Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Na lang meegluren toch maar een account aangemaakt.

Ik vraag me wel af wanneer in ieder geval de Supercharger in Holten (Beuseberg) gereed zal zijn. Voor zover ik kan zien op Supercharge info is er nog niet eens een vergunning aangevraagd.
Daarnaast vraag ik me af waarom er in het oosten van het land überhaupt zo weinig superchargers zijn. Bijvoorbeeld Hoogeveen (A28/A37), Almelo (A1, A35, N35 en N36 en daarnaast centraal in Overijssel) en Hengelo of Enschede zouden strategisch geen verkeerde plekken zijn voor een supercharger locatie. Hier komt op Holten na niet eens verder gekeken, terwijl er nu dus met Uden weer één bij komt in Noord-Brabant. Ik begrijp zeker dat het daar druk is bij Superchargers en daarnaast, hoe meer Superchargers hoe beter. Maar iets meer in deze kant van het land zou niet zo verkeerd zijn.
De informatie op supercharge.info komt uit communities en is dus vaak niet compleet. Met name de permits worden vaak gemist.

Mbt de concentraties: zo vol is Brabant niet, A58 heeft er bijv. geen. En je moet je wel realiseren dat een enorm deel van de Tesla's in Randstad en Brainport rijden, hier in Veldhoven bij ASML struikel je over de Model 3's.

Toen ik met de M3 een keer bij Almelo moest zijn werd ik nog nagewezen en gestaard, toch anders.
 
Die opmerking vind ik erg grappig. Veel mensen in de Randstad/Brabant denken dat het enkel bij hen druk is. Ik ben laatst met de M3 in de Randstad geweest, en ook toen werd er naar mij gewezen en heb ik letterlijk tijdens de gehele rit (Utrecht - Amsterdam - Hilversum) maar 3 M3’s gezien. Toen ik een dag later in Enschede en Almelo reed stond ik alleen op de parkeerplaats al naast 3 andere M3’s. En dan heb ik het nog niet over het aantal M3’s dat ik verder om me heen zie hier.
Je zegt wel dat de A58 er geen heeft. Maar de A1 (voorbij Deventer) en de A35 (erg druk stuk) hebben er ook geen. Daarnaast is de N35 en N36 erg druk, ook die hebben er geen. Het enige snellaadstation in de omgeving Twente is een Fastned bij Hengelo, deze gaat maar tot 50KW. Wanneer ik enkel naar FastNed kijk kom ik al tot bijna 20 snellaadstations. Het zal ongetwijfeld in Brabant erg druk zijn, maar dat is het hier ook...
 
  • Like
Reactions: balblas and Palus
De informatie op supercharge.info komt uit communities en is dus vaak niet compleet. Met name de permits worden vaak gemist.
We zijn met een aantal editors bij supercharge.info.
Als jullie informatie zien die niet klopt of extra info hebben kan je dat aan me doorgeven, dan pas ik het aan.
Wel svp altijd met 'bewijs': een link naar foto's of permits of forumposts waar informatie valt te controleren, op basis van geruchten zetten we niets op de site.
 
We zijn met een aantal editors bij supercharge.info.
Als jullie informatie zien die niet klopt of extra info hebben kan je dat aan me doorgeven, dan pas ik het aan.
Wel svp altijd met 'bewijs': een link naar foto's of permits of forumposts waar informatie valt te controleren, op basis van geruchten zetten we niets op de site.
Net ff de lijst bekeken. Wat is jullie definitie van construction of open. Zo zie ik Assen en Gouda er twee keer in staan als construction en open.

Edit: Als ik het goed lees is het meer een logboek, dan een forecast. Zou ook benieuwd zijn naar de geplande nieuwe stalls in 2020 zoals klazienaveen, beuseberg, winschoten, etc. Vooral verderop, meer in de buurt van Hengelo zou handig zijn overigens, dat gebied is 1 groot gat; qua gebrek aan superchargers natuurlijk :). Die stoplichten in Almelo.. daar is altijd wat te doen, aldus Finkers.

Tesla Superchargers in Nederland | Tesla Nederland
 
Last edited:
Die opmerking vind ik erg grappig. Veel mensen in de Randstad/Brabant denken dat het enkel bij hen druk is. Ik ben laatst met de M3 in de Randstad geweest, en ook toen werd er naar mij gewezen en heb ik letterlijk tijdens de gehele rit (Utrecht - Amsterdam - Hilversum) maar 3 M3’s gezien. Toen ik een dag later in Enschede en Almelo reed stond ik alleen op de parkeerplaats al naast 3 andere M3’s. En dan heb ik het nog niet over het aantal M3’s dat ik verder om me heen zie hier.
Je zegt wel dat de A58 er geen heeft. Maar de A1 (voorbij Deventer) en de A35 (erg druk stuk) hebben er ook geen. Daarnaast is de N35 en N36 erg druk, ook die hebben er geen. Het enige snellaadstation in de omgeving Twente is een Fastned bij Hengelo, deze gaat maar tot 50KW. Wanneer ik enkel naar FastNed kijk kom ik al tot bijna 20 snellaadstations. Het zal ongetwijfeld in Brabant erg druk zijn, maar dat is het hier ook...
Of er meer Teslas in de randstad en Brabant rondrijden dan in het (noord) oosten van het land vind ik niet relevant. Feit is dat zoals jij al aangeeft het aantal SuCs in die regio dun gezaaid is. En aangezien SuCs primair bedoelt zijn om snel bij te laden tijdens langere ritten is dat in die regio een gemis. Je kunt nu simpelweg niet vanuit Twente naar het noordoosten en weer terug zonder aldaar bij te laden. En ook AC laadpalen zijn daar dunner gezaaid dan in de dichter bevolkte gebieden van het land.

Overigens staat er bij Van der Valk Hengelo ook een 50kW snellader van Allego.

Persoonlijk zou ik al heel blij zijn met een SuC bij Klazienaveen. Voor de mensen uit de randstad ;): dat is feitelijk langs de A37 tussen Hoogeveen en de 31 bij Meppen (D) ter hoogte van Emmen.
 
Net ff de lijst bekeken. Wat is jullie definitie van construction of open. Zo zie ik Assen en Gouda er twee keer in staan als construction en open.

Edit: Als ik het goed lees is het meer een logboek, dan een forecast. Zou ook benieuwd zijn naar de geplande nieuwe stalls in 2020 zoals klazienaveen, beuseberg, winschoten, etc. Vooral verderop, meer in de buurt van Hengelo zou handig zijn overigens, dat gebied is 1 groot gat; qua gebrek aan superchargers natuurlijk :). Die stoplichten in Almelo.. daar is altijd wat te doen, aldus Finkers.

Tesla Superchargers in Nederland | Tesla Nederland
Je kijkt naar de pagina met changes.
De meeste zullen daar twee keer op staan: een keer als Permit of Construction (add) en een keer Open (update).
De geplande sites volgens de kaart van Tesla moet je niet te letterlijk nemen, de lokaties daarop zijn bij benadering, de timeline is nogal eens optimistisch en er verschijnen regelmatig spontaan SuC sites die nooit op de kaart van Tesla hebben gestaan.
 
We zijn met een aantal editors bij supercharge.info.
Als jullie informatie zien die niet klopt of extra info hebben kan je dat aan me doorgeven, dan pas ik het aan.
Wel svp altijd met 'bewijs': een link naar foto's of permits of forumposts waar informatie valt te controleren, op basis van geruchten zetten we niets op de site.
Goed om te weten, ik postte altijd op het forum de updates.

Dan heb ik er meteen eentje: Zevenaar is tegenwoordig nog maar 8 stallen ipv 10: de 2 extra stallen “op pallet” zijn weer weggehaald (waarschijnlijk omdat Duiven nu open is).
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Vandaag in Horst (A73) geladen en daar stond een man met Tesla hesje te kijken. Na een gesprek bleek Tesla een bedrijf te hebben ingeschakeld om de stalls en de bezoekende Teslas in goede banen te leiden. Met veel nieuwe klanten tips verstrekken om maximaal snel te kunnen laden en evt vragen te beantwoorden. Kennelijk de komende weken staan ze zowel in Horst als op andere locaties door Nederland. Goed bezig, nu hopen dat ze gelijk even controleren of de ophang-haakjes (kunststof) nog intact zijn... al meermalen waargenomen dat deze of afgebroken waren of afgesleten (en soms de laadstekker op de grond ligt).
 
Ten oosten van de lijn Groningen, Assen Zwolle Apeldoorn, Arnhem (Duiven/Zevenaar) geen enkele SuC.
Zal ook een van de redenen zijn dat je minder M3 in het oosten ziet (naast het feit dat er natuurlijk minder mensen wonen)

Lijkt me toch een aandachtspuntje voor Tesla
(Groot Enschede/Hengelo/Almelo hebben toch al gauw zo'n 300K bewoners, en liggen maar 20 km uit elkaar.)
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2020-02-15 om 20.03.39.png
    Schermafbeelding 2020-02-15 om 20.03.39.png
    874.2 KB · Views: 43
Ten oosten van de lijn Groningen, Assen Zwolle Apeldoorn, Arnhem (Duiven/Zevenaar) geen enkele SuC.
Zal ook een van de redenen zijn dat je minder M3 in het oosten ziet (naast het feit dat er natuurlijk minder mensen wonen)

Lijkt me toch een aandachtspuntje voor Tesla
(Groot Enschede/Hengelo/Almelo hebben toch al gauw zo'n 300K bewoners, en liggen maar 20 km uit elkaar.)

Eerlijk gezegd rijden er bizar veel Tesla's hier in Oost-Groningen voor de hoeveelheid mensen die er wonen. SuC VdV Zuidbroek staat op de planning voor Q1 dit jaar.
 
Beetje relativeren... zoveel fossiele tankstations als er nu zijn, zoveel SuC's gaan er uiteraard nooit komen.
Zes jaar geleden waren er 2 Superchargers in Nederland: Zevenaar en Oosterhout, en ik kon in Groningen wonende overal in ons land komen en ook weer terug... :rolleyes:
Volgende maand krijgen de Superchargers het een stuk rustiger. Met 100 km/h zal het gemiddelde verbruik 15 tot 20% lager zijn. Betekent automatisch een flink hoger bereik waardoor Superchargers onderweg eerder overgeslagen kunnen worden.
 
Ik was een van de eerste met een Model 3 in Oost-Groningen. Ik hoop nu een van de eerste met een Model Y te zijn. :)
Nog wel weinig reuring bij de Van der Valk in Zuidbroek.

Dan heb ik nu een vermoeden waar in Winschoten je woont ;). Ach, Winschoten/Zuidbroek staat al twee jaar op de de kaart zonder beweging, dus paar maandjes extra verandert eigenlijk niks aan mijn teleurstelling. Had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het ze wel in Q1 zou lukken..