Met interesse deze thread gelezen. Ook ik heb mijn huiswerk gedaan en wil graag een Tesla kopen. Alvorens daar meer over te zeggen, ik rij nu een kleine drie jaar in een Ampera. De Ampera is totaal niet te vergelijken met een Models S, maar de argumenten die jullie noemen herken ik wel. Het niet schakelen, de stilte. Ook ik heb drie jaar geleden de nekken doen omdraaien en tot op de dag van vandaag frustreert het dat mensen het elektrische rijden en actie-radius niet begrijpen. Ja, met 150.000 km op de teller na drie jaar gebruik ik de range extender veel. Maar met de klus van vorig jaar heb ik in de zomer ruim drie maanden gereden zonder te tanken. Heerlijk was dat. Nogmaals, de auto's zijn niet te vergelijken qua plezier. De Ampera is écht slecht afgewerkt en het navigatie systeem is nóg slechter dan jullie je kunnen voorstellen. Maar hij rijdt echt heerlijk. Ik was van plan om de auto vijf jaar te rijden om van de 0% bijtelling gebruik te maken en niet over hoeven te gaan op desinvesteringsbijtelling. Echter, de garantie op de aandrijflijn is maar 160.000 km. Als je nagaat dat onlangs de transmissie vier keer kapot is gegaan en vlak daarvoor de stekker vastgesmolten zat in de auto en na een half jaar rijden er drie maal problemen waren met de stuurkolom en deze na enorm veel gezeur met de dealer vervangen is, je zal begrijpen dat twee jaar doorrijden nutteloos is. De kosten zouden enorm worden. Belangrijker: de frustratie zal nog groter worden, want naast de genoemde problemen heb ik er nog meer gehad van kleinere aard. Ik schijn een 'maandagochtend' auto te hebben volgens General Motors (Opel Nederland). Vorige week kreeg ik een oprecht excuus en een waardebon van 100 euro te gebruiken bij de dealer. Om je rot te lachen (en niet geaccepteerd, ze gaan weer overleggen en volgende week hoor ik meer). Toch ben ik ook aan het kijken naar de MB C350e en de V60 Plugin. Morgen in beide auto's een proefrit. Alhoewel van de MB nog onbekend is wanneer de plugin versie als proefrit gereden kan worden. Ik zal eerst een rondje gaan rijden in de c180 om het model te besnuffelen. Als ik de reacties hier lees, dan ben ik bang (nou ja, niet echt natuurlijk) dat ik geen andere keuze kan maken dan de Model S. Voordeel is dat ik de Ampera het beste kan oprijden tot eind van dit jaar. In september haal ik de 160.000 km. Murphey zou wel heel gemeen zijn als hij in drie maanden daarna mijn auto kapot doet gaan. Maar dat geeft mij lucht om de financial lease netjes te betalen op de Ampera en de desinvesteringsbijtelling te verkleinen en meer uit de 0% bijtelling te halen. Binnenkort zal ik mijn berekening laten zien op het forum. Daarin hou ik wel rekening met MKB winstvrijstelling, Privé BTW correctie etc. Ik heb veel fouten gemaakt en hopelijk ontdekken jullie er nog enkele.
Opvallend is, om on topic te gaan, dat de MB qua full operational lease goedkoper is dan dat ik op aanschaf over ga (financial lease). Ik heb altijd beredeneerd dat full operational duurder moet zijn omdat er een schakel tussen zit. Mijn berekeningen laten zien dat ik het fout heb, tenzij er sprake is van (toentertijd KIA van 28%) een niet versoberde MIA regeling. Na uitzoekwerk heb ik begrepen dat een lease maatschappij goedkoper inkoopt en onderhoud pleegt en een verzekering heeft van rond de 75.000 euro eigen risico. Blijkbaar de goedkoopste manier volgens hun statistieken. Ze zijn ook meer ervaren met afschrijven van een auto dan ik. Ik ben een éénpitter tegen collectief voordeel. Dat verlies ik dus. Natuurlijk is er sprake van meerdere factoren, maar het grote plaatje is mij denk ik wel duidelijk.
Voordeel van de Tesla is dus ook dat ik er geen haast mee hoef te hebben om het kenteken vóór eind 2015 te laten registreren, want de bijtelling blijft op 4%. Ik weet alleen niet wat de verwachting is van de MIA over 2016. Wellicht dat er forum leden zijn die mij daar meer over kunnen vertellen. De MB dealer drukt me op het hart om half maart (nu dus) de auto te bestellen om hem dit jaar nog op kenteken te kunnen zetten. Lukt dat niet dan gaat mijn netto last ruim 200 euro per maand omhoog ivm de 15% bijtelling in 2016.
De Ampera wordt overigens te klein. Ik heb twee dochters van bijna 9 jaar. Toen ik de Ampera kocht waren zij 5 en dat pastte prima, maar ze groeien als kool. En de bagageruimte is bar slecht.
Op het moment werk ik voor dezelfde klant als een mede forum lid hier en heb pas mogen genieten van zijn demo in zijn Tesla. Wat een heerlijke auto! Ik ga veel plezier hebben met het lezen van de threads van dit forum. Hmmm, deze reply is meer voorstel-topic-waardig.