Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi voorbeeld daarvan is de compleet onderschatte chaos van de aankomst van de Model 3 in Europa. ?

Welke chaos doel je op? Ik ben afgelopen week op donderdag en vrijdag in Amsterdam Koopman car Terminal wezen kijken en niets van chaos gezien. Gewoon erg druk. Ja, geen bloemetje, geen laken over je auto, geen niets-toevoegende dealer die op jouw kosten een beetje belangrijk gaat zitten doen... Twee maanden terug een 3 in Tilburg opgehaald, ook daar geen chaos gezien.
 
Na Badr vs Rico genoodzaakt om in Vuren de SuC te bezoeken. SuC was op 1 auto na leeg. Ik was genoodzaakt te laden omdat er geen garantie was dat er een laadpaal beschikbaar zou zijn bij thuiskomst en vooral door het slechte weer op de terugreis waarmee ik anders met een SoC van 5% een probleem heb en ik een minimale SoC nodig had om eventueel naar Den Haag heen en weer te moeten kunnen de volgende ochtend.

In het GelreDome direct al SuC Vuuren ingevoerd om eventueel het pack te verwarmen. Halfuur 130 gereden misschien niet optimaal wellicht om het pack te verwarmen maar redelijk teleurstellende laad sessie wederom.

Piek op 123kW, 82kW bij 50%...


upload_2019-12-23_10-35-28.png



Ver van de waarden die haalbaar zouden moeten zijn.

BTX6_x100d.png.bccbbf35ad8f44ed0b94457dd38620a6.png



Nog een keer zo'n keer zo'n laadsessie die tegenvalt en ik rij langs een SeC want ik maak zelden gebruik van een SuC en als ik er dan een keer gebruik van moet maken moet het wel fatsoenlijk werken.
 
Uit de massa data die Tesla intussen verzameld heeft, zullen ze als conclusie getrokken hebben dat voor bepaalde combinatie's (batterijtype, ouderdom, aantal DC-charges, temperatuur, ....) het beter is het laadvermogen te beperken.
Dat lijkt mij nét een goede maatregel, een bewarende maatregel.

Zeker. Maar een beetje meer transparantie zou niet slecht zijn. Nu weet niemand echt goed wat er aan de hand is waardoor de gekste verhalen de ronde gaan.
 
Na Badr vs Rico genoodzaakt om in Vuren de SuC te bezoeken. SuC was op 1 auto na leeg. Ik was genoodzaakt te laden omdat er geen garantie was dat er een laadpaal beschikbaar zou zijn bij thuiskomst en vooral door het slechte weer op de terugreis waarmee ik anders met een SoC van 5% een probleem heb en ik een minimale SoC nodig had om eventueel naar Den Haag heen en weer te moeten kunnen de volgende ochtend.

In het GelreDome direct al SuC Vuuren ingevoerd om eventueel het pack te verwarmen. Halfuur 130 gereden misschien niet optimaal wellicht om het pack te verwarmen maar redelijk teleurstellende laad sessie wederom.

Piek op 123kW, 82kW bij 50%...


View attachment 491805


Ver van de waarden die haalbaar zouden moeten zijn.

BTX6_x100d.png.bccbbf35ad8f44ed0b94457dd38620a6.png



Nog een keer zo'n keer zo'n laadsessie die tegenvalt en ik rij langs een SeC want ik maak zelden gebruik van een SuC en als ik er dan een keer gebruik van moet maken moet het wel fatsoenlijk werken.

Je kan je de moeite van een bezoek aan een sec besparen: je krijgt ongetwijfeld het boilerplate antwoord dat er niets aan de hand is. De verlaging van de chargerates bij suc’s is gewoon om het leven van de batterij te verlengen (tot na de garantietermijn, zeggen boze tongen).
 
Gisteravond bij SuC Apeldoorn alle stalls op één na bezet. Die ene kon niemand echter bij omdat een M3 vrijwel geheel in het midden van twee vakken geparkeerd stond, dwars over de streep tussen twee vakken. Dan heb je toch wel een gaatje in je hoofd...

Onderstaande melding overigens nooit eerder gezien. Goede zaak lijkt me:
20191222_164707378_iOS (2).jpg

Gelukkig kon ik m'n MS in het vak achter de vrije stall kwijt en nog net de kabel in de wagen prikken.
 
Welke chaos doel je op? ..............ook daar geen chaos gezien.

Ik doel op de chaos precies een jaar geleden, die ik hier gelezen heb. Een afleverterrein ingericht inclusief weet ik hoeveel laadpalen in Zeebrugge en dat weer snel gesloten, verwarring bij de klanten die jaren eerder een Model 3 gereserveerd hadden en die daarom verwachtten het eerst aan de beurt te zijn en constateerden dat klanten die een paar weken daarvoor een 3 besteld hadden, hun auto wel direct kregen en dat zij nog een paar boten moesten wachten, servicecentra die onbereikbaar werden omdat die eerdere bestellers de hele dag aan de lijn hingen. Er werd hier en bij Tesla toen flink geklaagd over die chaos. Maar ik kan het mis hebben, lees zelf dat draadje maar eens door.
 
Een half uur is echt niet genoeg om je pack volledig op temp te krijgen, iig bij Model 3.

Zou ik ook denken, maar dan juist zou ik de boodschap verwachten dat de auto actief het pack gaat verwarmen voor een hogere SuC snelheid. Want dat is wat het gedrag tegenwoordig zou moeten zijn. Tevens is het ook weer niet ZO koud dat een half uur weinig is.

Helaas had ik wederom niet m'n OBD2 adapter bij om de temperaturen te meten. Die ga ik dus in de auto leggen zodat ik die snel kan opstellen voor de volgende keer.