Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

TCO, investering, ...hoe ik het ook draai of keer?

This site may earn commission on affiliate links.
1. Ik denk dat de diesel die je gaat kopen €40.000,- goedkoper is dan je X. Voor dat geld kun je aardig wat diesel kopen. Jij zult zeggen dat het minder is nou voor €20.000,- kun je denk ik wel 200.000 km rijden.
Een nieuwe Porsche Cayenne start bij 106K in Nederland. Een BMW X6 108K.

We gaan niet een diesel berline vergelijken met een 5-6-7 zitter SUV. Noch gaan we tweedehands diesels met nieuwe EV's vergelijken.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Wat gaat een nieuwe X kosten?
Die prijzen waren tot voor een paar maanden geleden bekend, en idem voor de prijzen voor het vorige model. Je moet nu niet doen alsof een Model X aan 150K begint. Een Model X was in het verleden aan een marktconforme prijs geprijsd. Ja, duurder dan een Audi Q5, maar ik vergelijk ook niet een Porsche Macan of BMW X3, wat allemaal medium/compacte SUV's zijn zoals de Model Y.

De Y kan je overigens ook snel even vergelijken. 63K voor de Model Y, 66K voor de BMW X3 (de iX3 en iX starten bij 70/87K elk). Porsche Macan is 106K, Audi Q5 vanaf 68K, ...
 
de gemiddelde EV heeft nog steeds niet het gebruiksgemak van een ICE.
Hoezo? Heb je het over het laden onderweg? Dat gebeurt voor 2 reizen per jaar. Ook met een ICE zou je zo vaak moeten rusten, maar je kan dat inderdaad risicovol negeren. Het ontspannen en uitgerust aankomen met een EV bewijst volledig het nut van die rust.
1. Ik denk dat de diesel die je gaat kopen €40.000,- goedkoper is dan je X.

2. Die staan liever 5 minuten met een slang in de hand in de kou of regen dan dat ze 20 minuten in de auto moeten wachten op het laden.
En niet iedereen heeft de luxe van thuis laden.
  1. De impact van je diesel op het milieu moet je in België compenseren door inschrijvings- en wegentaks te betalen en kan je zakelijk je autokosten maar voor 50% aftrekken. Je verdient het verschil snel terug. Kijk maar eens in het TCO draadje.
  2. Ik spendeer minder tijd met laden dan vroeger met tanken. Als ik al eens een ICE vervangwagen heb, dan haat ik het om te gaan tanken. Dit heb ik met laden nog nooit gehad (weeral een bewijs). Ik ‘wacht’ nooit in de wagen. Ik shop, eet, wandel, check mails… Dat doet een ICE rijder ook wellicht, is dat dan ‘verloren’ tijd omdat het met laden gecombineerd wordt? Niet iedereen kan thuis laden inderdaad, maar iedereen kan straks op het werk laden, tijdens het shoppen, wandelen, waar de wagen ‘s nachts staat of om de hoek.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik vind het wat jammer dat de topicstarter niet terug komt met een onderbouwing van zijn argumentatie.
Ik zit ook al dagen te wachten op die TCO berekening. Zeker omdat het in Nederland bij relatief lage aanschafwaarden al loont om voor elektrisch te gaan (dure benzine, geen wegenbelasting). Daarom vond ik het juist zo interessant om een Vlaamse TCO te zien ter vergelijking. Mede omdat mijn Vlaamse collega’s tot nu toe totaal nog niet met EV’s bezig zijn want het zou geen voordeel hebben. (Lijkt mij een sterk verhaal)
 
Hoezo? Heb je het over het laden onderweg? Dat gebeurt voor 2 reizen per jaar. Ook met een ICE zou je zo vaak moeten rusten, maar je kan dat inderdaad risicovol negeren. Het ontspannen en uitgerust aankomen met een EV bewijst volledig het nut van die rust.
Niet alleen de rusttijden maar misschien wel meer de auto maakt uit hoe ontspannen en uitgerust je aankomt.
Net even over de auto's voor je kunnen kijken terwijl je weinig lawaai om je heen hebt scheelt een hele hoop. Hierdoor vind ik mijn (nee niet de X) maar mijn Land Rover Discovery 3 V8 Benzine nog steeds de beste reisauto.
Ik heb veel in Oostenrijk, zuid Duitsland, Polen en Tsjechië gewerkt. Mijn systeem van om 4 uur s'morgens vertrekken, dat is de beste tijd om net niet in de drukke tijden in de drukker gebieden te rijden, en dan rond het middag uur een uurtje te slapen o.i.d. en dan weer verder beviel mee heel goed.
De Disco 3 zit net wat hoger waardoor je een rustiger beeld van de weg voor je ziet dat maakt dat je ontspannener rijdt.
Zelfs de X is dan eigenlijk net te laag.
Mijn verhouding van waar ik mijn kWh weg haal:
3300kWh thuis
2022 kwh SUC
en 1360 kWh andere laders.

Zoals je ziet laad ik net iets minder dan de helft van mijn kWh onderweg en nee ik heb geen gratis Supercharging dus thuis laden is voor mij goedkoper.
Als je mijn verbruik spreiding ziet kun je concluderen dat het onderweg laden voor mij niet voor die 2 vakanties per jaar is.
En de Tesla's hebben natuurlijk al een langere tijd een goede range maar bij veel andere EV's begint of moet dat zelfs nog komen.

Je hoeft mij en de meeste Tesla rijders niet overtuigen maar de ICE rijders hebben vaak nog wel een punt.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Ook na 15 jaar en 324.000km nog steeds een prima kandidaat voor “mijn volgende auto wordt een ICE”


I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:

Land Rover LR3/Discovery 3 V8 HSE mit LPG
First Registration: 01/2006
Mileage: 324.000 km
Fuel Type: Petrol

Price: € 15.450

Tot je gaat rekenen wat een NEDC-uitstoot van 354g CO2 emissies gaat kosten als je zoiets op de zaak zou willen rijden. En ja, een gecombineerd NEDC-verbruik van 15l/100km.

Overigens betaal je voor deze auto in Vlaanderen €8195,45 eenmalige belasting op inverkeerstelling, en jaarlijks €3796,98 aan verkeersbelasting.

Maar gelukkig is het een benzine. Euro4 diesels zijn al verbannen in enkel low emissions zones, zoals o.a. Brussel.

Verder, sja, hoe betrouwbaar is een hoogvermogen V8 van Engelse makelij met 324000km?

Dus ja, op 4 jaar en 80000km, is zo een Land Rover €56833,37 aan aankoop, belastingen en benzine waard, exclusief verzekeringen en onderhoud?
 
Tot je gaat rekenen wat een NEDC-uitstoot van 354g CO2 emissies gaat kosten als je zoiets op de zaak zou willen rijden. En ja, een gecombineerd NEDC-verbruik van 15l/100km.

Overigens betaal je voor deze auto in Vlaanderen €8195,45 eenmalige belasting op inverkeerstelling, en jaarlijks €3796,98 aan verkeersbelasting.

Maar gelukkig is het een benzine. Euro4 diesels zijn al verbannen in enkel low emissions zones, zoals o.a. Brussel.

Verder, sja, hoe betrouwbaar is een hoogvermogen V8 van Engelse makelij met 324000km?

Dus ja, op 4 jaar en 80000km, is zo een Land Rover €56833,37 aan aankoop, belastingen en benzine waard, exclusief verzekeringen en onderhoud?
In NL is het invoeren en zakelijk rijden van een 15 jaar oude auto fiscaal juist bijzonder aantrekkelijk: de prijzen van gebruikte luxeauto’s zijn in het buitenland lager dan hier, bij invoer wordt nauwelijks belasting geheven op oudere auto’s en de belasting op gebruik wordt na 15 jaar gebaseerd op de dagwaarde (niet de nieuwprijs). Het rijden in oudere diesels wordt ontmoedigd, bijvoorbeeld via milieuzones, maar het rijden van een V8 benzine van voor 2006 alleen via de brandstofaccijnzen.
 
Als je hier flink kilometers mee gaat maken (zeg boven de 25.000. per jaar) dan ga je dat ook zeker wel terugzien in je onderhoud. Stelpost van 2500 a 3000 per jaar lijkt me niet overdreven als je niets zelf doet. Wegenbelasting in Nederland is voor deze auto rond de 2500 euro. Met goed onderhoud zou ik geen enkele moeite hebben met de kilometerstand overigens.

Maar nogmaals: iedereen heeft 'n andere TCO. @BMW740iL woont zo te zien in Nederland.
Dan kan hij deze auto rijden als youngtimer en betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde (als hij 'm zakelijk kan rijden tenminste). Daarna zijn alle kosten voor de zaak, volledig aftrekbaar en krijg je de btw terug.

En dat zou maken dat het sommetje in euro's weer behoorlijk voordelig uitkomt en je er waarschijnlijk geen model X of S (ook niet tweedehands) voor kunt rijden.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
Mijn Huidige Land Rovers.JPG


De mijne was mooier. Hij rijdt nog steeds trouwens maar niet meer bij mij. De V8 is een Jaguar V8 alleen heeft een langere slag gekregen voor een beter draaimoment maar het max toerental is daardoor naar beneden gegaan.
300 pk uit 4,4 liter is niet een hoog vermogen V8 dus echt wel betrouwbaar en met een ZF versnellingsbak erachter kun je er best wel kilometers mee maken.
Je zou er lpg in kunnen doen maar dan moet je er een kleppensmeer systeem op gaan aanbrengen dus heb ik dat niet gedaan. Ik heb die als 3 jaar oud gekocht met 14000km en ruim 170.000 km mee gereden zonder serieuze problemen. Nou ja bij min 25 in Oost Tsjechië ging er een ABS sensor kapot waardoor heel veel elektronische regelingen uitvielen dus ook de luchtvering. Maar gelukkig kon ik die dicht zetten waardoor ik gewoon kon rijden.
Mijn D3 heeft op de Boliviaanse zoutvlakte gereden.

HY1Z6855.JPG


Waardoor het chassis na 13 jaar toch wel wat problemen ging geven. Als ik de trekhaak monteerde moest ik daarna even vegen. En aangezien ik er wel eens een zware aanhanger achter hing leek me dat minder veilig.


Ik vind die te koop staat best wel duur, die moet je ook onder de €10000 kunnen vinden.
Koop geen TDV6 want daar kun je meer motor problemen mee verwachten.
 
Maar nogmaals: iedereen heeft 'n andere TCO. @BMW740iL woont zo te zien in Nederland.
En topicstarter woont in België en rijdt zakelijk met z'n diesel.

Ik weet dat er wat hiaten aan het Nederlandse beleid zijn qua fiscaliteit op oudere auto's, maar zoiets kopen gok je natuurlijk dat die overheid niet beseft dat ze gerold worden. Maar met een V8 van +15 jaar oud ben je vooral een dief van je eigen portefeuille qua benzine. De taksen gaan misschien wel naar beneden, maar als je aan Nederlandse prijzen gaat tanken zit je aan 6K per jaar aan brandstofkosten aan 20000km per jaar.
 
  • Helpful
Reactions: ERvee
Die V8 en ook mijn X waren/zijn prive. Mijn Laro 90 van 21 jaar oud is zakelijk. :cool:
Die heerlijke V8 heb ik in 2008 gekocht en in 2018 (zag ik het licht?) weer verkocht en ook hier op het Forum terecht gekomen.
Mijn grove schatting is dat ik ongeveer €50.000,- aan benzine heb getankt maar ik had een goede kilometer vergoeding die het meeste heeft afgedekt.

Het heeft wel iets meer dan 2 jaar geduurd voordat ik de juiste Tesla voor de juiste prijs had gevonden.
 
  • Like
Reactions: ERvee
En topicstarter woont in België en rijdt zakelijk met z'n diesel.
Ik weet dat er wat hiaten aan het Nederlandse beleid zijn qua fiscaliteit op oudere auto's, maar zoiets kopen gok je natuurlijk dat die overheid niet beseft dat ze gerold worden. Maar met een V8 van +15 jaar oud ben je vooral een dief van je eigen portefeuille qua benzine. De taksen gaan misschien wel naar beneden, maar als je aan Nederlandse prijzen gaat tanken zit je aan 6K per jaar aan brandstofkosten aan 20000km per jaar.
Ah, dan snap ik de reactie wat beter idd.

Dat zijn dat geen hiaten he, dat zijn stukjes mooie wetgeving waar Nederlandse ondernemers gewoon heel graag gebruik van maken ;)
Ik ben overigens de eerste die voorstander is van een km heffing waarbij zware en/of vervuilende auto's (veel) meer betalen per gereden km. Dat zou 't leuk maken om voor dagdagelijks rijden een EV aan te houden en voor paar keer per jaar offroad rommelen, zware kar trekken etc. een oude Landrover, Jeep of Toyota op de oprit neer te zetten.
 
Last edited:
Ah, dan snap ik de reactie wat beter idd.

Dat zijn dat geen hiaten he, dat zijn stukjes mooie wetgeving waar Nederlandse ondernemers gewoon heel graag gebruik van maken ;)
Ik ben overigens de eerste die voorstander is van een km heffing waarbij zware en/of vervuilende auto's (veel) meer betalen per gereden km. Dat zou 't leuk maken om voor dagdagelijks rijden een EV aan te houden en voor paar keer per jaar offroad rommelen, zware kar trekken etc. een oude Landrover, Jeep of Toyota op de oprit neer te zetten.
Zolang je Landrover Jeep of Toyota niet op de openbare weg staat is de schorsingsregeling daar toch prima toereikend voor?
 
Zolang je Landrover Jeep of Toyota niet op de openbare weg staat is de schorsingsregeling daar toch prima toereikend voor?
Schorsen en weer aanmelden bij gebruik bedoel je denk ik?

Heb ik wel tijdje gedaan toen ik auto zo'n 6 maanden per jaar gebruikte en ie de andere 6 maanden stilstond.
Maar nu met 'n keer of 5 beetje offroad rijden en daarnaast zelfde aantal keren met 'n zware aanhanger op pad moeten is dat wat onpraktisch.
 
Mijn S klasse benzine deed 800 euro per maand aan benzine op het laatst voor 4000 km per maand. Ik “tank” nu meestal op de zaak voor 15ct/kWh en houd dus alleen al 680 euro per maand over aan pure brandstofbesparing. Dan nog wegenbelasting en een fractie van de onderhoudskosten. En een nieuwe S is onbetaalbaar in NL vanwege alleen al de BPM (laat staan als je hem bij zou tellen).
Mijn nieuwe M3P zit trouwens niet heel ver van de cataloguswaarde van mijn oude S af, er is ook wel wat aan inflatie geweest in al die tijd.
 
Mijn S klasse benzine deed 800 euro per maand aan benzine op het laatst voor 4000 km per maand. Ik “tank” nu meestal op de zaak voor 15ct/kWh en houd dus alleen al 680 euro per maand over aan pure brandstofbesparing. Dan nog wegenbelasting en een fractie van de onderhoudskosten. En een nieuwe S is onbetaalbaar in NL vanwege alleen al de BPM (laat staan als je hem bij zou tellen).
Mijn nieuwe M3P zit trouwens niet heel ver van de cataloguswaarde van mijn oude S af, er is ook wel wat aan inflatie geweest in al die tijd.
BPM is 0% volgens mij op een EV.