Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017

This site may earn commission on affiliate links.
Musk bouwt langzaam aan wel een hele mooie keten, waarvan alle schakels tesamen maar ook individueel commerciële waarde hebben.
Solar, batterijen, drive trains, automobielen, laadnetwerk, software en hardware voor autonoom rijden, zelfrijdend taxi netwerk.

Zie ik iets wat heel groot kan worden? Of zie ik een roze olifant?
(Ik denk zelf het eerste)
 
De grote vraag is daarbij wat de kWh prijs zal zijn. 20 cent? 50 cent?
Dit vind ik weinig goeds voorspellen. Het voltanken van een benzine auto in onze prijsklasse kost al snel 90 euro. Een prijs van 1 euro per kWh is dan al 'goedkoper'.
Naar mijn ervaring is het referentiekader van Tesla communicatie beperkt tot California. Daarom denk ik dat het met de kWh-prijs wel mee gaat vallen. Een liter benzine kost daar max. € 0,75, de hoogste prijs van de VS. (Gemiddelde is daar € 0,60)
 
  • Informative
Reactions: pvkeep
Ik vind 't niet zo gek. Je hoeft niet heel goed te kunnen rekenen om te snappen dat het "inbegrepen voor altijd" model niet eeuwig werken. Bovendien tref ik steeds vaker volle superchargers en gaat het beter schalen als mensen het gebruiken als het ook echt nodig is en er dan voor betalen.

Voor mij is het voordeel van Superchargers meer dat je er lange trips mee kunt maken en in mindere mate dat het niets kost. Duur zal het toch al niet zijn.
 
En dankzij mensen zoals jou is het nu niet gratis meer, je mag er fier op zijn.

Zit toch bij de prijs in, dus maak ik er gebruik van. Dus ga mij nou niet even de schuld geven aub. Ohja heb de auto al 6 hele weken ;). Zit voorlopig gelukkig aan de goede kant :).
Maar ook als ik ervoor moet betalen zal ik er gebruik van blijven maken. Het is gewoon ontzettend makkelijk en snel.

Ps ik ga altijd op een vroeg tijdstip in het weekend of in de avond laat, en ik sta daar bijna altijd met twee of drie andere tesla's ;) dus genoeg plek.
 
Last edited:
Aardig eigenlijk die discussie over kosten... voor de meesten een paar honderd euro per jaar. Gezien de inhoud van het bericht gaat het daar voor Tesla helemaal niet om. Veel SuC's worden anders gebruikt dan voorzien.. zeg maar de lokale taxi in Senlis, de local in Urmond die tijdens het laden thuis een kop koffie gaat drinken.... Door er een prijskaartje aan te hangen ga je dat tegen en komen de SuC mer beschikbaar voor als je ze echt nodig hebt. Prima.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Wat zou het moeten kosten?
Bij 8 stalls is de maximale belasting zo’n 800kW, ongeveer even veel als 50 huizen. Een aansluiting bij een huis kost €200/ jaar. Laten we het voor 8 stalls op €10.000/jaar houden.
Per stall komen er dagelijks 5 auto’s in 30 minuten ongeveer 50kWh laden.
Dit is per dag 5 auto *50 kWh *8 stalls 2.000 kWh, is per jaar 730 mWh.
Een mWh kost op de APX ongeveer €50. Daarbij ongeveer €14 voor de aansluiting en €6 voor onderhoud en afschrijving. De kosten worden dan €70 / mWh is €0,07 per kWh. Neem nog wat belasting e.d dan worden de kosten niet veel hoger dan €0,10 / kWh.

Veel hotels en restaurant hebben interesse in het bieden van faciliteiten voor deze service. Een Tesla chauffeur is interessant want in tegenstelling tot een fossiel-tankende klant hoeft deze niet bij de auto te blijven en heeft deze tijd om iets te eten of drinken.

€0,10 lijkt een aardig tarief. Alles daar boven is winst voor Tesla en/of een optie om de druk op de SuC's te verminderen.
 
Naar mijn ervaring is het referentiekader van Tesla communicatie beperkt tot California. Daarom denk ik dat het met de kWh-prijs wel mee gaat vallen. Een liter benzine kost daar max. € 0,75, de hoogste prijs van de VS. (Gemiddelde is daar € 0,60)

Daar zal je zeker gelijk in hebben. Als je dan straks dezelfde prijs zou betalen als benzine kom je op 24 cent per kWh. Rij je jaarlijks 6600 km op SuC's dat betekent dat pakweg 250 euro kosten..Denk dat het eerder nog lager zal worden - dus waar hebben we het over ??
 
Zit toch bij de prijs in, dus maak ik er gebruik van. Dus ga mij nou niet even de schuld geven aub. Ohja heb de auto al 6 hele weken ;). Zit voorlopig gelukkig aan de goede kant :).
Maar ook als ik ervoor moet betalen zal ik er gebruik van blijven maken. Het is gewoon ontzettend makkelijk en snel.
Ps ik ga altijd op een vroeg tijdstip in het weekend of in de avond laat, en ik sta daar bijna altijd met twee of drie andere tesla's ;) dus genoeg plek.
Hou er maar rekening mee dat gebruikers van de SuperCharger die deze excessief gebruiken, net als eerder in de VS, ook aangesproken gaan worden. Tesla heeft eerder gecommuniceerd dat een verhouding van 30/70, waarvan 30% SuperCharger maximaal als redelijk gebruik wordt gezien. Degenen die dit fors overschrijden krijgen n.m.m. straks ook de rekening. En als je het mij vraagt, terecht.
 
De soep wordt vast niet zo heet gegeten. Over een tijdje zijn de pre-2017 Tesla's een verwaarloosbare minderheid. Vanwege Model 3 en toegang voor niet-Tesla's, dus. (Door de laadkosten deels naar de gebruikers te verleggen, worden de andere merken geconfronteerd met een 'offer you cannot refuse'.)