Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Tis voor de gemiddelde consument ook niet makkelijk, dus wat uitleg:

Watt is het vermogen, afgekort W
kiloWatt is duizend Watt, afgekort kW (niet KW of kw of Kw)

kW zegt iets over het tempo waarmee de SuC de electronen in je auto blaft.

Als je een uur lang 1 kW naar binnen snuit dan heb je 1 kiloWattuur (afgekort kWh, niet KwH of kwh of KWH) in je auto gepropt. Het in tegenstelling tot kW geen indicatie van een snelheid maar van een hoeveelheid. Het zegt iets over hoeveel electronen er in je auto zijn geladen.

En om het nog meer verwarrend te maken: feitelijk drukken we de snelheid van laden uit in Ampere (A) en de "druk op de leiding" (als ik het mag vergelijken met een waterleiding) in Volt (V). Volt maal Ampere geven het vermogen. Zodoende krijg je op een 230V aansluiting met een 16A zekering 230*16=3680 Watt aan vermogen binnen, oftewel 3.6 kW. Als je dat een uur lang doet dan heb je 3680 Wh of 3.6 kWh. Met een Model3 die gemiddeld 150 Wh/km verstookt kan je daar dus 3680/150=24 kilometer mee rijden. Ergo: met een 230V/16A aansluiting jas je per uur ongeveer het equivalent van 25 kilometer (bij een verbruik van 150 Wh/km) range naar binnen.

Mooi he, elektriciteit ;-)

Nu nog een uitleg hoe je iets naar binnen kunt blaffen/snuiten/jassen ;)
 
Bizarre ervaring vandaag bij een SuC
2 nota bene gepairde stalls zonder CCS vrij, dus ik vraag iemand met een MS vriendelijk om daarheen te verkassen, uitgelegd waarom.
“Nee, want er schijnen hier stalls kapot ff zijn en ik ben hier aan het laden”
Pffff aso volk (had t op zijn minst kunnen proberen en als t niet werkte had ie zn plek heus wel terug gekregen.)
Zal echt geen forumgenoot zijn. En zo ja: EIKEL! Volgende SuC met 1 km op de teller gehaald.
 
Bizarre ervaring vandaag bij een SuC
2 nota bene gepairde stalls zonder CCS vrij, dus ik vraag iemand met een MS vriendelijk om daarheen te verkassen, uitgelegd waarom.
“Nee, want er schijnen hier stalls kapot ff zijn en ik ben hier aan het laden”
Pffff aso volk (had t op zijn minst kunnen proberen en als t niet werkte had ie zn plek heus wel terug gekregen.)
Zal echt geen forumgenoot zijn. En zo ja: EIKEL! Volgende SuC met 1 km op de teller gehaald.

daar(*) hoort een dikke ferme dislike bij. maar dat knoppeke hebben we niet.

(*) bij die aso hé, niet bij de post;)
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Tis voor de gemiddelde consument ook niet makkelijk, dus wat uitleg:

Watt is het vermogen, afgekort W
kiloWatt is duizend Watt, afgekort kW (niet KW of kw of Kw)

kW zegt iets over het tempo waarmee de SuC de electronen in je auto blaft.

Als je een uur lang 1 kW naar binnen snuit dan heb je 1 kiloWattuur (afgekort kWh, niet KwH of kwh of KWH) in je auto gepropt. Het in tegenstelling tot kW geen indicatie van een snelheid maar van een hoeveelheid. Het zegt iets over hoeveel electronen er in je auto zijn geladen.

En om het nog meer verwarrend te maken: feitelijk drukken we de snelheid van laden uit in Ampere (A) en de "druk op de leiding" (als ik het mag vergelijken met een waterleiding) in Volt (V). Volt maal Ampere geven het vermogen. Zodoende krijg je op een 230V aansluiting met een 16A zekering 230*16=3680 Watt aan vermogen binnen, oftewel 3.6 kW. Als je dat een uur lang doet dan heb je 3680 Wh of 3.6 kWh. Met een Model3 die gemiddeld 150 Wh/km verstookt kan je daar dus 3680/150=24 kilometer mee rijden. Ergo: met een 230V/16A aansluiting jas je per uur ongeveer het equivalent van 25 kilometer (bij een verbruik van 150 Wh/km) range naar binnen.

Mooi he, elektriciteit ;-)

odie bedankt voor je technische uitleg, daar heb ik ( zolang van school ) wat aan . thanks van kaasje
 
  • Like
Reactions: Odie