Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Updated SuperCharger map 2020.


Find Us | Tesla

Gaaf. Volgend jaar dus probleemloos naar de Noordkaap. Is zonder deze nieuwe SUC's nog lastig.
grab15.jpg
 
Tijdens zwarte zaterdagen zal er ongetwijfeld een wachtrij gaan ontstaan in de toekomst. Net zoals we al decennia met onze fossielen hebben mogen ervaren. Gewoon aansluiten die paar dagen per jaar of ze mijden.

Precies. Ik begrijp al dat gejank ook niet. Wij gaan al jaren een of twee dagen eerder weg.. paar dagen extra vakantie nemen, wo of do wegrijden. Relaxed... sta zelden in de rij op die manier. Veel beter voor je gezondheid en die van je mede-passagiers. En voor de sfeer in de auto -;)
 
Precies. Ik begrijp al dat gejank ook niet. Wij gaan al jaren een of twee dagen eerder weg.. paar dagen extra vakantie nemen, wo of do wegrijden. Relaxed... sta zelden in de rij op die manier. Veel beter voor je gezondheid en die van je mede-passagiers. En voor de sfeer in de auto -;)
Gejank! Top. Thanks.
Zijn ook mensen die niet een paar dagen eerder weg kunnen.
 
  • Like
Reactions: OW_85D
Gelukkig leest mijn vouw dit forum niet, want dan mocht zeker niet meer alleen laden als ik elke keer dat ik onderweg laadde, ook nog eens zou gaan eten.
De laadtijd is nu al meer dan een uur aan de supercharger met de ouwe S om deze op 60 % te krijgen.
Dan zou ik nu al 200 kg wegen, maar nu heb ik reeds veel boeken uitgelezen.
 
Precies. Ik begrijp al dat gejank ook niet. Wij gaan al jaren een of twee dagen eerder weg.. paar dagen extra vakantie nemen, wo of do wegrijden. Relaxed... sta zelden in de rij op die manier. Veel beter voor je gezondheid en die van je mede-passagiers. En voor de sfeer in de auto -;)
Waarom moeten we dit weer gejank noemen op dit forum...
Zo jammer dit.
 
  • Like
Reactions: yuri75 and OW_85D
Ik maak die denkfout volgens mij niet.
Het gaat om capaciteit. Als de capaciteit nu op bepaalde momenten, op bepaalde locaties net toereikend is dan zal dat bij een verdubbeling van het aantal auto's op diezelfde momenten op dezelfde locaties leiden tot dubbel zoveel auto's die willen "tanken". Dit resulteert dan in lange wachttijden.
Ook zullen die "piekmomenten" vaker en op meer locaties voorkomen. Tenzij er natuurlijk snellaadstations van andere partijen kunnen voorzien in deze piekbehoefte.
Staar je niet blind op de laatste weken, waarbij er 500 auto’s per dag werden afgeleverd met vaak maar 100 km in de accu. Al die mensen moesten in de randstad of net daarbuiten gaan laden en daarbij is het heel sporadisch voorgekomen dat er iemand (kort) moest wachten. Er zijn nauwelijks klachten geweest en als straks iedereen zijn/haar gewone routine heeft ontwikkeld en thuis of op het werk laadt en als al dat gratis laden via de refferals weer voorbij is, komt het meerendeel van die nieuwe rijders vrijwel nooit meer bij een Supercharger. Het was geen probleem en wordt het ook niet volgens mij. Nederland is uitstekend voorzien met zowel Superchargers van Tesla als snellaadmogelijkheden van andere partijen.
 
Gaaf. Volgend jaar dus probleemloos naar de Noordkaap. Is zonder deze nieuwe SUC's nog lastig.
View attachment 495613

lastig ? misschien, maar lastig gaat ook ;)
Ik en @Xfrank hebben voig jaar met een Model-S P85 van de Noordkaap naar Tarifa gereden, enkel en alleen op superchargers.
Elon Bear goes North to South

vertrek aan de Noordkaap

aankomst aan de eerste SUC


Overigens zijn er vele normale 22kW -gratis-laders van TOCNorway, je raakt zonder zorgen aan de Kaap en terug.
 
Superchargers in Nederland versus het aantal Model3 dat nu uitgeleverd werd....
Ik denk dat jullie nog vast zitten in het "tank"-model.

Rijden... Oei, de tank(batterij) is leeg, ik moet nu tanken(laden), en liefst zo snel mogelijk.

Neen, electrisch rijden werkt anders : rijden... Aankomen op bestemming of thuis, en laden terwijl je stil staat.
Het totaal aantal laadpalen in Nederland ligt op 140.000, privé inbegrepen.
Er zal wel de spreekwoordelijke uitzondering zijn die thuis of in de nabije buurt , én op werk of in de nabije buurt niet kan laden.
Maar de overgrote meerderheid moet helemaal niet laden terwijl ze rijden.

Jij maakt de denkfout dat iedereen altijd thuis of op werk kan laden. Het gros van de M3 rijders heeft waarschijnlijk geen eigen laadpaal en dat geeft problemen. Een percentage is afhankelijk van laadpalen in de straat en die komen er niet zo snel bij als het aantal verkochte M3's. Het is bizar hoeveel M3's je ziet rijden en laden. Tegenwoordig moet ik echt rekening houden dat er mogelijk geen paal beschikbaar is als in in de avond wil parkeren.

Dus die uitzondering is niet zo'n uitzondering hier in NL randstad.

Ook al laad iedereen thuis, omdat er meer EV's worden verkocht groeit rechtevenredig de vraag naar snellaadstations. Deze groeit momenteel ook niet zo hard als het aantal EV's.
 
Precies. Ik begrijp al dat gejank ook niet. Wij gaan al jaren een of twee dagen eerder weg.. paar dagen extra vakantie nemen, wo of do wegrijden. Relaxed... sta zelden in de rij op die manier. Veel beter voor je gezondheid en die van je mede-passagiers. En voor de sfeer in de auto -;)

Fijn dat jij dat kan, jij hebt waarschijnlijk geen schoolgaande kinderen. Later op vakantie en eerder naar huis zou kunnen maar dan betaal je alsnog voor een week en is je vakantie nog korter. Het is geen gejank, het is noodzaak.
 
Jij maakt de denkfout dat iedereen altijd thuis of op werk kan laden. Het gros van de M3 rijders heeft waarschijnlijk geen eigen laadpaal en dat geeft problemen. Een percentage is afhankelijk van laadpalen in de straat en die komen er niet zo snel bij als het aantal verkochte M3's. Het is bizar hoeveel M3's je ziet rijden en laden. Tegenwoordig moet ik echt rekening houden dat er mogelijk geen paal beschikbaar is als in in de avond wil parkeren.

Dus die uitzondering is niet zo'n uitzondering hier in NL randstad.

Ook al laad iedereen thuis, omdat er meer EV's worden verkocht groeit rechtevenredig de vraag naar snellaadstations. Deze groeit momenteel ook niet zo hard als het aantal EV's.

Mijn mini-enquête in Amsterdam afgelopen dagen leerde mij dat de overgrote meerderheid een paal thuis krijgt - enigszins tot mijn verbazing, moet ik toegeven.

Probleem was, zoals hoger gesteld, dat alle wagens werden uitgeleverd met beperkt bereik.
 
Mijn mini-enquête in Amsterdam afgelopen dagen leerde mij dat de overgrote meerderheid een paal thuis krijgt - enigszins tot mijn verbazing, moet ik toegeven.

Probleem was, zoals hoger gesteld, dat alle wagens werden uitgeleverd met beperkt bereik.
Daarnaast was dit publiek nog vastgeroest in het idee van ‘vol laden’ en dan pas gaan rijden. De neiging om bij de dichtstbijzijnde SuC tenminste 90% te gaan laden was lastig te weerspreken. Vandaar behoorlijk drukke weken bij Naarden, Badhoevedorp en Breukelen.

De Tesla Owners Club NL had af en toe zelfs mensen standby in Naarden om daar ter plekke nog wat nazorg te plegen. Prachtig.
 
Jij maakt de denkfout dat iedereen altijd thuis of op werk kan laden. Het gros van de M3 rijders heeft waarschijnlijk geen eigen laadpaal en dat geeft problemen.

Je hebt gelijk dat dat een probleem zou zijn. En mensen lossen die problemen dan ook wel op om de simpele reden dat ze er zelf direct baat bij hebben het op te lossen. Dus op z'n slechts kost het wat langer voordat we weer op het "normaal" zitten
 
  • Like
Reactions: wooter and S-19910
Het gros van de M3 rijders heeft waarschijnlijk geen eigen laadpaal en dat geeft problemen. (...) Tegenwoordig moet ik echt rekening houden dat er mogelijk geen paal beschikbaar is als in in de avond wil parkeren.

Heel herkenbaar. In mijn wijk reden tot vorig jaar een paar EV’s en een dozijn plug-ins maar parkeren sinds een paar maanden ineens tientallen M3’s, een e-Tron, twee iPaces, een Kona en meerdere i3’s. Een SuC-plek is vaak binnen tien minuten vrij. De publieke palen zijn de hele nacht bezet.

In verschillende straten is inmiddels een ‘connectietarief’ ingevoerd. Hopelijk bij mij ook binnenkort.