Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Hier in Rotterdam wemelt het van de Tesla’s aan gemeentepalen. Kom eens langs!

Okee, ik wilde niet generaliseren. In Rotterdam zie ik inderdaad relatief vaak een Tesla aan een paaltje (en natuurlijk nog vaker hybrides, vooral die parkeergarage onder de Boompjes is een verzamelput voor hybrides). Rotterdam is ook wel Terra incognita op SuC gebied.

Mijn punt was dat ik het wonderlijk vind dat velen de paaltjes te duur vinden, maar vervolgens even veel geld uitgeven bij de SuC (aan de lunch) en daarvoor ook nog omrijden.
 
Dat is maar hoe je het bekijkt: laden met 11 kW is ~ 40 km/h, dus 5-6 uur bijladen. Kort genoeg om binnen een werkdag bij te kunnen laden. Toch zie ik zelden een Tesla aan een gemeentepaal terwijl het bij de SuC druk is. Dat zal toch iets te maken hebben met het gevoel van gratis versus dure kWh. Wat in werkelijkheid dus een minder grote besparing is dan gevoelsmatig, vanwege de verleiding van koffie en broodjes.
Inderdaad hoe je ‘t bekijkt, ben voor m’n werk zelden 5 uur op dezelfde plek, dat maakt ‘t anders
 
Klopt, ik vind de paaltjes ook debiel duur... maar vaak buiten de deur eten, deed ik toch al, dus kan nu het nuttige met het aangename combineren
Het is vooral zo duur voor ons gevoel omdat we weten dat de stroom 12c kost en er soms wel tot 33 cent berekend wordt en dan nog starttarief. En die 12 cent is verkoopprijs dus daar wordt ook nog steeds op verdient.
Al moet ik wel opmerken dat natuurlijk de kosten van het aanleggen nog wel betaald moet worden.
Trouwens niets is voor niets. Volgens mij betalen we gewoon 2000 extra voor onze tesla om het SUC netwerk te kunnen realiseren. Anders kan het toch niet gratis zijn :0
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Het is vooral zo duur voor ons gevoel omdat we weten dat de stroom 12c kost en er soms wel tot 33 cent berekend wordt en dan nog starttarief. En die 12 cent is verkoopprijs dus daar wordt ook nog steeds op verdient.
Ja, zo weet ik het nog wel een paar. In de Amsterdamse horeca betaal je 10 euro voor twee halve liters bier. In de supermarkt heb ik daar een hele krat voor. Het zou een stuk rustiger zijn bij de supercharger als we gewoon € 0,20 per kW moesten aftikken. Ik maak graag gebruik van de publieke laadpalen, Ik weet van tevoren of er een parkeerplek beschikbaar is en binnen een paar uur zitten gewoon weer op 90% En om geld te besparen neem ik mijn eigen boterham mee en mijn eigen krat bier :) ( oh nee toch niet, want ik wil naar huis kunnen)
 
Mijn punt was dat ik het wonderlijk vind dat velen de paaltjes te duur vinden, maar vervolgens even veel geld uitgeven bij de SuC (aan de lunch) en daarvoor ook nog omrijden.

Zo werkt de menselijke geest nu eenmaal. Economische/rationele beslissingen worden door het gevoel overklast. Heerlijk boek van Kahnemann, ‘Thinking, fast and slow’. Aanrader!

 
  • Like
Reactions: Qualiture
Zo werkt de menselijke geest nu eenmaal. Economische/rationele beslissingen worden door het gevoel overklast. Heerlijk boek van Kahnemann, ‘Thinking, fast and slow’. Aanrader!


Inderdaad fantastisch boek.

Maar ik vind dit toch appels met peren vergelijken. De totale kosten zijn misschien gelijk, maar in het ene geval is het energie plus eten, in het andere alleen energie.

Ik maak maar zelden gebruik van SuC, maar als ik dat doe dan graag met broodje en koffie :)

Nadeel van een 100 is dat je bijna overal op een lading komt. Vandaag: Naarden - Lelystad - Haren (bij Groningen) - Naarden. Zou op één lading moeten kunnen. Heb ik me verrekend, dan neem ik Emmeloord op de terugweg.
 
Het is vooral zo duur voor ons gevoel omdat we weten dat de stroom 12c kost en er soms wel tot 33 cent berekend wordt en dan nog starttarief. En die 12 cent is verkoopprijs dus daar wordt ook nog steeds op verdient.
Al moet ik wel opmerken dat natuurlijk de kosten van het aanleggen nog wel betaald moet worden.
Trouwens niets is voor niets. Volgens mij betalen we gewoon 2000 extra voor onze tesla om het SUC netwerk te kunnen realiseren. Anders kan het toch niet gratis zijn :0
Het is een feit dat € 2000,- van de aanschafprijs van een Tesla S of X een prepaid fee is voor het gebruik van de Superchargers. Degenen die er nauwelijks gebruik van maken hebben pech, degenen die er meer van maken hebben mazzel...de gemene deler...:)
 
  • Funny
Reactions: Kuijp74
Ja, zo weet ik het nog wel een paar. In de Amsterdamse horeca betaal je 10 euro voor twee halve liters bier. In de supermarkt heb ik daar een hele krat voor. Het zou een stuk rustiger zijn bij de supercharger als we gewoon € 0,20 per kW moesten aftikken. Ik maak graag gebruik van de publieke laadpalen, Ik weet van tevoren of er een parkeerplek beschikbaar is en binnen een paar uur zitten gewoon weer op 90% En om geld te besparen neem ik mijn eigen boterham mee en mijn eigen krat bier :) ( oh nee toch niet, want ik wil naar huis kunnen)
En dat voor iemand die uit Beers komt...:)
 
Huh? Raar dit in Eindhoven...
 

Attachments

  • 3DC322C0-D93D-48D9-A8D6-07F1440D4A36.jpeg
    3DC322C0-D93D-48D9-A8D6-07F1440D4A36.jpeg
    729.5 KB · Views: 72
Huh? Raar dit in Eindhoven...

Vandaag iemand in Dordrecht gesproken die zijn A3 etron wilde laden... werkte niet.... uitgelegd, DC / AC, dikke pin, software etc... daarna over Tesla gesproken en... eind vh gesprek: we gaan volgende week proefrijden en rekenen aan hoe we zijn baas kunnen uitleggen dat hij echt een echte EV moet gaan rijden :)

Hij heeft in 2 jaar al 100.000 km met de etron gereden, dus ik denk dat ik de uitkomst van de berekening al wel weet :)