Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Twee honderdduizend km verder en na bijna 5 jaar elektrisch rijden leg ik een ieder die het horen wil uit dat LADEN wat mij betreft het meest overgewaardeerde borrelpraat onderwerp is van het Elektrische rijden.
Laden doet de auto namelijk zelf, terwijl je slaapt. Het is erg comfortabel om iedere ochtend met een volle energievoorraad de dag te beginnen. Die lading is overigens (op grote uitzondering na) ruim voldoende voor de hele dag. En, superchargen is zo eenvoudig te plannen op die hele enkele keer dat het dan nog nodig is. Bovendien ben je dan meestal op vakantie. Met plezier laat ik in het dagelijkse leven die kostbare en time consuming benzinestations rechts liggen met hun vette snacks. Het feit dat hij zichzelf 's nachts niet kan voltanken en je bovendien vast zit aan die dure benzinestations zou toch het enorme min-punt van iedere conventionele auto moeten zijn? Grappig dat tanken blijkbaar als een pluspunt ervaren wordt.
Ergens begin vorige eeuw, ten tijde van de overstap van het paard naar de benzinemotor was het meest gehoorde nadeel over die nieuwe gekkigheid het feit dat je brandstof nodig hebt. Immers, bij een gewoon paard is brandstof geen enkel probleem, een paard laadt zichzelf, kun je overal laten grazen.
Overigens wordt de grens van het snelladen bepaald door het type accu. Bij de Li-ion familie ligt die grens op 1,5C. Een zwaardere lader is dus zinloos.
 
Geweldig, maar is meer stalls genoeg om mainstream te kunnen worden?

De meerderheid van de automobilisten in o.a NL kan niet thuis laden en diverse keren per week meer dan één uur laden om vervolgens een vampire-drain te kunnen aanschouwen bij stilstand lijkt mij niet echt aantrekkelijk voor de mainstream automobilist en al zeker niet voor de beroepsmatige kilometervreter die elke dag 800 km tot 1200 km wegtrapt, al dan niet met dubbele bemanning of in ploegendienst.

De BEV heeft vele voordelen tegenover ICE's en FCEV's, maar die moeten dan wel benut worden, anders heb je toch kans op het VHS effect en gaat de FCEV alsnog mainstream worden. ( met veel steun van de overheid natuurlijk )


Dus snelladen voor personenauto's naar minimaal 600kW ( die 350kW is een aardig begin ) en rijdend en stilstaand met het voertuig zelf de vampire-drain opwekken en wat range verlengen, iets wat ICE's en FCEV's niet of niet efficiënt kunnen, alleen de BEV!

De afhankelijkheid van brandstofslang naar stroomdraad verleggen is nou niet echt innovatie en dat kan met de BEV gedeeltelijk anders.

De gemiddelde automobilist kijkt tenslotte naar prijs/kosten en praktische bruikbaarheid.

Groeten, newsreadertje.

PS;
Ik ga niet veel posten, maar laat deze eitjes hier even vallen en ben weer weg.

En waarom zou Tesla met de supercharger in Breukelen nu ineens (jouw woorden) de mainstream oplossing voor miljoenen voertuigen moeten zijn ?
Tesla bouwt gewoon verder naarmate de vraag groeit.

Ik heb verder geen zin om te reageren, uit jouw posts blijkt een vooringenomenheid - je hebt in jouw beleving uw eitjes al lang zelf uitgebroed.

Afsluitende bemerking : toen ik S geleverd werd, weldra 5 jaar terug, reed ik ruim 65.000 km/jaar. Met 0 superchargers. En dan ben ik nog lang niet de grootste kilometervreter van dit forum. Laden is een probleem is de hoofden van niet-EV-rijders.

Veel succes met de fuelcel.
 
Destijds, toen de eerste plofauto's verschenen was men ook hevig bezorgd over hoe dat zou moeten gaan als er een paar duizend zouden komen. De realiteit is dat problemen die zich aandienen gewoon worden opgepakt waardoor we met een enorm vertakt distributienetwerk van benzinepompen zitten. Iets van 4.500 tankstations in Nederland. En inmiddels zijn er tussen de 8 en 9 miljoen auto's in Nederland, en dat geeft nooit problemen. Alle auto's moeten elke kilometer inkopen op een dergelijke lokatie.

Nu de elektrische aanpak. Nederland heeft meer dan 10 miljoen stroomaansluitingen, allemaal (in theorie) potentiële laadpunten. Van de 8 miljoen auto's (overigens zal het aantal auto's gaan dalen door veel aantrekkelijker deelvlootprogramma's) zal een heel groot deel gewoon op de plek waar hij het meeste stil staat (vaak thuis) geladen worden. Steeds meer bouwvoorschriften gaan (de mogelijkheid van) aanleg van een laadpunt verplicht stellen. Appartementhouders (vroeger hadden we het over flats) zullen in de komende tijd ook verplicht worden een aantal van de parkeerplaatsen te voorzien van een laadmogelijkheid.
In plaats van voor elke kilometer aangewezen te zijn op een tankstation laadt men het overgrote deel van de kilometers gewoon thuis.

Er blijft natuurlijk in de steden een categorie die niet eens een parkeerplaats heeft, laat staan een laadpunt. Naast dat het aantal laadpunten zal worden uitgebreid zal men kunnen terugvallen op laadcentra aan de rand van de stad met meer dan 100 Snelladers (in het Superchargerprogramma is dit al voorzien voor straks) waardoor iemand die niet al te veel rijdt net als nu een keer of wat naar de benzinepomp, dan naar zo'n laadcentrum zal gaan. Dat kan hij combineren met bijvoorbeeld shoppen, eten etc. Men is erg goed in het leuk maken van de amenities.

Naast het snelladen groeit op dit moment het destinationcharger netwerk als kool. Straks hebben alle verblijfslocaties met een parkeermogelijkheid (restaurants, hotels, pretparken, outlets etc.) die voorziening, al was het maar uit concurrentieoogpunt.

Als er op termijn 8 miljoen BEV's zijn zal dat geen enkel probleem zijn.
Stroom is er ook genoeg en steeds meer zullen laders gevoed worden door zon/windstroom gecombineerd met lokale opslag (kijk naar de Jaarbeurs).

Als we dan ook de stroom meetellen die vrijkomt doordat er geen benzine gemaakt hoeft te worden (let even op energieverbruik well to wheel van een fossiele auto) dan zitten we er warmpjes bij.

Natuurlijk zal het, zeker op zwarte zaterdagen, druk zijn bij de Superchargers. Dat is nu al. Maar op die dagen sta je ook soms een uur te wachten bij de benzinepomp.

En de blauwdruk van het Superchargernetwerk spreekt van een grote verdichting de komende jaren. In NL zien we al dat er enorm gebouwd wordt.

Ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik weet ook niet wat je precies beoogt met al je posts hier.

En waterstof, vergeet het maar. Zie ander draadje.

Nogmaals advies, ga ervaring opdoen en daarna praten.



Bedankt voor uw inhoudelijke reactie.

Ik hoop dat uw bovenstaand schrijven uitkomt, persoonlijk denk ik dat om de BEV mainstream door te laten breken de langverwachte en gewenste accu doorbraak nodig is, die komt er voor zover ik dat hier en daar lees zonder twijfel aan.

Ik ben pro BEV en tegen FCEV en zal zeker binnen een paar jaar zelf een BEV aanschaffen.

Hier ga ik het in dit draadje ik voorlopig bij laten, dit eitje is gelegd, veel plezier nog van uw auto.
 
Maar we missen langs de A4 nog steeds een SuperCharger en iets als je de A58 rijdt vanaf Zeeland naar Limburg (eigen gemak!).

Rondom Tilburg of Breda zou fijn zijn! :)

Voor "A4" stond Leiden toch op de rol? Echter is de Van der Valk aan de A44 bij Leiden....misschien dan toch "Schiphol" bij het hotel? Maar inderdaad...een SuC's in de regio Rotterdam/Den Haag zou prima zijn.
 
Ik had er graag eentje meer gehad in de nabijheid van Schiphol komende van Rotterdam. Ik ga over twee weken een week op reis en sta op parking lang parkeren zonder laadpaal dus zit met een drain. Ik vertrek vol vanuit Antwerpen, laden in Dordrecht is stom wegens nog niet genoeg gereden. Op terugweg naar Antwerpen kan echter Dordrecht weer te ver zijn naargelang hoeveel ik kwijt ben met zeven dagen stilstaan. Die van Amsterdam ligt eigenlijk niet in de juiste richting en liefst kom ik er niet door de drukte.
 
Ik had er graag eentje meer gehad in de nabijheid van Schiphol komende van Rotterdam. Ik ga over twee weken een week op reis en sta op parking lang parkeren zonder laadpaal dus zit met een drain. Ik vertrek vol vanuit Antwerpen, laden in Dordrecht is stom wegens nog niet genoeg gereden. Op terugweg naar Antwerpen kan echter Dordrecht weer te ver zijn naargelang hoeveel ik kwijt ben met zeven dagen stilstaan. Die van Amsterdam ligt eigenlijk niet in de juiste richting en liefst kom ik er niet door de drukte.

Gewoon met voldoende range aankomen op Schiphol, power savings op "on" en niet via de app de auto steeds wakker maken. Dan valt de drain enorm mee.
 
Ik had er graag eentje meer gehad in de nabijheid van Schiphol komende van Rotterdam. Ik ga over twee weken een week op reis en sta op parking lang parkeren zonder laadpaal dus zit met een drain. Ik vertrek vol vanuit Antwerpen, laden in Dordrecht is stom wegens nog niet genoeg gereden. Op terugweg naar Antwerpen kan echter Dordrecht weer te ver zijn naargelang hoeveel ik kwijt ben met zeven dagen stilstaan. Die van Amsterdam ligt eigenlijk niet in de juiste richting en liefst kom ik er niet door de drukte.
Je zou op de terugweg ook kunnen stoppen bij Fastned Den Ruygen Hoek West (4 laders tegenwoordig) of bij Leiderdorp.
 
Gewoon met voldoende range aankomen op Schiphol, power savings op "on" en niet via de app de auto steeds wakker maken. Dan valt de drain enorm mee.
Als dat hetzelfde is als de auto via het grote scherm uitschakelen, dan werkt dat prima. Afgelopen december mijn auto 2,5 weken bij mijn ouders neergezet toen wij met vakantie gingen. Bij terugkomst maar een paar procent kwijtgeraakt. Toen vroor en sneeuwde het nog Niks om je zorgen om te maken met de huidige temperaturen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Of kent iemand in de buurt van Schiphol een goedkoop hotel met laadmogelijkheid, aangezien ik reeds voor 6u dien te vertrekken in Antwerpen is dat ook comfortabeler en als ik daar kan volladen en zo bij de terugreis direct naar huis kan is dat twee comfortabele vliegen in één klap.