Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tarieven Superchargen bekend

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is snel gedaan: de routeplanner A Better Routeplanner laat nu ook zien wat de kosten zijn voor het superchargen onderweg

upload_2017-1-13_14-57-15.png
 
Zet meteen een benchmark voor Fastned.
Dat hoop ik. Gisteren voor het eerst bij hen getankt, om zelf mijn eerdere oproep op te volgen hen na de recente prijsverlaging aan te moedigen om op de ingeslagen weg verder te gaan. Drie kwartier op een troosteloze stek, 175 km geladen, ruim 20 euro lichter, ik word er nog niet blij van.

Ik vind het keurige tarieven en prima als er iets op wordt verdiend, dat moet linksom of rechtsom toch gebeuren en zou normaal gesproken de prijs van de Model 3 scherper houden. Voor zover meetbaar. De gebruiker betaalt. (Zei hij hypocriet, want zelf...)
 
blijft nog een stuk goedkoper dan aan een publieke laadpaal, daar zit je nu rond de 31-35 cent.

20 ct komt ver in de richting van de tarieven die je thuis ook betaald voor het laden :)
Niet te vergeten dat je bij een laadpaal zelf voor de 10% conversie verlies van AC naar DC betaald.

Bij een SuC, maar ook bij bijv Fastned reken je de DC kWh's af. Die gaan met ongeveer 98% rendement je accu in.

Dat maakt een publieke paal weer 8% duurder.


Verder hele redelijke tarieven! Zeker omdat je al 400kWh gratis krijgt.
 
Marginale stroomkosten zitten onder de 6 cent per kWh, dus deze tarieven leveren een reële bijdrage aan de bottom line.
Merk op dat Tesla zegt dat dit verkocht wordt onder hun reele kostprijs. Dat zal wel zo zijn als je de installatie en onderhoudskost van het supercharger netwerk in rekening brengt.
Aan de andere kant, als je alleen rekening houdt met de electriciteitskost zullen ze er nog wel wat aan overhouden.Dat geld zal dan in nieuwe superchargers gestoken worden (wat ze ook in hun post er over zggen). Met het aantal Teslas dat er alsmaar bijkomt lijkt me dit een goed model om een alsmaar dichter netwerk te krijgen. Tegen dat de concurrentie wakker wordt is het supercharger netwerk zo wijdverspreid dat geen enkele autofabrikant nog een long range ev verkocht krijgt als die niet kan laden op het sc netwerk.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik ben net terug van een trip naar Valencia en het is me opgevallen dat van de 5 superchargers die ik in Frankrijk bezocht heb er 3 met problemen waren.
Alle drie de keren kwam ik in eerste instantie niet verder dan 50kw met een vrijwel lege accu, met een andere stall wel volle mep.
Ook was in één geval de buitenmantel van de laadkabel terug geschoven zodat je de aders zag.
Met andere woorden, er is meer onderhoud nodig dan je zou verwachten en dat heeft natuurlijk wel invloed op het eventuele verdienmodel.
En je moet mensen goed uitleggen dat ze even in de gaten houden wat er gebeurt tijdens het laden, zeker als je per tijdseenheid gaat afrekenen.
( De eerste twee keer met Tesla gebeld en die waren al op de hoogte, online)
 
Marginale stroomkosten zitten onder de 6 cent per kWh, dus deze tarieven leveren een reële bijdrage aan de bottom line.

<enigzins Off-topic>
Marginale stroomkosten onder de 6ct per kWh ?
Klopt dat wel ?
Ik ken de prijzen in Nederland niet.

Maar ter info :
In de brouwerij kwam ik op een gemiddeld verbruik van +/- 2 MW (gemiddelde over 8760 uren per jaar).
Uiteraard geleverd op middenspanning.

Met extra aandacht om het verbruik waar mogelijk naar de nachturen te brengen.
Gemiddelde kost was boven de 11ct per kWh - dat is 2 maal de kost die @BobbyKings opgeeft.


Let wel : de bijdragen voor de FreyaVandenbossche-put bedroegen méér dan 300.000 € op jaarbasis !
Dat was ongerekend dik 1,7ct per kWh; meer dan 15% van de totale factuur.

<on-topic>
Het klopt wel dat de marginale kost voor de "normale' producent onder de 6ct ligt.
Maar de gemiddelde of zelfs de marginale kost per kWh aan de SuC zal daar een héél stuk boven liggen.

<off-topic>
Het moet eraf : er worden nog nieuwe windmolenparken gebouwd om de Noordzee; de expolitanten krijgen MINIMAAL 13ct per kWh, aan de productiezijde ! En dat gedurende de komende 20 jaar. Dat is dus ruim meer dan het dubbele van een "normale" producent.

Eén en ander is onmiskenbaar een gevolg van de belangenvermenging van een bepaalde minister van de Noordzee én consumentenzaken én economie én nadien ook nog Fraudebestrijding (!!) die zelf daarnaast nog grote belangen had in een windmolenexploitant op de Noordzee.
 
Zucht.. kunnen ze binnen enkele jaren een windmolentaks gaan bedenken en aanrekenen om ook deze put weer te dempen... :confused:


<enigzins Off-topic>
<off-topic>
Het moet eraf : er worden nog nieuwe windmolenparken gebouwd om de Noordzee; de expolitanten krijgen MINIMAAL 13ct per kWh, aan de productiezijde ! En dat gedurende de komende 20 jaar. Dat is dus ruim meer dan het dubbele van een "normale" producent.

Eén en ander is onmiskenbaar een gevolg van de belangenvermenging van een bepaalde minister van de Noordzee én consumentenzaken én economie én nadien ook nog Fraudebestrijding (!!) die zelf daarnaast nog grote belangen had in een windmolenexploitant op de Noordzee.
 
en wat mogelijker nog erger is : de afkeer voor groene stroom; en milieu-doelstellingen in het algemeen; die door dat wanbeleid wordt opwekt bij de burgers.


terug on-topic : ik ben van mening dat de kost die Tesla gaat aanrekenen héél redelijk is; gezien ook de grote convenience-factor van het superchargen : snel; geen pasjes; hoge beschikbaarheid.
 
Ik ben net terug van een trip naar Valencia en het is me opgevallen dat van de 5 superchargers die ik in Frankrijk bezocht heb er 3 met problemen waren.
Alle drie de keren kwam ik in eerste instantie niet verder dan 50kw met een vrijwel lege accu, met een andere stall wel volle mep.
Ook was in één geval de buitenmantel van de laadkabel terug geschoven zodat je de aders zag.
Met andere woorden, er is meer onderhoud nodig dan je zou verwachten en dat heeft natuurlijk wel invloed op het eventuele verdienmodel.
En je moet mensen goed uitleggen dat ze even in de gaten houden wat er gebeurt tijdens het laden, zeker als je per tijdseenheid gaat afrekenen.
( De eerste twee keer met Tesla gebeld en die waren al op de hoogte, online)
Tja Frankrijk he... Tesla zal daar wel Franse monteurs aan het werk hebben voor het onderhoud. Staken kunnen ze daar ook goed trouwens... :p