Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Te mooi om waar te zijn?

This site may earn commission on affiliate links.
Met interesse deze thread gelezen. Ook ik heb mijn huiswerk gedaan en wil graag een Tesla kopen. Alvorens daar meer over te zeggen, ik rij nu een kleine drie jaar in een Ampera. De Ampera is totaal niet te vergelijken met een Models S, maar de argumenten die jullie noemen herken ik wel. Het niet schakelen, de stilte. Ook ik heb drie jaar geleden de nekken doen omdraaien en tot op de dag van vandaag frustreert het dat mensen het elektrische rijden en actie-radius niet begrijpen. Ja, met 150.000 km op de teller na drie jaar gebruik ik de range extender veel. Maar met de klus van vorig jaar heb ik in de zomer ruim drie maanden gereden zonder te tanken. Heerlijk was dat. Nogmaals, de auto's zijn niet te vergelijken qua plezier. De Ampera is écht slecht afgewerkt en het navigatie systeem is nóg slechter dan jullie je kunnen voorstellen. Maar hij rijdt echt heerlijk. Ik was van plan om de auto vijf jaar te rijden om van de 0% bijtelling gebruik te maken en niet over hoeven te gaan op desinvesteringsbijtelling. Echter, de garantie op de aandrijflijn is maar 160.000 km. Als je nagaat dat onlangs de transmissie vier keer kapot is gegaan en vlak daarvoor de stekker vastgesmolten zat in de auto en na een half jaar rijden er drie maal problemen waren met de stuurkolom en deze na enorm veel gezeur met de dealer vervangen is, je zal begrijpen dat twee jaar doorrijden nutteloos is. De kosten zouden enorm worden. Belangrijker: de frustratie zal nog groter worden, want naast de genoemde problemen heb ik er nog meer gehad van kleinere aard. Ik schijn een 'maandagochtend' auto te hebben volgens General Motors (Opel Nederland). Vorige week kreeg ik een oprecht excuus en een waardebon van 100 euro te gebruiken bij de dealer. Om je rot te lachen (en niet geaccepteerd, ze gaan weer overleggen en volgende week hoor ik meer). Toch ben ik ook aan het kijken naar de MB C350e en de V60 Plugin. Morgen in beide auto's een proefrit. Alhoewel van de MB nog onbekend is wanneer de plugin versie als proefrit gereden kan worden. Ik zal eerst een rondje gaan rijden in de c180 om het model te besnuffelen. Als ik de reacties hier lees, dan ben ik bang (nou ja, niet echt natuurlijk) dat ik geen andere keuze kan maken dan de Model S. Voordeel is dat ik de Ampera het beste kan oprijden tot eind van dit jaar. In september haal ik de 160.000 km. Murphey zou wel heel gemeen zijn als hij in drie maanden daarna mijn auto kapot doet gaan. Maar dat geeft mij lucht om de financial lease netjes te betalen op de Ampera en de desinvesteringsbijtelling te verkleinen en meer uit de 0% bijtelling te halen. Binnenkort zal ik mijn berekening laten zien op het forum. Daarin hou ik wel rekening met MKB winstvrijstelling, Privé BTW correctie etc. Ik heb veel fouten gemaakt en hopelijk ontdekken jullie er nog enkele.

Opvallend is, om on topic te gaan, dat de MB qua full operational lease goedkoper is dan dat ik op aanschaf over ga (financial lease). Ik heb altijd beredeneerd dat full operational duurder moet zijn omdat er een schakel tussen zit. Mijn berekeningen laten zien dat ik het fout heb, tenzij er sprake is van (toentertijd KIA van 28%) een niet versoberde MIA regeling. Na uitzoekwerk heb ik begrepen dat een lease maatschappij goedkoper inkoopt en onderhoud pleegt en een verzekering heeft van rond de 75.000 euro eigen risico. Blijkbaar de goedkoopste manier volgens hun statistieken. Ze zijn ook meer ervaren met afschrijven van een auto dan ik. Ik ben een éénpitter tegen collectief voordeel. Dat verlies ik dus. Natuurlijk is er sprake van meerdere factoren, maar het grote plaatje is mij denk ik wel duidelijk.

Voordeel van de Tesla is dus ook dat ik er geen haast mee hoef te hebben om het kenteken vóór eind 2015 te laten registreren, want de bijtelling blijft op 4%. Ik weet alleen niet wat de verwachting is van de MIA over 2016. Wellicht dat er forum leden zijn die mij daar meer over kunnen vertellen. De MB dealer drukt me op het hart om half maart (nu dus) de auto te bestellen om hem dit jaar nog op kenteken te kunnen zetten. Lukt dat niet dan gaat mijn netto last ruim 200 euro per maand omhoog ivm de 15% bijtelling in 2016.

De Ampera wordt overigens te klein. Ik heb twee dochters van bijna 9 jaar. Toen ik de Ampera kocht waren zij 5 en dat pastte prima, maar ze groeien als kool. En de bagageruimte is bar slecht.

Op het moment werk ik voor dezelfde klant als een mede forum lid hier en heb pas mogen genieten van zijn demo in zijn Tesla. Wat een heerlijke auto! Ik ga veel plezier hebben met het lezen van de threads van dit forum. Hmmm, deze reply is meer voorstel-topic-waardig.
 
Met interesse deze thread gelezen. Ook ik heb mijn huiswerk gedaan en wil graag een Tesla kopen. Alvorens daar meer over te zeggen, ik rij nu een kleine drie jaar in een Ampera. De Ampera is totaal niet te vergelijken met een Models S, maar de argumenten die jullie noemen herken ik wel. Het niet schakelen, de stilte. Ook ik heb drie jaar geleden de nekken doen omdraaien en tot op de dag van vandaag frustreert het dat mensen het elektrische rijden en actie-radius niet begrijpen. Ja, met 150.000 km op de teller na drie jaar gebruik ik de range extender veel. Maar met de klus van vorig jaar heb ik in de zomer ruim drie maanden gereden zonder te tanken. Heerlijk was dat. Nogmaals, de auto's zijn niet te vergelijken qua plezier. De Ampera is écht slecht afgewerkt en het navigatie systeem is nóg slechter dan jullie je kunnen voorstellen. Maar hij rijdt echt heerlijk. Ik was van plan om de auto vijf jaar te rijden om van de 0% bijtelling gebruik te maken en niet over hoeven te gaan op desinvesteringsbijtelling. Echter, de garantie op de aandrijflijn is maar 160.000 km. Als je nagaat dat onlangs de transmissie vier keer kapot is gegaan en vlak daarvoor de stekker vastgesmolten zat in de auto en na een half jaar rijden er drie maal problemen waren met de stuurkolom en deze na enorm veel gezeur met de dealer vervangen is, je zal begrijpen dat twee jaar doorrijden nutteloos is. De kosten zouden enorm worden. Belangrijker: de frustratie zal nog groter worden, want naast de genoemde problemen heb ik er nog meer gehad van kleinere aard. Ik schijn een 'maandagochtend' auto te hebben volgens General Motors (Opel Nederland). Vorige week kreeg ik een oprecht excuus en een waardebon van 100 euro te gebruiken bij de dealer. Om je rot te lachen (en niet geaccepteerd, ze gaan weer overleggen en volgende week hoor ik meer). Toch ben ik ook aan het kijken naar de MB C350e en de V60 Plugin. Morgen in beide auto's een proefrit. Alhoewel van de MB nog onbekend is wanneer de plugin versie als proefrit gereden kan worden. Ik zal eerst een rondje gaan rijden in de c180 om het model te besnuffelen. Als ik de reacties hier lees, dan ben ik bang (nou ja, niet echt natuurlijk) dat ik geen andere keuze kan maken dan de Model S. Voordeel is dat ik de Ampera het beste kan oprijden tot eind van dit jaar. In september haal ik de 160.000 km. Murphey zou wel heel gemeen zijn als hij in drie maanden daarna mijn auto kapot doet gaan. Maar dat geeft mij lucht om de financial lease netjes te betalen op de Ampera en de desinvesteringsbijtelling te verkleinen en meer uit de 0% bijtelling te halen. Binnenkort zal ik mijn berekening laten zien op het forum. Daarin hou ik wel rekening met MKB winstvrijstelling, Privé BTW correctie etc. Ik heb veel fouten gemaakt en hopelijk ontdekken jullie er nog enkele.

Opvallend is, om on topic te gaan, dat de MB qua full operational lease goedkoper is dan dat ik op aanschaf over ga (financial lease). Ik heb altijd beredeneerd dat full operational duurder moet zijn omdat er een schakel tussen zit. Mijn berekeningen laten zien dat ik het fout heb, tenzij er sprake is van (toentertijd KIA van 28%) een niet versoberde MIA regeling. Na uitzoekwerk heb ik begrepen dat een lease maatschappij goedkoper inkoopt en onderhoud pleegt en een verzekering heeft van rond de 75.000 euro eigen risico. Blijkbaar de goedkoopste manier volgens hun statistieken. Ze zijn ook meer ervaren met afschrijven van een auto dan ik. Ik ben een éénpitter tegen collectief voordeel. Dat verlies ik dus. Natuurlijk is er sprake van meerdere factoren, maar het grote plaatje is mij denk ik wel duidelijk.

Voordeel van de Tesla is dus ook dat ik er geen haast mee hoef te hebben om het kenteken vóór eind 2015 te laten registreren, want de bijtelling blijft op 4%. Ik weet alleen niet wat de verwachting is van de MIA over 2016. Wellicht dat er forum leden zijn die mij daar meer over kunnen vertellen. De MB dealer drukt me op het hart om half maart (nu dus) de auto te bestellen om hem dit jaar nog op kenteken te kunnen zetten. Lukt dat niet dan gaat mijn netto last ruim 200 euro per maand omhoog ivm de 15% bijtelling in 2016.

De Ampera wordt overigens te klein. Ik heb twee dochters van bijna 9 jaar. Toen ik de Ampera kocht waren zij 5 en dat pastte prima, maar ze groeien als kool. En de bagageruimte is bar slecht.

Op het moment werk ik voor dezelfde klant als een mede forum lid hier en heb pas mogen genieten van zijn demo in zijn Tesla. Wat een heerlijke auto! Ik ga veel plezier hebben met het lezen van de threads van dit forum. Hmmm, deze reply is meer voorstel-topic-waardig.
Als je het kunt betalen moet je het gewoon doen, er is geen fijner rijdende (betaalbare :rolleyes:) (familie) auto te krijgen. Daarnaast is de kans groter dat je de Tesla langer houdt dan de andere auto's die je voor ogen hebt, wat later weer in de kosten scheelt. 8 jaar garantie...
En vergeet ook niet de gratis vakantiekilometers via de SuCs mee te nemen in je berekening, dat kan zo 500 euro schelen of meer als je vaker roadtrips maakt. Enne, het lage onderhoud en de goede Tesla service (zeker in vergelijking met je dealer...), dat geeft erg veel rust in het hoofd.

Voor wat betreft MIA: die gaat in zodra je een verplichting met de leverancier aangaat, het hangt dus niet van de leveringsdatum af. Dus als je in 2015 bestelt maar in 2016 geleverd krijgt dan heb je in 2016 recht op de aftrek die in 2015 gold. (je mag alleen die aftrek pas toepassen nadat je de factuur van Tesla ontvangen hebt. Voor ingebruikname mag je alleen tot de hoogte van de tot dan toe gedane investering aftrekken, in 2015 zal dat dan de aanbetaling zijn, de rest van de aftrek neem je in dat geval dus mee naar 2016).
Bijtelling is inderdaad vanaf dat de auto op kenteken staat, maakt voor de Tesla niet uit of het 2015 of 2016 wordt. Met een beetje mazzel trekt de euro (en Tesla's prijzen) weer een beetje bij voordat je de auto koopt. (hmm gezien de huidige plannen van het ECB, reken er maar niet op).
 
Met interesse deze thread gelezen. Ook ik heb mijn huiswerk gedaan en wil graag een Tesla kopen. Alvorens daar meer over te zeggen, ik rij nu een kleine drie jaar in een Ampera. De Ampera is totaal niet te vergelijken met een Models S, maar de argumenten die jullie noemen herken ik wel. Het niet schakelen, de stilte. Ook ik heb drie jaar geleden de nekken doen omdraaien en tot op de dag van vandaag frustreert het dat mensen het elektrische rijden en actie-radius niet begrijpen. Ja, met 150.000 km op de teller na drie jaar gebruik ik de range extender veel. Maar met de klus van vorig jaar heb ik in de zomer ruim drie maanden gereden zonder te tanken. Heerlijk was dat. Nogmaals, de auto's zijn niet te vergelijken qua plezier. De Ampera is écht slecht afgewerkt en het navigatie systeem is nóg slechter dan jullie je kunnen voorstellen. Maar hij rijdt echt heerlijk. Ik was van plan om de auto vijf jaar te rijden om van de 0% bijtelling gebruik te maken en niet over hoeven te gaan op desinvesteringsbijtelling. Echter, de garantie op de aandrijflijn is maar 160.000 km. Als je nagaat dat onlangs de transmissie vier keer kapot is gegaan en vlak daarvoor de stekker vastgesmolten zat in de auto en na een half jaar rijden er drie maal problemen waren met de stuurkolom en deze na enorm veel gezeur met de dealer vervangen is, je zal begrijpen dat twee jaar doorrijden nutteloos is. De kosten zouden enorm worden. Belangrijker: de frustratie zal nog groter worden, want naast de genoemde problemen heb ik er nog meer gehad van kleinere aard. Ik schijn een 'maandagochtend' auto te hebben volgens General Motors (Opel Nederland). Vorige week kreeg ik een oprecht excuus en een waardebon van 100 euro te gebruiken bij de dealer. Om je rot te lachen (en niet geaccepteerd, ze gaan weer overleggen en volgende week hoor ik meer). Toch ben ik ook aan het kijken naar de MB C350e en de V60 Plugin. Morgen in beide auto's een proefrit. Alhoewel van de MB nog onbekend is wanneer de plugin versie als proefrit gereden kan worden. Ik zal eerst een rondje gaan rijden in de c180 om het model te besnuffelen. Als ik de reacties hier lees, dan ben ik bang (nou ja, niet echt natuurlijk) dat ik geen andere keuze kan maken dan de Model S. Voordeel is dat ik de Ampera het beste kan oprijden tot eind van dit jaar. In september haal ik de 160.000 km. Murphey zou wel heel gemeen zijn als hij in drie maanden daarna mijn auto kapot doet gaan. Maar dat geeft mij lucht om de financial lease netjes te betalen op de Ampera en de desinvesteringsbijtelling te verkleinen en meer uit de 0% bijtelling te halen. Binnenkort zal ik mijn berekening laten zien op het forum. Daarin hou ik wel rekening met MKB winstvrijstelling, Privé BTW correctie etc. Ik heb veel fouten gemaakt en hopelijk ontdekken jullie er nog enkele.

Opvallend is, om on topic te gaan, dat de MB qua full operational lease goedkoper is dan dat ik op aanschaf over ga (financial lease). Ik heb altijd beredeneerd dat full operational duurder moet zijn omdat er een schakel tussen zit. Mijn berekeningen laten zien dat ik het fout heb, tenzij er sprake is van (toentertijd KIA van 28%) een niet versoberde MIA regeling. Na uitzoekwerk heb ik begrepen dat een lease maatschappij goedkoper inkoopt en onderhoud pleegt en een verzekering heeft van rond de 75.000 euro eigen risico. Blijkbaar de goedkoopste manier volgens hun statistieken. Ze zijn ook meer ervaren met afschrijven van een auto dan ik. Ik ben een éénpitter tegen collectief voordeel. Dat verlies ik dus. Natuurlijk is er sprake van meerdere factoren, maar het grote plaatje is mij denk ik wel duidelijk.

Voordeel van de Tesla is dus ook dat ik er geen haast mee hoef te hebben om het kenteken vóór eind 2015 te laten registreren, want de bijtelling blijft op 4%. Ik weet alleen niet wat de verwachting is van de MIA over 2016. Wellicht dat er forum leden zijn die mij daar meer over kunnen vertellen. De MB dealer drukt me op het hart om half maart (nu dus) de auto te bestellen om hem dit jaar nog op kenteken te kunnen zetten. Lukt dat niet dan gaat mijn netto last ruim 200 euro per maand omhoog ivm de 15% bijtelling in 2016.

De Ampera wordt overigens te klein. Ik heb twee dochters van bijna 9 jaar. Toen ik de Ampera kocht waren zij 5 en dat pastte prima, maar ze groeien als kool. En de bagageruimte is bar slecht.

Op het moment werk ik voor dezelfde klant als een mede forum lid hier en heb pas mogen genieten van zijn demo in zijn Tesla. Wat een heerlijke auto! Ik ga veel plezier hebben met het lezen van de threads van dit forum. Hmmm, deze reply is meer voorstel-topic-waardig.

Welkom, Guinness.

de sensatie van het electrisch rijden heb je al een aantal jaren geleden ontdekt.
De S biedt daar bovenop : het ontbreken van de range-anxiety. Een realistisch bereik van 350-375 km op één lading bij max. toegelaten snelheden. En voor roadtrips de superchargers.
Gratis gebruik van de SuC's (behoudens de 60 zonder SuC-optie).
Een service die zijn gelijke niet kent. Er zijn/waren nog enkele issue's met de wagen (24V toestanden, brom,...) maar deze worden door de Service-afdeling (met een Grote S) netjes, zonder discussies afgehandeld.
Geen dealership, die dan weer niet alle details kent én zelf ook nog profit moet halen uit verkoop (commissie) én service.
Nog wat extra performance.
En, naar mijn mening : een schitterend ontwerp.
Wat mij betreft heeft Tesla het autorijden met alles wat erbij komt naar een nieuwe dimensie gebracht


en -off topic en uit professionele nieuwsgierigheid- vanwaar heb je forumnaam ?
 
Welkom Guiness,

Ook ik had een van de eerste ampera's in Nederland, geleverd in maart 2012. Mijn vrouw rijdt daar nu in.

Het mooie van de tesla is dat zij sinds november 2013 alleen maar beter is geworden. Hoe anders is dat bij de ampera...

Bij de ampera hebben wij gelukkig niet de technische ongemakken die jij hebt gehad, er staan dan ook wel minder kilometers op de teller (nu iets van 65k).

Idee is dat de ampera tzt wordt vervangen door de model 3.

Ik zou overigens nooit gaan voor de mb. Dat is in essentie toch echt een andere auto dan de tesla en ook de ampera: de elektromotor is niet meer dan een hulpmotor. Op deze motor alleen heb je - anders dan bij de ampera - nooit het maximale vermogen.
 
Met een beetje mazzel trekt de euro (en Tesla's prijzen) weer een beetje bij voordat je de auto koopt. (hmm gezien de huidige plannen van het ECB, reken er maar niet op).

Inderdaad, reken er maar niet op, de Model S zal eerder duurder worden. Goldman Sachs voorspelde gisteren dat de verhouding EUR/USD tegen 2017 nog amper 0,80 USD gaat bedragen. Waarschijnlijk dat bericht heeft de USD gisteren naar 1,0495 gebracht. Er zijn 2 tegengestelde krachten aan de gang: de ECB met extra liquiditeit wat de rente verlaagt en de FED met, waarschijnlijk in Q3, de eerste verhoging van de rente. Economen zijn het er niet over eens of we voorbij de pariteit zullen gaan. Voor Amerikaanse exporteurs zoals Tesla zal pariteit al veel pijn doen. Om hetzelfde te verdienen moeten hun prijzen in EUR 30% of meer stijgen tov 1 jaar geleden. Op 14/3/2014 stond de USD nog 1,39! Volgens mij moet Tesla ASAP wagens beginnen bouwen in Tilburg.
 
Inderdaad, reken er maar niet op, de Model S zal eerder duurder worden. Goldman Sachs voorspelde gisteren dat de verhouding EUR/USD tegen 2017 nog amper 0,80 USD gaat bedragen. Waarschijnlijk dat bericht heeft de USD gisteren naar 1,0495 gebracht. Er zijn 2 tegengestelde krachten aan de gang: de ECB met extra liquiditeit wat de rente verlaagt en de FED met, waarschijnlijk in Q3, de eerste verhoging van de rente. Economen zijn het er niet over eens of we voorbij de pariteit zullen gaan. Voor Amerikaanse exporteurs zoals Tesla zal pariteit al veel pijn doen. Om hetzelfde te verdienen moeten hun prijzen in EUR 30% of meer stijgen tov 1 jaar geleden. Op 14/3/2014 stond de USD nog 1,39! Volgens mij moet Tesla ASAP wagens beginnen bouwen in Tilburg.

Issue blijft dat het meeste materiaal in USD betaald word. Ook alles wat uit China komt. Wij kopen 95% in USD en kan vertellen dat het best een uitdaging is nu. Issue is dat je weer pas echt een stabiele prijs kan neerzetten als je met een nieuw model komt, dus in het geval van Tesla met een nieuw model voertuig. Waarom denk je dat op de X nog steeds niet een prijs gezet is?? Issue met EUR/USD is dat met dit soort ongelofelijke daling van de Euro tov de Dollar je huidige modellen in prijs zullen moeten stijgen, want dit kan je onmogelijk opvangen.
 
Issue blijft dat het meeste materiaal in USD betaald word. Ook alles wat uit China komt. Wij kopen 95% in USD en kan vertellen dat het best een uitdaging is nu. Issue is dat je weer pas echt een stabiele prijs kan neerzetten als je met een nieuw model komt, dus in het geval van Tesla met een nieuw model voertuig. Waarom denk je dat op de X nog steeds niet een prijs gezet is?? Issue met EUR/USD is dat met dit soort ongelofelijke daling van de Euro tov de Dollar je huidige modellen in prijs zullen moeten stijgen, want dit kan je onmogelijk opvangen.

Jerome vertelde 2 weken terug dat de prijs voor de Model X vergelijkbaar zal zijn met die van de Model S. Nog een geluk dat Tesla in vergelijking met de grote constructeurs een hoge marge heeft. Ze kunnen wel wat opvangen maar 30% op 1 jaar... Ik ben benieuwd hoe de vraag vanuit Europa beïnvloed wordt door de prijsstijging van de afgelopen maanden en de prijsstijging(en) die nog zullen volgen. Ze kunnen proberen meer onderdelen te sourcen uit de Eurozone. Het glas voor het panodak komt in elk geval uit België. :smile:

Wie op het punt staat een Tesla te kopen zou ik adviseren niet te wachten. Eventueel nu bestelling plaatsen voor levering eind 2015 of zo (je kan dat opgeven). Je kan er een aardig % mee uitsparen. Mijn wagen is al meer dan 10.000 EUR gestegen in prijs sinds ik hem heb besteld.
 
Voor wat betreft MIA: die gaat in zodra je een verplichting met de leverancier aangaat, het hangt dus niet van de leveringsdatum af. Dus als je in 2015 bestelt maar in 2016 geleverd krijgt dan heb je in 2016 recht op de aftrek die in 2015 gold. (je mag alleen die aftrek pas toepassen nadat je de factuur van Tesla ontvangen hebt. Voor ingebruikname mag je alleen tot de hoogte van de tot dan toe gedane investering aftrekken, in 2015 zal dat dan de aanbetaling zijn, de rest van de aftrek neem je in dat geval dus mee naar 2016).
Bijtelling is inderdaad vanaf dat de auto op kenteken staat, maakt voor de Tesla niet uit of het 2015 of 2016 wordt. Met een beetje mazzel trekt de euro (en Tesla's prijzen) weer een beetje bij voordat je de auto koopt. (hmm gezien de huidige plannen van het ECB, reken er maar niet op).

En mocht je voor de Tesla gaan, vraag de MIA dan aan binnen drie maanden nadat de verplichting bent aangegaan. Anders vis je achter het net. Sterkte met de keuze die er aan vooraf gaat.:smile:
 
Ik had nog geluk met de MIA. In 2013 de verplichting aangegaan, en €68.000 aanbetaald ivm de toen ook nog geldende KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, ook veel punten in Scrabble ;) ) . Dus ik kon nog de volledige MIA van €105.000 EX BTW opvoeren, want de grens van €50.000 kwam pas in 2014. Ik kon €56.000 (ex btw) aftrekken in 2013, en ook nog de volle KIA gebruiken, en in 2014 de rest van de MIA. Dus als het er naar uit gaat zien dat de MIA gaat veranderen (negatief) kan je idd er altijd voor kiezen om de verplichting eind 2015 aan te gaan, en levering 2016. Je mag dan in 2016 de regels van 2015 toepassen. Let wel, het netto voordeel is geheel afhankelijk van je situatie. Bij een BV kan dit €3800-€4300 zijn (20% of 25% vpb) en als ZZP een stuk hoger, indien je in de 52% zit, dan is het erg veel.
 
Ik had nog geluk met de MIA. In 2013 de verplichting aangegaan, en €68.000 aanbetaald ivm de toen ook nog geldende KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, ook veel punten in Scrabble ;) ) . Dus ik kon nog de volledige MIA van €105.000 EX BTW opvoeren, want de grens van €50.000 kwam pas in 2014. Ik kon €56.000 (ex btw) aftrekken in 2013, en ook nog de volle KIA gebruiken, en in 2014 de rest van de MIA. Dus als het er naar uit gaat zien dat de MIA gaat veranderen (negatief) kan je idd er altijd voor kiezen om de verplichting eind 2015 aan te gaan, en levering 2016. Je mag dan in 2016 de regels van 2015 toepassen. Let wel, het netto voordeel is geheel afhankelijk van je situatie. Bij een BV kan dit €3800-€4300 zijn (20% of 25% vpb) en als ZZP een stuk hoger, indien je in de 52% zit, dan is het erg veel.

En zolang er nog recht op startersaftrek is ook nog willekeurige afschrijving waardoor het niet ondenkbaar is dat er wellicht nog een toeslag binnen bereik komt...
 
Analysiz had het over startersaftrek en variabel afschrijven. Dat is een andere regeling als de VAMIL.

Daarnaast is sinds 2014 VAMIL ook niet meer toegestaan zover ik weet.

Startersaftrek.. moet je wel starter zijn.. en alles wat je variabel aftrekt, moet je ook weer des-investeren later als je hem verkoopt/inruilt binnen de 5 jaar (en je moet ook nog restwaarde na 5 jaar aftrekken). Die variabele is alleen interessant als je bijvoorbeeld in een jaar in de 25% VBP zit, en als je moet des-investeren je in de 20% zit. VAMIL heb ik niet gebruikt. maar mag ik nog wel gebruiken want ik ben in 2013 de investering aangegaan.

Uiteindelijk heb ik de aanschaf van de S puur op basis van de financiële aantrekkelijkheid gedaan, een nieuwe dikke auto rijden voor dat geld en 4% bijtelling. Maar stel dat er géén enkele subsidie/aftrek meer zou bestaan zou ik zo weer een nieuwe kopen zonder aarzeling. Uiteindelijk is de zéér positieve ervaring en het genot van het rijden ermee hetgeen wat mij niet zou weerhouden om het dus weer te doen. Maar ik ben van mening dat juist de stimulerings-maatregelingen moeten blijven want je moet het toch echt zelf ervaren. Gewoon even 5-10 jaar dit doen, en daarna is het zo normaal dat er géén stimulering meer nodig zal blijken.
 
Last edited:
en -off topic en uit professionele nieuwsgierigheid- vanwaar heb je forumnaam ?

Dank voor het welkom allen.
Forumnaam heeft voor mij puur te maken als liefhebber zijnde van

- - - Updated - - -

Jaarlijkse berekening.PNG
Tesla details.PNG


Hopelijk zijn de plaatjes te zien, anders pas ik het nog aan.
Het vergelijk gaat niet helemaal op tussen de Ampera en de Tesla aangezien er bij de Ampera sprake is van desinvesteringsbijtelling en de auto iets langer dan drie jaar gereden wordt. De Tesla heb ik met vijf jaar gerekend.

Ik ben benieuwd naar de reactie op mijn calculaties!
 
Dank voor het welkom allen.
Forumnaam heeft voor mij puur te maken als liefhebber zijnde van

- - - Updated - - -

View attachment 75080View attachment 75081

Hopelijk zijn de plaatjes te zien, anders pas ik het nog aan.
Het vergelijk gaat niet helemaal op tussen de Ampera en de Tesla aangezien er bij de Ampera sprake is van desinvesteringsbijtelling en de auto iets langer dan drie jaar gereden wordt. De Tesla heb ik met vijf jaar gerekend.

Ik ben benieuwd naar de reactie op mijn calculaties!
Ik zie MIA 18000 euro in de onderste tabel en 3600 euro MIA in de bovenste tabel? MIA zou 36% van 79202€ = 28512€ euro moeten zijn, die je in het jaar van ingebruikname van de winst aftrekt. Je fiscale winst zakt in jouw situatie dan eenmalig naar een kleine 36000€ in dat jaar.
Verder denk ik dat je 'm tot 10% restwaarde kunt afschrijven, of zelfs tot 0%, zolang als je de winst en BTW bij verkoop later maar netjes verwerkt maakt de belastingdienst voor zover ik weet er geen halszaak van (overleg met je boekhouder).
Laadkabels e.d. horen ook bij de investering. (Ow en check of dat je voor de Tesla dikkere kabels nodig hebt dan voor de Ampera).
 
Ik zie MIA 18000 euro in de onderste tabel en 3600 euro MIA in de bovenste tabel? MIA zou 36% van 79202€ = 28512€ euro moeten zijn, die je in het jaar van ingebruikname van de winst aftrekt. Je fiscale winst zakt in jouw situatie dan eenmalig naar een kleine 36000€ in dat jaar.
Verder denk ik dat je 'm tot 10% restwaarde kunt afschrijven, of zelfs tot 0%, zolang als je de winst en BTW bij verkoop later maar netjes verwerkt maakt de belastingdienst voor zover ik weet er geen halszaak van (overleg met je boekhouder).
Laadkabels e.d. horen ook bij de investering. (Ow en check of dat je voor de Tesla dikkere kabels nodig hebt dan voor de Ampera).


Mia is over maximaal 50 k euro dus 18 k klopt wel.

Laadkabels, ik durf te wedden dat je dikkere nodig hebt ;) Reken bij 22 Kw maar op "formaat tuinslang". Ik heb er eentje in mooi fel oranje van 8 meter (handig als de plek zelf bezet is door een ICE) van de Laadkabelwinkel.