Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.

Wat mij opvalt op de foto’s (maar misschien zie ik spoken) is dat de Supercharger kasten er iets anders uit zien dan tot nu toe gebruikelijk?

De regenkappen van de koel ventilator zit bij deze kasten aan de onderzijde i.p.v. aan de bovenzijde? Misschien hebben ze de kasten ondersteboven geplaatst of het is mogelijk een nieuw type Supercharger?

Dit zou wel de bijzonder trage gang van zaken kunnen verklaren in Rosmalen?

Wat denken jullie?
 
  • Like
Reactions: Jooop
Wat mij opvalt op de foto’s (maar misschien zie ik spoken) is dat de Supercharger kasten er iets anders uit zien dan tot nu toe gebruikelijk?

De regenkappen van de koel ventilator zit bij deze kasten aan de onderzijde i.p.v. aan de bovenzijde? Misschien hebben ze de kasten ondersteboven geplaatst of het is mogelijk een nieuw type Supercharger?

Dit zou wel de bijzonder trage gang van zaken kunnen verklaren in Rosmalen?

Wat denken jullie?
Ik denk dat het meer te maken heeft met 'nut en noodzaak', 10 km verderop staat er nog een SUC. Pas bij flinke toename M3 zullen ze hem wel afbouwen.
 
Gisteren ging ik langs de SuC in Apeldoorn. Er stonden 2 MS en beide bij de priority Model 3. Niemand zat in de auto. Ik kan me niet voorstellen dat het even daarvoor zo druk was dat ze daarom daar stonden.

Ik zat toen te denken, is er een verloopje om een M3 aan de "oude stekker" te hangen? Zodat als ergens alle Model 3 priority in gebruik zijn je toch kan laden.

Of gaat Tesla op korte termijn de rest ook ombouwen?
 
Wat mij opvalt op de foto’s (maar misschien zie ik spoken) is dat de Supercharger kasten er iets anders uit zien dan tot nu toe gebruikelijk?

De regenkappen van de koel ventilator zit bij deze kasten aan de onderzijde i.p.v. aan de bovenzijde? Misschien hebben ze de kasten ondersteboven geplaatst of het is mogelijk een nieuw type Supercharger?

Dit zou wel de bijzonder trage gang van zaken kunnen verklaren in Rosmalen?

Wat denken jullie?

Het lijkt mij wel een v2 Supercharger. De kasten staan rechtop, alleen lijkt het alsof ze de roosters aan de achterkant hebben omgewisseld en daardoor het ventilator regenrooster aan de onderkant zit ipv boven. Dit lijkt mij een verkeerde montage, het zal wel werken maar de warme lucht zal, lijkt mij, vanaf de bovenkant worden afgevoerd om te voorkomen dat daar warme lucht blijft hangen.
 
Gisteren ging ik langs de SuC in Apeldoorn. Er stonden 2 MS en beide bij de priority Model 3. Niemand zat in de auto. Ik kan me niet voorstellen dat het even daarvoor zo druk was dat ze daarom daar stonden.

Ik zat toen te denken, is er een verloopje om een M3 aan de "oude stekker" te hangen? Zodat als ergens alle Model 3 priority in gebruik zijn je toch kan laden.

Of gaat Tesla op korte termijn de rest ook ombouwen?

Het zou kunnen dat de S en X rijders het niet hebben gezien en er ook niet vanaf weten....

Voor zover ik weet is er geen verloopstekker voor een M3.
Er is of er komen wel verloopstekkers om de S en de X aan de nieuwe CSS te kunnen koppelen.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dus er gebeurd weer iets bij het Fletcher hotel. Op Streetview van juli vorig jaar zag je de lege buizen al. Tijdje stilgelegen. Lag dat aan het Fletcher hotel of ...

Wat ik begrijp van bouwvakkers bij ons in de buurt is "nuts" momenteel echt een drama. De netbeheerders hebben het enorm druk en hebben enorme wachtlijsten. Voor een woningkje moet je soms al 2 maanden wachten. Dan zal zo'n vermogensaansluiting wel wat langer duren.

Hoe krijgt Tesla het voor elkaar om op locaties die parkeerplaatsen te 'claimen' voor exclusief gebruik voor Tesla rijders? Is er een insentive voor bedrijven of gemeenten?

De incentive is dat de Tesla rijders een hapje of drankje doen in het hotel. Ik kom zelden bij Superchargers, maar als ik er ben dan ga ik inderdaad even wat drinken of wat eten. Ik plan eventuele zakelijke afspraken ook bij voorkeur af bij Supercharger locaties.

De DeC's kunnen bedrijven aanvragen. Toevallig ben ik gister voor 't eerst naar een winkel geweest (G&G Special Sizes in Slochteren of all places) die ik heb 'ontdekt' doordat die in de Tesla App zichtbaar was als laadbestemming. Zonder Tesla App was ik daar nooit terecht gekomen.

Als ik naar mijzelf kijk werkt het plaatsen van die laadoplossingen dus om klanten aan te trekken.

Specifiek Van der Valk pocht er ook mee in hun MVO beleid. "Kijk ons groen doen".
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik zie net op Teslarati dat men in de VS begonnen is om de 145kW vrij te geven op v2 hardware, afgezien van de hogere output lijkt het alsof men de hogere output nu ook iets langer aanhoudt voor men begint te taperen (als ik me niet vergis doet een Tesla dit al vanaf 50% SoC, right?). Nu zakt de boel pas na 60% naar 117kW.

Ook is men begonnen met OTA's om de wagens gebruik te kunnen laten maken van de v3 output, tot 250 kW. Ik ben heel benieuwd of dit ook al naar Europa komt (v3 uitrol is pas Q4 gepland hier) en wat dat gaat betekenen voor de hyperchargers van FastNed en Ionity: kan je daar straks ook 145kW+ laden?

Tesla begins to unlock V2 Supercharger's 145 kW charge rate in new software roll out
 
  • Informative
Reactions: Riestad
Die piek van 145 maakt me allemaal niet zoveel uit (die 120 haal ik meestal niet eens), ik wil dat de curve tot 80% minder snel zakt. Dat zou het grootste verschil maken denk ik (totdat echte V3 komt natuurlijk).
Maar de laadcurve is toch softwarematig vastgelegd in de auto? Na de "V3 software update" zou hij met 145kW moeten kunnen laden tot dezelfde SOC als waar hij bij een supercharger V3 onder de 145kW zakt lijkt mij.
 
De bekende Jason Hughes @wk057 twittert dat hij niet inziet hoe bestaande packs en poorten van de S enX de power van de V3 zouden kunnen handelen. Interessant!
FSAvRyXH_normal.jpg
Jason Hughes (@wk057)
08-03-19 00:47
Definitely surprised by the supercharger v3 specs. In my testing of individual cells, the S/X could never handle such rates. The charge ports also can't handle that current (~700A for 250kW). Only limited testing with the 3, but suggested similar results. Super surprising...
 
Wat mij opvalt op de foto’s (maar misschien zie ik spoken) is dat de Supercharger kasten er iets anders uit zien dan tot nu toe gebruikelijk?

De regenkappen van de koel ventilator zit bij deze kasten aan de onderzijde i.p.v. aan de bovenzijde? Misschien hebben ze de kasten ondersteboven geplaatst of het is mogelijk een nieuw type Supercharger?

Dit zou wel de bijzonder trage gang van zaken kunnen verklaren in Rosmalen?

Wat denken jullie?
Ja, ziet er inderdaad anders uit. Zijn dezelfde kasten als onlangs in Bunnik zijn geplaatst. In tegenstelling tot voorheen lijken de nieuwe van een koel systeem te zijn voorzien (ventilator). Dat maakt ze luidruchtiger en gevoeliger voor storingen. Maar wellicht is een groter vermogen zonder extra koeling niet mogelijk.
 
Maar de laadcurve is toch softwarematig vastgelegd in de auto? Na de "V3 software update" zou hij met 145kW moeten kunnen laden tot dezelfde SOC als waar hij bij een supercharger V3 onder de 145kW zakt lijkt mij.
Zou het dalen van de laadsnelheid niet gewoon komen door het toenemen van de inwendige weerstand van de batterij bij hogere laadtoestand? Maw gewoon een natuurkundig verschijnsel opgelegd door de fysische eigenschappen van de cellen en de maximum laadspanning?