TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

TCO (Total Cost of Ownership) Tesla Model S - België

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Soulopoulos, Nov 2, 2014.

1. Soulopoulos

Soulopoulos Byron VIN:22999

Hi guys & girls,

Wij krijgen steeds vaker de vraag van bedrijven wat de TCO van een Model S is op 4 - 5 jaar.
    Heeft er iemand een recente berekening of misschien zelfs een vergelijking met een ICE?
    Liefst iets in een Excel of Google Sheets versie zodat ze de prijs van hun actuele Model S configuratie kunnen gebruiken.

Thanks!

2. Robrecht

Robrecht Member

3. jpet

jpet Jan P.

4. Keezje

Keezje Active Member

#4 Keezje, Nov 2, 2014
    Last edited: Nov 2, 2014
    Nou ben ik geen Belg (je kan niet alles mee hebben) maar ik was toch nieuwsgierig. Over de fiscaliteit kan ik niets zeggen, maar mij viel verder wel op: verzekering van de S erg hoog (in NL ongeveer 4k), service voor de diesel erg laag? en ik mis voor de S een stuk of wat bandenwissels :rolleyes:

5. jpet

jpet Jan P.

Bedoel je dan ongeveer 4k voor 5 jaar? Bij ons zit er aardig wat belasting bovenop de verzekering maar Patrick kan waarschijnlijk verklaren waarom de verzekeringen in BE duurder zijn dan in NL. Ook de kost voor de installatie van, op zijn minst, een CEE stopcontact ontbreekt.

6. Keezje

Keezje Active Member

Ik bedoelde voor vier jaar (das de opzet van de sheet).

7. jpet

jpet Jan P.

Ik zie dat er nogal wat is gewijzigd. Dat is het probleem met zo'n Google doc. Heb vanmorgen meteen een kopie genomen en daarop gewerkt. In het origineel stond een vergelijking op 5j. Maar idd, mijn jaarlijkse verzekeringspremie bedraagt 1692,02 EUR.

8. Patrick Claerhout

In kort bestek:

1. Belasting op verzekering is in NL: 21 % (voor 01/01/2013: 9,7 %). In B is op BA (wettelijke aansprakelijkheid) de taks 27,10 % en op Omnium (All Risk) ligt deze op 26,75 %
    2. met een kleinere bevolking verdeeld over 2 taalgroepen is de administratieve - en marketingkost bij Belgische verzekeraars sowieso hoger gezien van alle documenten, beheersdaden - in productie en schade- , .... 2 versies ter beschikking moeten zijn.
    3. de verzekeringsmarkt is in België veel langer sterker beschermd gebleven door de overheid. Hierdoor kon het aanbod conservatiever blijven en kreeg vernieuwing minder kans. Buitenlandse aanbieders passen soms om zich op deze markt te profileren gezien punt 2.

9. Robrecht

Robrecht Member

#9 Robrecht, Nov 2, 2014
    Last edited: Nov 2, 2014
    Heren,

Ik heb de spreadsheet terug in zijn originele staat gebracht en de alleen weergeven optie aangeduid.

Je kan deze spreadsheet dan lokaal opslagen of in je google account en naar harte lust aanpassen.

10. Bankroetlama

Bankroetlama Member

Heel interessant, en bedankt om te delen! Tesla rekent echter wel heel hard in hun eigen voordeel. Gemiddeld verbruik van 9l/100km en kostprijs €1.45/l strookt totaal niet met de realiteit. De kost van electriciteit onderschatten ze dan ook aan €17c/kWh

11. BertXL

BertXL Member

Volgens mij is die ook al een beetje verouderd. Vanaf 1/1/2016 zijn de BIV en verkeersbelasting toch gereduceerd tot 0 in België voor elektrische auto's, niet?

12. Erik-S85

Erik-S85 Member

Is een forumpost van 1,5 jaar geleden ;)

13. AlexT

AlexT Member

Is er een TCO berekening voor de Model 3 (voor zover de huidige informatie strekt)?

14. Robrecht

Robrecht Member

Klopt, dieselprijzen en BIV zijn niet meer hetzelfde als toen en moet je maar aanpassen wanneer je de spreadsheet invult ;)

15. Carl

Carl Member

• Informative x 1
  16. FrankNL

FrankNL Member

Dank carl, fijne sheet! Alleen jammer dat hij voor Belgie is en niet voor Nederland ;-)
    Duidelijk en verhelderend!
    Zelf heb ik er ook nog 1tje voor NL, ik zal eens ff zoeken of ik die nog kan vinden.

17. marc69

marc69 New Member

Voor de NL'ers heb ik een sheet beschikbaar die ik heb gemaakt voor het opstellen van een TCO berekening Tesla Model S versus BMW 3 Plug-in Hybrid. Deze is trouwens hier te zien....

• Informative x 2
    • Love x 1
  18. RoaldH

RoaldH Member

Even een paar opmerkingen. Veel Tesla gebruikers zullen niet 60% thuisladen maar misschien wel 80 tot 90% voor 0,17 tot 0,21 cent per kWh. Stel dat je 50.000 km per jaar wil afleggen in een ICE (al dan niet met PHEV) is het kosten technisch beter om een 318d/320d EDE met een opties tegen de MS 60D te zetten. Dan is de restwaarde van zo'n auto ook beter...

19. FrankNL

FrankNL Member

Interessante film....veel werk geweest...kudo's!
    ( heb je de sheet ook online staan, of heb ik die ergens gemist?)

20. Edi99

Edi99 Egbert Dijkstra

Velen hier - zeker van het eerste uur - hebben gebruik gemaakt van een vergelijkbaar initiatief van Maarten Steinbuch - zie hier zijn excel.

Share This Page