Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Systeem valt volledig uit tijdens rit-schermen op zwart

This site may earn commission on affiliate links.
Nu een paar keer meegemaakt: tijdens rit valt scherm systeem uit, althans scherm gaat op zwart. Meerdere varianten meegemaakt: alleen het touchscreen , of beide schermen. 3x was er binnen een minuut een reboot, maar een tijdje geleden duurde dat 5 tot 10 minuten dat beide schermen op zwart gingen. Je ziet geen snelheid, hoort niet of richtingaanwijzers het doen en ook de blower doet het niet meer dus ramen beslaan dan snel. Best scary als je op de snelweg zit... iemand hier ook ervaring mee?
Uiteraard bij service center langs geweest die konden niets vinden, maar binnenkort een nieuwe afspraak waar ze vanuit hoofdkantoor oid mijn data gaan uitlezen. Kreeg wel een sms waarbij ze adviseren om geen website in de browser open te laten staan of eigen spotify account te gebruiken, omdat cache dan vol kan lopen...
desondanks 2 weken geleden opnieuw een reboot tijdens rijden, op weg naar Zwitserland..
Ben benieuwd of iemand soortgelijke ervaring heeft?
 
Afgelopen woensdag op vakantie had ik ook iets meegemaakt wat nieuw voor me was:

De auto had ik openbaar geparkeerd staan, met sentry mode aan en stond aan de lader. Voordat ik de auto in wilde stappen had ik de route al gedeeld met de auto. Het openen van de auto was al vrij opmerkelijk: ik kreeg namelijk geen auditieve feedback op het openen en sluiten van de achterdeuren en trunk. Normaliter hoor je een "piep" bij het dichtgaan.

Vervolgens bij het plaatsnemen op de bestuurdersstoel viel het dashboard-scherm op. Deze had namelijk een vrij felle witte "gloed" over het scherm heen, en de MCU(1) bleef compleet zwart.

Vrij kort daarop viel het dashboard-scherm ook uit, waarbij er zeer kort een foutmelding zichtbaar was. Het was zo snel dat ik niet eens kon lezen wat er stond, maar de positie van de foutmelding was gecentreerd in het scherm, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt aangezien foutmeldingen of waarschuwingen normaliter onderin komen te staan. Ik meen me te herinneren dat het getoond werd met grote rode tekst of een groot rood kader.

Hierop volgend kreeg ik de auto voor een periode van 2 - 5 minuten gewoon compleet niet meer aan de praat. Alles bleef zwart. Ook de app kon de status van de auto niet meer ophalen.
Meermaals heb ik een reset geprobeerd maar bood geen soelaas, tot het moment dat ik het rempedaal ook gebruikte bij de reset, maar er kwam tevens kortstondig een error tevooschijn, ditmaal was de witte gloed wel verdwenen, maar ook ditmaal heb ik de error niet kunnen lezen. Hierna bleef alles ook weer compleet zwart.

Wederom een poging om het rempedaal te resetten leverde uiteindelijk na enkele minuten een werkende auto op zonder vreemde gedragingen. Opmerkelijk genoeg netjes met de route die ik vooraf via mijn telefoon naar de auto gestuurd had.

Overigens wat wel het vermelden waard is: vooarfgaand aan dit voorval had ik problemen met het starten van de laadsessie aan de publieke laadpaal. De laadpoort van de auto ging iedere keer op rood bij het inpluggen. Dit had ik opgelost door de laadkabel aan de laadpaal ook te ontkoppelen, en vervolgens eerst te koppelen aan de auto, daarna laadpaal en uiteindelijk de laadpas aan te bieden.

Zelf heb ik niet het idee dat het (direct) te maken heeft met de eMMC, ik heb namelijk niet alle problemen die daarmee gepaard gaan, auto was namelijk na de 2e reset in dezelfde staat zoals een paar uur daarvoor, geen miles ipv kilometers, geen gewiste profielen en dat soort zaken… ook is de auto van 2018 en heb ik er pas 50k km mee gereden, maar kan het uiteraard mis hebben.

Donderdag had ik sowieso al een afspraak bij het SeC staan, dus heb de afspraak met dit voorval geupdatet. Ben benieuwd waar ze zelf mee komen maar heb het vermoeden dat er niets uitkomt.
 
Afgelopen woensdag op vakantie had ik ook iets meegemaakt wat nieuw voor me was:

De auto had ik openbaar geparkeerd staan, met sentry mode aan en stond aan de lader. Voordat ik de auto in wilde stappen had ik de route al gedeeld met de auto. Het openen van de auto was al vrij opmerkelijk: ik kreeg namelijk geen auditieve feedback op het openen en sluiten van de achterdeuren en trunk. Normaliter hoor je een "piep" bij het dichtgaan.

Vervolgens bij het plaatsnemen op de bestuurdersstoel viel het dashboard-scherm op. Deze had namelijk een vrij felle witte "gloed" over het scherm heen, en de MCU(1) bleef compleet zwart.

Vrij kort daarop viel het dashboard-scherm ook uit, waarbij er zeer kort een foutmelding zichtbaar was. Het was zo snel dat ik niet eens kon lezen wat er stond, maar de positie van de foutmelding was gecentreerd in het scherm, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt aangezien foutmeldingen of waarschuwingen normaliter onderin komen te staan. Ik meen me te herinneren dat het getoond werd met grote rode tekst of een groot rood kader.

Hierop volgend kreeg ik de auto voor een periode van 2 - 5 minuten gewoon compleet niet meer aan de praat. Alles bleef zwart. Ook de app kon de status van de auto niet meer ophalen.
Meermaals heb ik een reset geprobeerd maar bood geen soelaas, tot het moment dat ik het rempedaal ook gebruikte bij de reset, maar er kwam tevens kortstondig een error tevooschijn, ditmaal was de witte gloed wel verdwenen, maar ook ditmaal heb ik de error niet kunnen lezen. Hierna bleef alles ook weer compleet zwart.

Wederom een poging om het rempedaal te resetten leverde uiteindelijk na enkele minuten een werkende auto op zonder vreemde gedragingen. Opmerkelijk genoeg netjes met de route die ik vooraf via mijn telefoon naar de auto gestuurd had.

Overigens wat wel het vermelden waard is: vooarfgaand aan dit voorval had ik problemen met het starten van de laadsessie aan de publieke laadpaal. De laadpoort van de auto ging iedere keer op rood bij het inpluggen. Dit had ik opgelost door de laadkabel aan de laadpaal ook te ontkoppelen, en vervolgens eerst te koppelen aan de auto, daarna laadpaal en uiteindelijk de laadpas aan te bieden.

Zelf heb ik niet het idee dat het (direct) te maken heeft met de eMMC, ik heb namelijk niet alle problemen die daarmee gepaard gaan, auto was namelijk na de 2e reset in dezelfde staat zoals een paar uur daarvoor, geen miles ipv kilometers, geen gewiste profielen en dat soort zaken… ook is de auto van 2018 en heb ik er pas 50k km mee gereden, maar kan het uiteraard mis hebben.

Donderdag had ik sowieso al een afspraak bij het SeC staan, dus heb de afspraak met dit voorval geupdatet. Ben benieuwd waar ze zelf mee komen maar heb het vermoeden dat er niets uitkomt.
Klinkt mij als een eMMC probleem. De andere problemen ervaar je pas wanneer het (bijna) te laat is.
 
neem voor de zekerheid even contact op met @LuckyLuke

Hij kan je helpen vast te stellen of dit potentieel door je eMMC veroorzaakt wordt. Als de eMMC de oorzaak is het geval is kan je er maar beter snel bij zijn. Zodra de auto echt niet meer reageert is ben je wellicht het veelvoudige kwijt bij Tesla om de auto te herstellen.

Beiden dank voor de reactie. Het vreemde is dat mijn auto nog in de garantie zit (2018 - 50k km) dus ik neem aan dat Tesla dit dan ook onder garantie vervangt indien het een MCU c.q. eMMC probleem is?
 
@watt ; Jij hebt als het goed is de MCU 2 (met Netflix, Youtube, auto race spelletjes e.d.).

Het eMMC probleem speelt voornamelijk bij de oudere MCU 1 (tenzij ze de MCU 1 ontwerpfouten hebben herhaald bij MCU 2 natuurlijk, maar dat is mij niet bekend). Zou inderdaad even laten onderzoeken door Tesla. Wil je de uitkomst daarvan delen?
 
Zoek maar naar eMMC chip vervangen op dit forum als je met een MCU1 rijdt.

dank voor bericht; goed te weten dat dit mogelijk een probleem is van eMMC.
Maar mijn MS is van sept 2018, dus als ik het goed begrijp geen MCU1 meer maar nieuwe versie (ik heb bijv ook LTE/4G. Als ik het goed begrijp zou eMMC dan niet tot issues mogen leiden toch?
16 maart zit ik bij service center, zal dan eens doorvragen. Dank!
 
Nu een paar keer meegemaakt: tijdens rit valt scherm systeem uit, althans scherm gaat op zwart. Meerdere varianten meegemaakt: alleen het touchscreen , of beide schermen. 3x was er binnen een minuut een reboot, maar een tijdje geleden duurde dat 5 tot 10 minuten dat beide schermen op zwart gingen. Je ziet geen snelheid, hoort niet of richtingaanwijzers het doen en ook de blower doet het niet meer dus ramen beslaan dan snel. Best scary als je op de snelweg zit... iemand hier ook ervaring mee?
Uiteraard bij service center langs geweest die konden niets vinden, maar binnenkort een nieuwe afspraak waar ze vanuit hoofdkantoor oid mijn data gaan uitlezen. Kreeg wel een sms waarbij ze adviseren om geen website in de browser open te laten staan of eigen spotify account te gebruiken, omdat cache dan vol kan lopen...
desondanks 2 weken geleden opnieuw een reboot tijdens rijden, op weg naar Zwitserland..
Ben benieuwd of iemand soortgelijke ervaring heeft?
Kijk maar even in het draadje Software 10. Genoeg die hier last van hebben. Lijkt een combinatie van (lange) route plannen en slechte internetverbinding te zijn. Ik kan het reproduceren. Het is "gewoon" een bug.
 
@Knooijer Nee, helaas. Nog de MCU1.
Het beste is sowieso even contact op te nemen met LuckyLuke. Ik kan je alleen tippen en wijzen naar wat in het draadje staat (zie link in post hierboven), maar hij is een expert op eMMC MCU1 gebied en kan je vertellen of hij je kan helpen of toch naar Tesla moet. Als het wel de eMMc uit de MCU1 is die de storing veroorzaakt, dan is het niet iets waar je mee wil wachten tot je ergens strand met je auto. Lees gerust dat draadje eens door.
 
Vandaag voor het eerst tijdens het rijden een freez van het scherm gehad, waren onderweg vanuit Duitsland. Tot 6x toe onder het rijden een freez gehad en een reset uitgevoerd. Uiteindelijk de navigatie uitgezet en toen bleef het systeem stabiel. Heb een service afspraak gemaakt om hier naar te laten kijken. Heb een M3 met Netflix enz.
Pieter
 
Vandaag voor het eerst tijdens het rijden een freez van het scherm gehad, waren onderweg vanuit Duitsland. Tot 6x toe onder het rijden een freez gehad en een reset uitgevoerd. Uiteindelijk de navigatie uitgezet en toen bleef het systeem stabiel. Heb een service afspraak gemaakt om hier naar te laten kijken. Heb een M3 met Netflix enz.
Pieter
Hopelijk heb je tot op de seconde nauwkeurig bijgehouden wanneer het gebeurde anders doen ze er niks mee. Hebben wij ook gehad afgelopen winter en zelfs met het aangegeven tijdstip en locatie konden zij “niks vinden in het systeem” terwijl de hulpdienst van Tesla dit wel degelijk kon zien. Uiteraard wel onderzoekskosten berekenen die ik netjes heb geweigerd.
 
Hopelijk heb je tot op de seconde nauwkeurig bijgehouden wanneer het gebeurde anders doen ze er niks mee. Hebben wij ook gehad afgelopen winter en zelfs met het aangegeven tijdstip en locatie konden zij “niks vinden in het systeem” terwijl de hulpdienst van Tesla dit wel degelijk kon zien. Uiteraard wel onderzoekskosten berekenen die ik netjes heb geweigerd.

Oei.. nee, niet zo nauwkeurig.. misschien kan ik het opnieuw forceren, het leek er op dat het systeem met name moeite had om over een grote afstand te navigeren en hierbij tussenstops bij suc’s te plannen icm muziek streamen.
Pieter
 
Hier het zelfde .
MS van eind december 2014.
Bij wegrijden valt de radio uit, zie op het kleine scherm "auto staat uit".
Harde reset, na 30 minuten alles nog op zwart.

Wat werkt er nog.
De auto kan rijden.
De auto kan open & op slot.
Richtingaanwijzers werken.
Remlicht werkt.
Ventilator draait,

Wat niet werk.
Rij verlichting.
Alle schermen.
Odometer, logisch

Ik wil een afspraak gaan maken met @LuckyLuke
 
Beiden dank voor de reactie. Het vreemde is dat mijn auto nog in de garantie zit (2018 - 50k km) dus ik neem aan dat Tesla dit dan ook onder garantie vervangt indien het een MCU c.q. eMMC probleem is?
Houd er rekening mee dat ze je waarschijnlijk met een zoethoudertje weer wegsturen. "We hebben een diagnose gedaan en de mcu is nog in goede staat" etc. Advies is zodra je boven de 80k / buiten garantie zit en beginnende symptomen ervaart om te overwegen om de chip (preventief) te laten vervangen.

Oei.. nee, niet zo nauwkeurig.. misschien kan ik het opnieuw forceren, het leek er op dat het systeem met name moeite had om over een grote afstand te navigeren en hierbij tussenstops bij suc’s te plannen icm muziek streamen.
Pieter
Dat is precies een van de eerste symptomen van een ouder wordende emmc chip, het niet meer kunnen berekenen van lange routes en het (soms) niet kunnen afspelen van streaming muziek.

Hier het zelfde .
MS van eind december 2014.
Bij wegrijden valt de radio uit, zie op het kleine scherm "auto staat uit".
Harde reset, na 30 minuten alles nog op zwart.
Wacht niet te lang, elke dag dat het scherm op zwart staat en de Mcu nog "aan" staat vermindert de kans dat er nog wat uitgelezen kan worden uit de defecte chip. Mail mij even met referentie van je forum naam dan stuur ik je wat info.
 
Hopelijk heb je tot op de seconde nauwkeurig bijgehouden wanneer het gebeurde anders doen ze er niks mee. Hebben wij ook gehad afgelopen winter en zelfs met het aangegeven tijdstip en locatie konden zij “niks vinden in het systeem” terwijl de hulpdienst van Tesla dit wel degelijk kon zien. Uiteraard wel onderzoekskosten berekenen die ik netjes heb geweigerd.

als je een bugreport aanmaakt, kunnen ze dat op die manier terugvinden, dan hoef je geen tijd te onthouden.
Op scherm linksonder auto 3 tellen op drukken