Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Het lastigste van gratis laden is het volledig vol willen laden bij een supercharger.
Mensen die moeten betalen, zullen eerder tot 80% laden en zo snel mogelijk weer weg zijn. Mensen met gratis laden kunnen net zo goed even rustig eten en wachten tot hij volledig vol is, in diezelfde tijd hadden 2/3 andere Tesla's tot 80% kunnen laden en weer door kunnen gaan.

Daarnaast is het gratis laden van de "freeloaders" een bijdrage geweest aan de verhoging van de tarieven... Zonder freeloader had die verhoging naar 26-28 cent misschien niet nodig geweest...
Welkom dfrenner op dit forum, maar je eerste post heeft wel een hoge zuurgraad. Je doet voorkomen alsof "freeloaders" de oorzaak zijn van het, overigens nog maar zelden voorkomend fenomeen, wachten bij SUC. Om vervolgens ze ook nog als schuldigen aan te wijzen voor een prijsaanpassing. Heerlijke binnenkomer zo.
 
Welkom dfrenner op dit forum, maar je eerste post heeft wel een hoge zuurgraad. Je doet voorkomen alsof "freeloaders" de oorzaak zijn van het, overigens nog maar zelden voorkomend fenomeen, wachten bij SUC. Om vervolgens ze ook nog als schuldigen aan te wijzen voor een prijsaanpassing. Heerlijke binnenkomer zo.

Ik lees al heel lang mee.
Gewoon even realistsich naar de situatie kijken.

Niet direct aangevallen voelen! Ik zou namelijk precies hetzelfde doen als ik gratis laden had gehad. Maar we kunnen niet ontkennen dat er absoluut geen stimulans is om hem op tijd weg te halen.

Over de prijzen. Tja, hoe meer mensen gratis laden, hoe duurder het voor de rest wordt, als je ook nog wil groeien met snelladers. Logisch toch? Daarom is gratis laden ook gestopt.

Is er al meer bekend over locatie Leiden/Leiderdorp?
 
Niet direct aangevallen voelen! Ik zou namelijk precies hetzelfde doen als ik gratis laden had gehad. Maar we kunnen niet ontkennen dat er absoluut geen stimulans is om hem op tijd weg te halen.

Nou, het feit dat je je tijd aan het verdoen bent? Na 80% gaat het laden zo langzaam dat je echt tijd teveel moet hebben wil je daar op gaan wachten. Qua kosten (als je betaald Superchargen hebt) maakt het dan qua kosten ook amper nog uit. Met 30 kW is het 60 cent per uur.. Parkeren is veelal duurder! Een 2e kopje koffie bij Van der Valk ook.

Over de prijzen. Tja, hoe meer mensen gratis laden, hoe duurder het voor de rest wordt, als je ook nog wil groeien met snelladers. Logisch toch? Daarom is gratis laden ook gestopt.

Je doet nu de assumptie dat de bouw van Superchargers en de uitgaven van "gratis SuC" uit 1 potje komt. Assumpties doen is riskant.
 
  • Like
Reactions: MaH
Nou, het feit dat je je tijd aan het verdoen bent? Na 80% gaat het laden zo langzaam dat je echt tijd teveel moet hebben wil je daar op gaan wachten. Qua kosten (als je betaald Superchargen hebt) maakt het dan qua kosten ook amper nog uit. Met 30 kW is het 60 cent per uur.. Parkeren is veelal duurder! Een 2e kopje koffie bij Van der Valk ook.



Je doet nu de assumptie dat de bouw van Superchargers en de uitgaven van "gratis SuC" uit 1 potje komt. Assumpties doen is riskant.

Broekzak vestzak...
 
Oke, nouja, dan hebben alle kopers met gratis Superchargen alle kosten betaald middels de aanschaf van de auto.

Ik heb mijn schoonmoeder wijsgemaakt dat dit allemaal gesubsidieerd is. En dat ik een persoonlijke e-mail heb gehad van Pietertje Omtzigt waarin hij om mijn rekeningnummer vroeg zodat hij die 70k subsidie kon overmaken.
 
Vanmorgen bij de SuC in Bunnik geweest, daar is Heimans volop bezig met aansluiten in de kasten. Even een praatje gemaakt met een Heimans medewerker, erg aardige mensen zijn dat. Heeft me allerlei dingen uitgelegd over de bekabeling en aansluiting. Was ook erg geïnteresseerd over 'hoe dat nou werkte, zo'n Tesla'. Een demo'tje met Summon en de Christmas show en ze vertelden volop over Bunnik en andere locaties :) Wat ik te weten ben gekomen:
  • Bunnik heeft nu 16 stalls en er ligt bekabeling in de grond voor nog 10 extra, de hele rij (zie foto's vak A) komt vol te staan, die volgen binnenkort (er is al goedkeuring gegeven).
  • Als alles goed gaat is aanstaande donderdag de Tesla test. Daarna gaat de locatie open, wellicht donderdagmiddag al.
  • Woensdag wordt Gouda getest
  • Naarden krijgt 32 stalls, locatie wist hij niet precies
  • Na Naarden is Emmen aan de beurt, maar "dat is nog niet helemaal rond"
  • Hij had ook iets opgevangen over Uden waar ze bezig waren met aanvragen/goedkeuringen.
View media item 119481View media item 119480View media item 119482View media item 119483View media item 119484View media item 119485View media item 119486View media item 119487
 
wat is die rit dan als ik vragen mag? Kun je vertrekplaats en aankomstplaats met ons delen?

Een bestemming die meer dan 80% SoC weg is. Zodra je meer naar Oost/Zuid-Oost Europa gaat is de dichtheid van Superchargers minder.

Zeker met de "standard range" Model 3 gaat dit meer voorkomen. Maar omdat je vraagt:

A: Tesla Supercharger, Murckowska 22, 40-001 Katowice, Poland
B: Tesla Supercharger Ciechocinek, 87-700 Ciechocinek, Poland

Totale afstand 338km. Is met 200 Wh/km 67 kWh. Dat is meer dan 80% bij een 75 kWh Model 3.
 
Vanmorgen bij de SuC in Bunnik geweest, daar is Heimans volop bezig met aansluiten in de kasten. Even een praatje gemaakt met een Heimans medewerker, erg aardige mensen zijn dat. Heeft me allerlei dingen uitgelegd over de bekabeling en aansluiting. Was ook erg geïnteresseerd over 'hoe dat nou werkte, zo'n Tesla'. Een demo'tje met Summon en de Christmas show en ze vertelden volop over Bunnik en andere locaties :) Wat ik te weten ben gekomen:
  • Bunnik heeft nu 16 stalls en er ligt bekabeling in de grond voor nog 10 extra, de hele rij (zie foto's vak A) komt vol te staan, die volgen binnenkort (er is al goedkeuring gegeven).
  • Als alles goed gaat is aanstaande donderdag de Tesla test. Daarna gaat de locatie open, wellicht donderdagmiddag al.
  • Woensdag wordt Gouda getest
  • Naarden krijgt 32 stalls, locatie wist hij niet precies
  • Na Naarden is Emmen aan de beurt, maar "dat is nog niet helemaal rond"
  • Hij had ook iets opgevangen over Uden waar ze bezig waren met aanvragen/goedkeuringen.
View media item 119481View media item 119480View media item 119482View media item 119483View media item 119484View media item 119485View media item 119486View media item 119487
Thx. Na Naarden Emmen. Dat is mooi. Al richting het noorden. Daarna Winschoten...?!
 
Een bestemming die meer dan 80% SoC weg is. Zodra je meer naar Oost/Zuid-Oost Europa gaat is de dichtheid van Superchargers minder.

Zeker met de "standard range" Model 3 gaat dit meer voorkomen. Maar omdat je vraagt:

A: Tesla Supercharger, Murckowska 22, 40-001 Katowice, Poland
B: Tesla Supercharger Ciechocinek, 87-700 Ciechocinek, Poland

Totale afstand 338km. Is met 200 Wh/km 67 kWh. Dat is meer dan 80% bij een 75 kWh Model 3.

Maar ik reageer op iemand die het over Oostenrijk had...
Je kunt prima uitzonderingen voor dun bezaaide landen toepassen toch? Technisch niet zo moeilijk.

Maar voor de zomer in landen de westerse landen prima toe te passen. Anders voorzie ik lange wachtrijen...
 
Ik voorzie vooral dat die 80% te omzeilen is door bv. na 80% opnieuw aan te sluiten. Anders beperkt Tesla effectief je accucapaciteit en dat kunnen zet niet verkopen. Er zijn altijd bestemmingen die op meer dan 80% van de laatste Supercharger afliggen, en dat kan Tesla niet oplossen. Als iemand naar 100% wil laden moet dat kunnen.

Ook rond Oostenrijk zijn nog wel gaten van meer dan 80% bij een 75 kWh accu (bv Trento, Italie naar Villach). Bovendien moet er een reserve zijn voor omleidingen, files of ander leed onderweg.

De Tesla navigatie probeert (althans in mijn Model S) met ongeveer 20% aan te komen bij een Supercharger. Hij adviseert dan om zo ver te laden zodat je op je volgende bestemming (Supercharger danwel je eindbestemming) weer met 20% aankomt. Of hij in de Model 3 ook die 20% reserve aanhoudt weet ik niet, maar dan is "80%" effectief dus maar "60%". 60% van een 75 kWh accu is maar 36 kWh. Dat is slechts 180km.
 
  • Like
Reactions: job-lek