Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Drie opmerkingen:
  1. Als je arriveert met minder dan 10% kan het vaak even duren alvorens de supercharger op snelheid komt. Dat is ook weer om de batterijen te sparen; de laatste 10% gaat je Tesla energie besparen en worden bijvoorbeeld de batterijen niet meer op temperatuur gehouden.
  2. Je cijfers zijn dus vrij normaal met eerst minder dan 10% en dan een collega die naast je staat te laden.
  3. Als je tussen de 10% en 50% geen volle vermogen haalt op een supercharger en je staat alleen aan een paal met niemand op de corresponderde A of B paal van hetzelfde nummer, zou ik toch even bellen naar het 0800-nummer dat je rechtsonder kan vinden in het display van je auto waar je VIN staat. Op het Tesla logo midden boven op je scherm tappen, en dan op het 0800-nummer tappen en de auto gaat zelf bellen. Ik denk dat optie 3 is om problemen aan superchargers te melden, en uit ervaring schakelen ze die lijn snel door naar een operator. Sowieso, na 5 minuten in de wacht ga je naar de internationale wacht en kan je in het Engels geholpen worden. Supercharger locatie en paalnummer wel bij de hand houden.
 
Vanmiddag om 16.15 uur willen bijladen in Zevenaar voor laatste stukje naar huis Amstelveen met nog 4 km bereik, accu's meer dan voldoende warm, ik had er al 700 km opzitten. Na lang wachten (20 min) en praatje met een andere wachtende Tesla rijder, vrijgekomen stall in gebruik genomen. Praatje ging over: komt dit vaker voor, alles bezet? Nee was mijn antwoord nauwelijks maar op Zaterdag met veel vakantie verkeer kan het natuurlijk zijn dat.... enfin. Later bedacht ik me dat 20 minuten wachten op 10 stalls wel onwaarschijnlijk lang was of bijzonder veel domme pech of erger: aso Tesla rijders die eindeloos lang Burger Kings aan het verorberen waren. Om 16.38 screenschot gemaakt met inmiddels 15 km bereik, en 34 kW laden en 1uur 20 minuten om door te gaan met uw rit. Om 16.44 uur 35 km bereik en 67 kW laden (+ 40 minuten om door te gaan) en om 16.57 uur 111 km bereik en 66 kW laden (+30 min oom door te gaan). Tja. Niks aso Tesla rijders dus: iedereen moest erg lang laden door superlangzaam laden. Daardoor ook wachtrij ( 2stuks bij mijn vertrek alsook bij mijn aankomst). Uit eerdere berichten van dit forum herinner ik mij dat Zevenaar al langer als problematisch bekend staat. Al met al 1 uur tijd beslag om 109 km verder op bestemming te komen. Dat hoort niet en is kwalijk als er al langer problemen bekend zijn. Bovendien: zie bijgevoegde foto's: als tesla app aangeeft 1.20 min om door te gaan met uw rit, terwijl dit na 30 minuten mogelijk was dan helpt dat niet aan de "doorstroom" tijd van de superchargers.


en nog even aan toe voegen dat je een melding krijgt als je voldoende geladen hebt om verder te rijden.
Als je bvb een suc deelt en het laden start aan 35kw, zal de voorspelde tijd lang zijn.
Maar als meteen daarna je buur vertrekt, en het laden gaat verder aan 115kw, zal je uiteraard veel sneller de nodige km's geladen hebben.
Bij de berekening zit ook 'reserve', Tesla heeft niet zo graag lage soc, en zal dan ook de berekening maken met soc +/-15% bij aankomst.
Daarbij wordt dan ook nog eens uitgegaan van een realistisch verbruik.
Het kan dus best zijn dat je 200km geladen hebt voor een resterend traject van 120km, voordat de melding komt.

Maar de melding komt, en als het druk is zou het fijn zijn dat de wagen dan verplaatst wordt zodat anderen ook kunnen laden.


Tot slot : een Tesla kan ook laden bij andere laadpalen, als je op de nav ziet dat het extreem druk en er wachttijden zijn, kan je ook uitwijken, bvb naar Fastned of andere.
 
Last edited:
[ideetje]
Wellicht een optie voor Tesla om wat intelligenter gebruik te maken van de voertuiggegevens, zoals ritgegevens, navigatiegegevens, locatiegegevens. Als je 700km hebt gereden binnen een bepaald tijdsbestek en je gaat voor de laatste stint laden, dan wil je daar zo snel mogelijk weg. Als het mogelijk is "doorreizigers" laadsnelheidprioriteit geven, d.w.z. loadbalancing op basis van eindbestemming (combinatie van voertuiggegevens, navigatiegegevens).

Voor de wagens die daar staan om een whopper naar binnen te schuiven en binnen een straal van de soc wat op dat moment in de accu zit wonen, daar een "SuC-klever" tarief voor in te stellen bij extreme drukte. Stel dat je binnen 30% soc van de SuC woont, je komt aan met 20% maar je hangt je auto aan de SuC zet de limiet op 90% om een driegangen whopper menu naar binnen te schuiven. Dan krijg je, nadat er tot 30% is geladen het bericht dat er een SuC-klever fee / idle-fee wordt berekend die afhankelijk van de wachtende wagens progressief kan oplopen. Voorbeeldje; eerste 10% (voorbij je benodigde soc) €0,40/kW, volgende 10% €0,60/kW, volgende 10% €0,90/kW, volgende 10% €1,50/kW etc.

Locatiegegevens van de wagens kunnen worden gebruikt voor het bepalen van de wachtrij en het "SuC-klever" tarief.
[/ideetje]
 
Last edited by a moderator:
Als je arriveert met minder dan 10% kan het vaak even duren alvorens de supercharger op snelheid komt. Dat is ook weer om de batterijen te sparen; de laatste 10% gaat je Tesla energie besparen en worden bijvoorbeeld de batterijen niet meer op temperatuur gehouden.

Dit herken ik niet met mijn classic, ook bij lage SoC knalt een SuC er met ~ 120Kw er meteen in.
 
Drie opmerkingen:
  1. Als je arriveert met minder dan 10% kan het vaak even duren alvorens de supercharger op snelheid komt. Dat is ook weer om de batterijen te sparen; de laatste 10% gaat je Tesla energie besparen en worden bijvoorbeeld de batterijen niet meer op temperatuur gehouden.
  2. Je cijfers zijn dus vrij normaal met eerst minder dan 10% en dan een collega die naast je staat te laden.
  3. Als je tussen de 10% en 50% geen volle vermogen haalt op een supercharger en je staat alleen aan een paal met niemand op de corresponderde A of B paal van hetzelfde nummer, zou ik toch even bellen naar het 0800-nummer dat je rechtsonder kan vinden in het display van je auto waar je VIN staat. Op het Tesla logo midden boven op je scherm tappen, en dan op het 0800-nummer tappen en de auto gaat zelf bellen. Ik denk dat optie 3 is om problemen aan superchargers te melden, en uit ervaring schakelen ze die lijn snel door naar een operator. Sowieso, na 5 minuten in de wacht ga je naar de internationale wacht en kan je in het Engels geholpen worden. Supercharger locatie en paalnummer wel bij de hand houden.
Dank ook voor reacties van Faiz71 en S-19910. Er stond bij aanvang laden inderdaad een Tesla naast mij dus dat zou die 33 kW kunnen verklaren. Echter om 16.44 vertrok (gepaarde) buurman en nam laadvermogen toe naar 67kW. Dus solo 67kW. Dat vermogen nam ook niet af toen andere buurman weer aankoppelde. Ik heb Tesla getracht te bellen maar na enkele minuten in de wacht maar opgegeven. Ik kwam uit Mogendorf op doorreis en daar gaf Navi aan stop in Zevenaar. Natuurlijk had ik kunnen kijken of Zevenaar druk was en alternatief kunnen zoeken. Dat doet het relaxed rijden - gewoon Navi volgen - wel deels teniet, bovendien wordt rest gezin wat zenuwachtig van gesnuffel op het scherm naar alternatieven. Mijn punt is dat in Zevenaar "iets" met de laadvermogens niet goed gaat. Althans gisterenmiddag niet. Dat leidde tot een wachtrij. Om de rij zo kort mogelijk te houden ben ik met 145 km range weer vertrokken (en niet nog 20 min gewacht volgens app) naar Amstelveen en daar met 20 km aangekomen. Ik zal Tesla ook een mailtje sturen met mijn bevindingen, wie weet wel handig voor anderen die in Zevenaar willen laden.
 
Ik zal Tesla ook een mailtje sturen met mijn bevindingen,
Vijgen na pasen; je auto hangt niet meer aan de lader dus men kan niet meer de diagnose doen.

Sowieso gaan mailtjes heel vaak in de grote virtuele put waar andere mailtjes al in zitten. Met een telefoontje wordt je melding sowieso aan je account gekoppeld maar ik betwijfel of ze de mankracht ook voorzien hebben om al die mailtjes ook nog aan je individuele historiek te koppelen. Kijk maar wat voor achterstand ze hebben met het linken van referrals aan Model 3 bestellingen...

Dat is overigens niet beperkt tot Tesla. Ik vertrouw mailtjes sturen enkel als ik de persoon weet waar ik de mailtjes naar toe stuur, dus een individuele SeC medewerker, en dan nog heb je het risico dat die persoon in tussentijd een andere functie kreeg of weg is.

Een beller is altijd sneller.
 
  • Love
  • Like
Reactions: WimH and Superendo
Dank ook voor reacties van Faiz71 en S-19910. Er stond bij aanvang laden inderdaad een Tesla naast mij dus dat zou die 33 kW kunnen verklaren. Echter om 16.44 vertrok (gepaarde) buurman en nam laadvermogen toe naar 67kW. Dus solo 67kW. Dat vermogen nam ook niet af toen andere buurman weer aankoppelde. Ik heb Tesla getracht te bellen maar na enkele minuten in de wacht maar opgegeven. Ik kwam uit Mogendorf op doorreis en daar gaf Navi aan stop in Zevenaar. Natuurlijk had ik kunnen kijken of Zevenaar druk was en alternatief kunnen zoeken. Dat doet het relaxed rijden - gewoon Navi volgen - wel deels teniet, bovendien wordt rest gezin wat zenuwachtig van gesnuffel op het scherm naar alternatieven. Mijn punt is dat in Zevenaar "iets" met de laadvermogens niet goed gaat. Althans gisterenmiddag niet. Dat leidde tot een wachtrij. Om de rij zo kort mogelijk te houden ben ik met 145 km range weer vertrokken (en niet nog 20 min gewacht volgens app) naar Amstelveen en daar met 20 km aangekomen. Ik zal Tesla ook een mailtje sturen met mijn bevindingen, wie weet wel handig voor anderen die in Zevenaar willen laden.
Bespaar je de moeite. Het door je auto en de SuperCharger vertoonde gedrag was volstrekt normaal.

Er doen oneindig veel bakerpraatjes de ronde over het SuperChargen en evenzoveel creatieve verbeteringsvoorstellen. Het is echter zoals het is en dat is al behoorlijk prima. Af en toe heb je pech en af en toe heb je geluk. Zen, mensen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dank ook voor reacties van Faiz71 en S-19910. Er stond bij aanvang laden inderdaad een Tesla naast mij dus dat zou die 33 kW kunnen verklaren. Echter om 16.44 vertrok (gepaarde) buurman en nam laadvermogen toe naar 67kW. Dus solo 67kW. Dat vermogen nam ook niet af toen andere buurman weer aankoppelde. Ik heb Tesla getracht te bellen maar na enkele minuten in de wacht maar opgegeven. Ik kwam uit Mogendorf op doorreis en daar gaf Navi aan stop in Zevenaar. Natuurlijk had ik kunnen kijken of Zevenaar druk was en alternatief kunnen zoeken. Dat doet het relaxed rijden - gewoon Navi volgen - wel deels teniet, bovendien wordt rest gezin wat zenuwachtig van gesnuffel op het scherm naar alternatieven. Mijn punt is dat in Zevenaar "iets" met de laadvermogens niet goed gaat. Althans gisterenmiddag niet. Dat leidde tot een wachtrij. Om de rij zo kort mogelijk te houden ben ik met 145 km range weer vertrokken (en niet nog 20 min gewacht volgens app) naar Amstelveen en daar met 20 km aangekomen. Ik zal Tesla ook een mailtje sturen met mijn bevindingen, wie weet wel handig voor anderen die in Zevenaar willen laden.
Ik kan vanuit mijn positie niet exact aangeven wat het is, maar mijn vader die in de buurt van Doetinchem woont klaagt ook steen en been over Zevenaar en de laadsnelheden daar. Iets gaat daar volgens mij niet helemaal goed !
 
Waar is Sander zijn MX als je hem nodig hebt?

Stickers plakken...

_ndf5545-jpg.366612


_ndf5547-jpg.366601
 
Vanmiddag om 16.15 uur willen bijladen in Zevenaar voor laatste stukje naar huis Amstelveen met nog 4 km bereik, accu's meer dan voldoende warm, ik had er al 700 km opzitten. Na lang wachten (20 min) en praatje met een andere wachtende Tesla rijder, vrijgekomen stall in gebruik genomen. Praatje ging over: komt dit vaker voor, alles bezet? Nee was mijn antwoord nauwelijks maar op Zaterdag met veel vakantie verkeer kan het natuurlijk zijn dat.... enfin. Later bedacht ik me dat 20 minuten wachten op 10 stalls wel onwaarschijnlijk lang was of bijzonder veel domme pech of erger: aso Tesla rijders die eindeloos lang Burger Kings aan het verorberen waren. Om 16.38 screenschot gemaakt met inmiddels 15 km bereik, en 34 kW laden en 1uur 20 minuten om door te gaan met uw rit. Om 16.44 uur 35 km bereik en 67 kW laden (+ 40 minuten om door te gaan) en om 16.57 uur 111 km bereik en 66 kW laden (+30 min oom door te gaan). Tja. Niks aso Tesla rijders dus: iedereen moest erg lang laden door superlangzaam laden. Daardoor ook wachtrij ( 2stuks bij mijn vertrek alsook bij mijn aankomst). Uit eerdere berichten van dit forum herinner ik mij dat Zevenaar al langer als problematisch bekend staat. Al met al 1 uur tijd beslag om 109 km verder op bestemming te komen. Dat hoort niet en is kwalijk als er al langer problemen bekend zijn. Bovendien: zie bijgevoegde foto's: als tesla app aangeeft 1.20 min om door te gaan met uw rit, terwijl dit na 30 minuten mogelijk was dan helpt dat niet aan de "doorstroom" tijd van de superchargers.

Misschien is het dan mogelijk je route iets om te plannen: zo kort mogelijk laden in Zevenaar en dan doorrijden naar Apeldoorn. Is maar 30-40km. Allicht is het daar dan minder druk. Ook al is is het iets verder, het zou een hoop (wacht)tijd kunnen schelen.
#loadbalancing superchargers;)

Zo heb ik het zelf gedaan vorig jaar: komend uit Tirol wil je 's morgens zo snel mogelijk voorbij de bottleneck baustelle Aichelberg. Dus om 6:00 vertrokken, heel kort opgeladen bij Ulm en na 15min (genoeg om Leonsberg/Stuttgart te halen) de groeiende file ingedoken.
Door een ongeval groeide die file ook nog eens met 1km per minuut leek het wel... Daarna in Leonsberg een full charge gedaan om de route te vervolgen. We bleven de files en chaos (sneeuw) heel de dag voor...
 
Het delen tussen A/B loopt ook niet altijd soepel wanneer één van de twee vertrekt. Dan ben ik nog nooit plots doorgeschoten naar de max laadsnelheid maar krijg ik ongeveer 60kW of zo. Dan even uitstappen nadat de andere vertrekt en uit trekken en terug insteken en dan plots wel +80kW. Misschien is dit afhankelijk van de versie van de lader maar ik heb de indruk dat je niet meer dan 60kW kan krijgen als je gestart bent met iemand naast je ook al vertrekt die.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Gisteren nog meegemaakt. Ik plugde in en had rond de 40kw. Persoon naast me vertrekt en de boel resette als het ware vanzelf. M'n laadsnelheid ging eerst naar 0 en liep opnieuw op en had toen wel de juiste snelheid. Dus het werkt wel, misschien niet altijd.