TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Tarieven Superchargen bekend

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by eelcodb, Jan 12, 2017.

  1. eelcodb

    eelcodb Member

    Joined:
    Mar 22, 2015
    Messages:
    272
    Location:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    #1 eelcodb, Jan 12, 2017
    Last edited: Jan 12, 2017
    Prijs voor supercharging boven het vrije deel van 400kWh/jaar in NL & FR is 20 ct/kWh, B 23 ct (voor auto's besteld na 15 jan '17)

    Duitsland is best prijzig:
    0.34 € per minute for tier 2
    0.17 € per minute for tier 1

    Supercharging

    • Where possible, owners are billed per kWh (kilowatt-hour), which is the most fair and simple method. In other areas, we bill for the service per minute.
    • When billing per minute, there are two tiers to account for changes in charging speeds, called “tier 1” and “tier 2”.
      • Tier 1 applies while cars are charging at or below 60 kW and tier 2 applies while cars are charging above 60 kW. Tier 1 is half the cost of tier 2.
      • Tier 1 also applies anytime your vehicle is sharing Supercharger power with another car.
     
    • Informative x 1
  2. schonelucht

    schonelucht Active Member

    Joined:
    Mar 10, 2014
    Messages:
    2,676
    Location:
    Nederland
    En 34ct/minuut voor Duitsland.
     
  3. Basvdpoel

    Basvdpoel Member

    Joined:
    Feb 24, 2014
    Messages:
    968
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Duurder dan ik had verwacht maar geen game changer lijkt me.
     
  4. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    2,400
    Location:
    Netherlands
    Alleszins acceptabel. Effect is meer psychologisch. Als je 6.000 km. per jaar via SuC rijdt ben je pakweg €300 kwijt. Relateer dat aan de prijs van de auto: 80K plus. De meeste mensen zullen daarbij die 6.000 km SuC niet eens halen.
     
  5. S-19910

    S-19910 Driving Model-S #19910

    Joined:
    Aug 13, 2013
    Messages:
    4,373
    Location:
    Grobbendonk, Belgium
    valt mee, lijkt mij op eerste zicht.

    recent in een nieuwe X gereden, zelfs op 55% laadde deze nog aan 110kw.
    pakweg 2 kwh per minuut dus.

    2kwh aan 34ct, dat is 17ct/kwh.
     
  6. eelcodb

    eelcodb Member

    Joined:
    Mar 22, 2015
    Messages:
    272
    Location:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    blijft nog een stuk goedkoper dan aan een publieke laadpaal, daar zit je nu rond de 31-35 cent.

    20 ct komt ver in de richting van de tarieven die je thuis ook betaald voor het laden :)
     
  7. jm71

    jm71 Active Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    1,161
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Ik vind de verschillen per land relatief groot, zoals 20 cent in NL versus 34 cent in Duitsland (weliswaar pas boven de 60kw). Straks krijg je nog taferelen dat de zuinige Hollanders nog net even in Zevenaar of Urmond gaan staan voordat ze de Duitse grens oversteken. Je kunt het je niet voorstellen met die ene laadbeurt en die paar centen, maar ik heb ook die lange rijen bij de tankstations in Luxemburg nooit begrepen.
     
  8. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp Active Member

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    1,377
    Location:
    Westzaan
    Prima toch kunnen we Zevenaar en Urmond overslaan. Volgende SuC is dan rustig want die slaan de Duitsers over.
     
    • Like x 2
  9. sebas

    sebas Member

    Joined:
    Sep 22, 2016
    Messages:
    27
    Location:
    The Netherlands
    Ik dacht dat superchargen geen verdienmodel is voor Tesla. Met 20 cent per kWh is het lekker verdienen. Kale stroomprijs is 4 - 5 cent en publieke laadpalen zijn vrijgesteld van energiebelasting en opslag duurzame energie. Goed, er moet ook geïnvesteerd worden in de superchargers, onderhoud etc.

    Alleen waarom is Duitsland per minuut? De prijs van elektriciteit is er hoger maar dan kan je toch nog steeds per kWh afrekenen?
     
  10. schonelucht

    schonelucht Active Member

    Joined:
    Mar 10, 2014
    Messages:
    2,676
    Location:
    Nederland
    Let op. Het tarief in Duitsland is per minuut! Niet per kWh zoals in Nederland of België.

    Misschien had Tesla in Nederland ook beter voor een prijs per minuut gegaan. Dat zou klanten stimuleren om slechts tot 80-90% op te laden en niet af te toppen op een supercharger plaats.
     
    • Like x 1
  11. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    3,389
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Ik neem aan dat dat met wetgeving te maken heeft, gezien deze zin:
    • Where possible, owners are billed per kWh (kilowatt-hour), which is the most fair and simple method. In other areas, we bill for the service per minute.
     
  12. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,895
    Location:
    Breda, Netherlands
    valt mij mee. Er werd eerder door Tesla een vergelijking gemaakt met een volle tank brandstof. Deze tarieven zijn vergelijkbaar met thuis laden, en dus zijn de kosten duidelijk lager dan wanneer je een brandstof auto rijdt.
    Vergelijk dat eens met Fastned: die vragen een veel hoger tarief. Zelfs dat is te rechtvaardigen, want je laadt erg snel en op momenten dat je het echt nodig hebt. De superchargers zijn nóg sneller, maar tegen een tarief dat een stuk lager ligt dan normale laadpalen langs de weg.
     
  13. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,050
    Location:
    Heelsum
    Begrijp ik het goed dat langzaam laden goedkoper is? Dat gaat toch regelrecht in tegen het idee om snel even te laden en weer verder te rijden? Ik zou juist zeggen, bij minimaal 50 kW laden geldt het goedkope tarief en daaronder geldt het hogere tarief.
     
  14. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,743
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Ik vraag me af of die vrijstelling ook opgaat voor de SuC? Zo publiek zijn die natuurlijk niet.
     
  15. TimElectric

    TimElectric Member

    Joined:
    Jan 24, 2016
    Messages:
    67
    Location:
    Nederland
    Eind dit jaar wel. Want dan moet Tesla ook CCS-Combo-Type2 snellaad-aansluitingen gaan aanbieden volgens EU-wetgeving.

    Vraag me ook af hoe dit voor de zakelijke rijders met de BTW gaat werken.
     
  16. sebas

    sebas Member

    Joined:
    Sep 22, 2016
    Messages:
    27
    Location:
    The Netherlands
    De definitie van openbaar heb ik nog niet kunnen vinden. Het is zelfs aantrekkelijk om een tweede 3x25a aansluiting aan te vragen thuis voor alleen de laadpaal. Met mijn 11 kw lader en laadgedrag thuis heb ik de aansluitkosten er binnen een half jaar uit.
     
  17. Hans Allis

    Hans Allis Member

    Joined:
    Sep 21, 2016
    Messages:
    233
    Location:
    Leersum, Netherlands
    Ze proberen op deze manier het verbod (dat blijkbaar geldt) om stroom weder te verkopen te omzeilen. Dat ze bij een laadsnelheid van bv. 100 kW dan meer per minuut rekenen dan bij 50kW is dan wel begrijpelijk. Uiteindelijk is het een verkapte manier om toch die kWh's te verkopen :) Bij 100kW kost een kWh dan alsnog € 0,20 zoals ook hier in NL, maar als de laadsnelheid inzakt naar pak 'm beet 65 kW, dan betaal je je wel scheel met € 0,31/kWh.
     
  18. Vantage

    Vantage Member

    Joined:
    Jul 28, 2016
    Messages:
    140
    Location:
    Zwolle, The Netherlands
    Je betaalt per minuut in Duitsland. Om dan zo dicht mogelijk bij een eerlijke prijs per kWh te komen is langzaam laden goedkoper. Dus als je 60kw laad in Duitsland kost dat je 0.17 cent per kWh. Laad je met 120kw zit je al aan dezelfde prijs per kWh in tier 2. Daarbij kun je je snelheid niet zelf kiezen bij een SuC natuurlijk, dus soms heb je pech en soms zit het mee.

    EDIT: Hans was met net voor!
     
  19. schonelucht

    schonelucht Active Member

    Joined:
    Mar 10, 2014
    Messages:
    2,676
    Location:
    Nederland
    Per tijdseenheid wel, per opgenomen energie niet. Op het moment dat je 90kW aan het trekken bent, laad je 1.5kWh per minuut of (afgerond) 23ct/kWh. Wanneer je nog maar 30kW haalt zal je 0.5kWh per minuut laden of 34ct/kWh. Die allerlaatste kWh kan je dus misschien wel een volle euro kosten.
     
    • Helpful x 1
  20. PimEffting

    PimEffting Member

    Joined:
    Feb 25, 2015
    Messages:
    612
    Location:
    Heemskerk, Netherlands
    Je kan nog vandaag en morgen een nieuwe bestellen.
    Dan heb je dit probleem niet ;)
     
    • Like x 2

Share This Page