TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

TCO (Total Cost of Ownership) Tesla Model S - België

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Soulopoulos, Nov 2, 2014.

  1. Soulopoulos

    Soulopoulos Byron VIN:22999

    Joined:
    Jan 9, 2013
    Messages:
    201
    Location:
    Erps-Kwerps, Belgium
    Hi guys & girls,

    Wij krijgen steeds vaker de vraag van bedrijven wat de TCO van een Model S is op 4 - 5 jaar.
    Heeft er iemand een recente berekening of misschien zelfs een vergelijking met een ICE?
    Liefst iets in een Excel of Google Sheets versie zodat ze de prijs van hun actuele Model S configuratie kunnen gebruiken.

    Thanks!
     
  2. Robrecht

    Robrecht Member

    Joined:
    Sep 12, 2014
    Messages:
    81
    Location:
    Antwerp, Belgium
  3. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
  4. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    #4 Keezje, Nov 2, 2014
    Last edited: Nov 2, 2014
    Nou ben ik geen Belg (je kan niet alles mee hebben) maar ik was toch nieuwsgierig. Over de fiscaliteit kan ik niets zeggen, maar mij viel verder wel op: verzekering van de S erg hoog (in NL ongeveer 4k), service voor de diesel erg laag? en ik mis voor de S een stuk of wat bandenwissels :rolleyes:
     
  5. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Bedoel je dan ongeveer 4k voor 5 jaar? Bij ons zit er aardig wat belasting bovenop de verzekering maar Patrick kan waarschijnlijk verklaren waarom de verzekeringen in BE duurder zijn dan in NL. Ook de kost voor de installatie van, op zijn minst, een CEE stopcontact ontbreekt.
     
  6. Keezje

    Keezje Active Member

    Joined:
    Dec 17, 2013
    Messages:
    1,237
    Location:
    Netherlands
    Ik bedoelde voor vier jaar (das de opzet van de sheet).
     
  7. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Ik zie dat er nogal wat is gewijzigd. Dat is het probleem met zo'n Google doc. Heb vanmorgen meteen een kopie genomen en daarop gewerkt. In het origineel stond een vergelijking op 5j. Maar idd, mijn jaarlijkse verzekeringspremie bedraagt 1692,02 EUR.
     
  8. Patrick Claerhout

    Joined:
    Jun 3, 2012
    Messages:
    400
    Location:
    Gent, België
    In kort bestek:

    1. Belasting op verzekering is in NL: 21 % (voor 01/01/2013: 9,7 %). In B is op BA (wettelijke aansprakelijkheid) de taks 27,10 % en op Omnium (All Risk) ligt deze op 26,75 %
    2. met een kleinere bevolking verdeeld over 2 taalgroepen is de administratieve - en marketingkost bij Belgische verzekeraars sowieso hoger gezien van alle documenten, beheersdaden - in productie en schade- , .... 2 versies ter beschikking moeten zijn.
    3. de verzekeringsmarkt is in België veel langer sterker beschermd gebleven door de overheid. Hierdoor kon het aanbod conservatiever blijven en kreeg vernieuwing minder kans. Buitenlandse aanbieders passen soms om zich op deze markt te profileren gezien punt 2.
     
  9. Robrecht

    Robrecht Member

    Joined:
    Sep 12, 2014
    Messages:
    81
    Location:
    Antwerp, Belgium
    #9 Robrecht, Nov 2, 2014
    Last edited: Nov 2, 2014
    Heren,

    Ik heb de spreadsheet terug in zijn originele staat gebracht en de alleen weergeven optie aangeduid.

    Je kan deze spreadsheet dan lokaal opslagen of in je google account en naar harte lust aanpassen.
     
  10. Bankroetlama

    Bankroetlama Member

    Joined:
    Mar 30, 2016
    Messages:
    222
    Location:
    Mechelen
    Heel interessant, en bedankt om te delen! Tesla rekent echter wel heel hard in hun eigen voordeel. Gemiddeld verbruik van 9l/100km en kostprijs €1.45/l strookt totaal niet met de realiteit. De kost van electriciteit onderschatten ze dan ook aan €17c/kWh
     
  11. BertXL

    BertXL Member

    Joined:
    Mar 9, 2015
    Messages:
    69
    Location:
    Kruibeke, Belgium
    Volgens mij is die ook al een beetje verouderd. Vanaf 1/1/2016 zijn de BIV en verkeersbelasting toch gereduceerd tot 0 in België voor elektrische auto's, niet?
     
  12. Erik-S85

    Erik-S85 Member

    Joined:
    Jul 28, 2014
    Messages:
    372
    Location:
    De Meern
    Is een forumpost van 1,5 jaar geleden ;)
     
  13. AlexT

    AlexT Member

    Joined:
    Mar 9, 2014
    Messages:
    299
    Location:
    Alphen aan den Rijn
    Is er een TCO berekening voor de Model 3 (voor zover de huidige informatie strekt)?
     
  14. Robrecht

    Robrecht Member

    Joined:
    Sep 12, 2014
    Messages:
    81
    Location:
    Antwerp, Belgium
    Klopt, dieselprijzen en BIV zijn niet meer hetzelfde als toen en moet je maar aanpassen wanneer je de spreadsheet invult ;)
     
  15. Carl

    Carl Member

    Joined:
    Jan 12, 2013
    Messages:
    488
    Location:
    Belgium
    • Informative x 1
  16. FrankNL

    FrankNL Member

    Joined:
    Jan 16, 2016
    Messages:
    276
    Location:
    Nederland
    Dank carl, fijne sheet! Alleen jammer dat hij voor Belgie is en niet voor Nederland ;-)
    Duidelijk en verhelderend!
    Zelf heb ik er ook nog 1tje voor NL, ik zal eens ff zoeken of ik die nog kan vinden.
     
  17. marc69

    marc69 New Member

    Joined:
    Jan 21, 2016
    Messages:
    4
    Location:
    Zwolle
    Voor de NL'ers heb ik een sheet beschikbaar die ik heb gemaakt voor het opstellen van een TCO berekening Tesla Model S versus BMW 3 Plug-in Hybrid. Deze is trouwens hier te zien....
     
    • Informative x 2
    • Love x 1
  18. RoaldH

    RoaldH Member

    Joined:
    Mar 17, 2015
    Messages:
    140
    Location:
    Utrecht, Netherlands
    Even een paar opmerkingen. Veel Tesla gebruikers zullen niet 60% thuisladen maar misschien wel 80 tot 90% voor 0,17 tot 0,21 cent per kWh. Stel dat je 50.000 km per jaar wil afleggen in een ICE (al dan niet met PHEV) is het kosten technisch beter om een 318d/320d EDE met een opties tegen de MS 60D te zetten. Dan is de restwaarde van zo'n auto ook beter...
     
  19. FrankNL

    FrankNL Member

    Joined:
    Jan 16, 2016
    Messages:
    276
    Location:
    Nederland
    Interessante film....veel werk geweest...kudo's!
    ( heb je de sheet ook online staan, of heb ik die ergens gemist?)
     
  20. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,893
    Location:
    Netherlands
    Velen hier - zeker van het eerste uur - hebben gebruik gemaakt van een vergelijkbaar initiatief van Maarten Steinbuch - zie hier zijn excel.
     

Share This Page