Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Elon twittert dat het supercharger-netwerk later dit jaar wordt opengesteld voor anderen EV's
Mooi schaakspel. Gaat zeker invloed hebben op de business case van Electrify America, FastNed, Ionity en andere partijen. Zeker door de lagere prijsstelling per kWh van Tesla.

En qua naamsbekendheid legt het ook geen windeieren.

Praktische invulling nog een vraagteken. Lumpsum bij aankoop auto, VIN aan creditcard koppelen, facturering aan OEMs?

Interesting...
 
Last edited:
Ik gok dat het hier gaat over het aanbieden van het Tesla Supercharger netwerk in de VS met de Tesla stekker. Een paar niche merken zoals Aptera plannen modellen met een Tesla compatibele stekker...

 
Ik gok dat het hier gaat over het aanbieden van het Tesla Supercharger netwerk in de VS met de Tesla stekker. Een paar niche merken zoals Aptera plannen modellen met een Tesla compatibele stekker...

Uiteindelijk zal het een kwestie van tijd zijn. Op den duur verwacht ik dat de Superchargers zullen worden opengezet voor andere merken. Niet zozeer dit jaar maar wellicht over een aantal jaren.
 
Op den duur verwacht ik dat de Superchargers zullen worden opengezet voor andere merken. Niet zozeer dit jaar maar wellicht over een aantal jaren.
Er is geen reden toe. Er komen meer en meer andere netwerken van snelladers, en de bestaande V2/V3 bekabeling en supercharger stalls zijn niet compatibel met andere merken. Tesla's Superchargers ondersteunen bv niet het OCPP maar praten iets apart met de Tesla wagens.

Ik vermoed dat Tesla gaat zeggen "hoi jullie kunnen ons Tesla protocol gebruiken!" en de andere partijen gaan zeggen "ja leuk maar liever niet, we doen al OCPP en dat is de standaard".


Het kan ook dat Tesla hun superchargers gaat retrofitten naar OCPP, maar dan bots je op dingen zoals het ontbreken van QR-codes (valt nog wel op te lossen met een sticker) of RFID readers (ja dat is al een hardware retrofit). Tel erbij dat de kabels te kort zijn om de meeste andere EV's te laden, en ik zie hier geen onmiddellijk voordeel of oplossing.
 
Ik verwacht dat ze de adapter gebruiken om de facturatie te regelen in de app.
Adapter is niet toegelaten binnen de CCS2-normen. Enkel voor Tesla naar CCS2 is er een uitzondering voorzien. Er is helemaal niet voorzien dat je een verlengstuk op een DC snellader kan aansluiten.


1626870498889.png


1626870483806.png
 
Tesla heeft al bevestigd dat het Noorse SuC-netwerk vanaf september 2022 wordt opgesteld voor andere merken. Had geloof ik iets te maken met ontvangen overheidssubsidies voor het uitbreiden van het netwerk. Ik kan me voorstellen dat het een kwestie van tijd is aleer datzelfde gebeurt in andere Europese landen zoals NL/BE.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Tesla heeft al bevestigd dat het Noorse SuC-netwerk vanaf september 2022 wordt opgesteld voor andere merken. Had geloof ik iets te maken met ontvangen overheidssubsidies voor het uitbreiden van het netwerk. Ik kan me voorstellen dat het een kwestie van tijd is aleer datzelfde gebeurt in andere Europese landen zoals NL/BE.
Kan je bij dergelijke claims ook artikels aanhalen? Dit wordt telkens aangehaald, maar buiten een vage blog post van iemand die het ergens heeft gehoord van iemand anders blijft hier vaak niks van over.

Tesla heeft qua Noorwegen en de rest van Europa nog niks uitdrukkelijk bevestigd. En gezien de groei van andere laadnetwerken en laadhubs, vaak op locaties waar al Tesla Superchargers staan, ontgaat het me de noodzaak van het openstellen van de Tesla Superchargers.
 
Heb het even terug gezocht en heb het gelezen op Electrek. Na wat doorklikken uiteindelijk ook op Cleantechnica gevonden. In het laatste artikel wat twitter posts met info die redelijk betrouwbaar overkomt. Maar inderdaad, geen uitdrukkelijke bevestiging van Tesla zelf. Daarbij ook de nuance dat het obv de twitter posts om een beperkt aantal - met publieke middelen gefinancierde - SuC's lijkt te gaan.
 
Last edited:
In al die gevallen blijft het onduidelijk hoe dat er uit gaat zien.

Superchargers in hun huidige vorm zijn absoluut niet compatibel met andere automerken: de kabels zijn te kort, er is geen RFID lezer, noch een QR code om je mee te authenticeren. Dus is het maar de vraag hoe dat er uit gaat zien en het wel zou werken.

Daarom dat ik stel dat het niet onlogisch zou zijn dat Tesla een subsidie aanvraagt, en met die subsidie naast de bestaande V2/3 superchargers ook enkele publiek beschikbare laadpalen met ondersteuning voor andere merken neer zet, al dan niet in onderaanneming door andere aanbieders.

Ik ben benieuwd, maar tot nader order ziet het er niet naar uit dat je snel met een ID.3 aan een supercharger zal kunnen laden.

In de VS is de situatie nog ingrijpender: daar is de plug tussen Tesla's en andere merken zelfs verschillend.
 
  • Like
Reactions: peter85
Alle elektro auto's gratis laden bij Tesla supercharger door bug.

Mit dem VW ID3 am Tesla Supercharger laden? Geht nicht? Doch das geht! In diesem Video zeigen wir euch, wie VW ID3, Porsche Taycan, Kia eNiro & Opel Ampera-E an einem Tesla Supercharger V3 laden. Wie es funktioniert, was dahinter steckt und wie es weitergeht erfahrt ihr im Video.

 
over het CCS protocol gaat gewoon de VIN van de auto, dit is (tot nu) nog zonder security controle te doen (uitlezen cq aanmelden, genoeg voorbeelden van te vinden), ze hebben vermoedelijke gewoon het toegelaten om nog niet alle software afgerond is.

vermoedelijk zal Tesla de toelating van andere niet-Tesla auto's gewoon online regelen, dat je via account bij tesla je creditcard hebt ingesteld (of SEPA), en ook de VIN kan aanmelden voor de Tesla chargers, zodat je gewoon kan stekkeren en laden zonder activate (pasje, QR of app o.i.d.)

Bij fastned hebben ze autocharge in gebruik, dat initiatief heeft Fastned zelf ergens online staan, nu weet ik niet of dit enige impact heeft in de EV wereld, maar het systeem is in princiepe hetzelfde; aanmelden bij Fastned met betaalgegevens, en je kan er 'stekkeren' zonder pasje etc
 
Reken maar op een pittig tarief voor niet-Tesla’s want wij hebben het netwerk al betaald. Dit wordt een melkkoe en zand in de ogen van de concurrentie die te korte termijn denkt, helemaal eens met Tom Nash.
Oeps Elon did it again… (vgl een oeroude post van mij over het feit dat Tesla uiteindelijk een energieleverancier en robotaxioperator wordt waar je misschien t.z.t. ook nog EV’s kunt kopen)
 
Reken maar op een pittig tarief voor niet-Tesla’s
Mijn vermoeden is dat ze inderdaad hoger tarief gaan hanteren.

Er zijn nauwelijks snelladers die zo goedkoop zijn als de Superchargers, er is nog wat marge in de prijs voor de toekomstige gebruikers.

De vraag is dan nog even of ze het beschikbaar maken voor elke EV en/of het nog per fabrikant verschillend gaat zijn.
 
Qua pricing vind ik het lastig inschatten:

Als BEDRIJF zou ik zeggen: fee per merk door fabrikant laten betalen plus hogere laadprijs

Als MUSK CLEAN ENERGY gooit hij het wellicht gewoon open tegen identieke prijzen om EV rijden te bevorderen

Ik vind dat wij als Tesla eigenaren (en zeker die van het eerste uur!) fors hebben meebetaald aan het netwerk en om dat nu gewoon weg te geven voelt niet heel goed. Maar ik denk dat de prijzen aan de paal identiek worden, wellicht melkt hij (tijdelijk) wel nog wat geld per merk eruit...
 
Ik vind dat wij als Tesla eigenaren (en zeker die van het eerste uur!) fors hebben meebetaald aan het netwerk en om dat nu gewoon weg te geven voelt niet heel goed. Maar ik denk dat de prijzen aan de paal identiek worden, wellicht melkt hij (tijdelijk) wel nog wat geld per merk eruit...

Het zijn net de ICE-rijders die betaald hebben voor de grote expansie van het SuC-netwerk via uitstootkredieten. Logisch dat die dan mee mogen genieten bij hun overschakeling naar EV. (Sorry, kon het niet laten)

Als Tesla-rijder zou ik natuurlijk ook liever geen files aan SuC zien staan en zal helemaal niet als daar een hoop auto's tussen staan die aan 50 kW lagen. Anderzijds, als Musk echt idealistisch is, is het gebrek aan laadinfrastructuur één van de grote bottlenecks voor een brede uitrol van EV's en kan hij dat makkelijk oplossen.