Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TCO, investering, ...hoe ik het ook draai of keer?

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Nog geen Tesla/elektrische rijder, maar ik ben aan het kijken of de 'overstap' interessant is. Hoewel ik langs alle kanten hoor zeggen dat het stilaan een financieel slimme zet zou zijn om over te stappen van diesel naar elektrisch krijg ik het niet uitgepuzzeld. Hoe ik het ook draai of keer, de elektrische oplossing blijft duurder.

Wat mis ik? gebaseerd op een 25.000km/jaar, diesel met een werkelijk verbruik van 8l/100km. Ik be zelfstandige met een vennootschap, heb zonnepanelen (en behoor bij de hoop van de zonnepanelen+digitale teller grap). De huidige wagen -van de vennootschap- is 8 jaar oud, maar kan nog enkele jaren prima verder.

Als ik de investeringsberekening doe is die nog altijd beter voor diesel dan voor elektrisch, zelfs over een tijd van 10j.

Wat is jullie ervaring hiermee? Wat is het befaamde TCO verhaal in de realiteit?

Thanks!
 
Hallo,

Nog geen Tesla/elektrische rijder, maar ik ben aan het kijken of de 'overstap' interessant is. Hoewel ik langs alle kanten hoor zeggen dat het stilaan een financieel slimme zet zou zijn om over te stappen van diesel naar elektrisch krijg ik het niet uitgepuzzeld. Hoe ik het ook draai of keer, de elektrische oplossing blijft duurder.

Wat mis ik? gebaseerd op een 25.000km/jaar, diesel met een werkelijk verbruik van 8l/100km. Ik be zelfstandige met een vennootschap, heb zonnepanelen (en behoor bij de hoop van de zonnepanelen+digitale teller grap). De huidige wagen -van de vennootschap- is 8 jaar oud, maar kan nog enkele jaren prima verder.

Als ik de investeringsberekening doe is die nog altijd beter voor diesel dan voor elektrisch, zelfs over een tijd van 10j.

Wat is jullie ervaring hiermee? Wat is het befaamde TCO verhaal in de realiteit?

Thanks!
Misschien goed je berekening hier te delen, op hoofdlijnen?
 
Hallo,

Nog geen Tesla/elektrische rijder, maar ik ben aan het kijken of de 'overstap' interessant is. Hoewel ik langs alle kanten hoor zeggen dat het stilaan een financieel slimme zet zou zijn om over te stappen van diesel naar elektrisch krijg ik het niet uitgepuzzeld. Hoe ik het ook draai of keer, de elektrische oplossing blijft duurder.

Wat mis ik? gebaseerd op een 25.000km/jaar, diesel met een werkelijk verbruik van 8l/100km. Ik be zelfstandige met een vennootschap, heb zonnepanelen (en behoor bij de hoop van de zonnepanelen+digitale teller grap). De huidige wagen -van de vennootschap- is 8 jaar oud, maar kan nog enkele jaren prima verder.

Als ik de investeringsberekening doe is die nog altijd beter voor diesel dan voor elektrisch, zelfs over een tijd van 10j.

Wat is jullie ervaring hiermee? Wat is het befaamde TCO verhaal in de realiteit?

Thanks!

De volgende financiële aspecten gaven bij mij de grote doorslag:
- Verbruik (overigens groot verschil waar je kunt laden -> eigen opwek PV is bv veel goedkoper dan externe DC-partij)
- Restwaarde / afschrijving
- Onderhoud
- Geen MRB (of duidelijk minder over aantal jaar)

Ik heb de opsomming in volgorde van besparing geplaatst (obv eigen berekening januari 2019)
Ik rij vrij veel en met name het verbruik tov tanken was echt een slok op een borrel (maak gebruik van goedkope elektra)

Als je gericht advies wilt lijkt het me handig als je een eenvoudig Excel overzichtje deelt met links je diesel en rechts een EV :rolleyes:

Naast alle financiële aspecten vergeet je wellicht nog een ander aspect -> tip -> maak een proefrit! :cool:
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Als je gaat vergelijken met een tot 10 jaar oude diesel, kan het inderdaad wel moeilijk worden. Je gaat er dan vermoedelijk vanuit dat je diesel ook geen restwaarde meer heeft, en je de hele kost gaat slikken, en je dat hetzelfde houdt voor elektrisch.

Op 4 jaar kan ik ook een Skoda Superb diesel goedkoper rekenen dan een Tesla Model S. Het is maar wat je zoekt en wat je wil.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Euh, als je jouw berekening niet geeft, kunnen we niet weten wat er ontbreekt natuurlijk.
Dit was die van mij 5,5 jaar geleden, in vergelijking met een Mercedes E break,die maar de helft kostte in aankoop. Behalve de elektriciteitsprijs is er niet veel gewijzigd denk ik.

Zonder de inruilwaarde in rekening te nemen 10000€ duurder op 5 jaar. Na 5 jaar blijkt mijn 5 jaar oude Tesla zelfs nog meer dan 10000€ extra op te leveren dan wat de diesel zou opgebracht hebben. Mijn Mercedes E die ik inruilde voor de Tesla was na 3 jaar zelfs maar 20000€ meer waard. Mij Tesla moet nu nog, na 5 jaar tussen de 30000 en 40000 waard zijn.
Ik heb bovendien geen rekening gehouden met het gratis superladen. Ik zag op mytesla dat ik ondertussen voor minstens 7000€ Gratis geladen heb. Dit compenseert ruim de extra onderhoudskosten aan kinderziektes die ik had.

2B504018-C5D4-4340-BCE6-85C7E2143351.png

Best eens met je boekhouder bekijken.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
100% fiscale aftrekbaarheid, geen inschrijvingstak, geen jaarlijkse rijtaks, beperkt VAA, restwaarde, lagere onderhoudskosten en lagere verbruikskoste,. Een deel daarvan is natuurlijk voorlopig en zal binnen enkele jaren wijzigen. Maar voorlopig kan je daarvan nog profiteren.
 
Ik heb geen relatie met deze website, maar vind het wel een leuke tool om mee te spelen:


Dit gaat specifiek over de TCO, wel zonder enige fiscale voordelen mee te nemen.
goede rekentool. Ben al een tijdje op zoek naar zo een tool of app waar je met een kenteken scannen/invoeren direct de tco voor jouw profiel krijgt bij de gescande auto. Zoals de anwb autokosten website maar dan in een app obv een opgeslage profiel

 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Gezien de afbouw van de fiscale stimulering is een MS / MX waarschijnlijk moeilijk rendabel te krijgen. Ik heb december 2017 een MS gekocht en alleen al de bijtelling maakte een wereld van verschil. Met een M3 kan je waarschijnlijk wat sneller rendabeler worden. Wel natuurlijk een eerlijke vergelijking maken. Dus niet jouw oude diesel maar een nieuwe (diesel)auto van ongeveer dezelfde aanschafwaarde.
 
Last edited:
Met een M3 kan je waarschijnlijk wat sneller rendabeler worden. Wel natuurlijk een eerlijke vergelijking maken. Dus niet jouw oude diesel maar een nieuwe (diesel)auto van ongeveer dezelfde aanschafwaarde.
De praktijk is toch weerbarstig. Het aanbod van tweedehands ICE is veel breder dan de nog beperkte markt voor evs (nieuw en gebruikt)
Als ik naar een 7-serie kijk dan is dat altijd een gebruikte die prima concureert met een nieuwe Model 3.

Dat is volgens mij ook het tco-punt dat @KoenV hier terecht maakt
 
De praktijk is toch weerbarstig. Het aanbod van tweedehands ICE is veel breder dan de nog beperkte markt voor evs (nieuw en gebruikt)
Als ik naar een 7-serie kijk dan is dat altijd een gebruikte die prima concureert met een nieuwe Model 3.

Dat is volgens mij ook het tco-punt dat @KoenV hier terecht maakt

Laatst ook een klant die er ook zo over dacht een een oude 7-serie had gekocht.
Toen buiten de garantie voor vele duizenden euro's aan kosten had aan de 7-serie en nu inmiddels een 2019 Model 3 heeft gekocht waar nog garantie op zit.
 
@KoenV is zaakvoerder van een Belgische vennootschap. Dan spelen er een paar extra dingen in het voordeel van een EV:
  • hoogste aftrekbaarheid van de auto als kosten
  • lage VAA, en dus lagere persoonsbelastingen
Daarnaast heb je natuurlijk dat je thuis kan laden en de onderhoudskosten laag zijn, wat de kilometerprijs ook lager maakt. Maar je hebt ook een adequate investering nodig; een Tesla Model 3 begint niet aan een prijs van een BMW 318d.

Daarom dat ik zei dat Koen moet uitmaken wat ie wil. Een gloednieuwe Model 3 kan ik niet goedkoper maken dan een 8 jaar oude diesel waar Koen de afgelopen 8 jaar aan kosten negeert.
 
Vergeet ook de overige zaken niet. De Tesla geeft mij meer comfort en plezier dan de auto die ik voorheen reed. Dat is ook iets waard!
Ik weet niet wat je hiervoor reed, maar ik ben van de Land Rover Discovery 3 V8 benzine naar een X gegaan. Het zit comfort en rij comfort van de X is niet beter.
De voordelen zitten hem in de leuke techniek en de bezuiniging op de kilometerkosten. Van ruim 30 cent/km naar ongeveer 6 cent/km.
Maar ik mis de ruimte en het maximale trekgewicht.
 
Ik weet niet wat je hiervoor reed, maar ik ben van de Land Rover Discovery 3 V8 benzine naar een X gegaan. Het zit comfort en rij comfort van de X is niet beter.
De voordelen zitten hem in de leuke techniek en de bezuiniging op de kilometerkosten. Van ruim 30 cent/km naar ongeveer 6 cent/km.
Maar ik mis de ruimte en het maximale trekgewicht.
Een 2018 Ford Fiesta met 1.0l 3 cilinder en 95 hele PK's! Inclusief handbak, parkeersensoren, achteruitrijcamera en stoffen bekleding met een driehoek patroontje. Dus voor mij was de Model 3 nogal een upgrade. Snap wel dat dat wellicht niet voor iedereen zo is 😂
 
Tsja, de bijtelling is wel veranderd ;-). 5.5 jaar geleden bijtelling 4% waar dat 16% en 22% is voor een deel. De auto is niet 5x goedkoper geworden....

Je moet nu wel aanzienlijk meer kilometers maken voor breakeven.

Dus deel vooral ke berekening
De vraag en mijn antwoord zijn voor België. Wij kennen geen bijtelling.
Hier is sedert mijn berekening de aftrekbaarheid van 100% + 20% naar 100% gegaan.
Ik had die 20% sowieso niet mee gerekend omdat die een ‘parkeren’ betrof van belastingen, bij liquidatie moeten die alsnog betaald worden. Ik had ze wel in TSLA moeten investeren. Ik had met de winst een tweede MS kunnen kopen. 😉
Voordeel alle aard (onze versie van bijtelling) is ook gewijzigd, maar dan ten nadele van een ICE. Dit zou de TCO vergelijking alkeen nog maar gunstiger maken voor de EV.
Veel km ‘moeten’ doen helpt ook natuurlijk.
 
Veel km ‘moeten’ doen helpt ook natuurlijk.
Inderdaad, als je op 8 jaar mikt met een diesel is de kans groot dat je ofwel het ding helemaal tot in de grond rijdt, of er relatief nauwelijks kilometers mee doet. En een EV wordt enkel voordeliger met meer kilometers.

Maar dan nog, als je nieuw vs nieuw gaat vergelijken van een vergelijkbaar model, is een EV, zeker als auto-op-de-zaak, binnen een vennootschap belachelijk voordelig.