Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TCO en ecologie benzine/diesel vs elektrisch rijden

This site may earn commission on affiliate links.
Och het is allemaal zo makkelijk praten als je mag twijfelen over wel of geen FSD op je auto, terwijl je lekker in je koopwoning nog eens nipt van een goed glas terwijl je overpijnst of je wel of niet toch nog wat Tesla aandelen mag kopen.

Doe toch niet zo hautain mensen. Voor veel mensen is de keuze tussen een ICE en een BEV helemaal geen optie. En dat heeft niets met armoede te maken. Mensen met armoede kunnen zich überhaupt geen auto veroorloven. En zijn daarmee waarschijnlijk milieubewuster bezig dan de meesten van ons.

De gemiddelde prijs van een tweedehands auto in Nederland ligt rond de 20.000 euro. Daar kan je een 5 jaar oude Golf-E of Nissan Leaf voor kopen met 35 kW.

Of een 4 jaar oude 7 persoons Grand Scenic, BMW 118i, Megane Estate, Volvo V40, etc...

Dan moet je wel heel erg idealist zijn wil je voor die EV kiezen.


Otto, ik denk dat dat de discussie helemaal niet is.

Bij een auto in dezelfde klasse koop/leen je gewoon een EV als je 15000+ kilometers rijdt. Doe je dat niet dan ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee.

Jij hebt het helaas enkel over de aanschaf maar het gaat zoals altijd om de total cost of ownership. Dat is afschrijving (aanschaf-restwaarde), onderhoud, belastingen, verbruik. Een EV is enkel op de aanschaf duur maar in alle overigen goedkoper en soms veel goedkoper.

Ben het volledig met je eens dat helaas heel veel gezinnen hier niet van kunnen profiteren omdat ze de aanschaf niet kunnen verantwoorden. Echter, dat net als dat je een hypotheek neemt op een woning kun je dat natuurlijk ook met een auto doen. Uiteindelijk gaat het om wat je per maand kwijt bent en dergelijke constructies voor de kilometer vreters al zeer snel interessant.

Verder zetten boodschappen auto's geen zoden aan de dijk met het reduceren van de CO2 uitstoot. We moeten juist de echt verbruikers zo snel mogelijk naar EV's omkrijgen.

Dat Chantal van de buren die "hautain" de kids met de auto naar school brengt in de ochtend om daarna een halve dag in dezelfde wijk bij klust om haar uitkering aan te vullen legt per dag 3 kilometer af... laat die lekker in zo'n klein gebakje rijden van 10 jaar oud! Daar is het milieu het best mee gediend en haar portemonnee ook
 
De TCO van een relatief nieuwe EV is waarschijnlijk lager als je geen grote pech hebt, maar of dat met een 10 jarige EV ook zo is moet nog blijken.
Ik zit momenteel op 174000km op mijn Model X, en als je weet dat ik voorgaande een Audi voor een habbekrats heb verkocht na 120000km omdat het motorblok koelvloeistof en olie zat te huilen en de versnellingsbak al vervangen was door een reviseerde, en daarna een BMW op 100000km met meer dan 10K aan onkosten door problemen met sensoren, ja dan is mijn Tesla aanzienlijk goedkoper in onderhoud.

Als je dan rekening houdt met de hogere aanschafwaarde van zo een nieuwe X vs de aanschafwaarde van mijn 2dehands BMW en Audi, maar ook rekening houdt met de verkoopwaarde van mijn X vs die van mijn BMW en Audi, ziet het er heel goed uit voor rijden met een Tesla.

Zoals @ramonneke zegt: TCO telt. En daarom vind ik het niet gek om een auto gewoon te financieren (financiering, renting, verzin het maar) omdat het een gebruiksgoed is waar je de facto geld op gaat verliezen als je het als een investering zou zien. Eens je het bekijkt als een mobility service, is het veel logischer om zo een ding te financieren en maandelijks af te lossen, dan er een groot kapitaal er éénmaal in te parkeren.

Ja, een tweedehands ICE voor 20K cash aftikken klinkt goedkoper, maar logischer is gewoon 40K financieren en in een Model 3 SR+ gaan rijden.
 
  • Like
Reactions: Gamechanger
Blijven allemaal individuele rekensommetjes natuurlijk.

Ik heb een aardige tijd (zakelijk) yongtimers gereden, wat grotere diesels die anderen niet. meer durven kopen (BMW 5 met 3 ton op de teller bij aanschaf, grand Cherokee met vergelijkbare kilometerstand, V70 op LPG), je koopt ze voor 'n habbekrats, brandstofverbruik op lange afstanden erg acceptabel. Met 'n beetje mazzel niet teveel onderhoud, zeker niet als je zoals ik het leuk vindt om zelf ook af en toe wat te doen.
Bijtelling van 35% over de waarde economisch verkeer (denk in termen van 3000 tot 5000 aanschaf en ieder jaar 20% minder i.v.m. afschrijving) Jaar of 2 a 3 rijden en weer de deur uit doen. Heel andere categorie auto natuurlijk, maar qua TCO kan daar mijn model 3 nog niet tegenop (ik maakte pre corona rond de 30.000 km per jaar en kan thuis laden).

Ik wilde wat aan die footprint van ons huishouden doen, de NL-overheid hielp destijds fors door bijzonder lage bijtellingen, elektrisch rijden is echt fantastisch, Tesla rijden is nog meer fantastisch. En tot slot is het heerlijk om een auto te rijden waar je de eerste 3 jaar helemaal niet over onderhoudskosten hoeft na te denken. Ik wil echt nooit meer terug.
 
Elektrisch rijden heeft de toekomst. En hoe sneller we de transitie maken des te beter. Maar Mobiliteit blijft voor de meeste mensen een fikse kostenpost die vaak gepaard gaat met grote investeringen. Een iets of wat bruikbare EV kost al snel 40.000 euro. Dat kan 70 procent van de bevolking zich simpelweg niet veroorloven zonder een boterham minder te moeten eten.

De grote paradox is vaak dat de totale cost of ownership van een EV op het einde lager ligt dan een ice die vaak maar de helft kost. Dat idee is nog maar bij heel weinig mensen doorgedrongen. Mensen zijn ook nog wantrouwig als het aankomt op elektrische wagens. Wat we op dit moment missen is een tweedehandsmarkt met goede elektrische Ev’s. Die kan mensen aanzetten om op een betaalbare manier kennis te laten maken met elektrisch rijden. Dus hoe meer nieuwe EV’s er nu op de markt komen des te sneller we dat doel gaan bereiken.

Ik zie ook nog een rol weggelegd voor deelplatformen. Wie idd maar 5.000 km rijdt is mss beter af met een deelauto die dan wel elektrisch is maar de kosten beperkt houdt. Ev’s lenen zich daar perfect toe.
Ik zie ook wel een rol voor financieringsmaatschappijen. Als de TCO voor een elektrische auto beter is dan die voor een ice dan zou ik verwachten dat financieringsmaatschappijen daar rekening mee houden => lagere risico opslag, lagere rente etc. Immers, mensen houden onder de streep geld over tov een ice en dat kan worden gebruikt voor de financiering (bijv snellere aflossing). Heb ik nog nooit iets van gelezen.
 
Ik zie ook wel een rol voor financieringsmaatschappijen. Als de TCO voor een elektrische auto beter is dan die voor een ice dan zou ik verwachten dat financieringsmaatschappijen daar rekening mee houden => lagere risico opslag, lagere rente etc. Immers, mensen houden onder de streep geld over tov een ice en dat kan worden gebruikt voor de financiering (bijv snellere aflossing). Heb ik nog nooit iets van gelezen.
Vergis je niet dat die financieringsmaatschappijen er voor de winst in zitten, niet om je de goedkoopste deal te geven.

Als men dan hoge marges kan aanhouden op EV's omdat de aankoopprijs van zo een EV hoog is, dan staat dat ook lekker op de resultatenrekening.

Vergelijk het met het uitbaten van een windmolen. Ja, voor 40 euro per MWh ben je al uit de kosten met dat ding, maar nu kan je probleemloos 100 euro vragen. Gaat niemand dan 40 euro vragen.
 
Ik zit momenteel op 174000km op mijn Model X, en als je weet dat ik voorgaande een Audi voor een habbekrats heb verkocht na 120000km omdat het motorblok koelvloeistof en olie zat te huilen en de versnellingsbak al vervangen was door een reviseerde, en daarna een BMW op 100000km met meer dan 10K aan onkosten door problemen met sensoren, ja dan is mijn Tesla aanzienlijk goedkoper in onderhoud.

Als je dan rekening houdt met de hogere aanschafwaarde van zo een nieuwe X vs de aanschafwaarde van mijn 2dehands BMW en Audi, maar ook rekening houdt met de verkoopwaarde van mijn X vs die van mijn BMW en Audi, ziet het er heel goed uit voor rijden met een Tesla.

Zoals @ramonneke zegt: TCO telt. En daarom vind ik het niet gek om een auto gewoon te financieren (financiering, renting, verzin het maar) omdat het een gebruiksgoed is waar je de facto geld op gaat verliezen als je het als een investering zou zien. Eens je het bekijkt als een mobility service, is het veel logischer om zo een ding te financieren en maandelijks af te lossen, dan er een groot kapitaal er éénmaal in te parkeren.

Ja, een tweedehands ICE voor 20K cash aftikken klinkt goedkoper, maar logischer is gewoon 40K financieren en in een Model 3 SR+ gaan rijden.
`Klopt TCO telt, maar dat weet je pas achteraf.
Zo heb ik mijn X nu bijna een jaar en die heb ik goedkoop gekocht en heeft verder nog weinig onkosten gemaakt. Is wel mijn duurste auto tot nu toe.
We hebben nog een Volvo V50 nieuw gekocht en staat nu op ruim 160k km. Naast een beurtje elk jaar eigenlijk allen maar een airco radiator kapot gehad.
En mijn Laro. Bouwjaar 2001 volgens kenteken maar is gebouwd van 2 total losse auto's en wat andere onderdelen van andere auto's Kilometerstand minimaal 130 k Mile want de milometer heeft ook een poosje niet gewerkt. Is mijn hobby auto en staat op de zaak. Motor en aandrijflijn nog helemaal origineel.
Mijn Disco 3 van de G4Challenge heeft in het begin van zijn leven op de Boliviaanse hoogvlakte gereden en dat ik ook de reden waarom ik hem verkocht heb. Ik moest iedere keer vegen nadat ik de trekhaak monteerde. 10 jaar in gereden ruim 170 k km €20k op afgeschreven maar ja het was een V8 op benzine dus de benzine was wel de grootste kostenpost. Maar ook hiervan deed ik het onderhoud zelf dus dat viel wel mee.

Dus of de TCO van de X lager gaat zijn moet nog blijken, ik hoop dat pas over een jaar of 10 te kunnen zeggen. :D
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek
Vergis je niet dat die financieringsmaatschappijen er voor de winst in zitten, niet om je de goedkoopste deal te geven.

Als men dan hoge marges kan aanhouden op EV's omdat de aankoopprijs van zo een EV hoog is, dan staat dat ook lekker op de resultatenrekening.

Vergelijk het met het uitbaten van een windmolen. Ja, voor 40 euro per MWh ben je al uit de kosten met dat ding, maar nu kan je probleemloos 100 euro vragen. Gaat niemand dan 40 euro vragen.
Toch wordt vanuit de financiële sector vaak aangegeven dat niet-duurzame productie en mobiliteit een groot risico vormt voor de stabiliteit van het economisch systeem. Zie oa Financiële sector moet meer actie ondernemen op duurzaamheid . Het besef dat we zo niet door kunnen gaan is ook bij de financiële sector wel doorgedrongen.
Ik snap dat een individueel bedrijf alleen producten ontwikkelt die voor zichzelf winst opleveren. De sector als geheel zou hier dan ook op in moeten springen. Bovendien vraag ik me af of er niet juist een businesscase inzit. Als een klant door een gunstige lening net wél in staat is om een ev te kopen kan dat de financier dan niet een marktvoordeel opleveren?
 
Die hoge restwaarde gaat ook niet blijven. Nu is het makkelijk met de TCO laag te houden als je zo'n hoge restwaarde hebt, maar hoe hoog gaat die restwaarde nog zijn binnen een enkele jaren wanneer de tweedehandsmarkt genoeg EV's begint aan te bieden.
 
Als een klant door een gunstige lening net wél in staat is om een ev te kopen kan dat de financier dan niet een marktvoordeel opleveren?
Daarom dat er leasemaatschappijen wél op EV's zijn gesprongen zoals Mister Green en anderen, of leasebedrijven zoals Leaseplan die weten waar de puck naartoe gaat. Maatschappijen zoals Arval zijn legacy bedrijven (Arval is eigendom van BNP Paribas) en zitten nog in de greenwashing fase, of toch een financiële afhankelijkheid van legacy OEMs. Via Arval kan je bv momenteel absoluut geen Tesla's leasen; staat gewoon niet in hun aanbod.
 
Daarom dat er leasemaatschappijen wél op EV's zijn gesprongen zoals Mister Green en anderen, of leasebedrijven zoals Leaseplan die weten waar de puck naartoe gaat. Maatschappijen zoals Arval zijn legacy bedrijven (Arval is eigendom van BNP Paribas) en zitten nog in de greenwashing fase, of toch een financiële afhankelijkheid van legacy OEMs. Via Arval kan je bv momenteel absoluut geen Tesla's leasen; staat gewoon niet in hun aanbod.
Ah, ze zijn er dus wel. Ik ben geen leaserijder en had dat niet in het vizier. Dat is mooi. Maar daarmee is een flinke groep nog niet bediend; de niet-leaser die via een persoonlijke lening een auto financiert.
 
Daarom dat er leasemaatschappijen wél op EV's zijn gesprongen zoals Mister Green en anderen, of leasebedrijven zoals Leaseplan die weten waar de puck naartoe gaat. Maatschappijen zoals Arval zijn legacy bedrijven (Arval is eigendom van BNP Paribas) en zitten nog in de greenwashing fase, of toch een financiële afhankelijkheid van legacy OEMs. Via Arval kan je bv momenteel absoluut geen Tesla's leasen; staat gewoon niet in hun aanbod.
Tesla staat er gewoon tussen hoor.
 
Otto, ik denk dat dat de discussie helemaal niet is.

Ramonneke, dan moet je de post daarvoor nog maar eens teruglezen 😊. Waar ik mij aan stoor(de) was de houding dat iedereen een EV zou moeten rijden, want over de looptijd van de EV zou dat goedkoper zijn. Op een toon dat die mensen toch niet heel erg slim bezig zijn. Volledig voorbijgaand aan dat je dan wel die eerste aanschaf moet doen.

Het gemak waarmee hier wordt gezegd 'oh maar dan financier je dat toch gewoon' heeft wel te maken met een bepaalde comfortabele financiële positie.

En dat geldt ook voor het krijgen van een financiering voor een huis. Ik heb voldoende inkomen/spaargeld en dus kan ik een hypotheek verkrijgen die mij maandelijks minder kost aan rente en aflossing dan de huur die de moeder van een vriendinnetje van mijn dochter moet ophoesten voor een woningbouw woning. Zij krijgt dus ook niet het krediet om een auto aan te schaffen en zal dat dus vanuit spaargeld moeten doen.

En toen mijn vader bij de bank aanklopte omdat zijn dak onverhoopt vervangen moest worden, kon dat alleen maar als hij zijn private-lease auto de deur uit deed. (Net aangekochte monumentale woning, waarvan de aannemer/makelaar had gezegd dat het dak nog goed was, maar de zonnepanelen leverancier daar een andere mening over had)

Ik ben het zeker niet oneens dat we vanuit een duurzaamheid oogpunt zo snel mogelijk om moeten schakelen naar EV rijden en dat iedereen die zakelijk auto rijdt wel een bijzondere reden moet hebben om nog een ICE te leasen.

Echter toen ik in 2019 besloot om een model 3 te gaan rijden heeft het wel meegeteld dat we geen kinderwagen, campingbedje en luiers e.d. meer nodig hadden. Qua ruimte was er niet echt een alternatief voor de superb en de Model S was toen in de lease een kleine 1.000. Dat heeft mijn vrouw niet over voor een auto 😉.

Nu is de keuze ruimer; en worden ook de ICE varianten veel duurder in de lease omdat leasemaatschappijen verwachten de auto over vier jaar niet meer aan de straatstenen kwijt te kunnen.

Verder zetten boodschappen auto's geen zoden aan de dijk met het reduceren van de CO2 uitstoot. We moeten juist de echt verbruikers zo snel mogelijk naar EV's omkrijgen.

Ik denk dat dit vooral een mentaliteit kwestie is waar mensen de keuze moeten maken of ze die auto écht nodig hebben of dat ze beter af zijn met een deel auto. Boodschappen kun je laten bezorgen 😉. Geen auto is nog altijd beter dan EV.

Toch is een eigen auto voor de deur nog altijd veeel makkelijker dan een deel auto.

Gemeenten en aanbieders van mobiliteit kunnen hier echt nog wel een slag in slaan.

En Chantal moet natuurlijk gewoon op de fiets haar kinderen naar school brengen 😉
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Waar ik mij aan stoor(de) was de houding dat iedereen een EV zou moeten rijden, want over de looptijd van de EV zou dat goedkoper zijn. Op een toon dat die mensen toch niet heel erg slim bezig zijn. Volledig voorbijgaand aan dat je dan wel die eerste aanschaf moet doen.

Het gemak waarmee hier wordt gezegd 'oh maar dan financier je dat toch gewoon' heeft wel te maken met een bepaalde comfortabele financiële positie.
Het lijkt me dat ik toch niet zo duidelijk was.

Ja, ecologisch en financieel gezien is het beter dat iedereen zo spoedig mogelijk EV rijdt.

De armoede waarover ik spreek, is het feit dat hoewel je misschien met je voltijdse job wel de kosten van je ICE kan betalen, je niet een duurdere EV kan financieren waardoor je total cost of ownership kan zakken.

Als je het budget niet hebt om een EV te financieren, ben je niet dom bezig als je dan maar met je ICE blijft rijden. De enigen die wél dom zijn, zijn diegenen die wél een EV kunnen financieren maar het niet doen. Maar goed, ik eet soms ook liever frietjes van de frituur dan dat ik thuis voor goedkoper gezondere voeding kan klaar maken.

Armoede is een relatief begrip. Een fabrieksarbeider met 50" TV zal vinden dat iemand die van de bijstand leeft in armoede leeft. Een eigenaar van 2 Tesla's zal vinden dat iemand die geen EV kan financieren en daarom maar met z'n benzine blijft rijden in armoede leeft.

En ja, ecologisch en financieel gezien zou ik met een 2dehands Nissan Leaf ook veel beter scoren dan met een Model X.

En ja, deelauto's kunnen een oplossing van het probleem zijn. Maar sta er wel bij stil dat iedereen in die keten er bij zit om er natuurlijk ook aan te verdienen. Zelfs de meest sociale initiatieven hebben werknemers die ook gewoon hun hypotheek of huur moeten betalen.

Als er één ding is waar ik het me aan erger, zijn het de deelauto-initiatieven op basis van benzines en diesel. Dat is zo zonde van de moeite.
 
Let wel, ik betwist dus niet dat de TCO niet belangrijk is en dat dit zeker onderdeel is van je beslissing moet zijn.

Alleen niet iedereen heeft die luxe.

En we zouden zeker werkgevers hier ook op aan moeten spreken.

Die zorgmedewerker die voor haar werk in een privé auto rondrijdt zou die auto eigenlijk door haar werkgever ter beschikking gesteld moeten krijgen. Die werkgever kan wél de investering van die EV doen en goedkoper dan die individuele medewerker. We laten een chirurg ten slotte ook niet zijn eigen operatietafel meenemen tegen een vergoeding van 19ct/uur. Een agent betaald toch ook zijn patrouille auto niet.

Dat doen we niet want dan wordt de zorg te duur. Effect daarvan is die zorgmedewerker nu overweegt om zich te laten inhuren als ZZP-ER. Als voorbeeld van veel van haar collega's tegen een veel hoger tarief, waardoor die auto opeens zakelijk wordt. Penny wise pound foolish.
 
Maatschappijen zoals Arval zijn legacy bedrijven (Arval is eigendom van BNP Paribas) en zitten nog in de greenwashing fase, of toch een financiële afhankelijkheid van legacy OEMs. Via Arval kan je bv momenteel absoluut geen Tesla's leasen; staat gewoon niet in hun aanbod.
Euhm…Tesla stond vorig jaar toch netjes op de lijst bij mijn vrouw. En zeker vanuit BNP is er een grote incentive om groen te kiezen.