Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien realiseert niet iedereen zich dat door de openstelling voor alle EV's met CCS aansluiting er een aantrekkelijk aanbod kan worden gedaan voor partijen die op zoek zijn naar generieke laadfaciliteiten. Gemeentes, provincies, winkels, luchthavens, etc. De laadfaciliteiten i.s.m. Casino in Frankrijk zijn hier een voorbeeld van. Voor alleen-Tesla laadfaciliteiten was deze samenwerking naar verluidt niet tot stand gekomen.
 
Zo te zien komt er een uitbreiding bij SuC Rijswijk. Twee nieuwe parkeerplaatsen waar vermoedelijk twee stalls komen, maar rechts van de ingang mogelijk ook nog een uitbreiding?
 

Attachments

  • IMG_0679.jpg
    IMG_0679.jpg
    93.7 KB · Views: 71
  • IMG_0681.jpg
    IMG_0681.jpg
    102.1 KB · Views: 45
  • IMG_0680.jpg
    IMG_0680.jpg
    93.1 KB · Views: 47
Ik ben al een aantal jaren "meelezend lid" en had tot op heden niet zoveel behoefte mijn meningen te ventileren. Afgelopen zondag veranderde dit echter.

Op terugweg vanuit Den Haag wilde de Tesla graag wat bijvullen in Gouda. In zo'n 2.5 jaar misschien 10x een SuC gebruikt, maar gewoonlijk een fluitend proces. Helaas liep het deze keer anders.

We kwamen aan bij een Kfc na 23:00u en er was een slagboom. Opgereden tot aan die slagboom zie ik een heel klein berichtje boven een nog kleiner toetsenbordje dat Tesla rijders een code moeten ingeven... Erg merkwaardig, maar die code zou op het scherm staan....??? Ik heb 10 min. zit staren klikken etc. maar geen code te vinden.

Tja, wat doe je dan... O ja, we hebben zo'n "tesla toets", dus maar eens gedrukt. Een of andere melding dat gegevens verzonden worden. Vervolgens stilte en uiteindelijk word ik doorverbonden met 112... Huh??? hoezo, ik wil tesla hebben. De 112 juf begrijpt er al helemaal niets van en beëindigt het gesprek.

Totaal overbluft zak ik terug in mijn stoel; wat nu? Ik kom hiermee echt niet thuis. De Kfc lijkt uitgestorven; wat nu... Ik zal jullie besparen welke "goddelijke woorden" ik gebruikte, maar bidden was het niet. Het is laat, ik ben een zware dag achter de rug, ben behoorlijk bek af en moet nog > 120km rijden.

Maar goed, mijn "niet echt bidden" werd toch verhoord; ineens stond achter mij een mede tesla rijder die vrolijk voor mij een code kwam intoetsen. Uiteraard mijn dank onbekende mede tesla rijder!! Hij gaf aan dat de code ergens in de navigatie moest staan. Ok, ik vond niets maar ben snel de parkeerplaats op gereden en nadien zag ik deze persoon niet meer.

2 vragen die blijven hangen:
- Hoezo zijn er Suc's met codes? Waarom is dat niet door Tesla VOORAF gecommuniceerd? Waar vind ik in godsnaam zo'n ding? Is dat soms gewijzigd naar de laatste "fijne" interface wijziging?
- Hoezo krijg ik 112 aan de lijn terwijl ik tesla wil hebben? En hoe krijg ik tesla dan wel te pakken?

En ja, ik ben hier nog steeds behoorlijk geïrriteerd over...
 
  • Funny
Reactions: Rqcg
1) Ik denk dat je foutief de Noodoproep hebt geactiveerd ipv het bellen met Tesla.


2) Sommige Superchargers in binnen- en buitenland hebben inderdaad een poort, die je door middel van een code buiten de kantooruren kan openen. Die code kan je vinden als je op je navigatiescherm de supercharger kiest. Zo kent Frechen nabij Keulen ook zo een poort.

1646149564566.png
 
Dank voor je reactie Wooter.

Dan heb ik dat dus altijd verkeerd begrepen. Ik was in de veronderstelling dat ik tesla via die knop aan de lijn zou krijgen... Dus om tesla te bereiken moet ik eerst een nummer gaan opzoeken en dat met mijn mobiel gaan bellen? Opmerkelijk, ik heb altijd gedacht dat dit tesla nood/service was.

En voor die code moet je dus eerst de betreffende charger gaan opzoeken? Nou echt, ik was er nooit opgekomen. De mededeling bij de slagboom zegt: het staat op het scherm... Als je dan al onder "bijzondere omstandigheden" zo'n code nodig zou hebben, lijkt het me toch wel logischer dat tesla dit bijvoorbeeld VOORAF duidelijk maakt c.q. laat zien.

Via de huidige gang van zaken wordt je op hele vervelende tijden stomweg voor het blok geplaatst...
 
Dan heb ik dat dus altijd verkeerd begrepen. Ik was in de veronderstelling dat ik tesla via die knop aan de lijn zou krijgen... Dus om tesla te bereiken moet ik eerst een nummer gaan opzoeken en dat met mijn mobiel gaan bellen? Opmerkelijk, ik heb altijd gedacht dat dit tesla nood/service was.
Het nummer voor pechverhelping vind je op het Software menu, nabij je VIN en je kilometerstand.

Waar jij vermoedelijk op duwde was de toets SOS in de statusbalk van je scherm bovenaan, wat de Noodoproep activeert.


En voor die code moet je dus eerst de betreffende charger gaan opzoeken? Nou echt, ik was er nooit opgekomen. De mededeling bij de slagboom zegt: het staat op het scherm... Als je dan al onder "bijzondere omstandigheden" zo'n code nodig zou hebben, lijkt het me toch wel logischer dat tesla dit bijvoorbeeld VOORAF duidelijk maakt c.q. laat zien.
De logica is dat als je de supercharger manueel kiest, je vanzelf op het scherm ziet wat de toegangscode is. Dat gaat minder goed als de navigatie zelf voor jou de supercharger kiest, maar ook daar kan je tijdens het laden dan op het scherm zoeken naar de supercharger waar je staat, en alle gegevens en voorzieningen aflezen, waaronder de toegangscode.

Zo een toegangscode ga je ook zien om toegang te krijgen tot bepaalde lounges, bij superchargers waar niet veel andere voorzieningen zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de supercharger in Weyarn, ten zuiden van Munchen.

Of die van Bregenz:

1646152107236.png
 
Dank voor je reactie Wooter.

Dan heb ik dat dus altijd verkeerd begrepen. Ik was in de veronderstelling dat ik tesla via die knop aan de lijn zou krijgen... Dus om tesla te bereiken moet ik eerst een nummer gaan opzoeken en dat met mijn mobiel gaan bellen? Opmerkelijk, ik heb altijd gedacht dat dit tesla nood/service was.

En voor die code moet je dus eerst de betreffende charger gaan opzoeken? Nou echt, ik was er nooit opgekomen. De mededeling bij de slagboom zegt: het staat op het scherm... Als je dan al onder "bijzondere omstandigheden" zo'n code nodig zou hebben, lijkt het me toch wel logischer dat tesla dit bijvoorbeeld VOORAF duidelijk maakt c.q. laat zien.

Via de huidige gang van zaken wordt je op hele vervelende tijden stomweg voor het blok geplaatst...
Being fooi proof is a mission impossible.

Mooi geval van selectie aan de poort.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: ERvee and shthpnz
Het nummer voor pechverhelping vind je op het Software menu, nabij je VIN en je kilometerstand.

Waar jij vermoedelijk op duwde was de toets SOS in de statusbalk van je scherm bovenaan, wat de Noodoproep activeert.



De logica is dat als je de supercharger manueel kiest, je vanzelf op het scherm ziet wat de toegangscode is. Dat gaat minder goed als de navigatie zelf voor jou de supercharger kiest, maar ook daar kan je tijdens het laden dan op het scherm zoeken naar de supercharger waar je staat, en alle gegevens en voorzieningen aflezen, waaronder de toegangscode.

Zo een toegangscode ga je ook zien om toegang te krijgen tot bepaalde lounges, bij superchargers waar niet veel andere voorzieningen zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de supercharger in Weyarn, ten zuiden van Munchen.

Of die van Bregenz:

View attachment 775306

Goed om te weten dat dit telefoonnummer bij de VIN in de buurt staat; de kans is redelijk dat ik het dan wel kan vinden.

Ik geloof je onmiddellijk dat dit een logica is, maar helaas niet de mijne. Wij "tanken" altijd thuis. In 2.5 jaar tijd misschien 10 SuC's gebruikt en daardoor totaal onbekend met het fenomeen "code nodig". Voor zover ik begrijp ben jij een doorwinterde tesla gebruiker, dan kan ik me voorstellen dat je dit eerder hebt meegemaakt.

Met de groeiende aanwas van tesla gebruikers komen er constant newbies bij, niks mis mee en heel logisch. Maar toch zou het wel fijn zijn om deze te behoeden voor een soortgelijke ervaring. Vanuit de software is dat relatief peanuts, in geval van een gekozen route waar een SuC met code bij zit: EEN VETTE MELDING OP HET SCHERM "Bij deze charger (kan) DEZE CODE nodig zijn" Vul vervolgens het nummertje in op de plaats van DEZE CODE. Desnoods gevolgd door de opmerking: schrijf de code even op....

Effe een software aanpassinkje... Helaas heeft mijn vertrouwen na de meest recente (ongevraagde!) interface aanpassing een serieuze deuk opgelopen.