Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Een bestemming die meer dan 80% SoC weg is. Zodra je meer naar Oost/Zuid-Oost Europa gaat is de dichtheid van Superchargers minder.

Zeker met de "standard range" Model 3 gaat dit meer voorkomen. Maar omdat je vraagt:

A: Tesla Supercharger, Murckowska 22, 40-001 Katowice, Poland
B: Tesla Supercharger Ciechocinek, 87-700 Ciechocinek, Poland

Totale afstand 338km. Is met 200 Wh/km 67 kWh. Dat is meer dan 80% bij een 75 kWh Model 3.
We hadden het toch over een trip Oostenrijk?? Ik kom dan nooit in Polen. Woon je daar?
 
Het lastigste van gratis laden is het volledig vol willen laden bij een supercharger.
Mensen die moeten betalen, zullen eerder tot 80% laden en zo snel mogelijk weer weg zijn. Mensen met gratis laden kunnen net zo goed even rustig eten en wachten tot hij volledig vol is, in diezelfde tijd hadden 2/3 andere Tesla's tot 80% kunnen laden en weer door kunnen gaan.

Daarnaast is het gratis laden van de "freeloaders" een bijdrage geweest aan de verhoging van de tarieven... Zonder freeloader had die verhoging naar 26-28 cent misschien niet nodig geweest...

Gratis.. free-loaders??? Ik heb bij aanschaf van mijn Classic in 2013 er voor gekozen €2.000 extra te betalen voor de optie om auto-levenslang zonder kosten te kunnen laden aan de SuC's. Daar kan ik pm 9.000 kWh mee laden (a 0,22) en 36.000 km mee rijden tijdens langere roadtrips .Ik rij gemiddeld pm 2.000 km per jaar op SuC-stroom. Ik verwacht dus vanaf 2031gratis te kunnen gaan laden. Rentekosten/prijswijzigingen daar gelaten. Vanaf 2031zal ik gelukkig rustig kunnen eten en wachten tot hij volledig vol is.
 
We hadden het toch over een trip Oostenrijk?? Ik kom dan nooit in Polen. Woon je daar?

Mijn punt is dat er genoeg Superchargers voldoende uit elkaar staan waardoor je aan 80% SoC niet voldoende hebt. Om die reden geloof ik ook niet dat Tesla die "tot-80%" regel keihard gaat afdwingen. Of we het nou hebben over Polen of Oostenrijk maakt niet uit.

Wij zijn in Nederland behoorlijk verwend met onze Supercharger-dichtheid.
 
Dus dan heb ik straks een 60 kWh accu als ik op vakantie ga? 80% x 75 kWh... :confused:

In de praktijk laad je alleen tot 100% als je vertrekt. Daarna wil je echt niet tot 100% laden bij een supercharger als het niet echt noodzakelijk is. Dat duurt veel te lang. In de praktijk is je reis + laadtijd het kortst als je bij de superchargers van 0 tot 60% laadt.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Jooop
In de praktijk laad je alleen tot 100% als je vertrekt. Daarna wil je echt niet tot 100% laden bij een supercharger als het niet echt noodzakelijk is. Dat duurt veel te lang. In de praktijk is je reis + laadtijd het kortst als je bij de superchargers van 0 tot 60% laadt.

Het probleem is juist dat er erg veel misbruik mee is, mensen die hem tot een hele nacht lekker laten staan.

Elon Musk on Twitter

Geen idee of het issue in NL ook zo groot is, maar hij geeft toe dat het een groter wordend probleem is.
 
Ik voorzie vooral dat die 80% te omzeilen is door bv. na 80% opnieuw aan te sluiten. Anders beperkt Tesla effectief je accucapaciteit en dat kunnen zet niet verkopen. Er zijn altijd bestemmingen die op meer dan 80% van de laatste Supercharger afliggen, en dat kan Tesla niet oplossen. Als iemand naar 100% wil laden moet dat kunnen.

Ook rond Oostenrijk zijn nog wel gaten van meer dan 80% bij een 75 kWh accu (bv Trento, Italie naar Villach). Bovendien moet er een reserve zijn voor omleidingen, files of ander leed onderweg.

De Tesla navigatie probeert (althans in mijn Model S) met ongeveer 20% aan te komen bij een Supercharger. Hij adviseert dan om zo ver te laden zodat je op je volgende bestemming (Supercharger danwel je eindbestemming) weer met 20% aankomt. Of hij in de Model 3 ook die 20% reserve aanhoudt weet ik niet, maar dan is "80%" effectief dus maar "60%". 60% van een 75 kWh accu is maar 36 kWh. Dat is slechts 180km.
Tesla kan die beperking van 80% laden toch toepassen op die Superchargers die te allen tijde binnen bereik van andere SuperChargers liggen? Op SuC die op locaties liggen waar de volgende SuC meer dan dan 200 km verwijderd is, zou dan tot 90 of 100% geladen moeten kunnen worden.
 
wat is die rit dan als ik vragen mag? Kun je vertrekplaats en aankomstplaats met ons delen?
WIl je
wat is die rit dan als ik vragen mag? Kun je vertrekplaats en aankomstplaats met ons delen?
wil je nu serieus praktijk ervaring en de berekening van abr gaan narekenen om je punt te maken..... hele diepe zucht o_O

sowieso wil je dan ook mijn accu pakket weten. Hoe mijn gezinssamenstelling is. Hoe zwaar de kids zijn Hoe veel kg bagage. Scheen het zonnetje of regende

Weet je wat... Als je het niet erg vind... Ik laat het lekker voor wat het is daar dit off topic is ook.
 
WIl je

wil je nu serieus praktijk ervaring en de berekening van abr gaan narekenen om je punt te maken..... hele diepe zucht o_O

sowieso wil je dan ook mijn accu pakket weten. Hoe mijn gezinssamenstelling is. Hoe zwaar de kids zijn Hoe veel kg bagage. Scheen het zonnetje of regende

Weet je wat... Als je het niet erg vind... Ik laat het lekker voor wat het is daar dit off topic is ook.

Een "als ik vragen mag" leek mij afdoende...
Met een vertrekplaats en aankomstplaats weet ik echt voldoende. Het gaat mij niet zozeer om jouw specifieke ervaring. Wie weet stop je een dakkoffer op je dak. N=1.
Aan de hand van twee locaties kan ik voldoende conclusies trekken.

Maar gezien je het niet wil delen, weet ik denk ik wel genoeg.
 
Het probleem is juist dat er erg veel misbruik mee is, mensen die hem tot een hele nacht lekker laten staan.

Elon Musk on Twitter

Geen idee of het issue in NL ook zo groot is, maar hij geeft toe dat het een groter wordend probleem is.

Volgens mij is dat een ander probleem dan het tot 100% laden waar het hier over ging.
Het de hele nacht laten staan, is als het goed is opgelost door de ‘idle fee’ die voor iedereen van toepassing is.
 
  • Like
Reactions: Steven
Mijn punt is dat er genoeg Superchargers voldoende uit elkaar staan waardoor je aan 80% SoC niet voldoende hebt. Om die reden geloof ik ook niet dat Tesla die "tot-80%" regel keihard gaat afdwingen. Of we het nou hebben over Polen of Oostenrijk maakt niet uit.

Wij zijn in Nederland behoorlijk verwend met onze Supercharger-dichtheid.
Mijn punt is dat er genoeg Superchargers voldoende uit elkaar staan waardoor je aan 80% SoC niet voldoende hebt. Om die reden geloof ik ook niet dat Tesla die "tot-80%" regel keihard gaat afdwingen. Of we het nou hebben over Polen of Oostenrijk maakt niet uit.

Wij zijn in Nederland behoorlijk verwend met onze Supercharger-dichtheid.
Ik heb de ervaring dat de Tesla navigatie mij vaak veel te lang wil laten laden terwijl ik met kortere stops veel sneller kan reizen. Tijdens mijn reis gaf hij Mogendorf aan die ik heb overgeslagen en in Oberhonnefeld 30 minuten geladen in plaats van de geadviseerde 60 minuten. Daarna in Horst een stop van 10 minuten om direct door te gaan naar Gorinchem. In Vuren kon ik dan nog besluiten om voor de zekerheid bij te laden als ik mijn bestemming 20 kilometer verder niet zou halen. Door zelf te plannen had ik een tijdwinst van ruim een half uur vanuit Oostenrijk. Ook liep de planning over Waldlaubersheim die voortdurend 100% bezet was.
In de praktijk heb ik dan met 100Kwh genoeg aan 70% en rijden weer. Laden van 20 tot 70 gaat ook met goede snelheid.
 
In de praktijk laad je alleen tot 100% als je vertrekt. Daarna wil je echt niet tot 100% laden bij een supercharger als het niet echt noodzakelijk is. Dat duurt veel te lang. In de praktijk is je reis + laadtijd het kortst als je bij de superchargers van 0 tot 60% laadt.

Dat begrijp ik ;) en de keren dat ik bij een SuC boven de 80% heb geladen zijn makkelijk op 1 hand te tellen. Alleen ben ik graag degene die dit bepaald en niet van hogerhand. Desnoods tegen betaling.

Aankomende winter wil ik naar de Noordkaap, ik heb de afstanden nog niet gecheckt...maar ik kan me voorstellen dat ik het gerustellender vind als ik met met meer dan 80% SoC vertrek.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Ik rijd tegenwoordig van Suc naar Suc. Die zoek ik thuis uit met ABRP. Dat bevalt me veel beter dan de hele route op vakantie toevertrouwen aan de Tesla nav. Die is veel te conservatief. Ik rij weg van een Suc als het aankomstpercentage zo’n 5% tot 7% is bij de volgende Suc Dat scheelt al gauw een 1/2 uur tot 1 uur op een rit naar Oostenrijk. Afgelopen weekend in 10 uur van serfaus naar huis gereden.

Was vergeten om waldaubersheim te vermijden. Is altijd erg druk. Uiteindelijk toch nog 94 kw aan vermogen kunnen krijgen.
 
Tesla kan die beperking van 80% laden toch toepassen op die Superchargers die te allen tijde binnen bereik van andere SuperChargers liggen? Op SuC die op locaties liggen waar de volgende SuC meer dan dan 200 km verwijderd is, zou dan tot 90 of 100% geladen moeten kunnen worden.

Jij weet het mogelijk beter dan ik, maar het lijkt me juridisch erg ingewikkeld als je na de verkoop ineens beperkingen gaat opleggen aan Supercharger gebruik. Zeker voor de "gratis laders" (zie ook bv. de Tesla-Taxi rechtzaak). Effectief kort je het het bereik van de auto in, zeker wanneer je de laatste Supercharger hebt bereikt en je nog verder moet (bv. Oost-Europa in). Maar ook wanneer je bv. een bestemming hebt op bv. 100km afstand van een Supercharger maar je nog wel weer terug moet en je niet lokaal kunt laden.

Ik denk eigenlijk dat het een hele hoop gedoe is (zo niet onmogelijk) om alle "corner cases" uit te sluiten van zo'n beperking. Ik denk daarom eigenlijk eerder dat na 80% het laden wordt gestopt en je 'm desgewenst weer kunt starten (al dan niet met een uitzondering dat ij door gaat laden wanneer nodig volgens de navigatie).
 
  • Like
Reactions: Maarten v R
Dat is dus ongeveer gelijk aan tot 120% laden met een 60.... Ook al duurt het ene half jaar voordat een 60 op 100% zit, met een 60 is het vaak echt wel nodig wil je op de bestemming aankomen
In jou geval van 5 tot 55% laden. Ik rij dan wel 150 tot 160kmh. Als je wat zuiniger aan doet kom je verder dus gebruik je ongeveer 10 tot 50 of 55%. Wel goed om ABRP er naast te hebben. Je zal dan wel het nadeel van behoorlijk wat trager laden ondervinden. Bij 100Kwh heb je de luxe van korte laadtijden.