Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TACC leidt eigen leven op parallelbaan A12 (Utrecht)

Hi,
ik rij al geruime tijd met veel plezier op de cruise control (TACC) in mijn M3P, maar recentelijk moest ik een paar keer de parallelbaan op de A12 bij Utrecht (richting Den Haag) pakken waar de TACC heel raar gedrag vertoonde. Op dit stuk mag je 80 (trajectcontrole), mijn Tesla staat dan standaard ingesteld op 82, maar hij reed niet harder dan 78. Ik zat niet dicht op een voorganger en werd ook niet belemmerd door een langzaam rijdende auto op de linkerbaan van mij. Even later remt hij plotseling af naar 70 zonder dat er borden staan of matrix lampen branden. Dit gebeurde niet eenmalig, maar vaker zonder dat ik hier nu echt een patroon op heb kunnen ontdekken. Op deze manier is het absoluut niet mogelijk om dit stuk snelweg op cruise control te rijden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of is er iemand bekend met dit traject en weet je waarom mijn wagen dit gedrag vertoond?
Ik zal nog even toetsen of het echt iedere keer op hetzelfde punt gebeurd (volgens mij niet namelijk), maar dan moeten de condities op de weg zich daar ook voor lenen ;)
 

Hbrink

Lazy, but dangerous when active :)
Supporting Member
Nov 8, 2017
2,170
1,215
Naarden, NL
Ik heb dat ook wel eens en heel vaak (altijd?) inderdaad als er een weg boven of onder zit of een parallelweg te dichtbij zit. Ik hou het daarom maar op een maps/gps dingetje dat zou moeten gaan verbeteren als wij snelheidsborden op snel- en autowegen gaan herkennen.
 
Herkenbaar probleem @Remco_NL! Tenminste: ik heb dat ook op bepaalde snelwegen zoals op de A1 omgeving Deventer (dat stuk A12 rijd ik tegenwoordig niet/zelden meer).
Staat volgens mij los van parallel wegen en of bochten (want soms ook op rechte stukken). Maar lijkt te maken te hebben met verkeerde max snelheid in het kaartmateriaal. Helaas is er geen instelling om die max snelheid van de kaart te negeren, dus handmatig ingrijpen is enige optie.
 

Camelroel

Active Member
Oct 21, 2018
1,203
747
Lelystad
Volgens mij, als het kaart data is dan zie je jouw ingestelde TACC snelheid in het scherm ook veranderen. Maar er is hier ook ooit gesproken over fleetspeed en dat is zoiets als dat andere Tesla's voor jouw daar ook langzamer gereden hebben dan moet jij dat ook maar doen.

En dan heb je nog de phantom brakes, dat zijn echt remacties voor dingen waar je wel iets voor kunt verzinnen en soms ook niet.
 

BMW740iL

Active Member
Nov 9, 2019
1,527
922
Amsterdam
Hi,
ik rij al geruime tijd met veel plezier op de cruise control (TACC) in mijn M3P, maar recentelijk moest ik een paar keer de parallelbaan op de A12 bij Utrecht (richting Den Haag) pakken waar de TACC heel raar gedrag vertoonde. Op dit stuk mag je 80 (trajectcontrole), mijn Tesla staat dan standaard ingesteld op 82, maar hij reed niet harder dan 78. Ik zat niet dicht op een voorganger en werd ook niet belemmerd door een langzaam rijdende auto op de linkerbaan van mij. Even later remt hij plotseling af naar 70 zonder dat er borden staan of matrix lampen branden. Dit gebeurde niet eenmalig, maar vaker zonder dat ik hier nu echt een patroon op heb kunnen ontdekken. Op deze manier is het absoluut niet mogelijk om dit stuk snelweg op cruise control te rijden. Zijn er meer mensen die hier last van hebben of is er iemand bekend met dit traject en weet je waarom mijn wagen dit gedrag vertoond?
Ik zal nog even toetsen of het echt iedere keer op hetzelfde punt gebeurd (volgens mij niet namelijk), maar dan moeten de condities op de weg zich daar ook voor lenen ;)
ja, ik herken dit ook op de parallelbaan op de A12 bij Utrecht. Zowel richting Den Haag als ook komend van de A2 uit het noorden naar de A12 richting het oosten. Erg irritant
 
Dank voor de reacties. Enigszins een geruststelling dat ik niet de enige ben ;) ik heb deze week nog even verder lopen testen en ik vermoed eigenlijk dat hij naar 70 per uur gaat (TACC past zich ook aan naar 70) omdat hij de afrit signaleert (en dat zijn er nog wel wat op zo'n parallelbaan) waardoor de TACC standaard met 10 km/u afremt. Het enige kromme is dat dit niet consistent lijkt de gebeuren... De onlogica van de 78 heb ik nog niet kunnen ontrafelen. Maarja, grootste win is dus eigenlijk dat dit probleem ook bij anderen voor komt en niet direct een probleem aan mijn auto is.
 

BMW740iL

Active Member
Nov 9, 2019
1,527
922
Amsterdam
Dank voor de reacties. Enigszins een geruststelling dat ik niet de enige ben ;) ik heb deze week nog even verder lopen testen en ik vermoed eigenlijk dat hij naar 70 per uur gaat (TACC past zich ook aan naar 70) omdat hij de afrit signaleert (en dat zijn er nog wel wat op zo'n parallelbaan) waardoor de TACC standaard met 10 km/u afremt. Het enige kromme is dat dit niet consistent lijkt de gebeuren... De onlogica van de 78 heb ik nog niet kunnen ontrafelen. Maarja, grootste win is dus eigenlijk dat dit probleem ook bij anderen voor komt en niet direct een probleem aan mijn auto is.
Dank voor deze toelichting. It’s not a bug, it’s a feature. De boze vrachtwagenchaffeurs die hier voor op de rem moeten, die geen tijd hebben voor deze 70km/u onzin en mij dan inhalen, om verderop weer door mijn Tesla te worden ingehaald, zijn not amused
 

job-lek

Active Member
Sep 15, 2018
1,706
1,261
Hamburg- BredA
Dank voor deze toelichting. It’s not a bug, it’s a feature. De boze vrachtwagenchaffeurs die hier voor op de rem moeten, die geen tijd hebben voor deze 70km/u onzin en mij dan inhalen, om verderop weer door mijn Tesla te worden ingehaald, zijn not amused
Hè vervelend! Moet je nou toch nog ff zelf je gaspedaal indrukken? Zal wel een hoop spierpijn opleveren 😉
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy

SpeedyEddy

Active Member
Sep 6, 2017
1,986
1,968
mars
Allereerst rij ik in AP altijd met mijn voet boven het accelerator-pedaal, dus niemand schrikt van phantom brakes, want die overrule ik binnen een seconde.
Dan dat issue. Ik heb dat probleem ook (maar dan gaat hij naar 80) en wat na gasgeven helpt is op het scherm het 80km bordje aantikken en dan gaat ie naar 80+ 5 (in mijn geval) en 85 op je teller is een boetevrije snelheid daar, weet ik zeker, maar dan wel het hele traject, herkenbaar aan de dwarsstrepen op de weg bij begin en eind van het traject, aanhouden!
 

Jaapje

Member
Jul 30, 2021
20
11
Utrecht
Ken dit grapje ook ja. Bijvoorbeeld parallelbaan A2 Amsterdam richting Utrecht gaat die aan het eind van de laatste toerit (toerit Leidscherijn Centrum/the Wall) opeens 90 rijden terwijl je er 100 mag, elke keer op exact dezelfde plek. Geen bord in de omgeving dus denk dat hij het puur doet omdat je bijna een tunnel in rijdt?

Wel vaker spontaan wanneer er opritten of afritten zijn of scherpe bochten, hoe wel er soms ook bochten zijn die heel scherp zijn en dan remt die niet af. Je zou verwachten dat het bijgehouden wordt dat je elke keer op exact hetzelfde moment wanneer het ding zich terug laat vallen en je dat als bestuurder elke keer corrigeert dat opgelost moet kunnen worden, ik zal vast niet de enige zijn die op hetzelfde punt direct accelereert en op het bordje 100 drukt op het scherm om weer op 100 terecht te komen.
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top