Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
Wat zou het moeten kosten?
Bij 8 stalls is de maximale belasting zo’n 800kW, ongeveer even veel als 50 huizen. Een aansluiting bij een huis kost €200/ jaar. Laten we het voor 8 stalls op €10.000/jaar houden.
Per stall komen er dagelijks 5 auto’s in 30 minuten ongeveer 50kWh laden.
Dit is per dag 5 auto *50 kWh *8 stalls 2.000 kWh, is per jaar 730 mWh.
Een mWh kost op de APX ongeveer €50. Daarbij ongeveer €14 voor de aansluiting en €6 voor onderhoud en afschrijving. De kosten worden dan €70 / mWh is €0,07 per kWh. Neem nog wat belasting e.d dan worden de kosten niet veel hoger dan €0,10 / kWh.

Veel hotels en restaurant hebben interesse in het bieden van faciliteiten voor deze service. Een Tesla chauffeur is interessant want in tegenstelling tot een fossiel-tankende klant hoeft deze niet bij de auto te blijven en heeft deze tijd om iets te eten of drinken.

€0,10 lijkt een aardig tarief. Alles daar boven is winst voor Tesla en/of een optie om de druk op de SuC's te verminderen.
Kleine correctie, per 2 stalls is er steeds maar een beschikbaar vermogen van ca. 125kW.

En ( nu krijg ik zeker een dislike) mWh wil zeggen milliwattuur... (milli= een duizendste) maar je bedoelt natuurlijk MWh.
 
Het zat er natuurlijk aan te komen. De laadetiquette is over de jaren sterk teruggelopen, zowel in de EU als in de VS.
Er wordt steeds meer door locals geladen (opnieuw : de opzet van de Suc's was 'langeafstandsreizen met de Tesla mogelijk maken');
en de stalls worden langer bezet dan noodzakelijk. (je ziet steeds minder dat de wagen wordt verplaatst als men voldoende geladen heeft).
Het bevestigt ook mijn stelling dat "Gratis" nooit kan werken; iedere "Gratis"systeem wordt vernietigd door de kortzichtigheid van de gebruikers.


Ik ben trouwens voorstander van het betalend gebruik van de SuC's. Een SuC is zeer convenient : snel laden. En dat mag wat kosten.

Ik hoop wel dat de prijsstelling doordacht wordt.

- een eerste element zou de duur moeten zijn dan een stall bezet wordt. In de kostprijs van de SuC is de Capex uiteraard een belangrijk deel. Het aantal Suc's en stalls wordt (mede) bepaald door de duur dat de wagens laden. Vandaar een tijdsfactor in de prijs. Deze moet ook het onnodig bezet houden van een stall tegengaan.
- een tweede deel van de prijs zou dan uiteraard het verbruik zijn. Hoeft geen verder uitleg.

- maar daarnaast zou er best een gewichtsfactor mogen zijn, zeker voor de Tesla's (ik ga er even van uit van de SuC's op termijn worden opgesteld voor anderen). Hoe dichter bij de woonplaats van de eigenaar, hoe hoger de factor zou mogen zijn.
Dit om trouw te blijven aan het oorspronkelijke idee. Als iemand op reis gaat, wordt de kost voor het laden kleiner.


Het is nu overigens het juiste moment om de aankondiging te doen. Voor de start van de formele verkoop van Model-3;
maar ook voor de komende resultaten : Q3 heeft men de verkoop geboost door kortingen op de stockwagens. Q4 wordt de boost : laatste wagens met gratis SuC. De afleveringen zullen pieken in Q4-2016 en Q1-2017.
Het is duidelijk dat de investeerders stilaan resultaten willen zien bij TSLA : zwarte cijfers, op een structurele wijze.
 
Met een tarief van 10 ct/kWh jaag je de lokale lader niet weg. Dus ik vermoed dat het een oplopend tarief gaat worden. De eerste 400 kWh/jaar zijn gratis en daarna komen er staffels die bij een bepaald niveau hoger zijn dan het tarief dat je thuis of op een openbare laadpaal neer moet tellen.
 
Aardig eigenlijk die discussie over kosten... voor de meesten een paar honderd euro per jaar. Gezien de inhoud van het bericht gaat het daar voor Tesla helemaal niet om. Veel SuC's worden anders gebruikt dan voorzien.. zeg maar de lokale taxi in Senlis, de local in Urmond die tijdens het laden thuis een kop koffie gaat drinken.... Door er een prijskaartje aan te hangen ga je dat tegen en komen de SuC mer beschikbaar voor als je ze echt nodig hebt. Prima.

Ik geloof er niets van dat taxi's zich hierdoor laten tegenhouden. Tijd is geld en het is niet zo dat ze veel alternatieven hebben; AC laden op 11kw ? Prutsen met een Chademo adapter op 40kw ? Tenzij dat tarief progressief is blijven die echt wel lokaal de SuCs gebruiken.
 
Wat zou dat "Daarnaast zal er een kleine vergoeding zijn die stapsgewijs zal worden aangebracht," stapsgewijs betekenen?
Dat stapsgewijs ('incrementally') betekent alleen maar dat je na die 400kWh per kWh (of bijv. per 5 kWh) gaat afrekenen. Ze willen daarmee aangeven dat je de stroom niet in blokken van honderden kWhs in rekening gebracht krijgt.
 
Ik betwijfel dit. Er wordt gesproken over SuC 'credits', waarmee je per jaar de eerste 400 kWh kunt snelladen.
Dat klinkt toch wel erg naar 'prepaid'. M.a.w. als het gratis blok op is, moet je, desgewenst, een nieuw blok aanschaffen. Misschien zelfs tegen progressief oplopend tarief. Werkt bijzonder ontmoedigend, bijna op het klantonvriendelijke af.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik vind het totaal geen rare stap van Tesla. Natuurlijk gaat mijn classic nog véél meer KM's maken op de SuC, maar ik snap wel dat gratis niet goed werkt.

Hoe ze de verrekening precies gaan doen weet ik ook niet, maar vast iets van credit card koppelen en per blok kWh's of iets dergelijks af rekenen.

De markt is wat dat betreft erg nieuw, ook Fastned zie je met van alles proberen, we gaan het dus allemaal wel zien.

Ik wacht rustig af :)
 
  • Like
Reactions: Topperharley
Hierbij de link op Autoweek:

Tesla's Supercharger-laden niet langer gratis | Autonieuws - AutoWeek.nl

Tesla's die na 1 januari 2017 worden besteld, krijgen jaarlijks voor 400 kWh aan gratis Supercharger-credits. Wie deze credits heeft opgemaakt, zal volgens Tesla een "[...] kleine vergoeding" moeten betalen voor het gebruik van het laadnetwerk.
...
Huidige eigenaren van een Model S of X en degenen die voor 1 januari 2017 een Tesla bestellen, blijven profiteren van de gratis Superchargers, mits de auto voor 1 april 2017 geleverd is.
 
  • Like
Reactions: Topperharley
Er moest iets gebeuren ja, maar ze hadden het eleganter kunnen oplossen.
Door bijvoorbeeld superchargen binnen een straal van 100km van je woning betalend te maken....

In onze situatie, het terug reis van de ski vakantie blijft challenging, tussen metz en Keerbergen. Dus SuC in Zaventem zal nu wel geruststellen zijn en een hulp zijn mocht het nodig zijn (met winter weer weet je nooit). Afstand tussen deze SuC en ons huis is minder dan 30km.
Dus voorstellen om SuC binnen een bepaalde radius te blokkeren vind ik ook geen goeie idee.

Wat tesla heeft besloten vind ik perfect en elegant.
Hoeveel automakers geven elke jaar voor 1600 à 2000km gratis benzine?
En zoals hogere berekend, dit is echt niet veel geld mocht jij meer nodig hebben.
 
Als dit de kans verkleint dat ik nog een keer in mijn modderbroek uit de Eifel sta te wachten bij Eindhoven totdat die zondagochtend koffieleuten bij de vdvalk genegen zijn hun auto te verplaatsen, ben ik voor. Hopelijk vinden ze daarna nog een manier om de ongemanierde classic lui weg te jagen die niet aan het roadtrippen zijn.
 
  • Funny
Reactions: Ipe and Carl
Ik vind het toch vreemd dat er al enkele voorstellen zijn om de suc het dichtst bij de woonplaats uit te sluiten/het zwaarst te belasten.
Elk kijkt naar zijn eigen situatie zeker? voor mij zou het -indien ik later vernieuw- alleszins niet goed uitkomen. Ik begrijp onder 'roadtrips' gewoon lange afstands rijden en niet reizen an sich. Komt heel vaak voor dat ik, vertrekkend uit Wingene, verscheidene klanten op een dag moet aandoen, vb Wingene - Veurne - Oostende - Lochrisiti - Aalst - Gent, enz... (volgorde heb ik niet altijd in de hand). Dan rij ik zo door mijn 400 km's (theoretische km's) heen, zeker in de winter.
De dichtst gelegen suc bij mij is Gent, en daar zal je mij het vaakst vinden. Ik heb die nu eenmaal dikwijls nodig om mijn toer te kunnen voldoen. Moet ik daarom zwaarder belast worden?
Ik ga dan ook enkel maar als het nodig is, en niet elke middag terwijl ik in de brasserie zit, of 1.5h laten staan tijdens matchen. Dat zijn de pijnpunten.
Velen hebben het hier over gratis laden, maar we hebben er heus voor betaald hoor. Vroeger kon je tenminste nog kiezen of je de suc optie wou. (ik zeg niet dat het beter was é :rolleyes: )
 
In onze situatie, het terug reis van de ski vakantie blijft challenging, tussen metz en Keerbergen. Dus SuC in Zaventem zal nu wel geruststellen zijn en een hulp zijn mocht het nodig zijn (met winter weer weet je nooit). Afstand tussen deze SuC en ons huis is minder dan 30km.
Dus voorstellen om SuC binnen een bepaalde radius te blokkeren vind ik ook geen goeie idee.

Wat tesla heeft besloten vind ik perfect en elegant.
Hoeveel automakers geven elke jaar voor 1600 à 2000km gratis benzine?
En zoals hogere berekend, dit is echt niet veel geld mocht jij meer nodig hebben.

ik heb niet gezegd blokkeren , maar lokale SuC gebruik beperken door betalend te maken of het credit systeem enkel op lokale SuC toe te passen

en om te vermijden dat mensen in de lokale SuC Netflix gaan kijken in plaats van thuis bij de familie om enkele luttele euri uit te sparen....
 
Last edited:
Misschien eerder gevraagd, maar wat betekend: 'Deze veranderingen hebben geen invloed op huidige eigenaren ...'
Zou dit betekenen dat je de auto met het onbeperkte gratis SuC gebruik, kan verkopen?
Of betekenend het dat dit alleen voor de huidige eigenaren geldt en niet voor een koper?
En als het alleen voor de huidige eigenaren geldt, mag je dit dan meenemen naar je volgende Tesla?
 
Last edited: