Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TCO en ecologie benzine/diesel vs elektrisch rijden

This site may earn commission on affiliate links.
natuurlijk is het ecologisch beter om met 5000-10000 km per jaar in je huidige ICE te blijven rijden. Vrijwel alle ICE waar nu tot 10k km per jaar mee wordt gereden zullen bij verkoop door CO2 schaamte gewoon elders doorrijden en waarschijnlijk meer kms per jaar gaan maken in Oost of Zuid Europa en daarna ook nog eens in Afrika etc.
De gevreesde “opwarming van de aarde” zal zeker niet worden vertraagd met de extra consumptie van EVs voor deze doelgroep
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Doe toch niet zo hautain mensen. Voor veel mensen is de keuze tussen een ICE en een BEV helemaal geen optie. En dat heeft niets met armoede te maken. Mensen met armoede kunnen zich überhaupt geen auto veroorloven. En zijn daarmee waarschijnlijk milieubewuster bezig dan de meesten van ons.
Armoede kan op verschillende niveau's spelen. Het feit dat je niet de financiële mogelijkheden hebt om een eigen huis te kopen, maar moet terugvallen op de markt van de appartementen, beperkt je al in je mogelijkheid om zelf energie te maken met zonnepanelen. En dan zit er een VvE die het onmogelijk maakt om in de voorziene parkeerplaatsen en garageboxen je EV te laden. Da's niet ik-zit-op-de-bijstand armoede, maar betekent wel dat je je TCO niet kan optimaliseren. Die hautaine Tesla rijder met zijn vrijstaand huis onder de zonnepanelen en laadpaal op de oprit of in de garage is TCO-gewijs gewoon goedkoper af en minder onderhevig aan de grillen van de oliemarkt.
 
natuurlijk is het ecologisch beter om met 5000-10000 km per jaar in je huidige ICE te blijven rijden. Vrijwel alle ICE waar nu tot 10k km per jaar mee wordt gereden zullen bij verkoop door CO2 schaamte gewoon elders doorrijden en waarschijnlijk meer kms per jaar gaan maken in Oost of Zuid Europa en daarna ook nog eens in Afrika etc.
De gevreesde “opwarming van de aarde” zal zeker niet worden vertraagd met de extra consumptie van EVs voor deze doelgroep
Die ICE die volgens jou dan ergens anders blijft rijden, vervangt vervuilende ICE's die dan stoppen met rijden.
 
Armoede kan op verschillende niveau's spelen. Het feit dat je niet de financiële mogelijkheden hebt om een eigen huis te kopen, maar moet terugvallen op de markt van de appartementen, beperkt je al in je mogelijkheid om zelf energie te maken met zonnepanelen. En dan zit er een VvE die het onmogelijk maakt om in de voorziene parkeerplaatsen en garageboxen je EV te laden. Da's niet ik-zit-op-de-bijstand armoede, maar betekent wel dat je je TCO niet kan optimaliseren. Die hautaine Tesla rijder met zijn vrijstaand huis onder de zonnepanelen en laadpaal op de oprit of in de garage is TCO-gewijs gewoon goedkoper af en minder onderhevig aan de grillen van de oliemarkt.
Ik woon 3 hoog achter met een VVE en zonder zonnepanelen. Voor mijn 35k km per jaar valt de tco dan net wat wat beter uit voor de Tesla SR+ dan voor mijn oude verlengde 7-serie op lpg die nu als taxi rijdt in Polen.
 
In de long run zullen er zeker wat vervuilende ICE’s stoppen met rijden. Maar eerst zullen die nog meer kms gaan maken dan dat deze vervuilende ICE met 5000-10000 km per jaar reden.
De landen waar we in het verleden onze auto's naar verscheepten zijn die vervuilende auto's ook zat, dus dat exporteren zal ook moeizamer worden.


Zo accepteren al 15 Afrikaanse landen geen auto's lager dan Euro 4 meer, met leeftijdsrestricties.

Dus nee, je ICE in Europa blijven rijden is netto niet beter voor het milieu.
 
Armoede kan op verschillende niveau's spelen. Het feit dat je niet de financiële mogelijkheden hebt om een eigen huis te kopen, maar moet terugvallen op de markt van de appartementen, beperkt je al in je mogelijkheid om zelf energie te maken met zonnepanelen. En dan zit er een VvE die het onmogelijk maakt om in de voorziene parkeerplaatsen en garageboxen je EV te laden. Da's niet ik-zit-op-de-bijstand armoede, maar betekent wel dat je je TCO niet kan optimaliseren. Die hautaine Tesla rijder met zijn vrijstaand huis onder de zonnepanelen en laadpaal op de oprit of in de garage is TCO-gewijs gewoon goedkoper af en minder onderhevig aan de grillen van de oliemarkt.
Zonnestroom van je buren kopen komt er dit jaar aan met het energiedelen en de energiegemeenschappen (citizen energy communities).
 
Haha,
De landen waar we in het verleden onze auto's naar verscheepten zijn die vervuilende auto's ook zat, dus dat exporteren zal ook moeizamer worden.


Zo accepteren al 15 Afrikaanse landen geen auto's lager dan Euro 4 meer, met leeftijdsrestricties.

Dus nee, je ICE in Europa blijven rijden is netto niet beter voor het milieu.
Haha, tussen jouw vertaling van “west-african-ministers-adopt” naar “15 Afrikaanse landen accepteren” verdwijnt veel ontwikkelingsgeld in Afrikaanse zakken en rijden er niet minder euro x ICE kms met nog lang niet afgeschreven diesel autos door heel Afrika
 
Mijn Land Rover heeft dit jaar heel weinig gereden. Ik heb 2 keer getankt en de tank zit nog bijna vol. De Land Rover heeft aan energie minder gekost dan als ik mijn Tesla een heel jaar niet zou gebruiken.
Mijn Tesla verliest minimaal 1% per dag en mijn laadsysteem 0,035 kWh per dag. Dus grof gerekend €70,- per jaar. En ik heb voor €65,- aan diesel in mijn Land Rover gegooid.
Ook onze Volvo heeft sinds de aankoop van de X niet veel meer gereden, maar ik zie geen noodzaak om deze auto's te verkopen en er een andere Bev bij te kopen.
Ik zie eerder gebeuren dan mijn Land Rover een BEV wordt. 🤔
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Och het is allemaal zo makkelijk praten als je mag twijfelen over wel of geen FSD op je auto, terwijl je lekker in je koopwoning nog eens nipt van een goed glas terwijl je overpijnst of je wel of niet toch nog wat Tesla aandelen mag kopen.

Doe toch niet zo hautain mensen. Voor veel mensen is de keuze tussen een ICE en een BEV helemaal geen optie. En dat heeft niets met armoede te maken. Mensen met armoede kunnen zich überhaupt geen auto veroorloven. En zijn daarmee waarschijnlijk milieubewuster bezig dan de meesten van ons.

De gemiddelde prijs van een tweedehands auto in Nederland ligt rond de 20.000 euro. Daar kan je een 5 jaar oude Golf-E of Nissan Leaf voor kopen met 35 kW.

Of een 4 jaar oude 7 persoons Grand Scenic, BMW 118i, Megane Estate, Volvo V40, etc...

Dan moet je wel heel erg idealist zijn wil je voor die EV kiezen.
Het is inderdaad allemaal simpel als je hem van de baas “krijgt“ of je hem zakelijk kan rijden.
Als ik het allemaal zelf zou moeten betalen, zou ik ook 4x nadenken.

Ik ben er ook zeker van dat veel van de tegenkanting tegen EVs daaruit voorkomt: de prijs.
Vele “goedkopere” modellen zijn qua specs maar zozo en diegene die wel voldoen zijn in verhouding peperduur.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Daar ben ik het met je eens @wooter; elke keer dat iemand beslist een huidige auto te vervangen door een zuinigere variant (in ons geval een EV), draagt dat bij aan de vergroening van het gehele wagenpark wereldwijd.

Hoewel er nog steeds veel meer mensen van helemaal geen auto naar wel een auto gaan en dit natuurlijk niet beter is voor de duurzaamheid.

En datzelfde geldt voor wel meer dingen. Ik juich het toe dat mensen switchen van koken op olie/gas/hout naar elektrisch; maar door welvaart wordt de ecologische footprint wel een stuk groter.

Vanmorgen sprak ik iemand in de zorg die voor haar werk de hele dag in de auto zit omdat ze ambulant zorg verleend. Ze krijgt hiervoor 19ct/km vergoed en parkeerkosten vanaf €15 per dag (de eerste €15 moet ze zelf betalen).

Qua operationele kosten zou ze er enorm op voorruit gaan om een EV te rijden, maar als alleenstaande moeder met een inkomen in de zorg is een auto van 20-30k echt niet haalbaar. Dan kan je wel zeggen dat ze uiteindelijk goedkoper af is met een EV; maar dan moeten die 20-30k er wel eerst op tafel komen en ondertussen moet ze ook nog steeds elke dag naar haar patiënten.

Vanuit mijn comfortabele werkgever dacht ik toch dat het te zot voor woorden is dat iemand die voor haar werk een auto nodig heeft, die niet door de werkgever ter beschikking wordt gesteld.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Armoede kan op verschillende niveau's spelen.
En ook omgekeerd.
Sociaal mobiel tarief, electriciteit, ziekenhuiskosten. Sociale woning…
Subsidies voor verbouwing…
Weinig of geen belastingen.

Van elke euro die je er op vooruit gaat, moet je weer een stukje afgeven.
Maar ik klaag niet. Ik vind het goed zo. Al zijn misbruiken nooit te vermijden.
Zoals een koppel dokterskinderen die met geld van papa en mama een sociale nieuwbouwwoning goedkoop kunnen kopen als ze pas afgestudeerd zijn, omdat er dan nog geen inkomen van een volledig jaar op hun belastingaangifte staat. Daardoor niet moeten huren en dat huurgeld dan weer kunnen sparen (beleggen) voor op hun beurt een doktersvilla, waarvan ze de lening mede kunnen afbetalen met de ondertussen verhuurde sociale woning.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
Elektrisch rijden heeft de toekomst. En hoe sneller we de transitie maken des te beter. Maar Mobiliteit blijft voor de meeste mensen een fikse kostenpost die vaak gepaard gaat met grote investeringen. Een iets of wat bruikbare EV kost al snel 40.000 euro. Dat kan 70 procent van de bevolking zich simpelweg niet veroorloven zonder een boterham minder te moeten eten.

De grote paradox is vaak dat de totale cost of ownership van een EV op het einde lager ligt dan een ice die vaak maar de helft kost. Dat idee is nog maar bij heel weinig mensen doorgedrongen. Mensen zijn ook nog wantrouwig als het aankomt op elektrische wagens. Wat we op dit moment missen is een tweedehandsmarkt met goede elektrische Ev’s. Die kan mensen aanzetten om op een betaalbare manier kennis te laten maken met elektrisch rijden. Dus hoe meer nieuwe EV’s er nu op de markt komen des te sneller we dat doel gaan bereiken.

Ik zie ook nog een rol weggelegd voor deelplatformen. Wie idd maar 5.000 km rijdt is mss beter af met een deelauto die dan wel elektrisch is maar de kosten beperkt houdt. Ev’s lenen zich daar perfect toe.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Elektrisch rijden heeft de toekomst. En hoe sneller we de transitie maken des te beter. Maar Mobiliteit blijft voor de meeste mensen een fikse kostenpost die vaak gepaard gaat met grote investeringen. Een iets of wat bruikbare EV kost al snel 40.000 euro. Dat kan 70 procent van de bevolking zich simpelweg niet veroorloven zonder een boterham minder te moeten eten.

De grote paradox is vaak dat de totale cost of ownership van een EV op het einde lager ligt dan een ice die vaak maar de helft kost. Dat idee is nog maar bij heel weinig mensen doorgedrongen. Mensen zijn ook nog wantrouwig als het aankomt op elektrische wagens. Wat we op dit moment missen is een tweedehandsmarkt met goede elektrische Ev’s. Die kan mensen aanzetten om op een betaalbare manier kennis te laten maken met elektrisch rijden. Dus hoe meer nieuwe EV’s er nu op de markt komen des te sneller we dat doel gaan bereiken.

Ik zie ook nog een rol weggelegd voor deelplatformen. Wie idd maar 5.000 km rijdt is mss beter af met een deelauto die dan wel elektrisch is maar de kosten beperkt houdt. Ev’s lenen zich daar perfect toe.
De TCO van een relatief nieuwe EV is waarschijnlijk lager als je geen grote pech hebt, maar of dat met een 10 jarige EV ook zo is moet nog blijken.
 
  • Like
Reactions: Stijntje