Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
bron Tesla: "Het is het eenvoudigst om uw Tesla thuis op te laden. Plug in wanneer u thuiskomt en uw Tesla is 's ochtends weer opgeladen. Als u op reis gaat, kunt u gebruikmaken van slim geplaatste Superchargers langs de meest populaire routes. Het Supercharger-netwerk is het antwoord voor lange afstandsreizen. Met Superchargers reist u naar uw favoriete bestemmingen en laadt u uw Model S of Model X op in enkele minuten. De stations beschikken over meerdere Superchargers, zodat u snel weer op weg bent."
 
maar za gaan niet over de laad-policy die Tesla hanteert.
Opnieuw: officiële mededeling van Tesla:
Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year.
Quite the opposite.
Anders zouden er nu toch veel te veel staan. Je vindt er in de meeste richtingen tot 2 per 100 km. We hebben een range van 350 km minstens. Men zou meer stalls per SuC zetten en minder SuCs, wat goedkoper is.
 
En wie bepaald hoe lang zo een roadtrip moet zijn?

Als ik bij een klant nabij Urmond passeer, steek ik mijn X daar ook wel eens in, hoewel ik ook thuis zou geraken. En na een dagje shoppen in Eindhoven steek ik 'm ook wel even in de supercharger en ga ik een koffie drinken, in plaats van op kousenvoeten naar huis te rijden.

Lijkt me wel sterk dat er hier zovelen onbezoldigd uit naam van Tesla lijken te spreken.
 
En wie bepaald hoe lang zo een roadtrip moet zijn?
Als ik bij een klant nabij Urmond passeer, steek ik mijn X daar ook wel eens in, hoewel ik ook thuis zou geraken. En na een dagje shoppen in Eindhoven steek ik 'm ook wel even in de supercharger en ga ik een koffie drinken, in plaats van op kousenvoeten naar huis te rijden. Lijkt me wel sterk dat er hier zovelen onbezoldigd uit naam van Tesla lijken te spreken.
Als ik met moeite thuis kan komen en ik passeer onderweg een SuperCharger, dan laad ik daar voldoende om soepel naar huis te rijden.
Op mijn jaarlijkse rit naar Germersheim in Duitsland kom ik steevast op de terugweg bijna leeg aan in Zevenaar. Dan moet ik nog 134 km naar huis. Ik laad dan 170 km typical om thuis te komen. Uiteraard kom ik bijna leeg langs SuC Amsterdam, maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan om daar te laden.
Want waarom zou ik voor 13 cent per kWh mijn thuiskomst met een uur vertragen. Die paar euro's besparen, je rijdt in een auto van meer dan een ton, dat is toch gewoon zielig?
 
Jullie kunnen hier allemaal schrijven wat je wilt, de echte werkelijkheid is dat er dadelijk een grote hoeveelheid rijders bijkomen die niet goed thuis kunnen laden omdat ze geen oprit hebben en er te weinig reguliere laadpalen in de straten staan.
Tesla lost dit op door zo snel als ze kunnen SuCs bij te plaatsen, maar houdt er maar rekening mee dat die SuCs zowel voor de lokale dagelijkse forens gebruikt worden als door de dagtripper, hoe graag je ook altijd maar een lege stall voor jezelf gereserveerd zou willen zien (want dat is de werkelijke gedachte achter het 'alleen voor roadtrips' gedachtengoed hier).
Gratis laden is voor die mensen geen issue (model 3 - betaald laden aan de SuC), het zal vooral om beschikbaarheid en de zekerheid van een voldoende opgeladen auto gaan...
 
" hoe graag je ook altijd maar een lege stall voor jezelf gereserveerd zou willen zien (want dat is de werkelijke gedachte achter het 'alleen voor roadtrips' gedachtengoed hier)."

Op zich heb je een punt vwb die extra rijders.
Jammer dat je in tweede instantie dan met zo'n flauwekul-opmerking komt. Want dat lees je nergens in de reacties. Het gaat er bij mij ook niet in dat jij beter weet wat ik vind dan dat ik dat zelf doe.
 
" hoe graag je ook altijd maar een lege stall voor jezelf gereserveerd zou willen zien (want dat is de werkelijke gedachte achter het 'alleen voor roadtrips' gedachtengoed hier)."

Op zich heb je een punt vwb die extra rijders.
Jammer dat je in tweede instantie dan met zo'n flauwekul-opmerking komt. Want dat lees je nergens in de reacties. Het gaat er bij mij ook niet in dat jij beter weet wat ik vind dan dat ik dat zelf doe.
Precies. We begrijpen elkaar.

(Die opmerking was er eentje uit het rijtje 'lekker gratis laden om de hoek', 'lokale bewoners die ook wel thuis kunnen laden' en dus minder recht zouden hebben op de SuC)
 
"Vind hier nergens dat het niet mag."

Dat klopt. Maar Sorry Phil - zo wordt het een vermoeiende discussie.. ik heb nu binnen een uur in dit draadje twee keer dit benoemd en daarbij aangegeven dat dit nog geen reden is om het dan maar gewoon te doen...
En ik hekel juist de gedachte "het is niet verboden" dus ik doe het... om dat dit indruist tegen de manier waarop Tesla de SuC's heeft bedoeld - en dat wordt duidelijk uitgelegd op de enige pagina die er toe doet - Opladen. De teksten die je aanhaalt zijn geschreven met een ander specifiek doel - je gebruikt ze om je gelijk te halen, maar za gaan niet over de laad-policy die Tesla hanteert.

.

Ik volg enkel het advies van Tesla. Tilburg adviseert mij geen laadpaal te nemen, maar gewoon het stopcontact te gebruiken OMDAT ik elke dag langs een supercharger rijd (Amsterdam en straks gorkum). Gewoon elke dag even laden daar is hun advies.
 
  • Like
Reactions: GIO1974
Tsja het blijft een lastige discussie. Ik woon op 10km van SuC Oosterhout en heb geen oprit thuis, maar laad op straat. Ik heb in een jaar tijd die SuC misschien 2/3 keer gebruikt, maar dan vooral terugkomend van werk en 's avonds nog door moeten en niet genoeg kunnen laden op 11kW. Verder heb ik echt géén zin om vlak voor thuiskomst daar te gaan staan laden.. en het is ook niet nodig.

Afgelopen zomer in Oostenrijk ook 'last' gehad van lokale laders, kleine SuC (6 stalls) net onder Salzburg, op een zaterdagmiddag terwijl ik op weg ben naar Slovenie staan er 4 Oostenrijkse Tesla's, deels met de bestuurders erin die op de laptop zitten klooien, kids achterin die een filmpje zitten kijken en ik kan vervolgens maar op 30kW laden.. dat is toch behoorlijk frustrerend als je nog kleine 400km moet.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Misschien moeten we het erop houden dat iedereen z'n eigen manier heeft van de Tesla rijden en laden :) Tesla is mijn inziens erg onduidelijk in de communicatie over hoe je de SuC moet gebruiken. Aan de ene kant hebben ze het over lange afstandsreizen (wat is een lange afstand? langer dan de range van een 100% charge?), aan de andere kant proberen ze het gebruik zoveel mogelijk te stimuleren.

Persoonlijk heb ik geen zin om zinloos te wachten aan een SuC, terwijl ik thuis gewoon kan laden als ik andere dingen kan doen of tijdens dat ik slaap. Aan de andere kant heb ik ook wel eens langer aan de SuC geladen dan strikt noodzakelijk om thuis te komen, bijv. als ik even langs Zevenaar rijd en een hamburgertje wil pakken. Maar ik moet eerlijk zijn dat ik bij Zevenaar dan meestal (bijna) helemaal alleen sta, dus ik zit niemand in de weg.

Ik snap wel dat het voor sommige anderen een uitkomst kan zijn om als 'local' te laden. Misschien hebben ze niet makkelijk toegang tot een ander laadpunt. Misschien is het gewoon even ontstressen en ondertussen wat bijladen. Misschien heeft de Tesla die nacht niet geladen (die van mij heeft ook al +/- 5x de schedule overgeslagen) en hebben ze snel wat stroom nodig. Misschien zijn ze inderdaad te krenterig om de stroom te betalen van een auto van een ton of meer. So be it, het belangrijkste doel is dat we met z'n allen elektrisch gaan rijden. En bij dit soort mensen is de Supercharging mogelijkheid vermoedelijk een erg belangrijk verkoopargument geweest.

Mijn ervaring is wel dat als het vol staat, er bijna altijd snel een plekje vrij komt. Of als je inderdaad een keer op 30 kW zat, trekt die ander schijnbaar zo'n 80~90 kW (want lage SoC bij diegene) en zit je vaak ook in een kwartiertje wel op een hogere laadsnelheid. Of als je echt haast hebt en echt niet anders kunt laden, gewoon even een andere Tesla owner aanspreken.

Het irritantst is eigenlijk als de SuC vol staat met ICE auto's. Dan heb je echt de grootste moeite om begrip te krijgen en mensen hun auto even aan de kant te laten zetten.
 
Ik volg enkel het advies van Tesla. Tilburg adviseert mij geen laadpaal te nemen, maar gewoon het stopcontact te gebruiken OMDAT ik elke dag langs een supercharger rijd (Amsterdam en straks gorkum). Gewoon elke dag even laden daar is hun advies.

Zo makkelijk zou ik me wel niet laten afschepen. Tesla beperkt namelijk het aantal supercharger sessies per accupack omdat zo een sessies een extra stress op het pack veroorzaken. Als je zo lang mogelijk wil genieten van superchargen en je accu laad je best zoveel mogelijk op AC in plaats van enkel op superchargers te rekenen.

Je krijgt per accu zo een 300 supercharging sessies aan vol vermogen, en daarna val je terug op een maximum van 90kW.
 
  • Disagree
Reactions: nico180
Zo makkelijk zou ik me wel niet laten afschepen. Tesla beperkt namelijk het aantal supercharger sessies per accupack omdat zo een sessies een extra stress op het pack veroorzaken. Als je zo lang mogelijk wil genieten van superchargen en je accu laad je best zoveel mogelijk op AC in plaats van enkel op superchargers te rekenen.

Je krijgt per accu zo een 300 supercharging sessies aan vol vermogen, en daarna val je terug op een maximum van 90kW.
Dat is niet bewezen. Het lijkt er op dat sommig 90kWh accu's daar last van hebben. Mijn 85kWh uit 2013 heeft al veel meer dan 300 SuperCharging sessies gehad en laad gewoon met 118kW.

We moeten oppassen dat zulke dingen geen eigen leven gaan leiden.
 
Begin dacht ik ook “thuis met stopcontact en gewoon 1a 2 keer naar de SuC “ . Dat heb ik twee weken vol gehouden. Zonde van je tijd daar staan en ergeren als je laadsnelheid ook nog laag is. Thuis maar de stroom opgevoerd en alleen nog op lange stukken langs meeste (troosteloze) SuC

Precies. Bij sommigen duurt dat process iets langer dan twee weken :)
 
  • Funny
Reactions: CJA Hulskamp
Als ik met moeite thuis kan komen en ik passeer onderweg een SuperCharger, dan laad ik daar voldoende om soepel naar huis te rijden.
Op mijn jaarlijkse rit naar Germersheim in Duitsland kom ik steevast op de terugweg bijna leeg aan in Zevenaar. Dan moet ik nog 134 km naar huis. Ik laad dan 170 km typical om thuis te komen. Uiteraard kom ik bijna leeg langs SuC Amsterdam, maar geen haar op mijn hoofd denkt eraan om daar te laden.
Want waarom zou ik voor 13 cent per kWh mijn thuiskomst met een uur vertragen. Die paar euro's besparen, je rijdt in een auto van meer dan een ton, dat is toch gewoon zielig?
Je moet je thuiskomst met geen uur vertragen, maar pakweg een 10 minuutjes. Ik vermijd zoveel mogelijk met een compleet platte batterij thuis te komen. Voor je het weet mag je met een van de klein mannen naar 't spoed of is er een of ander noodgeval, en de wet van Murphy laat dan nogal dikwijls zien dat je net dan geen range genoeg hebt om nog ergens te geraken. Dan duurt laden aan 50 km/h wel erg lang...
 
Je moet je thuiskomst met geen uur vertragen, maar pakweg een 10 minuutjes. Ik vermijd zoveel mogelijk met een compleet platte batterij thuis te komen. Voor je het weet mag je met een van de klein mannen naar 't spoed of is er een of ander noodgeval, en de wet van Murphy laat dan nogal dikwijls zien dat je net dan geen range genoeg hebt om nog ergens te geraken. Dan duurt laden aan 50 km/h wel erg lang...
Dat doe ik ook. Ik kom niet graag aan met nog slechts 10km in de accu, wil wel snel weg kunnen. Pak dus idd wel eens de SuC om even 10 min te laden zodat ik thuis kom met 50km bijv.

Vervolgens thuis met 22kW laden om zo de accu snel vol te hebben. Die energie kan beter zo snel mogelijk in de accu zitten voor het geval je weg moet/wil. Ik heb nu al een paar keer gehad dat ik héél blij was met 22kW te laden thuis.

Heeft iemand anders nog info over de aanstaande SuC bij Venlo?
 
Je moet je thuiskomst met geen uur vertragen, maar pakweg een 10 minuutjes. Ik vermijd zoveel mogelijk met een compleet platte batterij thuis te komen. Voor je het weet mag je met een van de klein mannen naar 't spoed of is er een of ander noodgeval, en de wet van Murphy laat dan nogal dikwijls zien dat je net dan geen range genoeg hebt om nog ergens te geraken. Dan duurt laden aan 50 km/h wel erg lang...
Ik rij gemiddelde een fractie boven typical, nu 203 wH/km, zodat ik met rond 20 km restlading thuis kom. Ik blijf liever enkele minuten langer bij de laatste SuC zodat ik niet alsnog langs een SuC vlakbij huis moet.
Je hebt natuurlijk gelijk dat het comfortabel is snel weer te kunnen vertrekken. Maar als ik 's nachts plotseling van ons eiland moet, dan is het vrijwel zeker in een ambulance :(
 
ik heb geen laadmogelijkheid thuis en er zijn ook geen openbare laadpalen in de buurt. Ik laad op kantoor, echter als ik 2 dagen achter elkaar op pad ben zal ik toch echt gebruik moeten maken van de SuC. Op locatie valt mij op dat ik zelden een vrije openbare laadpaal tref, die staan hele dagen vol met hybride auto's om 30km bij te laden .......
 
  • Like
Reactions: basvk