Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tarieven Superchargen bekend

This site may earn commission on affiliate links.
Prijs voor supercharging boven het vrije deel van 400kWh/jaar in NL & FR is 20 ct/kWh, B 23 ct (voor auto's besteld na 15 jan '17)

Duitsland is best prijzig:
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1

Supercharging

  • Where possible, owners are billed per kWh (kilowatt-hour), which is the most fair and simple method. In other areas, we bill for the service per minute.
  • When billing per minute, there are two tiers to account for changes in charging speeds, called “tier 1” and “tier 2”.
    • Tier 1 applies while cars are charging at or below 60 kW and tier 2 applies while cars are charging above 60 kW. Tier 1 is half the cost of tier 2.
    • Tier 1 also applies anytime your vehicle is sharing Supercharger power with another car.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: schonelucht
Ik vind de verschillen per land relatief groot, zoals 20 cent in NL versus 34 cent in Duitsland (weliswaar pas boven de 60kw). Straks krijg je nog taferelen dat de zuinige Hollanders nog net even in Zevenaar of Urmond gaan staan voordat ze de Duitse grens oversteken. Je kunt het je niet voorstellen met die ene laadbeurt en die paar centen, maar ik heb ook die lange rijen bij de tankstations in Luxemburg nooit begrepen.
 
Ik vind de verschillen per land relatief groot, zoals 20 cent in NL versus 34 cent in Duitsland (weliswaar pas boven de 60kw). Straks krijg je nog taferelen dat de zuinige Hollanders nog net even in Zevenaar of Urmond gaan staan voordat ze de Duitse grens oversteken. Je kunt het je niet voorstellen met die ene laadbeurt en die paar centen, maar ik heb ook die lange rijen bij de tankstations in Luxemburg nooit begrepen.
Prima toch kunnen we Zevenaar en Urmond overslaan. Volgende SuC is dan rustig want die slaan de Duitsers over.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and Steven
Ik dacht dat superchargen geen verdienmodel is voor Tesla. Met 20 cent per kWh is het lekker verdienen. Kale stroomprijs is 4 - 5 cent en publieke laadpalen zijn vrijgesteld van energiebelasting en opslag duurzame energie. Goed, er moet ook geïnvesteerd worden in de superchargers, onderhoud etc.

Alleen waarom is Duitsland per minuut? De prijs van elektriciteit is er hoger maar dan kan je toch nog steeds per kWh afrekenen?
 
Ik vind de verschillen per land relatief groot, zoals 20 cent in NL versus 34 cent in Duitsland (weliswaar pas boven de 60kw). Straks krijg je nog taferelen dat de zuinige Hollanders nog net even in Zevenaar of Urmond gaan staan voordat ze de Duitse grens oversteken. Je kunt het je niet voorstellen met die ene laadbeurt en die paar centen, maar ik heb ook die lange rijen bij de tankstations in Luxemburg nooit begrepen.

Let op. Het tarief in Duitsland is per minuut! Niet per kWh zoals in Nederland of België.

Misschien had Tesla in Nederland ook beter voor een prijs per minuut gegaan. Dat zou klanten stimuleren om slechts tot 80-90% op te laden en niet af te toppen op een supercharger plaats.
 
  • Like
Reactions: MaH
Ik dacht dat superchargen geen verdienmodel is voor Tesla. Met 20 cent per kWh is het lekker verdienen. Kale stroomprijs is 4 - 5 cent en publieke laadpalen zijn vrijgesteld van energiebelasting en opslag duurzame energie. Goed, er moet ook geïnvesteerd worden in de superchargers, onderhoud etc.

Alleen waarom is Duitsland per minuut? De prijs van elektriciteit is er hoger maar dan kan je toch nog steeds per kWh afrekenen?
Ik neem aan dat dat met wetgeving te maken heeft, gezien deze zin:
  • Where possible, owners are billed per kWh (kilowatt-hour), which is the most fair and simple method. In other areas, we bill for the service per minute.
 
valt mij mee. Er werd eerder door Tesla een vergelijking gemaakt met een volle tank brandstof. Deze tarieven zijn vergelijkbaar met thuis laden, en dus zijn de kosten duidelijk lager dan wanneer je een brandstof auto rijdt.
Vergelijk dat eens met Fastned: die vragen een veel hoger tarief. Zelfs dat is te rechtvaardigen, want je laadt erg snel en op momenten dat je het echt nodig hebt. De superchargers zijn nóg sneller, maar tegen een tarief dat een stuk lager ligt dan normale laadpalen langs de weg.
 
Prijs voor supercharging boven het vrije deel van 400kWh/jaar in NL & FR is 20 ct/kWh, B 23 ct (voor auto's besteld na 15 jan '17)

Duitsland is best prijzig:
0.34 € per minute for tier 2
0.17 € per minute for tier 1

Supercharging

  • Where possible, owners are billed per kWh (kilowatt-hour), which is the most fair and simple method. In other areas, we bill for the service per minute.
  • When billing per minute, there are two tiers to account for changes in charging speeds, called “tier 1” and “tier 2”.
    • Tier 1 applies while cars are charging at or below 60 kW and tier 2 applies while cars are charging above 60 kW. Tier 1 is half the cost of tier 2.
    • Tier 1 also applies anytime your vehicle is sharing Supercharger power with another car.

Begrijp ik het goed dat langzaam laden goedkoper is? Dat gaat toch regelrecht in tegen het idee om snel even te laden en weer verder te rijden? Ik zou juist zeggen, bij minimaal 50 kW laden geldt het goedkope tarief en daaronder geldt het hogere tarief.
 
Begrijp ik het goed dat langzaam laden goedkoper is? Dat gaat toch regelrecht in tegen het idee om snel even te laden en weer verder te rijden? Ik zou juist zeggen, bij minimaal 50 kW laden geldt het goedkope tarief en daaronder geldt het hogere tarief.
Ze proberen op deze manier het verbod (dat blijkbaar geldt) om stroom weder te verkopen te omzeilen. Dat ze bij een laadsnelheid van bv. 100 kW dan meer per minuut rekenen dan bij 50kW is dan wel begrijpelijk. Uiteindelijk is het een verkapte manier om toch die kWh's te verkopen :) Bij 100kW kost een kWh dan alsnog € 0,20 zoals ook hier in NL, maar als de laadsnelheid inzakt naar pak 'm beet 65 kW, dan betaal je je wel scheel met € 0,31/kWh.
 
Begrijp ik het goed dat langzaam laden goedkoper is? Dat gaat toch regelrecht in tegen het idee om snel even te laden en weer verder te rijden? Ik zou juist zeggen, bij minimaal 50 kW laden geldt het goedkope tarief en daaronder geldt het hogere tarief.

Je betaalt per minuut in Duitsland. Om dan zo dicht mogelijk bij een eerlijke prijs per kWh te komen is langzaam laden goedkoper. Dus als je 60kw laad in Duitsland kost dat je 0.17 cent per kWh. Laad je met 120kw zit je al aan dezelfde prijs per kWh in tier 2. Daarbij kun je je snelheid niet zelf kiezen bij een SuC natuurlijk, dus soms heb je pech en soms zit het mee.

EDIT: Hans was met net voor!
 
Begrijp ik het goed dat langzaam laden goedkoper is? Dat gaat toch regelrecht in tegen het idee om snel even te laden en weer verder te rijden? Ik zou juist zeggen, bij minimaal 50 kW laden geldt het goedkope tarief en daaronder geldt het hogere tarief.

Per tijdseenheid wel, per opgenomen energie niet. Op het moment dat je 90kW aan het trekken bent, laad je 1.5kWh per minuut of (afgerond) 23ct/kWh. Wanneer je nog maar 30kW haalt zal je 0.5kWh per minuut laden of 34ct/kWh. Die allerlaatste kWh kan je dus misschien wel een volle euro kosten.
 
  • Helpful
Reactions: CO2CLEAN