Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Anecdotisch en dus belabberd bewijs - duizenden praktijktests uit de VS laten zien dat het heel veel scheelt:

Gele stippellijn is de long-term averages waar ABRP zich op baseert, grijze streepjeslijn is de theorie van V3, rode lijn is de praktijk van V3. Vanaf ~55% is de tapering dermate dat je in principe net zo snel laadt als met V2, maar de grote winst zit als je een Supercharger gebruikt waar hij voor bedoeld is: vanaf <10% genoeg bijladen tot thuis of de volgende. Dan win je dat hele stuk tussen die 2 grafieken aan tijd.

Iemand die een Supercharger gaat testen puur op time-to-90% heeft geen idee wat ie aan het doen is, dat is niet de intended use case van die dingen.

Wat is er mis met Bjorn z'n test? Hij laat juist heel de laadcurve zien.

Verder hint hij er op dat hij niet de US resultaten haalt. Waarschijnlijk komt omdat hij gecapped wordt door z'n vele SuC gebruik want z'n pack is op temperatuur.

In eerdere videos laat hij namelijk al ziet dat hij al een chargecap heeft maar veel later als dat hij met met destijds zijn X.

de grote winst zit als je een Supercharger gebruikt waar hij voor bedoeld is: vanaf <10% genoeg bijladen tot thuis of de volgende.

Als je z'n 1000km tests ook checked dan zie je dat hij dat ook doet. Deze video test gewoon de V3 in Noorwegen.

Iedereen weet dat het optimaal is van 5 tot 55% te laden met een 100 pack S/X of een 3 LR/P en dan door te knallen voor een roadtrip.
 
Tesla heeft nog geen grote data set van laden op hoge vermogen met CCS, als we in Europa meerdere SuC V3 hebben en een half jaar tot jaar verder zijn zal de firmware beter gefinetuned zijn.

Ik zie het net als de SuCv2, die is van 120 max vermogen naar 150max gegaan, kortom die hebben hele lange tijd op 80% van vermogen gedraaid, om maar even aan te geven dat het nogal beïnvloed is door de limieten die de firmware aanhoud.

Ik zie de SuC V3 nog wel omhoog gaan in max vermogen
 
  • Like
Reactions: Keezje
Wat is er mis met Bjorn z'n test? Hij laat juist heel de laadcurve zien.

Verder hint hij er op dat hij niet de US resultaten haalt. Waarschijnlijk komt omdat hij gecapped wordt door z'n vele SuC gebruik want z'n pack is op temperatuur.

In eerdere videos laat hij namelijk al ziet dat hij al een chargecap heeft maar veel later als dat hij met met destijds zijn X.



Als je z'n 1000km tests ook checked dan zie je dat hij dat ook doet. Deze video test gewoon de V3 in Noorwegen.

Iedereen weet dat het optimaal is van 5 tot 55% te laden met een 100 pack S/X of een 3 LR/P en dan door te knallen voor een roadtrip.
Er is voor de volledigheid niks mis met dit filmpje, behalve dat het wordt aangehaald als bewijs dat v3 trager laadt dan Ionity en sneller inkakt. Het is anekdotisch bewijs voor die ene statement die ontkracht wordt door duizenden tests te vinden op alle fanboysites en forums.

Björn test de v3 in Noorwegen op een S met vernaggelde accu door zijn vele SuC gebruik. Dat zegt bijzonder weinig over v3 als geheel.
 
Tesla heeft nog geen grote data set van laden op hoge vermogen met CCS, als we in Europa meerdere SuC V3 hebben en een half jaar tot jaar verder zijn zal de firmware beter gefinetuned zijn.

Ik zie het net als de SuCv2, die is van 120 max vermogen naar 150max gegaan, kortom die hebben hele lange tijd op 80% van vermogen gedraaid, om maar even aan te geven dat het nogal beïnvloed is door de limieten die de firmware aanhoud.

Ik zie de SuC V3 nog wel omhoog gaan in max vermogen
Nee, omdat de 250kW limiet in de auto zit en niet in de SuC. V2 kon hoger voor nieuwere auto's die 150+kW kunnen. V3 kan vast nog wat beter qua tapering e.d. maar als ie 300kW gaat doen kan geen huidige Tesla het aan.

Iemand verder al nieuws over Apeldoorn en Uden?
 
Er is voor de volledigheid niks mis met dit filmpje, behalve dat het wordt aangehaald als bewijs dat v3 trager laadt dan Ionity en sneller inkakt. Het is anekdotisch bewijs voor die ene statement die ontkracht wordt door duizenden tests te vinden op alle fanboysites en forums.

Björn test de v3 in Noorwegen op een S met vernaggelde accu door zijn vele SuC gebruik. Dat zegt bijzonder weinig over v3 als geheel.

Tsja, ik kan met mijn S laden zogezegd op 143kW maar "vroeger" hield de auto gewoon veel langer 118kW aan. Bjorn z'n punt is dat de piek dan wel hoger is dan Ionity maar dat door thermal throttling de average op een lange sessie het met een langzamere charger toch net zo snel gaat. Hij zegt ook dat op korte sessies V3 dus wel een stuk sneller is.

Natuurlijk kunnen mensen er misschien net een stukje uithalen en in een andere context plaatsen maar zo interpreteer ik het.

Nee, omdat de 250kW limiet in de auto zit en niet in de SuC. V2 kon hoger voor nieuwere auto's die 150+kW kunnen. V3 kan vast nog wat beter qua tapering e.d. maar als ie 300kW gaat doen kan geen huidige Tesla het aan.

Daar zeg je wat, V3 is een 1MW charger met 4 stations maar volgens Combined Charging System - Wikipedia is de max 350kW op de plug.

De roadster zou dacht ik een 200kWh pack krijgen. Als de Model 3 met een 75kWh pack al 250kW aan kan dan zou de roadster met gemak die 350kW moeten halen mits de stall dus 350kW kan leveren.
 
Tsja, ik kan met mijn S laden zogezegd op 143kW maar "vroeger" hield de auto gewoon veel langer 118kW aan. Bjorn z'n punt is dat de piek dan wel hoger is dan Ionity maar dat door thermal throttling de average op een lange sessie het met een langzamere charger toch net zo snel gaat. Hij zegt ook dat op korte sessies V3 dus wel een stuk sneller is.
Het klopt ook allemaal, als je die grijze lijn kijkt op de grafiek die ik had gepost zie je dat expected v3 tapering is dat ie op 40% door de 150kW zakt en op 55% door de 120kW. Dus boven de 40% merk je sowieso geen verschil met v2 op 150kW, vroeger kon je 15% langer laden op max, en op een 90% sessie zal het netto weinig schelen idd door algehele statistische ruis.

Wederom: ik reageerde op de conclusie, niet op het bewijsmateriaal.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
9BE23288-9072-45E9-96B3-5E8CB3472D18.jpeg
Lekker een bammetje aan de SuC vandaag
 
Info over Supercharger lokatie delen

Dit draadje ook weer teruggevonden :)
Wat mij vanaf het begin leuk heeft geleken is om met de community informatie over de Supercharger stations te verzamelen.
Wat mij voor ogen staat is dan dat wanneer je aan het laden bent je met de telefoon wat leuke foto's maakt en een korte impressie tikt over de Supercharger, tips, waar je op moet letten, hoeveel stalls, aanrijroute, eetgelegenheden of wat er maar te melden valt.

Die foto's en informatie kun je dan vanaf je telefoon direct uploaden en het wordt door de redactie verwerkt.
De lijst is vanaf elke plek op de telefoon in te zien, je ziet of er al wat staat bij die Supercharger en kunt ofwel een aanvulling doen of startinfo aanleveren.

Nieuwe rijders kunnen daar dan weer veel aan hebben als ze een Supercharger voor het eerst gaan bezoeken. En ik zou het leuk vinden als ik op een wat verdere Supercharger ergens in Europa aanrijdt en daarvan al tips en info gezien heb.

Zie dit ook maar als een aanvulling op bijv. Supercharge.info en de info op de Tesla site zelf.

Het is voorbereid!
En alle Superchargers staan er al genoemd, in heel Europa. (>400!)

Wie pakt de handschoen op?

Op dit moment valt er niet veel te "reizen" maar dat is nog maar een kwestie van tijd en bijna alle Superchargerlokaties zijn ze nog maagdelijk leeg.
(Ps, ook buitenlandse rijders worden uitgenodigd straks).
 
Info over Supercharger lokatie delen

Dit draadje ook weer teruggevonden :)
Wat mij vanaf het begin leuk heeft geleken is om met de community informatie over de Supercharger stations te verzamelen.
Wat mij voor ogen staat is dan dat wanneer je aan het laden bent je met de telefoon wat leuke foto's maakt en een korte impressie tikt over de Supercharger, tips, waar je op moet letten, hoeveel stalls, aanrijroute, eetgelegenheden of wat er maar te melden valt.

Die foto's en informatie kun je dan vanaf je telefoon direct uploaden en het wordt door de redactie verwerkt.
De lijst is vanaf elke plek op de telefoon in te zien, je ziet of er al wat staat bij die Supercharger en kunt ofwel een aanvulling doen of startinfo aanleveren.

Nieuwe rijders kunnen daar dan weer veel aan hebben als ze een Supercharger voor het eerst gaan bezoeken. En ik zou het leuk vinden als ik op een wat verdere Supercharger ergens in Europa aanrijdt en daarvan al tips en info gezien heb.

Zie dit ook maar als een aanvulling op bijv. Supercharge.info en de info op de Tesla site zelf.

Het is voorbereid!
En alle Superchargers staan er al genoemd, in heel Europa. (>400!)

Wie pakt de handschoen op?

Op dit moment valt er niet veel te "reizen" maar dat is nog maar een kwestie van tijd en bijna alle Superchargerlokaties zijn ze nog maagdelijk leeg.
(Ps, ook buitenlandse rijders worden uitgenodigd straks).

Welcome back Hans!! :)
 
  • Like
Reactions: Klaas and Jelger
Info over Supercharger lokatie delen

Dit draadje ook weer teruggevonden :)
Wat mij vanaf het begin leuk heeft geleken is om met de community informatie over de Supercharger stations te verzamelen.
Wat mij voor ogen staat is dan dat wanneer je aan het laden bent je met de telefoon wat leuke foto's maakt en een korte impressie tikt over de Supercharger, tips, waar je op moet letten, hoeveel stalls, aanrijroute, eetgelegenheden of wat er maar te melden valt.

De eerste Supercharger beschrijving is uit de "crowd" ontvangen. Emsbüren in Duitsland.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Hans ik gun het je, maar er zijn al heel interessante apps waar alle POI's in de buurt van zo'n superchargers wereldwijd zijn opgesomd.

Dat ben ik met je eens. Het gaat mij vooral ook om het waardevolle deel uitmaken van een community van Tesla rijders. Vandaar ook de owners club.
Ik ben van (bijna) de eerste lichting (begin 2014) en weet nog goed de eerste reis naar Oostenrijk (en Hongarije later dat jaar) via het handjevol Superchargers. En de verbazing dat dat zomaar kon (wat Hongarije betreft tot Salzburg, verder hotel laden).

Toen was een Supercharger een plek van ontmoeting en uitwisselen van ervaringen.
Inmiddels zijn er meer dan 400 stations en het netwerk is zo betrouwbaar dat het ook zo gewoon lijkt.

De groep in NL is inmiddels 50.000 groot en het pionieren is verleden tijd.

Maar voor wie het wil, is even stilstaan bij het bijzondere van een Supercharger (letterlijk en figuurlijk) een leuke gelegenheid om die ervaring te delen. En wie weet wordt het iets moois, zeker als de exotische locaties vanaf die plek beschreven worden.

Juist deze tijd waarin we gedwongen moeten afzien van familiebezoek verheug ik mij op de zomer waarin reizen hopelijk weer mogelijk is en we de A3 helemaal af rijden en veel verder :) Ik kijk er alvast naar uit om de bezoeken aan de Superchargers te gebruiken om ze mooi in beeld te brengen.
En als één procent een Supercharger beschrijft, zijn we er al.
En dan hebben we nog de buitenlandse vrienden.
 
  • Like
Reactions: HWS and Maurice1