Omdat voor vennootschappen de BTW op wagens maar voor de helft wordt afgetrokken, moet je op de verkoop ook maar op het halve verkoopbedrag (exclusief BTW) de 21% aanrekenen. Een particulier koopt de auto in België en betaald dus ook daar de (halve) BTW. De andere helft werd reeds door de vennootschap betaald.
Inderdaad, een draak van een wet. Hoe krijg je het als politieker toch voor mekaar?
Dit is voor ons zeer nadelig bij export.. Even het voorbeeld van deze erbij nemen:
€ 69000 verkoopprijs wordt verdeeld in:
€ 31222 "50% vrij van BTW", want de zaak kon destijds ook maar 50% recupereren.
€ 31222 "50% onderwerp van BTW"
€ 6546 "21% BTW op € 31222"
Als een particulier in binnen- of buitenland de auto aankoopt, dan betaalt hij/zij de totaalprijs van € 69000.
Als een Belgische firma deze aankoopt, betaalt deze ook de totaalprijs van € 69000. Maar wel rekening houden dat ook hier opnieuw slecht de helft van de betaalde BTW kan gerecupereerd worden (€ 3273 in dit voorbeeld).
Als een BTW plichtige in het buitenland de koper is, dan wordt het echt helemaal een soep. In de praktijk zul je die verkopen voor de prijs excl BTW, dus in het voorbeeld € 62444.
Echter, de koper dient dan in eigen land de volledige BTW erbij te gaan betalen, want een "auto die voor de helft onderwerp van BTW is", daar hebben ze (gelukkig) over de grens nog nooit van gehoord.
Totaalprijs voor een Nederlandse firma, wordt dus € 62444 + 21% BTW = € 75557.
Wie hier geen problemen mee ondervindt, zijn leasingbedrijven. Zij kunnen 100% van de BTW recupereren bij aankoop, dus rekenen zijn ook gewoon 100% aan bij verkoop. Ze zijn dan ook bevoordeeld op de tweedehandsmarkt.
My 2 cents? Het was veel logischer geweest dat bij verkoop telkens het volledige bedrag onderwerp was geweest voor BTW, maar dat de verkoper slechts 50% had moeten doorstorten aan de administratie.