Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Te mooi om waar te zijn?

This site may earn commission on affiliate links.
de wegenbelasting moet in elk geval vanaf 2017 betaald gaan worden.
onderhoud doen veel mensen optimistisch over maar met 55.000km/jr gaat er echt wel meer dan 1 bandensetje doorheen, a € 1200 met de winterwissel. en komt ook >2 x onderhoud per jaar om de hoek kijken -er zijn genoeg forumleden die met minder doen- maar ik hou de fabrieksvoorschriften voor mijn calculatie aan dus aan de veilige kant zit je op € 270 per maand, tussen de 0,05 en 0,06 p/km.

ik kwam vorig jaar ongeveer op een gelijkspel tussen de leasekosten Mercedes C180 van 56K en de kosten minus belastingvoordelen Tesla model S in eigendom. het bijtellingsverschil kon ik in de zak steken, wat na aftrek van de megaboete van de leasemaatschappij nog zeer de moeite waard was :)

BE HAPPY DRIVE A TESLA!


Sinds een jaar ben ik "loonslaaf-af" en werkzaam als freelance IT consultant / Programmeur. Hierdoor gaat er een wereld open aan fiscale mogelijkheden. Tot voor kort heb ik me zitten verkneukelen op de binnenkort komende VW Passat GTE, maar nu ik Excel er op los laat ontstaat een voor mij compleet onverwacht plaatje:

View attachment 72601

We hebben ons al eens laten verleiden tot een proefrit en zijn daardoor natuurlijk voor alle fossiele-brandstof-auto's compleet verpest maar kloppen mijn bruto-netto berekeningen en is de TCO van een Model S in mijn geval lager dan die van een Passat GTE? Ter vergelijk: de Laguna in dit voorbeeld is mijn huidige auto 6 jaar oude diesel met meer dan 2 ton op de teller die netto niet eens heel veel "goedkoper" is.

Tegen het bruto bedrag zit ik nog wel aan te hikken. Bijna een ton voor een auto. Nooit gedacht dat ik dit ooit zou mogen/kunnen overwegen.
 
de wegenbelasting moet in elk geval vanaf 2017 betaald gaan worden.
onderhoud doen veel mensen optimistisch over maar met 55.000km/jr gaat er echt wel meer dan 1 bandensetje doorheen, a € 1200 met de winterwissel. en komt ook >2 x onderhoud per jaar om de hoek kijken -er zijn genoeg forumleden die met minder doen- maar ik hou de fabrieksvoorschriften voor mijn calculatie aan dus aan de veilige kant zit je op € 270 per maand, tussen de 0,05 en 0,06 p/km.

ik kwam vorig jaar ongeveer op een gelijkspel tussen de leasekosten Mercedes C180 van 56K en de kosten minus belastingvoordelen Tesla model S in eigendom. het bijtellingsverschil kon ik in de zak steken, wat na aftrek van de megaboete van de leasemaatschappij nog zeer de moeite waard was :)

BE HAPPY DRIVE A TESLA!

Ook hier kun je wat nuanceren. Bandenslijtage staat in rechtstreeks verband met de rijstijl. In het verleden wist ik enkele malen bijna een ton te rijden op een stel banden (Chrysler Voyager). Zoals het er nu naar uit ziet zal ik misschien 1 x per anderhalf jaar een set moeten vervangen maar laat het 1 x per jaar zijn, dan is het nog minder dan je opgeeft.

De fabrieksvoorschriften zijn nu zo dat een onderhoudsbeurt 1 x per jaar kan plaatsvinden ongeacht het aantal kilometers. Dat geeft men aan wanneer men een onderhoudscontract heeft afgesloten. Voorheen werd 20k km als interval genoemd, dat is nu nadrukkelijk vervallen als eis.

Het is ook nog niet bekend hoe de wegenbelasting zal worden bepaald in 2017 voor 100% elektrische auto's. Alle kans (nog) dat dat een lager tarief wordt.
Veel is individueel bepaald.

Het geldt ook voor de laadmogelijkheid thuis. Dat kan via een laadpaal met snufjes maar ook via een 3 x 16A aansluiting met extra metertje er tussen. Het één is niet per definitie beter dan het ander maar er zit behoorlijk verschil in de kosten. Bij mij is voor 400 euro een rode aansluiting gemaakt en daar laad ik al bijna een jaar op. 11kW is voor mij voldoende.

Genoeg stof om te wikken en te wegen zolang de uitkomst maar duidelijk is. Daarbij wegen dan de niet in geld uit te drukken factoren zwaar mee. Het forum geeft wel aan dat nagenoeg elke Tesla rijder nooit meer terug wil naar een ICE. Het rijgenot staat buiten discussie.
Voor mij telt ook dat het de meest veilige auto is die te koop is. Wat is daarvan de prijs voor het gezin?
 
phoei, 't wordt steeds moeilijker om 't niet te doen... Dank voor alle reacties en zal jullie op de hoogte houden...

Wees zeker niet bang voor je reputatie. Als je met een duurdere auto kom voorrijden is op voorhand duidelijk dat je een succesvolle gesprekspartner bent.
En een Tesla is nog geen Ferrari, Aston Martin of ander - te - exclusief merk. Mijn eerdere Audi's hadden overigens allemaal een prijskaartje hoger dan de Tesla.

Wij lieten ooit een bedrijfspand bouwen met een vloeroppervlak van 1200 m2 en een prachtige uitstraling. Aanvankelijk dachten wij dat onze klanten dat overdone zouden vinden en ons mogelijk links zouden laten liggen. Het bleek totaal anders uit te pakken. Klanten als UWV, NOS, Hoogovens, Kon. Marine e.d. die ons eerder in onze kleinere zaak bezochten en geen zaken deden, lieten me nu weten dat wij qua uitstraling nu wel aan hun eisen voldeden. En wat nog veel belangrijker was, de bestaande klanten bleven komen en vanaf de start in het nieuwe pand boekten we tien jaar op rij een omzetstijging van 20%.

Trek je dus nergens wat van aan. Meestal heb je met een Tesla juist een mooie binnenkomer.
 
Ook ik ben een ZZP ICTer en heb ook gedacht dat het wel overdreven was met een auto van een ton bij mijn klant aan te komen. De reacties zijn echter alleen maar positief. De S wordt ook een stuk reclame. Ik sta bij mijn huidige klant al bekend als "die van die Tesla". Men weet je te vinden en ik heb door de Tesla al de nodige mensen leren kennen, wat weer goed is voor je netwerk. Ik geef ook regelmatig Tesla tours. Erg leuk als mensen dan foto's en filmpjes gaan maken. Het blijft voor iedereen een bijzondere ervaring.
Als het over de prijs gaat, vertel ik ook dat het niet een hele dure auto is, omdat ik veel kilometers maak. Voor 1000km per maand is het een dure auto. Bij 5000km per maand is hij best goedkoop. ;)
Als je met een M5 aan zou komen dat je een veel lastiger verhaal te vertellen hebt aan je klant. Maar de S is goed voor het milieu, innovatief, ruim en veilig. Alleen maar voordelen.

Ik was zelf aan het kijken naar een tweede auto (cabrio). Maar de S is eigenlijk 3 auto's in 1. Met het pano dak heb je bijna een cabrio gevoel. De acceleratie geeft je de sportiviteit en de ruimte is meer dan in de meeste stations. Wat wil je nog meer?
 
Dank voor de input. Paar aanvullingen:
- "Rentederving" betekent in mijn geval gewoon rente bij financial lease. Heb het financial leasetarief bij de Tesla online configurator laten berekenen en die komt op ongeveer hetzelfde uit.
- De zelfstandigenaftrek (en in mijn geval ook startersaftrek) heb ik inderdaad nog niet meegenomen.
- Kosten laadpaal had ik zo ongeveer in die 2500 euro extra's versleuteld, maar ik begrijp dat zelfs daar MIA aftrek voor mogelijk is.
- Ah de BTW correctie privé-gebruik zal ik nog eens aan sleutelen.

Volgens mij mag ik in ieder geval concluderen is dat ik voor een beperkte meerprijs een "fantastische wagen" kan rijden in plaats van een "leuke auto".

Blijft over een imagodingetje, is zo'n auto niet te veel van het goede voor een IT ZZP-er? Is het niet "boven mijn stand"? Collega's met vergelijkbare functies (maar dan in loondienst of via detachering) rijden als leaseauto veelal C-klasse auto's. Golf, Focus, Megane, Scenic etc. Ze zien me al aankomen (niet horen) zoeven.
He Fox, leuk je overwegingen te lezen. En ik kan je verzekeren, je bent niet de enige die zo gedacht heeft en die net als jij een eenvoudige zzp-er is.
De reacties hierboven kloppen volgens mij allemaal wel, dus de kosten zullen nooit heel erg anders zijn dan wat je nu in beeld hebt. Struikelblok is de investering, maar geloof me, daarna geen seconde spijt. En of het 'too much' is voor een simpele IT zzp-er? B*llshit, dit is meer dan een status symbool, het is een stap richting een nieuwe manier van rijden en daar ben je zelfs nu nog een van de voorlopers is. En natuurlijk zul je reacties krijgen, zo krijg ook ik na bijna anderhalf jaar een Model S te rijden nog regelmatig jaloerse opmerkingen zoals 'we betalen je teveel', 'daar rijd je wel een Tesla voor' en ga zo maar door. Dus samengevat, de financien die hier geschetst zijn kloppen wel, als het om immateriele overwegingen gaat: geen twijfel hebben, gewoon doen, je gaat gegarandeerd geen spijt krijgen.
 
Ben druk met de configurator in de weer, een aantal overwegingen:
- 60kWh vs 85kWh: 60 zou voor mij voldoende zijn voor al mijn ritten binnen NL, maar ik zou er ook mee op vakantie gaan (2/3 keer per jaar richting Frankrijk, Oostenrijk e.d. ook in de winter) wat meer spreekt voor de 85kWh
- Dual motor: niet nodig, rij te weinig in de sneeuw en/of bergen om dat te verantwoorden.
- Tech pakket met Autopilot: geen twijfel
- Schuifdak? Heb wel eens gehoord dat dit een vereiste is voor een dakkoffer. Klopt dat?
- Extra stoeltjes? Drie kids van 4, 8 en 10. Makkelijk met vriendjes/vriendinnetjes, maar tot welke leeftijd past dat nog? Heeft het bankje andere voor- of nadelen betreffende opbergruimte?
- Lederen stoelen? Geen idee of dat het geld waard zou zijn. Moet de originele stof nog eens goed bekijken bij Tesla Duiven.
- Standaard velgen, maar winterbanden gelijk meebestellen? Of beter achteraf "los" aanschaffen
- Onderhoud inclusief? Is dat onderhoudsinterval van 20.0000 heel strak ivm garantie?

Totaalprijs varieert tussen 79635 en 96485. Bruto financialleasetarief schommelt daarbij tussen 1050 en 1250 euro. Op zo'n bedrag lijkt 200 euro niet veel, maar is wel weer zo'n 2400 euro op jaarbasis.
 
- Met 60kWh batterij haal je Oostenrijk niet. Met 85kWh is het al krap aan in de winter.
- Autopilot heb ik niet
- Klopt
- Geen idee, heb ik niet, maar er is niet veel ruimte...
- Ik zou de wintervelgen later kopen, heb ik ook gedaan. Kwestie van ff online kijken...
- Ik heb het onderhoudspakket niet. Ik begrijp dat de regeling veranderd is van 20.000/ of 1x per jaar. Een beurt kost 700,- incl BTW, dus reken uit wat voor jou het gunstigste is

Ben druk met de configurator in de weer, een aantal overwegingen:
- 60kWh vs 85kWh: 60 zou voor mij voldoende zijn voor al mijn ritten binnen NL, maar ik zou er ook mee op vakantie gaan (2/3 keer per jaar richting Frankrijk, Oostenrijk e.d. ook in de winter) wat meer spreekt voor de 85kWh
- Dual motor: niet nodig, rij te weinig in de sneeuw en/of bergen om dat te verantwoorden.
- Tech pakket met Autopilot: geen twijfel
- Schuifdak? Heb wel eens gehoord dat dit een vereiste is voor een dakkoffer. Klopt dat?
- Extra stoeltjes? Drie kids van 4, 8 en 10. Makkelijk met vriendjes/vriendinnetjes, maar tot welke leeftijd past dat nog? Heeft het bankje andere voor- of nadelen betreffende opbergruimte?
- Lederen stoelen? Geen idee of dat het geld waard zou zijn. Moet de originele stof nog eens goed bekijken bij Tesla Duiven.
- Standaard velgen, maar winterbanden gelijk meebestellen? Of beter achteraf "los" aanschaffen
- Onderhoud inclusief? Is dat onderhoudsinterval van 20.0000 heel strak ivm garantie?

Totaalprijs varieert tussen 79635 en 96485. Bruto financialleasetarief schommelt daarbij tussen 1050 en 1250 euro. Op zo'n bedrag lijkt 200 euro niet veel, maar is wel weer zo'n 2400 euro op jaarbasis.
 
- Met 60kWh batterij haal je Oostenrijk niet. Met 85kWh is het al krap aan in de winter.
- Autopilot heb ik niet
- Klopt
- Geen idee, heb ik niet, maar er is niet veel ruimte...
- Ik zou de wintervelgen later kopen, heb ik ook gedaan. Kwestie van ff online kijken...
- Ik heb het onderhoudspakket niet. Ik begrijp dat de regeling veranderd is van 20.000/ of 1x per jaar. Een beurt kost 700,- incl BTW, dus reken uit wat voor jou het gunstigste is
Je kan toch 200 km rijden met een 60kWh batterij?
Ik denk wel dat je Oostenrijk dan haalt hoor. Zie de Supercharger map met een straal van 200km. Je staat wel wat langer aan de Superchargers maar het lijkt me wel te doen.
Suc-200km.png
 
Ben druk met de configurator in de weer, een aantal overwegingen:
- 60kWh vs 85kWh: 60 zou voor mij voldoende zijn voor al mijn ritten binnen NL, maar ik zou er ook mee op vakantie gaan (2/3 keer per jaar richting Frankrijk, Oostenrijk e.d. ook in de winter) wat meer spreekt voor de 85kWh
- Dual motor: niet nodig, rij te weinig in de sneeuw en/of bergen om dat te verantwoorden.
- Tech pakket met Autopilot: geen twijfel
- Schuifdak? Heb wel eens gehoord dat dit een vereiste is voor een dakkoffer. Klopt dat?
- Extra stoeltjes? Drie kids van 4, 8 en 10. Makkelijk met vriendjes/vriendinnetjes, maar tot welke leeftijd past dat nog? Heeft het bankje andere voor- of nadelen betreffende opbergruimte?
- Lederen stoelen? Geen idee of dat het geld waard zou zijn. Moet de originele stof nog eens goed bekijken bij Tesla Duiven.
- Standaard velgen, maar winterbanden gelijk meebestellen? Of beter achteraf "los" aanschaffen
- Onderhoud inclusief? Is dat onderhoudsinterval van 20.0000 heel strak ivm garantie?

Totaalprijs varieert tussen 79635 en 96485. Bruto financialleasetarief schommelt daarbij tussen 1050 en 1250 euro. Op zo'n bedrag lijkt 200 euro niet veel, maar is wel weer zo'n 2400 euro op jaarbasis.

Wat de kinderstoeltjes betreft adviseer ik om eens met de kinderen naar Tesla te gaan en ze erin te laten zitten. Ze mogen namelijk niet al te groot zijn. Die van 7 van ons kan nog net maar niet zo lang meer. 8 en 10 denk ik dat te groot wordt, maar gewoon eens proberen. Altijd leuk om eens langs te gaan. Je levert wel wat bagageruimte in, ofwel, zonder kinderzitjes heb je een behoorlijk extra bergvak in de bodem van de achterbak.

Schuifdak, inderdaad noodzakelijk voor dakdragers. Maar is ook heel mooie optie.

Prijsverschil tussen standaardvelgen en zeg 21 inch is erg groot. Ik had bij levering 21 inch en nu winterwielen met standaard 19 inch en die bevallen best. Je kunt ze (banden of wielen) gelijk meebestellen maar ook later nog. Dan ook keuze banden wissel op dezelfde velgen of totale winterwielen kopen. Is kwestie van keuze en kosten natuurlijk.

Onderhoud, de verplichting om na 20k km een beurt te laten doen is vervallen. Bij een onderhoudscontract hoef je maar 1 x per jaar te komen waarbij de kilometers niet gelimiteerd zijn.

Gezien de laatste ontwikkelingen adviseer ik om de dubbellader te nemen. Niet zozeer voor thuis, maar er komen steeds meer 22 kW laders bij. Dan laad je ongeveer 100 km/uur.

In de brief aan de aandeelhouders heeft Tesla namelijk aangekondigd dit kwartaal te beginnen met de uitrol van het secundaire laadnetwerk in Europa.
De betekenis daarvan wordt onderschat.
Het betekent dat er bij restaurants, sportscholen, meetingcentra, schouwburgen etc. speciale Tesla laders komen te hangen die (voorlopig, totdat andere auto's gelijkwaardig zijn wat batterij en laadsnelheid betreft) ) alleen door Teslarijders gebruikt kunnen worden. Deze zullen 22 kW zijn en het gebruik is gratis (exploitant betaalt de stroom maar krijgt vanzelf meer klandizie en de stroom kost natuurlijk bijna niets). Wel moet je mogelijk even bellen om te reserveren en er zal ook wel iets zijn als een verplichting om de auto te verplaatsen als hij het gevraagde laadniveau heeft bereikt. Logisch natuurlijk.
In de US is dit al volop in gebruik en er komen daar steeds meer van die laders bij. Ook in China zijn er erg veel.

Een paar maanden geleden vroeg ik aan Tesla of ze deze ook hier wilden plaatsen, als voorbeeld bij mijn sportschool, en toen kreeg ik als antwoord dat Tesla, wat laden betreft, alleen aan SuC's werkt maar dat is dus gelukkig dus niet meer zo.
In denk ook dat het past in de opzet van Tesla. In feite zien zij niets in de huidige PHEV's en elektrische auto's met een kleine accu. Daarentegen is de toekomst, voor hen maar ik ben het daar wel mee eens, uiteindelijk voorbehouden aan elektrische auto's met een groot bereik. Het gebruik van de SuC's staat in principe open mits het om auto's gaat die de stroom van 135 kW aan kunnen en dat kan alleen met een grote accu. Daarnaast moet men (fabrikant) participeren in de kosten en de stroom, die overigens ook dan als prepaid zonder pasje e.d. beschikbaar zal zijn.

Als je naar de Tesla site gaat, bij "Vind ons" en je scrolt naar de US dan zie je daar veel mini SuC icoontjes. Dat zijn die "destination" laders.

Schermafbeelding 2015-02-19 om 12.50.49.png


Deze laders hebben veel voordelen. Je hebt alleen auto's die gericht laden (en niet de hele dag een paal bezet houden), het gaat snel, de stroom is gratis en je kunt dit laden goed inpassen bij een bezoek van een paar uur. Het is weer "disruptive" want het maakt verdienmodellen overbodig en tegelijk is het gebruik doodsimpel, net als bij de SuC's.

Dan nog even de toekomst. Stel dat over een jaar of drie BMW, Audi en MB een volledig elektrische versie aanbieden van hun bovenste modellenlijn. Op dat moment is het SuC netwerk nog veel verder uitgebouwd. En stel dat ik belangstelling heb voor zo'n auto. Dan zal bij mijn aankoop zeker meewegen of ik bij de SuC's kan aansluiten (letterlijk en figuurlijk) of dat ik ben aangewezen op een beperkt en versnipperd netwerk. Persoonlijk denk ik dat de fabrikanten geen keus hebben en daar nu ook al mee bezig zijn.
De huidige elektrische auto's met kleine batterij en PHEV's zijn niet meer dan placeholders voor de echte elektrische auto's die ze zeker zullen gaan aanbieden.

Een mooi secundair netwerk dat ook voor die auto's (net als de SuC's) toegankelijk is is dan mooi meegenomen.
 
Last edited:
Ik ben afgelopen jaar in de zomer en in de winter naar oostenrijk gereden met mijn 60kw. Dus je haalt het zeker wel. De reistijd tov een ice gaat echter x 1,3 a 1,5. Dus dat is wel even wennen zeg maar.

Handig overzicht....!!!

85kWh accu, 100% geladen, en <0 celcius, op winterbanden, met positief hoogteverschil, met 120km/h op snelweg (zonder dakkoffer), ben ik blij als ik 250km haal. Dus inderdaad, met 60kWh zou je Oostenrijk kunnen halen, maar dan moet je wel (flink) omrijden... Doe er nu ongeveer 12 uur over (Eindhoven naar Sankt Anton), je zult er dan toch wel 1 a 2 uur bij moeten tellen....
 
Ben druk met de configurator in de weer, een aantal overwegingen:
- 60kWh vs 85kWh: 60 zou voor mij voldoende zijn voor al mijn ritten binnen NL, maar ik zou er ook mee op vakantie gaan (2/3 keer per jaar richting Frankrijk, Oostenrijk e.d. ook in de winter) wat meer spreekt voor de 85kWh
- Dual motor: niet nodig, rij te weinig in de sneeuw en/of bergen om dat te verantwoorden.
- Tech pakket met Autopilot: geen twijfel
- Schuifdak? Heb wel eens gehoord dat dit een vereiste is voor een dakkoffer. Klopt dat?
- Extra stoeltjes? Drie kids van 4, 8 en 10. Makkelijk met vriendjes/vriendinnetjes, maar tot welke leeftijd past dat nog? Heeft het bankje andere voor- of nadelen betreffende opbergruimte?
- Lederen stoelen? Geen idee of dat het geld waard zou zijn. Moet de originele stof nog eens goed bekijken bij Tesla Duiven.
- Standaard velgen, maar winterbanden gelijk meebestellen? Of beter achteraf "los" aanschaffen
- Onderhoud inclusief? Is dat onderhoudsinterval van 20.0000 heel strak ivm garantie?

Totaalprijs varieert tussen 79635 en 96485. Bruto financialleasetarief schommelt daarbij tussen 1050 en 1250 euro. Op zo'n bedrag lijkt 200 euro niet veel, maar is wel weer zo'n 2400 euro op jaarbasis.

De 85 geeft je gewoon meer actieradius. Als je eens een klus hebt waarbij je een grotere afstand tot je werk hebt, is het wel handig. In de winter haal ik Lelystad-Groningen en terug niet op 1 lading met een 85. Dat komt simpelweg omdat ik vrijwel de hele weg 130km/u kan rijden. Dat kost behoorlijk veel stroom heb ik gemerkt.
Dual motor is niet nodig, wel leuk. De wegligging is uitstekend zonder de dual motor.
Schuifdak is erg fijn. Ben blij dat ik het genomen heb. Alleen al het open swipen is erg leuk. ;)
Winterbanden heb ik niet genomen. Voor mij voldoen de all-weathers tot nu toe prima. Scheelt een behoorlijke investering. Al zullen er genoeg zijn die een andere mening hebben.
Onderhoud bepaal je in grote lijnen zelf. Nooit is te weinig. Ik ben van plan het in ieder geval 1 x per jaar te laten doen. Met het onderhoudsplan zou ik het minimaal 2 x per jaar moeten doen.
Een keuze voor de gewone vering is ook een aardige besparing. Ik heb er geen spijt van. De auto is iets comfortabeler daardoor. En de wegligging blijft uitstekend. Tot nu toe nog nergens een situatie gehad waarin in de auto hoger had willen zetten. Verkeersheuvels zijn zo prima te nemen.
 
Een keuze voor de gewone vering is ook een aardige besparing. Ik heb er geen spijt van. De auto is iets comfortabeler daardoor. En de wegligging blijft uitstekend. Tot nu toe nog nergens een situatie gehad waarin in de auto hoger had willen zetten. Verkeersheuvels zijn zo prima te nemen.
Dat is niet helemaal waar, de standaard luchtvering is het meest 'comfortabel'. Van slap naar 'stug' is het:
luchtvering - gewone vering - luchtvering (P85+ / P85D)

Maar dit is wel in verhouding, want ik vind bv de P85+ comfortabeler dan de rest en vind hem bovendien nog te 'slap' naar mijn mening.
 
Dat is niet helemaal waar, de standaard luchtvering is het meest 'comfortabel'. Van slap naar 'stug' is het:
luchtvering - gewone vering - luchtvering (P85+ / P85D)

Maar dit is wel in verhouding, want ik vind bv de P85+ comfortabeler dan de rest en vind hem bovendien nog te 'slap' naar mijn mening.

Slap is niet hetzelfde als comfortabel. :)
Ik had een paar weken geleden een loaner, S85 met luchtvering. Die was echt stugger en minder comfortabel geveerd dan mijn auto. Zelfs de medewerker van Tesla die mijn auto kwam terugbrengen vond dat mijn auto erg comfortabel was en prettig reed. Ik had toen nog niet verteld dat er gewone dempers onder zitten.

Hoe dan ook. Zoveel mensen, zoveel meningen. De verschillen zijn niet heel groot en de wegligging is in alle gevallen prima. Ik ben in ieder geval erg blij dat ik geen luchtvering genomen heb. :)
 
Last edited: