Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

'Te veel voordeel voor zuinige auto’s'

This site may earn commission on affiliate links.
Milieuvriendelijke auto’s krijgen momenteel te veel belastingvoordeel. Door de verschillende voordeelmaatregelen van het kabinet kan dit oplopen tot tienduizenden euro’s per auto.


Dit vindt het CDA. "De subsidie staat niet meer in verhouding tot het milieuvoordeel dat het rijden van deze auto’s oplevert." Kamerleden Pieter Omtzigt, Sander de Rouwe en Agnes Mulder hebben vragen aan het kabinet gesteld over de verschillende maatregelen en de effecten hiervan, die ze ‘disproportioneel’ noemen. "De maatregelen moeten begrensd worden", zo vinden ze.

Volledige artikel: | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
 
Milieuvriendelijke auto’s krijgen momenteel te veel belastingvoordeel. Door de verschillende voordeelmaatregelen van het kabinet kan dit oplopen tot tienduizenden euro’s per auto.


Dit vindt het CDA. "De subsidie staat niet meer in verhouding tot het milieuvoordeel dat het rijden van deze auto’s oplevert." Kamerleden Pieter Omtzigt, Sander de Rouwe en Agnes Mulder hebben vragen aan het kabinet gesteld over de verschillende maatregelen en de effecten hiervan, die ze ‘disproportioneel’ noemen. "De maatregelen moeten begrensd worden", zo vinden ze.

Volledige artikel: | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Ja, daar kon je op wachten ....
Waarom denk je dat wij hier allemaal zo snel er bij zijn :wink:
 
Jammer dat ze zo'n beperkt rekenvoorbeeld aanhalen, ze kunnen beter die excel van prof Steinbuch gebruiken, die is completer.
Het lijkt me verstandig dat ze de "bijtellingknallers" zoals de Ampera en andere plug in hybrids die gewoon hun tankje volgooien ipv hun accu te laden eens gaan aanpakken, en de volledig elektrische auto's blijven stimuleren.
 
Jammer dat ze zo'n beperkt rekenvoorbeeld aanhalen, ze kunnen beter die excel van prof Steinbuch gebruiken, die is completer.
Het lijkt me verstandig dat ze de "bijtellingknallers" zoals de Ampera en andere plug in hybrids die gewoon hun tankje volgooien ipv hun accu te laden eens gaan aanpakken, en de volledig elektrische auto's blijven stimuleren.
Juist, ik denk dat vooral die "het probleem" zijn.

Niets ten nadele van de Plugin rijder die WEL hard zijn best doet, maar helaas zijn er gewoon te veel die enkel voor de 0% bijtelling rijden en nooit aan de stekker staan.
 
Jammer dat ze zo'n beperkt rekenvoorbeeld aanhalen, ze kunnen beter die excel van prof Steinbuch gebruiken, die is completer.
Het lijkt me verstandig dat ze de "bijtellingknallers" zoals de Ampera en andere plug in hybrids die gewoon hun tankje volgooien ipv hun accu te laden eens gaan aanpakken, en de volledig elektrische auto's blijven stimuleren.

+1 LuckyLuke
 
Milieuvriendelijke auto’s krijgen momenteel te veel belastingvoordeel. Door de verschillende voordeelmaatregelen van het kabinet kan dit oplopen tot tienduizenden euro’s per auto.


Dit vindt het CDA. "De subsidie staat niet meer in verhouding tot het milieuvoordeel dat het rijden van deze auto’s oplevert." Kamerleden Pieter Omtzigt, Sander de Rouwe en Agnes Mulder hebben vragen aan het kabinet gesteld over de verschillende maatregelen en de effecten hiervan, die ze ‘disproportioneel’ noemen. "De maatregelen moeten begrensd worden", zo vinden ze.

Volledige artikel: | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl




Deze subsidies zijn dan ook niet bedoeld voor het huidige directe milieuvoordeel maar om een belangrijke duurzame transitie in gang te zetten.
Doordat fabrikanten door deze subsidies daadwerkelijk duurzame auto's kunnen verkopen zullen ze blijven investeren en
op de langere termijn (goedkopere) auto's aanbieden die ook zonder subsidies zullen worden verkocht.

Jammer. Het lijkt dat het CDA te veel door de korte termijn bril kijkt.
 
Helaas gaat het bij dit soort vragen van politici helaas helemaal niet om de inhoud... CDA wil gewoon een beeld oproepen dat het kabinet (waar ze zelf niet in zitten..) het geld over de balk gooit.. Heb het niet nagekeken, maar het zijn regelingen waar ze vast zelf voor gestemd hebben.
En nu mogen de ambtenaren weer aan het werk om de vragen te beantwoorden, gaan daarvoor naar Agentschap NL oid... veel mensen aan het werk, de goede antwoorden komen boven tafel. maar als het eenmaal zover is is het oud nieuws en komt er niet van van in de pers.. veel te veel details en te complex..
Maar het CDA heeft haar persmomentje weer gehad !
 
Tja, deze regelingen zijn natuurlijk bedacht voor leafs en soortgelijke afzichtelijke calvinistische autootjes. Niet voor Tesla's (of is het 'Tesli'?). Maar ik vind best dat er onderscheid gemaakt mag worden tussen hybride auto's en volledig elektrische auto's. Want van die eerste groep is er dus bijna niemand die elektrisch laadt. En bij de rijders die dat wel doen, is het effect maar voor hooguit 50km.

Over vele voordelen gesproken: heeft het CJIB ook al een speciale regeling voor Tesla rijders? ;-)
 
Tja, beetje moe wordt je er wel van. Hybride's zijn slechts een goedbedoelde edoch armzalige poging tot, de Tesla is de toekomst. Richt je daarop als overheid. De meest gestelde vraag aan mij is of mijn S een hybride is. Als ik de boodschappen in de frunk zet, staat iedereen te kijken. De meeste mensen weten gek genoeg nog niet dat electrisch rijden op een goede manier al lang mogelijk is.
Wat een goede beleidsmaatregel zou zijn is dat Tesla's sneller mogen rijden op de 100 km-snelwegen, immers daar mag je maar zo hard i.v.m de geluidsoverlast en de fijnstof (De S gebruikt nauwelijks zijn remmen en heeft uiteraard geen uitlaatgassen). Nou dan.
Allemaal jaloerse Audies en Mercedessen met een pruttelmotor op de rechterbaan. Moet je eens zien hoe de verkopen van de Tesla dan omhoog zullen gaan.
Archibald
 
@archibald dat heb ik eens voorgesteld en gemaild naar Ministerie van Infrastructuur & Milieu, maar ze waren niet bijster enthousiast over het idee. Want 'ze kunnen geen onderscheid maken in regels op basis van de aandrijving van het voertuig'

Wel bijzonder in dit verband is dat in Italië in het verleden (ik weet niet of dit nog steeds zo is) een auto met motorinhoud groter dan 1100cc 130 km/u mocht, en kleiner max 110 km/u (op de snelweg). Destijds had ik een panda 1000 S i.e. die dus 110km/u mocht, maar de automaat versie van een kennis had net iets meer dan 1100 cc en die mocht dus 130 km/u..... Dus onderscheid op basis van aandrijving werd toch gemaakt....... Dit was daadwerkelijk in de wetgeving opgenomen, en m.i. met het kentekenregister ook makkelijk te controleren....
 
Last edited:
Wel bijzonder in dit verband is dat in Italië in het verleden (ik weet niet of dit nog steeds zo is) een auto met motorinhoud groter dan 1100cc 130 km/u mocht, en kleiner max 110 km/u (op de snelweg). Destijds had ik een panda 1000 S i.e. die dus 110km/u mocht, maar de automaat versie van een kennis had net iets meer dan 1100 cc en die mocht dus 130 km/u..... Dus onderscheid op basis van aandrijving werd toch gemaakt....... Dit was daadwerkelijk in de wetgeving opgenomen, en m.i. met het kentekenregister ook makkelijk te controleren....

Tsjaaa, in Italië...... :wink:
 
Tja, deze regelingen zijn natuurlijk bedacht voor leafs en soortgelijke afzichtelijke calvinistische autootjes. Niet voor Tesla's (of is het 'Tesli'?). Maar ik vind best dat er onderscheid gemaakt mag worden tussen hybride auto's en volledig elektrische auto's.

Want van die eerste groep is er dus bijna niemand die elektrisch laadt.
Zo erg is het volgens mij / hopelijk niet! Ik ken toch een aantal Ampera-rijders die vooral korte afstanden rijden en daardoor meer dan 90% elektrisch rijden. Misschien niet de meerderheid maar ik denk toch nog wel een behoorlijk deel.

- - - Updated - - -

Helaas gaat het bij dit soort vragen van politici helaas helemaal niet om de inhoud... CDA wil gewoon een beeld oproepen dat het kabinet (waar ze zelf niet in zitten..) het geld over de balk gooit.. Heb het niet nagekeken, maar het zijn regelingen waar ze vast zelf voor gestemd hebben.
En nu mogen de ambtenaren weer aan het werk om de vragen te beantwoorden, gaan daarvoor naar Agentschap NL oid... veel mensen aan het werk, de goede antwoorden komen boven tafel. maar als het eenmaal zover is is het oud nieuws en komt er niet van van in de pers.. veel te veel details en te complex..
Maar het CDA heeft haar persmomentje weer gehad !
+1
Vroeger zelfs nog gestemd op die club.
Bij de poging tot invoeren van rekeningrijden - een CDA-idee van minister Eurlings - was ik persoonlijk naar Den Haag gekomen bij de overhandiging van de meer dan 40.000 handtekeningen tegen rekeningrijden. Alle ondertekenaars van de petitie waren via de site rekeningrijden-nee.nl (meen ik) opgeroepen om naar Den Haag te komen. Maar wij Nederlanders zijn geen actievoerders: er kwamen liefst 20 man naar Den Haag.
 
Simpel hou één gedachte:'subsidies drijven de prijzen omhoog'.
Zie Bhellgië, BTW op elek wordt verlaagd van 21 naar 6% en hop, Electrabel probeert de tarieven met 15% te verhogen, en het zal niet de laatste provider zijn.
Subsidies zijn enkel goed voor de verkopers.(Woonbonus, zonnepanelen, windturbines, EV's,enz.)
In 2008 heb ik zonnepanelen geplaatst op het moment van €450/ stroomcertificaat.
Ngl de staat de tussenkomst verminderde daalde ook de prijs van de panelen, dat ging véééél sneller dan de stijging van het technologisch kunnen, zodat het rendement behouden blijft.
Wanneer komen er eindelijk eens politici met visie op lange termijn en niet op de waan van de dag?
Meer EV's in de toekomst: duurdere elek, afbouw subsidies...hopelijk stijgt het rendement van de batterijen en daalt de aankoopprijs van de EV's voldoende om die effecten te counteren.