Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Maar serieus: met een paar honderd taxi's in de buurt maak ik me sowieso geen enkele illusie dat die SuC in je planning meenemen verstandig zou zijn.

Waarom niet, ik land binnen enkele weken om 23:30 s' avonds in schiphol.
En dan zou ik 30 km ( heen en terug ) moeten omrijden om even kort bij te laden...
Dat terwijl er vermoedelijk 8 van de 10 laders vrij zullen zijn in schiphol op dat uur van de dag,
Slaat toch nergens op ?
 
  • Like
Reactions: HWS
Waarom niet, ik land binnen enkele weken om 23:30 s' avonds in schiphol.
En dan zou ik 30 km ( heen en terug ) moeten omrijden om even kort bij te laden...
Dat terwijl er vermoedelijk 8 van de 10 laders vrij zullen zijn in schiphol op dat uur van de dag,
Slaat toch nergens op ?

omrijden ?
Ik ga er even vanuit dat je via de E19 naar Schiphol rijdt; anders klopt onderstaande uiteraard niet...

Als je naar Schiphol rijdt via Breda-Utrecht-Amsterdam; dan doe je er net zo lang over als via Breda-Dordrecht-Rotterdam (zeker 's nachts, als je 130 mag tussen Utrecht en A'dam).
En kom je voorbij SuC Oosterhout.
En een tweede SuC : A'dam-ZO ligt dan zo'n 6km van de route.
Eerder "embarras de choix" dan gebrek aan een SuC op Schiphol, lijkt mij.

(Overigens ligt de Suc van Schiphol ook al niet op de route via R'dam-Dordrecht; eerder op de route via A'dam-Utrecht)
 
Last edited:
omrijden ?
Ik ga er even vanuit dat je via de E19 naar Schiphol rijdt; anders klopt onderstaande uiteraard niet...

Als je naar Schiphol rijdt via Breda-Utrecht-Amsterdam; dan doe je er net zo lang over als via Breda-Dordrecht-Rotterdam (zeker 's nachts, als je 130 mag tussen Utrecht en A'dam).
En kom je voorbij SuC Oosterhout.
En een tweede SuC : A'dam-ZO ligt dan zo'n 6km van de route.
Eerder "embarras de choix" dan gebrek aan een SuC op Schiphol, lijkt mij.

(Overigens ligt de Suc van Schiphol ook al niet op de route via R'dam-Dordrecht; eerder op de route via A'dam-Utrecht)

ik rij via antwerpen - bergen-op-zoom - rotterdam. (A29 is de kortste weg vanuit oost en west vlaanderen)
Dan passeer je oosterhout helemaal niet ( is 17km meer via oosterhout)
Schiphol - amsterdam ZO is ook 19km omweg

Ik vermoed dat jij uit de kempen kom , dan heb je dat probleem idd niet.
Dus graag jou situatie niet veralgemenen.

Begrijp echt niet waarom sommige hier taxi-only SuC's blijven goekeuren.
Lijkt mij een zeeer gevaarlijk precedent...
Enkele stalls voor hen ja, maar toch geen hele SuC ...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
ik rij via antwerpen - bergen-op-zoom - rotterdam. (A29 is de kortste weg vanuit oost en west vlaanderen)
Dan passeer je oosterhout helemaal niet ( is 17km meer via oosterhout)
Schiphol - amsterdam ZO is ook 19km omweg

Ik vermoed dat jij uit de kempen kom , dan heb je dat probleem idd niet.
Dus graag jou situatie niet veralgemenen.

Begrijp echt niet waarom sommige hier taxi-only SuC's blijven goekeuren.
Lijkt mij een zeeer gevaarlijk precedent...
Enkele stalls voor hen ja, maar toch geen hele SuC ...
ik rij via antwerpen - bergen-op-zoom - rotterdam. (A29 is de kortste weg vanuit oost en west vlaanderen)
Dan passeer je oosterhout helemaal niet ( is 17km meer via oosterhout)
Schiphol - amsterdam ZO is ook 19km omweg

Ik vermoed dat jij uit de kempen kom , dan heb je dat probleem idd niet.
Dus graag jou situatie niet veralgemenen.

Begrijp echt niet waarom sommige hier taxi-only SuC's blijven goekeuren.
Lijkt mij een zeeer gevaarlijk precedent...
Enkele stalls voor hen ja, maar toch geen hele SuC ...

Tweede zin van mijn post gemist ?
 
10 minuten omrijden naar een SuC waar plek is vind ik persoonlijk veel minder erg dan 15 minuten wachten op een SuC vol met Taxi's die tot 100% staan te laden

Dus Ja ik vind het prima dat ik niet meer moet wachten op Taxi's die (onnodig) tot 100% vol moeten laden.
 
De afgelopen jaren wellicht honderden keren vanuit zuiden - via Antwerpen naar huis gereden (vlak bij Schiphol)).
Rij altijd via Utrecht E19 - is welgeteld 7 km langer dan de alternatieve route(160 versus167), maar dat haal je inderdaad door snelheidsverschil en verschil in drukte er makkelijk uit... nu nog meer omdat lang stuk A2 130 km is geworden na 19:00. En dan kom je dus langs Oosterhout en vrijwel langs SuC Amsterdam. De 7 km heb je ook heen/weer nodig naar die nieuwe SuC....

Spijkers op laag water zoeken noemen we dat in het noorden -;)
(geen idee waar dat vandaan komt, maar wel toepasbaar hier..)
 
  • Like
Reactions: S-19910
De afgelopen jaren wellicht honderden keren vanuit zuiden - via Antwerpen naar huis gereden (vlak bij Schiphol)).
Rij altijd via Utrecht E19 - is welgeteld 7 km langer dan de alternatieve route(160 versus167), maar dat haal je inderdaad door snelheidsverschil en verschil in drukte er makkelijk uit... nu nog meer omdat lang stuk A2 130 km is geworden na 19:00. En dan kom je dus langs Oosterhout en vrijwel langs SuC Amsterdam. De 7 km heb je ook heen/weer nodig naar die nieuwe SuC....

Spijkers op laag water zoeken noemen we dat in het noorden -;)
(geen idee waar dat vandaan komt, maar wel toepasbaar hier..)

Ja dat kleine eindje (via de A29 is het toch 21km voor mij) omrijden overleef ik heus wel - no problem :)

Maar ik blijf het een zeer gevaarlijk precedent vinden om bepaalde SuC's niet publiek toegangelijk te maken.
Dit was mijn laatste post erover :) - beloofd
 
Last edited:
och. in de praktijk was SuC Amsterdam ZO op sommige tijden ook al volledig in gebruik door taxi's. Nu woon ik zelf gelukkig op uberafstand van Schiphol maar hoe sneller je onderweg naar huis bent des te beter: ik zou dan valet met oplaadservice verkiezen.
 
Prinicipeel lijkt het mij alleen uit te leggen als er inderdaad door de taxibedrijven een (substantiele) financiele bijdrage is geleverd. Het 'probleem' (voor zover dat bestaat) op ZO is niet meer dan een capaciteitsprobleem, wat zou moeten worden opgelost met meer (niet selectieve) capaciteit.

What's next, er staan wel erg veel blauwe, grijze of erg veel lease bakken bij een bepaalde Suc?
Domweg een bepaalde groep een eigen plek geven, komt het algemeen belang vrijwel nooit ten goede
 
  • Like
Reactions: BartJ and HWS
Tja, wat hebben wij hier eigenlijk van te vinden?
In mijn optiek staat het Tesla helemaal vrij om met eenieder een overeenkomst te sluiten. In dit geval met taxichauffeurs omtrent een aantal laadpalen. En die hebben toevallig dezelfde uitstraling als de gewone SuC-ers.
Tja, en wat er in die overeenkomst staat, is niet onze zaak. Toch?

Ik zou het wat anders vinden als een bestaande SuC van 'ons' zou worden afgenomen en alleen voor een specifieke groep toegankelijk wordt.

De SuC op Schiphol resulteert nu evengoed in een capaciteitsuitbreiding van het SuC netwerk. Mooi toch?
 
Tja, wat hebben wij hier eigenlijk van te vinden?
In mijn optiek staat het Tesla helemaal vrij om met eenieder een overeenkomst te sluiten. In dit geval met taxichauffeurs omtrent een aantal laadpalen. En die hebben toevallig dezelfde uitstraling als de gewone SuC-ers.
Tja, en wat er in die overeenkomst staat, is niet onze zaak, toch?

Helemaal mee eens.

Persoonlijk denk ik dat ook zonder slagboom of mondelinge weigering het zichzelf zou reguleren. Als eenmaal de nieuwe Schiphol SuC volledig benut wordt zal elke andere Tesla rijder die vermijden behalve indien strikt noodzakelijk. En indien je toch dichterbij de ene dan de andere bent met 2% lading dan moet je er gewoon terechtkunnen vind ik.

Ze kunnen dat geld voor de slagbomen en zo beter steken in meer SuC stallen en een software update die aangeeft wat de huidige bezetting is van de stallen. Ze zouden zelfs een soort van verwachte bezetting kunnen aangeven door iedereen die de SuC in hun navigatie als doel instelt "een virtueel nummertje te laten trekken". Dan "reserveer" je een plek in de wachtrij gebaseerd op je verwachtte aankomst tijd, en weten anderen ook meteen hoeveel auto's naar een SuC onderweg zijn. Eenmaal ter plaatse bepaalt je daadwerkelijke aankomst je plek in de wachtrij indien aanwezig.

Stel je dit eens voor: ik ga naar Parijs en stel mijn navigatie in. Deze geeft aan dat ik over 2,5 uur in Gent moet laden, en 2 uur later weer in Senlis. Op dat moment sta ik al in de wachtrij voor Gent, en kan Tesla uitrekenen dat ze over 2,5 uur mij daar kunnen verwachten, samen met nog 7 anderen die ook daarnaartoe aan het navigeren zijn. Een half uur voordat ik in Gent arriveer besluit Lambik dat hij ook gaat laden in Gent, 20 minuten van hem vandaan. Hij zal zien dat de verwachting is dat rond de tijd dat hij er aankomt 7 stalls bezet zullen zijn. Hij rijdt er toch heen en komt net voor mij daar aan. Hij kan dus gebaseerd op de daadwerkelijke bezetting waarschijnlijk net terecht, en ik zie in mijn display dat er thans geen plekken meer beschikbaar zijn. Aan de hand van de ingegeven laadgrenzen van de ladende Tesla's en hun laadsnelheden kan ook een verwachte wachttijd afgegeven worden.

Just my thoughts and musings...
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Het moet bijna zeker wel een extern betaalde SuC zijn. Welk nut heeft het voor Tesla om een drukke SuC in Amsterdam te ontlasten door 15 kilometer verderop nog een SuC te bouwen die voor een selecte groep toegankelijk is? Het is voor hen veel mooier om aan te kunnen geven dat Amsterdam nu twee SuC's heeft, waarbij de normale berijders en taxi's zich hopelijk over beide SuC's verspreiden en Amsterdam ZuidOost ontlast wordt.
 
Het moet bijna zeker wel een extern betaalde SuC zijn. Welk nut heeft het voor Tesla om een drukke SuC in Amsterdam te ontlasten door 15 kilometer verderop nog een SuC te bouwen die voor een selecte groep toegankelijk is? Het is voor hen veel mooier om aan te kunnen geven dat Amsterdam nu twee SuC's heeft, waarbij de normale berijders en taxi's zich hopelijk over beide SuC's verspreiden en Amsterdam ZuidOost ontlast wordt.
Nee hoor. Tesla heeft 200 taxi's rondrijden in en rond Amsterdam en een groeiend aantal passanten bij Zuid Oost. Wat ze hier gedaan hebben is het beste wat ze konden doen. Of er voor betaald is gaat ons, eerlijk gezegd, totaal niets aan. Feit is dat we, in tegenstelling tot vorige week, vanaf nu bij SeC Zuid Oost kunnen laden zoals bij elke Supercharger. En dat is waar we al een hele tijd om vragen. Dit is mijn laatste post hierover.
 
Nee hoor. Tesla heeft 200 taxi's rondrijden in en rond Amsterdam en een groeiend aantal passanten bij Zuid Oost. Wat ze hier gedaan hebben is het beste wat ze konden doen. Of er voor betaald is gaat ons, eerlijk gezegd, totaal niets aan. Feit is dat we, in tegenstelling tot vorige week, vanaf nu bij SeC Zuid Oost kunnen laden zoals bij elke Supercharger. En dat is waar we al een hele tijd om vragen. Dit is mijn laatste post hierover.

Dus Tesla zou de taxi's uitgesloten hebben van andere SuC's of alleen van Amsterdam Zuid Oost? En hoe gaat men dat dan afdwingen?
 
Tesla to deliver its largest privately-owned Supercharger station to a taxi fleet in Montreal

Tesla owns and operates almost all of its more than 700 Supercharger stations around the world, but it also offers a version of its DC fact-charging station for sale to private fleets. Now the automaker is about to deliver its biggest one yet, 12 stalls, to an all-Tesla Model S taxi fleet based at the Montréal-Trudeau Airport.

Last year, we reported on the startup Taxelco acquiring the second-largest taxi company in Montreal, a fleet of 500 cars and 1,000 drivers, with the intention of going all-electric and offering the service through a Uber-like app called Téo.


Misschien is dit ook hier het geval? Zou iig een boel verklaren....en kan de discussie misschien wat gaan "kalmeren" hier :)
 
Tesla to deliver its largest privately-owned Supercharger station to a taxi fleet in Montreal

Tesla owns and operates almost all of its more than 700 Supercharger stations around the world, but it also offers a version of its DC fact-charging station for sale to private fleets. Now the automaker is about to deliver its biggest one yet, 12 stalls, to an all-Tesla Model S taxi fleet based at the Montréal-Trudeau Airport.

Last year, we reported on the startup Taxelco acquiring the second-largest taxi company in Montreal, a fleet of 500 cars and 1,000 drivers, with the intention of going all-electric and offering the service through a Uber-like app called Téo.


Misschien is dit ook hier het geval? Zou iig een boel verklaren....en kan de discussie misschien wat gaan "kalmeren" hier :)

de Teo taxi... we staan er mee op de foto, helaas vol in de schaduw van de Canadian maple tree.

Maar goed, in Montreal is 1 company eigenaar geworden van de SuC, in Nederland hebben we BIOS, Taxielectric en x00 zelfstandige ondernemers die tot nu de SuC Amsterdam ZO gebruiken. :D Elke vermindering daar is ook meer capaciteit voor ons!
 

Attachments

  • IMG-20160820-WA0001.jpg
    IMG-20160820-WA0001.jpg
    191.8 KB · Views: 47