Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hem hem zojuist aan de SuC in Dordrecht gehangen. Vreemd, niemand aanwezig en toch wordt aangegeven dat twee stalls bezet zijn. Daarnaast laadt hij ook maar met 54kW terwijl ik regelmatig juist rond de 90kW zit. Ik heb al een half uur gereden dus de batterij is warm. Iemand enig idee?
 
Ik hem hem zojuist aan de SuC in Dordrecht gehangen. Vreemd, niemand aanwezig en toch wordt aangegeven dat twee stalls bezet zijn. Daarnaast laadt hij ook maar met 54kW terwijl ik regelmatig juist rond de 90kW zit. Ik heb al een half uur gereden dus de batterij is warm. Iemand enig idee?
Batterij heeft meer tijd nodig dan een half uur, als het onder de 13 graden is (ervaring: rijden van rotterdam naar dordt suc)
 
  • Like
Reactions: zkpq
Ik hem hem zojuist aan de SuC in Dordrecht gehangen. Vreemd, niemand aanwezig en toch wordt aangegeven dat twee stalls bezet zijn. Daarnaast laadt hij ook maar met 54kW terwijl ik regelmatig juist rond de 90kW zit. Ik heb al een half uur gereden dus de batterij is warm. Iemand enig idee?

Ik heb nog steeds het idee dat als iemand navigeert naar een SuC, Tesla deze plek "reserveert" (als in: aftrekt van het aantal beschikbare laadplaatsen, zo lang de route in de nav van de auto staat (en de auto zich richting de SuC beweegt, mag ik hopen)). Ik heb de afwijking gezien in Eindhoven, Urmond en Zaltbommel de afgelopen maanden, maar gaandeweg het laden van mijn auto (als ik uitstap vs ik terug kom bij de auto) klopt het aantal vaak wel weer. In Urmond stond er bijv. zelfs een treintje van 3 Tesla's bij de afrit sochtends, die gingen laden: 0 plekken bezet, nav zei toen ik hem aanklikte (net voor de afrit, 3 min voor arrival) dat er 2 plekken bezet waren. En ik heb er geen Tesla's van het terrein zien vertrekken (kan toeval zijn natuurlijk, je rijdt daar een rondje om het pand heen). Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de gegevens niet real-time zijn en achterlopen op de werkelijkheid, maar dat zou weer suf zijn. Door dit soort observaties ga ik meer en meer in deze theorie geloven. Wat op zich nog niet eens zo'n dom idee zou zijn vanuit Tesla. Wie weet kunnen we staks zelfs "premium guaranteed" laadplaatsen kopen, als je geen recht (meer) hebt op Unlimited SuC. Betaal je voor "best-effort" laden 20-80 cent , maar voor "premium guaranteed" gewoon het dubbele en een starttarief. In ruil daarvoor is er een paal gewoon exclusief gereserveerd voor jouw VIN voor jouw aankomst. Of droom ik nu te veel? ;)
 
Ik heb nog steeds het idee dat als iemand navigeert naar een SuC, Tesla deze plek "reserveert" (als in: aftrekt van het aantal beschikbare laadplaatsen, zo lang de route in de nav van de auto staat (en de auto zich richting de SuC beweegt, mag ik hopen)). Ik heb de afwijking gezien in Eindhoven, Urmond en Zaltbommel de afgelopen maanden, maar gaandeweg het laden van mijn auto (als ik uitstap vs ik terug kom bij de auto) klopt het aantal vaak wel weer. In Urmond stond er bijv. zelfs een treintje van 3 Tesla's bij de afrit sochtends, die gingen laden: 0 plekken bezet, nav zei toen ik hem aanklikte (net voor de afrit, 3 min voor arrival) dat er 2 plekken bezet waren. En ik heb er geen Tesla's van het terrein zien vertrekken (kan toeval zijn natuurlijk, je rijdt daar een rondje om het pand heen). Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de gegevens niet real-time zijn en achterlopen op de werkelijkheid, maar dat zou weer suf zijn. Door dit soort observaties ga ik meer en meer in deze theorie geloven. Wat op zich nog niet eens zo'n dom idee zou zijn vanuit Tesla. Wie weet kunnen we staks zelfs "premium guaranteed" laadplaatsen kopen, als je geen recht (meer) hebt op Unlimited SuC. Betaal je voor "best-effort" laden 20-80 cent , maar voor "premium guaranteed" gewoon het dubbele en een starttarief. In ruil daarvoor is er een paal gewoon exclusief gereserveerd voor jouw VIN voor jouw aankomst. Of droom ik nu te veel? ;)

Klinkt logisch en tot op zekere hoogte vind ik je voorstel met reserveren van SuC ook heel interessant. Ben nog wel voorstander om dan x-aantal SuC's open te laten voor mensen die plotseling aankomen of niet extra willen betalen.
 
Ik heb nog steeds het idee dat als iemand navigeert naar een SuC, Tesla deze plek "reserveert" (als in: aftrekt van het aantal beschikbare laadplaatsen, zo lang de route in de nav van de auto staat (en de auto zich richting de SuC beweegt, mag ik hopen)).
Interessant idee. En een hypothese die we kunnen verifiëren.
Ik denk nog steeds dat de afwijkingen komen doordat de bezetting niet wordt doorgegeven door de laadstations maar wordt afgeleid adhv laaddata die de auto’s doorgeven. Wat kan achterlopen door tijdelijk slechte 3G/4G verbindingen e.d.
 
Van wie niet dan?
Van de Hoge Raad wel.
Zie uitspraak stroomkabels over stoep in Arnhem.
ECLI:NL:GHARL:2015:1498, Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 200.133.213

Deze uitspraak is daarvoor niet relevant, dat gaat alleen over de aansprakelijkheid van een ongeluk. Ik heb zo de juridische bewijslast niet paraat, maar voor zover ik weet mag je niet zomaar allerlei kabels of andere spullen over gemeentegrond leggen. Dat zal deels met veiligheid te maken hebben (voorkomen dat de mevrouw uit jouw uitspraak nog een keer struikelt) maar ook met openbare orde. Gaat gezellig worden als over 10 jaar iedereen haspels uitrolt over de openbare weg

Zo mag je ook niet 'zomaar' een grofvuilcontainer op straat zetten
 
  • Informative
Reactions: michelh
Nee joh, die uitspraak gaat over een andere rechtsvraag: opstalaansprakelijkheid van de gemeente (haar weg, haar stroomkast, maar kabels van de markthouder).
Een gemeente zou denk ik best (in een APV) het leggen van stroomkabels over de stoep kunnen verbieden, als zij dat wil. Zoals zij ook het te koop aanbieden van auto’s op de openbare weg verbiedt, bijvoorbeeld.

Mijn bedoeling was niet te beweren dat een gemeente een kabel over de stoep niet kan verbieden. Ik vond het interessant dat de Hoge Raad een kabel over de stoep niet gevaarlijk vindt. Uit het vonnis:

,,Immers, de kans dat voetgangers struikelen over de in beginsel goed zichtbare kabels is al niet groot, (...) De kans dat daaruit (ernstige) ongevallen ontstaan is evenmin groot. Struikelen leidt vaak niet tot vallen, en vallen leidt vaak niet tot ernstig letsel. Voorts is onvoldoende gebleken dat [geïntimeerde] veiligheidsmaatregelen had kunnen treffen die een ongeval als het onderhavige hadden kunnen voorkomen. [appellante] voert weliswaar aan dat [geïntimeerde] het plaatsen van matten verplicht zou kunnen stellen, maar vooralsnog blijkt onvoldoende dat die matten het risico van struikelen zouden verkleinen (in plaats van vergroten).
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Gaston
Commerciele ritten mogen geen gebruik maken van SuC. Dat betekent dat je direct verdiend aan de rit zelf. Bij zakelijke ritten, verdien je niet direct aan de rit zelf. Volgens mij heeft Tesla altijd de term "commercial" gebruikt.

Even zoeken levert het volgende op:
"Mag ik als beroepschauffeur of als bedrijf gebruikmaken van het openbare Supercharger-netwerk?
Met de introductie van onze Supercharger Fair Use Policy mag het openbare Supercharger-netwerk niet worden gebruikt door voertuigen die voor bedrijfsmatige doeleinden worden gebruikt. Als u bedrijfsmatig gebruikmaakt van voertuigen en interesse hebt, kunt u contact met ons opnemen zodat wij een passende oplaadoplossing voor uw onderneming kunnen aanbevelen. Het beschikbaar houden van het Supercharger-netwerk voor particuliere gebruikers heeft een blijvende positieve invloed op het Supercharger-netwerk en de klanten van Tesla als geheel."
Supercharging

Vervolgens staat op Privacy & Legal | Tesla
Supercharger Fair Use
Om ervoor te zorgen dat de Superchargers beschikbaar zijn voor hun beoogde doel, verzoeken wij u om geen gebruik te maken van een Supercharger oplaadstation indien uw voertuig wordt gebruikt:
- als taxi;
- voor een ridesourcing- of ridesharing-dienst (bijvoorbeeld Uber, Lyft of vergelijkbare diensten);
- om bedrijfsmatig goederen te transporteren;
- voor overheidsdiensten; of
- voor enig ander commercieel doel.

Ja grappig, over die "any other commercial venture" heb ik ook al eens gepost met Zaventem. Genre: mag ik als advocaat met m'n MS voor een cliënt naar A'dam en dan even op de terugweg in Oosterhout aan de SuC laden? Mag een Brusselse schrijnwerker een prospect bezoeken in A'dam en hetzelfde doen? Mag diezelfde schrijnwerker aan z'n nieuwe klant uit A'dam (zijn prospectie per hypothese gelukt zijnde) een nieuwe voordeur leveren met z'n MS (koffer is groot genoeg)?

Antwoord was: "in uw geval is er geen probleem" :D:D:D. Blijkbaar had niemand zin om zich te verbranden aan de vraag:rolleyes:.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Aangezien ik hier of op FB vaak foto’s zie van hoge KW waardes die gehaald worden bij een al redelijk gevulde batterij vandaag in Zwolle eens goed opgelet hoe de KW verloop bij mij gaat.

Ik had geluk en kon nog als eerste starten met laden bij een lege stall.
Had net een uur gereden dus batterij was warm, gaat om een P85+ uit 2013 met 135k op de teller.

Laden begon met 118KW en nog 11% in de batterij. Prima dus.
Na 22 minuten was er 44% (33KW) bijgeladen en bij 55% was het laden gezakt naar 62KW.
10 minuten later was er nog 13% bijgekomen en was het laden bij 68% teruggezakt naar slechts 50KW.

In mijn beleving is het zakken naar 62KW en 50KW erg snel, of is dit normaal?
 
Aangezien ik hier of op FB vaak foto’s zie van hoge KW waardes die gehaald worden bij een al redelijk gevulde batterij vandaag in Zwolle eens goed opgelet hoe de KW verloop bij mij gaat.

Ik had geluk en kon nog als eerste starten met laden bij een lege stall.
Had net een uur gereden dus batterij was warm, gaat om een P85+ uit 2013 met 135k op de teller.

Laden begon met 118KW en nog 11% in de batterij. Prima dus.
Na 22 minuten was er 44% (33KW) bijgeladen en bij 55% was het laden gezakt naar 62KW.
10 minuten later was er nog 13% bijgekomen en was het laden bij 68% teruggezakt naar slechts 50KW.

In mijn beleving is het zakken naar 62KW en 50KW erg snel, of is dit normaal?
Precies hetzelfde bij mijn P85+. Starten bij 10 ~ 20% nog steeds richting 120 kW, bij 50% SoC nog 72 kW, bij 90% nog 22 kW.
 
  • Informative
Reactions: eelcodb
Aangezien ik hier of op FB vaak foto’s zie van hoge KW waardes die gehaald worden bij een al redelijk gevulde batterij vandaag in Zwolle eens goed opgelet hoe de KW verloop bij mij gaat.

Ik had geluk en kon nog als eerste starten met laden bij een lege stall.
Had net een uur gereden dus batterij was warm, gaat om een P85+ uit 2013 met 135k op de teller.

Laden begon met 118KW en nog 11% in de batterij. Prima dus.
Na 22 minuten was er 44% (33KW) bijgeladen en bij 55% was het laden gezakt naar 62KW.
10 minuten later was er nog 13% bijgekomen en was het laden bij 68% teruggezakt naar slechts 50KW.

In mijn beleving is het zakken naar 62KW en 50KW erg snel, of is dit normaal?

Ik heb twee jaar terug een 90D gehad voor tien dagen. Daar heb ik in ieder geval een keer bijgehouden hoe snel hij oplaadt. Het was 1 graad Celsius buiten en batterij was warm genoeg, maar we hebben zuinig gereden dus wellicht had batterij nog warmer (beter voor opladen) kunnen zijn).
Laden begon met 105 kW bij 14%.
Na 3 minuten was SoC 21% en werd er met 108 kW geladen.
Na 17 minuten was SoC 36% (29 kWh bijgeladen) en werd met 105 kW geladen (piek was 112-113 kW).
Na 22 minuten was SoC 60% en werd er met 83 kW geladen.
Na 30 minuten was SoC 70% en werd er met 55 kW geladen.
Na 41 minuten was SoC 80% en werd er met 38 kW geladen.

De 90D staat volgens mij een lager piekvermogen toe, maar houd laadvermogen langer vast dan 85 batterij. Ik denk dus dat er niks mis is met jouw afname in laadvermogen bij toenemende SoC.
 
  • Informative
Reactions: eelcodb
Indien je dit echt wilt bijhouden, gebruik een data logger zoals TeslaFi.

Laadsessie van mij vandaag:

chrome_2018-10-27_02-23-10[1].png



In het begin had ik ook het idee dat de auto niet veel kW toonde maar je ziet hier toch duidelijk dat het vermogen steeds toeneemt.

Het laden tot 60% gaat gevoelsmatig als een speer, van 60-80 iets langzamer maar zeker nog snel zat, 80-90 is ok, 90-100 is een goed toilet bezoek ;-)

Houd anders ook even kort je komende laad grafiekjes bij door je te registeren op TeslaFi.com Tesla Model S X 3 Data Logger , standaard maar 2 weken testen maar met een referral is het 4 weken testen. Mijn code is "ramonneke", dus houd het gewoon even gratizzz 4 weekjes bij en je weet echt meer over het laadgedrag van je voiture!
 
  • Informative
Reactions: eelcodb
Gisteren voor het eerst in Breukelen geweest. Aangekomen met 5 km resterend, het laadvermogen startte op 118Kw, en bleef tot de 120 km die ik nodig had boven de 110 Kw. Nog nooit eerder gezien dat hij het hoge vermogen zo goed vast hield. Overigens had ik die 120 km bijna volledig nodig om de laatste 50 km naar huis af te leggen met 5 passagiers, vakantiebagage en 4 mtb's op het dak.