Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
IMG_0039.JPG
IMG_0038.JPG
IMG_0035.JPG
IMG_0040.JPG
IMG_0041.JPG


helaas is hij wat smerig en door de slechte zon komt hij wat flets over, maar hij is behoorlijk "neon kleur"....

Incognito rijden is er niet meer bij...;)
 
Hierbij alles nog eens op een rijtje:

230V * 16A = 3,7 kWh
-> laden 16 km/h

230V * 32A = 7,4 kWh
-> laden 32 km/h

type 2 oplaadpalen
400V 3-Phase * 16A = 11 kWh
-> laden 50 km/h

400V 3-Phase * 32A = 22 kWh
-> laden 100 km/h

SuperCharger (=DC)
600 km/h

CHAdeMO/CCS (=DC)
200 km/h

Met de Tesla-UMC thuis kan je :
- laden aan een huis-tuin-keuken stopcontact (Schuko) aan 1*230V, 13A - dat is 3KW - standaard meegeleverd bij de Tesla-UMC
- laden met de blauwe CEE stekker 1*230A, 32A aan 32A maximum, monofazig - dat is 7,4 KW - optioneel meegeleverd bij de Tesla-UMC
- laden met de rode CEE stekker 3*380A, 16A aan 16A maximum, driefazig - dat is 11KW - standaard meegeleverd bij de Tesla-UMC
Dit geldt zowel voor monoladers (11KW), duoladers(22KW) als de huidige "laders met extra groot vermogen" (16,5KW) .

Model S komt standaard met een interne lader met een capaciteit van 11 kW, waarmee u tot 54 km bereik per uur kan laden. Dit is genoeg om de Model S gedurende de nacht te laden door middel van Tesla’s Wall of Mobile Connector. Elke Model S profiteert daarnaast van Tesla’s steeds groter wordende Supercharger-netwerk voor langeafstandsreizen.

Met deze upgrade wordt Model S voorzien van een 16.5 kW interne lader, genoeg voor 81 km bereik per uur laden wanneer een Type 2 laadstation wordt gebruikt, geïnstalleerd op een 3-fase, 400V, 24A groep. De upgrade heeft geen invloed op laadsnelheid bij gebruik van Mobile Connector, CHAdeMO adapter of Tesla’s Supercharger netwerk.
 
Weet iemand welke huidige EV's of die binnenkort op de markt komen,van een 22kW kunnen profiteren ?
Zelfs een standaard Tesla komt nu niet verder dan 11kW..

De bekendste is de Renault Zoe. Er zijn er zelfs die 44kW / 3x63A kunnen laden!

Zelf denk ik ook dat 6 SuC-plaatsen en 6 st. 11kW of 22kW laadplekken een betere keuze was geweest. Misschien is het over 3 jaar anders, maar dan wellicht ander type snelladen...
 
Weet iemand welke huidige EV's of die binnenkort op de markt komen,van een 22kW kunnen profiteren ?
Zelfs een standaard Tesla komt nu niet verder dan 11kW..
Er zijn er twee: de Zoe's kunnen 22 kW of zelfs 43 kW AC laden en dan heb je e BYD-e6 (voorlopig enkel als taxi's waargenomen). De huidige Tesla's kunnen optioneel met 3f24A of 16,4 kW lader uitgerust worden, maar halen de 22 kW dus ook niet meer.
Ter info: de Zoe's hebben geen aparte krachtige AC-lader aan boord, maar maken op een intelligente manier gebruik van de motorwikkelingen om aan dergelijke hoog vermogen AC te laden.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Op zich is er niets mis dat laders meer kunnen laden dan wat nu voor vele wagens de standaard is zonder over snelladen te spreken.

Bijvoorbeeld de laadpalen in de NMBS parkings zijn 3x16A, maar als er een andere niet in gebruik is dan stijgt de ampere, ik ben er niets mee, maar als je daar met een Zoe staat dan is dat toch leuk als er een ladende wagen vol is of vertrekt de snelheid van de overige stijgt.
 
Zwolle was inderdaad weer foute boel vanavond, wij konden nog net laden, maar de andere 7 bleven maar staan. Toen we wegreden 30 minuten geleden stonden er 5 wachtenden... Waarschijnlijk zijn die 7 lekker bij Van der Valk aan het eten, of zou er weer een bijeenkomst van PWC zijn?

Natuurlijk zijn het geen forumleden die zoiets doen, maar houd je aan de laadetiquette, anders wordt het Tesla rijden voor iedereen minder relaxed...
 
Zwolle was inderdaad weer foute boel vanavond, wij konden nog net laden, maar de andere 7 bleven maar staan. Toen we wegreden 30 minuten geleden stonden er 5 wachtenden... Waarschijnlijk zijn die 7 lekker bij Van der Valk aan het eten, of zou er weer een bijeenkomst van PWC zijn?

Natuurlijk zijn het geen forumleden die zoiets doen, maar houd je aan de laadetiquette, anders wordt het Tesla rijden voor iedereen minder relaxed...
Daar is ook nog plek zat voor 4 extra stalls te plaatsen.
 
Het lastige is dat je bij Van der Valk ook niet even snel eten kunt krijgen. Het zou mooi zijn als je gewoon een goede lunch of eenvoudig diner of iets dergelijks kunt eten, maar er in een half uurtje a drie kwartier ook weer weg kunt zijn.

Op dat punt is Zevenaar wel handig met de Burger King, eet je gewoon even snel een hamburger en rijd je weer verder :) Alleen zou net wat beter eten dan de Burger King ook wel weer prettig zijn. Dat AC restaurant is eigenlijk ook weinig soeps.
 
Het lastige is dat je bij Van der Valk ook niet even snel eten kunt krijgen. Het zou mooi zijn als je gewoon een goede lunch of eenvoudig diner of iets dergelijks kunt eten, maar er in een half uurtje a drie kwartier ook weer weg kunt zijn.

Op dat punt is Zevenaar wel handig met de Burger King, eet je gewoon even snel een hamburger en rijd je weer verder :) Alleen zou net wat beter eten dan de Burger King ook wel weer prettig zijn. Dat AC restaurant is eigenlijk ook weinig soeps.

Meestal ben je toch met wat meer mensen. En dan kijk je op je app en als je genoeg hebt geladen ga je hem even verplaatsen. Dat hebben we al zo vaak gedaan en de forumleden met wie ik al een aantal malen op roadtrip ben geweest waren hier ook heel precies in.

Ik begreep dat Elon heeft gezegd dat "we will take action" op klachten over een altijd bezette SuC waar men ook gewoon bleef slapen terwijl de auto aan de SuC bleef staan.

Het zou mooi zijn als ze met een creatieve oplossing komen, waar nog niemand aan gedacht heeft, anders dan de gebruikelijke snerpverhalen die je op bijvoorbeeld Facebook tegen komt.

En PWC verdient de Gouden Eikel.
 
Ik verplaats zelf de auto ook altijd wel als ik voldoende geladen heb. Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen veel zin heeft als je gezellig zit te dineren om het hoofdgerecht te onderbreken voor het verplaatsen van de auto. Juist als je met meerdere mensen bent, komt het niet zo gezellig over om de tafel te verlaten.

Dit bedoel ik niet om het goed te praten dat mensen daar bijv. 2 uur aan een Supercharger staan. Maar het hele concept van Van Der Valk (vergaderruimtes waar je lang zit, dineren waar je bijna 2 uur over doet daar, een hotel waar je een volle nacht verblijft) zorgt er wel een beetje voor dat mensen er te lang gaan staan. Met een Burger King heb je dat niet zo, niemand gaat daar 2 uur zitten (mag ik hopen). En in Duitsland heeft bijna elke Supercharger ook gewoon goed de mogelijkheid om in een half uur tot een uur echt goed eten te krijgen. Zo herinner ik mij nog de erg lekkere pizza bij Regensburg :)

De uiteindelijke en vooral ook perfecte oplossing komt gewoon over een paar jaar, als een Tesla zich bij de Supercharger zelfstandig kan aankoppelen, afkoppelen en elders kan parkeren :) Tot die tijd zouden ze misschien gewoon destination chargers moeten bijplaatsen in Zwolle. Of de bediening moet er wat sneller functioneren in het restaurant in Zwolle.