Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe kan een potentiële koper (zoals ik) dat dan zien?
Je hoort dit als koper te vragen, je hebt als koper een onderzoekplicht, de verkoper een informatieplicht. Dat zullen niet veel kopers doen, maar ík wel.
Als de verkoper zegt dat ie maar af en toe heeft geladen bij een Supercharger en later komt uit dat ie dat wel heel vaak heeft gedaan en daardoor is beperkt in zijn laadsnelheid, dan is dit misleiding. Betekent dat, stel dat ik de koper ben, dat ik de koop zal ontbinden resp. een lagere prijs zal bedingen.
 
Je hoort dit als koper te vragen, je hebt als koper een onderzoekplicht, de verkoper een informatieplicht. Dat zullen niet veel kopers doen, maar ík wel.
Als de verkoper zegt dat ie maar af en toe heeft geladen bij een Supercharger en later komt uit dat ie dat wel heel vaak heeft gedaan en daardoor is beperkt in zijn laadsnelheid, dan is dit misleiding. Betekent dat, stel dat ik de koper ben, dat ik de koop zal ontbinden resp. een lagere prijs zal bedingen.

Je zal als koper moeten doorvragen. Termen als "af en toe" en "heel vaak" zijn subjectief. Als iemand dergelijke vage antwoorden geeft, vraag dan bijvoorbeeld: "Hoe vaak per week?" Zorg dat je een getal krijgt.
 
Ik heb de supercharger sinds ik de auto heb pas een paar keer gebruikt, maar deze week heb de charger in Zwolle twee keer gebruikt en kwam niet boven 52KW uit en dit was met een warme accu.

Beetje tegenvaller dus, vraag mij af wat de reden hiervan is.
 
Ik haal sinds september met mijn S75 geen supercharger snelheden meer boven de 86kW. Mijn maximum ooit is 99kW geweest (dat is normaal bij de 75kWh accu). Ook na anderhalf uur rijden kom ik er niet meer boven. Ik ben dus bang dat ik nu permanent gelimiteerd ben (Tesla explains why it limits Supercharging speed after high numbers of DC charges). Meer mensen hier ervaring mee? De auto is pas een jaar oud.

Ik dacht dat die beperking alleen gold voor de 90 serie. Had het nog niet gehoord van andere series (60, 70, 75, 85, 100). Of geldt die beperking na een groot aantal superchargensessies voor alle versies?
 
Maar wat voor nut heeft het om de laadsnelheid te beperken na 200-300 keer superchargen? Dan sta je nog langer aan de stall, met tot gevolg langere wachtrijen, frustraties, etc. bij collega Teslarijders (m/v/o).
(Misschien snappen ze in de US niet dat wij in NL vinden dat als je ergens voor hebt betaald, je dan het uiterste eruit probeert te persen, zoals bij all-you-can-eat buffetten, aan de bar van je all-inclusive vakantie, bedenk zelf maar verder wat voorbeelden, onder motto “halfvol is niet vol”)
Volgens tesla heeft dit niets met ontmoedigen te maken maar beschermen van het accupakket
 
Ok, clear... maar waarom dan pas na 200-300 SuC sessies? Als Tesla de accu wilt sparen, dan zou ik verwachten dat ze dat meteen vanaf de eerste SuC sessie zouden doen. Het is voor mij een beetje gek dat je eerst op 100+kW kunt laden en na 200-300 sessies, zonder verdere aankondiging, het met een stuk minder mag doen.
 
Ok, clear... maar waarom dan pas na 200-300 SuC sessies? Als Tesla de accu wilt sparen, dan zou ik verwachten dat ze dat meteen vanaf de eerste SuC sessie zouden doen. Het is voor mij een beetje gek dat je eerst op 100+kW kunt laden en na 200-300 sessies, zonder verdere aankondiging, het met een stuk minder mag doen.
Een li-ion accu kan veel mishandeling verdragen maar op een gegeven moment begint de degradatie op te lopen. Tesla kan dat moment via het BMS ruimschoots van tevoren aan zien komen en beperkt uit voorzorg de maximum laadcapaciteit. Het is een algemeen bekend gegeven dat een accu bij langzaam laden veel en veel langer optimaal blijft. Dat geldt voor onze kleine celletjes in onze zaklantaarns maar even goed voor het accupakket in onze Tesla's.

Tesla heeft recent in de VS een 60 kWh accupakket - gratis - vervangen. Dit pakket was jarenlang dagelijks tot 100% geladen bij een Supercharger en was door degradatie onbruikbaar geworden.
 
Een li-ion accu kan veel mishandeling verdragen maar op een gegeven moment begint de degradatie op te lopen. Tesla kan dat moment via het BMS ruimschoots van tevoren aan zien komen en beperkt uit voorzorg de maximum laadcapaciteit. Het is een algemeen bekend gegeven dat een accu bij langzaam laden veel en veel langer optimaal blijft. Dat geldt voor onze kleine celletjes in onze zaklantaarns maar even goed voor het accupakket in onze Tesla's.

Tesla heeft recent in de VS een 60 kWh accupakket - gratis - vervangen. Dit pakket was jarenlang dagelijks tot 100% geladen bij een Supercharger en was door degradatie onbruikbaar geworden.

Klopt. Hier drie video's van de beste man die precies vertelt hoe en wat (video's chronologisch):
 
Klopt. Hier drie video's van de beste man die precies vertelt hoe en wat (video's chronologisch):

Dat langzaam meer optimaal is voor de batterij is maar de vraag, zie ook :
Het langzaam of snel laden heeft niet direct het gevolg tot degradatie van je batterij (hier zit een wisselwerking). Superchargen is dan ook niet slechter voor een batterij dan langzaam laden. Dit wordt ook aangetoond met een verzameling aan Tesla-rijders data: MaxRange Tesla battery survey

De batterij degradeert altijd vanwege leeftijd en aantal laadcycles. Wat de degradatie versneld is:

- Te hoge temperaturen: Oudere batterijen (zowel qua leeftijd als qua laad-cycles) gaan meer warmte produceren tijdens het laden. Dat zal een reden zijn dat het SuC beperkt wordt. Wel begreep ik dat we het over "maar" 5 minuten langer hebben.
Keerzijde is dat een warme batterij wel betere performance heeft en meer energie opslag :(.
- Niveau van laden: Regelmatig laden tot 100% (ook meer warmteontwikkeling), Beter is laden tot maximaal 90% iets beter is tot 80%
- Niveau van ontladen: Regelmatig ontladen tot bijna 0%. Beter is dan ontladen tot tussen de 10 en 20% ontladen en dan weer opladen
- Je batterij opslaan (Vakantie) met 100% lading. Beter is rond de 50% en daar houden (connected Tesla is a happy Tesla)
- Je batterij opslaan met 0% lading
 
Na de overgang naar een aangepaste chemie van de 85kWh packs naar de 90 (75/100?) heeft Tesla deze "beperking" ingevoerd. Daarbij ook even onthouden dat de "teller" die afloopt tot de beperking actief wordt, ook "normale" DC sessies (via de CHAdeMO adapter) telt (naar verluid).

Als het goed is, zal een standaard Supercharger sessie (van 10/20% -> 80%) nu ongeveer 5 minuten langer moeten duren. Dus rond de 10% langer.

En als deze kleine beperking in laadsnelheid inderdaad belangrijk voor je is bij de aankoop van de auto, dan kan je de informatie die je verkrijgt bij de verkoper (en/of Tesla) inderdaad onderdeel laten zijn van de overeenkomst. Je kunt dan misschien dwaling claimen of non-conformiteit. Echter is de bruikbaarheid van de auto niet gigantisch aangetast door het intreden van deze beperking. Het zal dus best lastig worden "je recht te halen".

Valt misschien een beetje in dezelfde categorie als bijvoorbeeld een garantieclaim van een achterruitverwarming. Als deze binnen een onredelijke termijn compleet niet werkt, kan je ook na een garantieperiode een eind komen met non-conformiteit. Het wordt vrijwel onmogelijk wanneer slechts "1 draad" van de verwarming ermee is gekapt. De laadsnelheidbeperking valt waarschijnlijk in de laatste categorie.

Ik verwacht nog een hoop toekomstige klachten over snelladen (bij allerlei merken) door te hoge verwachtingen door marketing in combinatie met onvolledige informatie door verkoop (daarbij sluit ik desinteresse en eigenwijsheid van de klant zeker niet uit). Zeker wanneer steeds meer beginners overstappen naar EVs en niet zo geïnteresseerd zijn in de werking van alles...zoals velen van ons.
 
Dat langzaam meer optimaal is voor de batterij is maar de vraag, zie ook :
Het langzaam of snel laden heeft niet direct het gevolg tot degradatie van je batterij (hier zit een wisselwerking). Superchargen is dan ook niet slechter voor een batterij dan langzaam laden. Dit wordt ook aangetoond met een verzameling aan Tesla-rijders data: MaxRange Tesla battery survey

De batterij degradeert altijd vanwege leeftijd en aantal laadcycles. Wat de degradatie versneld is:

- Te hoge temperaturen: Oudere batterijen (zowel qua leeftijd als qua laad-cycles) gaan meer warmte produceren tijdens het laden. Dat zal een reden zijn dat het SuC beperkt wordt. Wel begreep ik dat we het over "maar" 5 minuten langer hebben.
Keerzijde is dat een warme batterij wel betere performance heeft en meer energie opslag :(.
- Niveau van laden: Regelmatig laden tot 100% (ook meer warmteontwikkeling), Beter is laden tot maximaal 90% iets beter is tot 80%
- Niveau van ontladen: Regelmatig ontladen tot bijna 0%. Beter is dan ontladen tot tussen de 10 en 20% ontladen en dan weer opladen
- Je batterij opslaan (Vakantie) met 100% lading. Beter is rond de 50% en daar houden (connected Tesla is a happy Tesla)
- Je batterij opslaan met 0% lading

Degradatie komt eigenlijk door een "parasitaire" reactie. Inderdaad heel mooi uitgelegd in de lecture van Jeff Dahn (nu exclusief bezig voor Tesla!). Deze reactie:

- vindt altijd plaats; daardoor degradatie door leeftijd alleen
- gaat harder wanneer wordt geladen/ontladen bij een hoge temperatuur
- gaat harder wanneer cellen langere tijd op een zeer hoge/lage SoC zijn
- wordt vertraagd door mix van additieven in het elektrolyt

Uit zijn lecture maakte ik op dat niet het vermogen (C) waarmee geladen wordt bij een hoge temperatuur het meest schadelijk is...het is de duur van de laadsessie bij een hoge temperatuur. Dus langzaam laden bij hoge temperatuur kan dan door de lengte van de sessie, grotere problemen geven dan een snellaadsessie die veel korter is. Echter ontstaat bij een snellaadsessie weer veel meer warmte dan bij een sessie met laag vermogen.

Gelukkig heeft Tesla veel aandacht geschonken aan het BMS in combinatie met koeling en additieven...

Eens kijken hoe lang het duurt voor de eerste "duo stekker" Supercharger op de gevoelige plaat staat! ;)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Gaston and Michel3
Ik kom dus terug op mijn eerdere vraag hoe kun je dit als potentiële koper of eigenaar zien? Er worden apps gebruikt die ik best zal willen aanschaffen maar welke werkt lekker en geeft de informatie die je wilt zien? Ik heb een ELM OBD2 dongle is die ook geschikt voor de Tesla? Ik begrijp dat je de juiste app moet gebruiken. De ICE apps zullen geen accu data geven.
 
Ik kom dus terug op mijn eerdere vraag hoe kun je dit als potentiële koper of eigenaar zien? Er worden apps gebruikt die ik best zal willen aanschaffen maar welke werkt lekker en geeft de informatie die je wilt zien? Ik heb een ELM OBD2 dongle is die ook geschikt voor de Tesla? Ik begrijp dat je de juiste app moet gebruiken. De ICE apps zullen geen accu data geven.
TM Spy en Scan My Tesla, hebben allebei een andere dongle nodig begreep ik.