Volledig eens met de genoemde aanvullende locaties.. maar past gewoon niet in de filosofie van Tesla.. Als er genoeg auto's rijden kunnen ze dat niettemin best nog wel eens gaan doen. Laten we maar genoeg druk gaan uitoefenen ! Voorlopig zien de Amerikanen gewoon "Europa", die landsgrenzen binnen ons continent zijn voor hun alleen maar geneuzel.
 
Natuurlijk willen we allemaal het liefst binnen 5 minuten snelladen en dan vol weer door. Bij voorkeur ook nog bij elk hectometerpaaltje.

Laten we wel wezen. Je kan elke ochtend (thuis) of middag (werk) vertrekken met een volle batterij genoeg voor 350 KM.
Als je meer dan 150 KM van je werk woont moet je echt eens aan een andere baan of huis gaan denken.

In de regel heb je dus zelden behoefte aan BIJladen. Hooguit een paar KM om toch op je werk of thuis aan te komen. Alleen als je voor vakantie oid door Europa gaat heb je behoefte aan SC. Als deze om de 200 KM op de hoofdroute liggen is dat prima.

Ik heb de auto nu 2 maanden en maar 1 keer moeten/willen bijladen. Volgens mij doen we veel te krampachtig over het opladen!
 
Natuurlijk willen we allemaal het liefst binnen 5 minuten snelladen en dan vol weer door. Bij voorkeur ook nog bij elk hectometerpaaltje.

Laten we wel wezen. Je kan elke ochtend (thuis) of middag (werk) vertrekken met een volle batterij genoeg voor 350 KM.
Als je meer dan 150 KM van je werk woont moet je echt eens aan een andere baan of huis gaan denken.

In de regel heb je dus zelden behoefte aan BIJladen. Hooguit een paar KM om toch op je werk of thuis aan te komen. Alleen als je voor vakantie oid door Europa gaat heb je behoefte aan SC. Als deze om de 200 KM op de hoofdroute liggen is dat prima.

Ik heb de auto nu 2 maanden en maar 1 keer moeten/willen bijladen. Volgens mij doen we veel te krampachtig over het opladen!

+1.
 
Natuurlijk willen we allemaal het liefst binnen 5 minuten snelladen en dan vol weer door. Bij voorkeur ook nog bij elk hectometerpaaltje.

Laten we wel wezen. Je kan elke ochtend (thuis) of middag (werk) vertrekken met een volle batterij genoeg voor 350 KM.
Als je meer dan 150 KM van je werk woont moet je echt eens aan een andere baan of huis gaan denken.

In de regel heb je dus zelden behoefte aan BIJladen. Hooguit een paar KM om toch op je werk of thuis aan te komen. Alleen als je voor vakantie oid door Europa gaat heb je behoefte aan SC. Als deze om de 200 KM op de hoofdroute liggen is dat prima.

Ik heb de auto nu 2 maanden en maar 1 keer moeten/willen bijladen. Volgens mij doen we veel te krampachtig over het opladen!

Heb best veel afspraken in heel Nederland. Van Zeeland tot Delfzijl. Bijladen ter plekke vaak zeer welkom. Morgen ook weer een dag >400 km. Naar kantoor ga ik vaak op de fiets. Zonder bijladen...
 
Natuurlijk willen we allemaal het liefst binnen 5 minuten snelladen en dan vol weer door. Bij voorkeur ook nog bij elk hectometerpaaltje.

Laten we wel wezen. Je kan elke ochtend (thuis) of middag (werk) vertrekken met een volle batterij genoeg voor 350 KM.
Als je meer dan 150 KM van je werk woont moet je echt eens aan een andere baan of huis gaan denken.

In de regel heb je dus zelden behoefte aan BIJladen. Hooguit een paar KM om toch op je werk of thuis aan te komen. Alleen als je voor vakantie oid door Europa gaat heb je behoefte aan SC. Als deze om de 200 KM op de hoofdroute liggen is dat prima.

Ik heb de auto nu 2 maanden en maar 1 keer moeten/willen bijladen. Volgens mij doen we veel te krampachtig over het opladen!

Eens!
 
+1. Ik heb regelmatig een heenenweertje Twente-Randstad. Zou erg welkom zijn. Morgenochtend weer als een oud wijf op weg naar de Randstad in de hoop dat ik ergens kan bijladen en daarna weer normaal kan terugrijden...
+1!
Ook ik ga minimaal 1x per week naar Twente, SC bij Hoevelaken of (lijkt mij iets minder ideaal?) Apeldoorn zou prima zijn voor zowel O-W v.v. als Z-N v.v.!
 
Natuurlijk willen we allemaal het liefst binnen 5 minuten snelladen en dan vol weer door. Bij voorkeur ook nog bij elk hectometerpaaltje.

Laten we wel wezen. Je kan elke ochtend (thuis) of middag (werk) vertrekken met een volle batterij genoeg voor 350 KM.
Als je meer dan 150 KM van je werk woont moet je echt eens aan een andere baan of huis gaan denken.

In de regel heb je dus zelden behoefte aan BIJladen. Hooguit een paar KM om toch op je werk of thuis aan te komen. Alleen als je voor vakantie oid door Europa gaat heb je behoefte aan SC. Als deze om de 200 KM op de hoofdroute liggen is dat prima.

Ik heb de auto nu 2 maanden en maar 1 keer moeten/willen bijladen. Volgens mij doen we veel te krampachtig over het opladen!

Kan niet meer dan je gelijk geven.
Feit is dat we eraan moeten wennen.
14km resterende energie is nog altijd 14 km en je weet of je thuis aankomt of niet.
Belangrijk is dat je thuis wel voldoende vermogen hebt om de dag erna weer met een volle batterij kunt vertrekken.
 
Vandaag voor de aardigheid even langs SC Oosterhout gereden op m'n route Maastricht - Den Haag.
Helaas nog geen spanning op de SC, maar wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om een heerlijke McDonalds maaltijd te eten. Dat was alweer lang geleden. :rolleyes:

image.jpg


- - - Updated - - -

Is trouwens wel precies parkeren om die korte stugge kabel in de chargeport te krijgen.
 
Vandaag voor de aardigheid even langs SC Oosterhout gereden op m'n route Maastricht - Den Haag.
Helaas nog geen spanning op de SC, maar wel van de gelegenheid gebruik gemaakt om een heerlijke McDonalds maaltijd te eten. Dat was alweer lang geleden. :rolleyes:

View attachment 36990

- - - Updated - - -

Is trouwens wel precies parkeren om die korte stugge kabel in de chargeport te krijgen.

Leuk, de eerste foto van een Nederlandse Model S aan een supercharger. En dat er niets uitkomt, dat kun je niet zien...

Les voor ons: je moet de auto eigenlijk altijd links van het laadstation parkeren, zodat de kabel achter de linkerkant van de auto zit.

Voor mensen die in de buurt van een supercharger wonen, is het in feite een mooie gelegenheid om gratis te gaan eten bij de Mac. Je betaalt €15 en ondertussen tank je gratis voor €15 aan stroom. Of het gezond is, is natuurlijk een heel ander verhaal.
 
Zou het niet goed zijn als tesla gewoon het sc protocol vrijgeeft voor andere partijen. Dan kunnen de fastneds van deze wereld dat gewoon toepassen.
Ik heb dit met de heren van FastNed besproken en ze willen dat maar al te graag, maar Tesla wil niet mee.

Het kromme is echter dat Tesla dus niet CHAdeMO of CCS (Combo Type 2) op de Model S ondersteund waarom wij dus nu om SuperChargers verlegen zitten.

Combo gaat tot 80kW wat echt al héél snel is. Tesla zegt dat de SC's 130kW doen. Dat doen ze ook, voor 5 minuten, waarna het al snel af bouwt naar 75kW. Dat zie je ook goed in het recente filmpje van Bjorn uit Noorwegen.

CHAdeMO moet gewoon een snelle dood sterven en dat wil de Europese Unie gelukkig ook.

Ik denk dat een CCS / Combo adapter voor een Model S enkel een fysieke adapter hoeft te zijn, want mijn gok is dat SuperCharging elektrisch gezien gelijk is aan Combo, alleen dat ze fysiek de stekker wat anders hebben gemaakt.

Leuk, de eerste foto van een Nederlandse Model S aan een supercharger. En dat er niets uitkomt, dat kun je niet zien...
Zo zien de eerste bezoekers in ieder geval dat er Tesla's parkeren.

Ook bij een SC geld, ALTIJD inprikken, ookal heb je het niet nodig. Laat Tesla maar zien dat die dingen druk bezocht zijn.
 
Ook bij een SC geld, ALTIJD inprikken, ookal heb je het niet nodig. Laat Tesla maar zien dat die dingen druk bezocht zijn.

(Weet niet of het al elders is bediscussieerd:)
Het 'altijd inprikken' ook als het niet nodig is, is een middel om te laten zien dat de laad-infrastructuur intensief gebruikt wordt, maar zeker bij laadpalen met beperkt aantal plekken houd je dan wel onnodig een laadplek bezet. Ik geloof dat elders het voorbeeld van een Fisker in Utrecht werd genoemd die een laadplek in het centrum gebruikt als permanente prive parkeerplek. In Amsterdam gebeurt dat volgens mij ook al veel (laadplekken als parkeerplek misbruiken). We snijden onszelf natuurlijk uiteindelijk in de vingers als laadplekken zonder noodzaak bezet blijven.
 
Ik maak me ook niet z'n zorgen over het succes van de laadpalen, althans hier in Amsterdam. Er zijn er veel van (780?), en ze worden echt goed gebruikt. Eigenlijk vind ik het een mooie balans tussen beschikbaarheid en bezetting, het is niet zo alle palen altijd maar vol zijn, maar het is ook niet zo dat ze nooit gebruikt worden. Idd is het "vaste parkeerplaats laden" in Amsterdam een probleem, vooral de Plugin Hybrides, voor woonhuizen vrolijk 12 uur bij een paal staan "te laden". Ik kan me wel weer voorstellen dat het voor andere locaties weer heel anders kan liggen. Ik was laatst in Rotterdam in een parkeergarage, uitgestorven leeg, waarbij de laadpalen er helemaal bijlagen alsof ze er voor de sier waren.
 
En toch vind ik Widodh's punt goed.
Op die manier stimuleer je de aanleg van nieuwe laadpunten (omdat de huidige veel gebruikt worden) en zorg je voor een zo vol mogelijke batterij.
In verhouding tot de infrastructuur van de ICE wagens, is het dekkingsgebied van de elektrowagen nog zeer beperkt.

Indien ik ergens meer dan 15 min aanwezig ben, zal ik inprikken op de beschikbare paal... 15 min op een 11kw paal, is toch nog ca 10-12km :)