TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

'Te veel voordeel voor zuinige auto’s'

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by tuvow, Jul 2, 2013.

  1. tuvow

    tuvow Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    134
    Location:
    The Netherlands
    Milieuvriendelijke auto’s krijgen momenteel te veel belastingvoordeel. Door de verschillende voordeelmaatregelen van het kabinet kan dit oplopen tot tienduizenden euro’s per auto.


    Dit vindt het CDA. "De subsidie staat niet meer in verhouding tot het milieuvoordeel dat het rijden van deze auto’s oplevert." Kamerleden Pieter Omtzigt, Sander de Rouwe en Agnes Mulder hebben vragen aan het kabinet gesteld over de verschillende maatregelen en de effecten hiervan, die ze ‘disproportioneel’ noemen. "De maatregelen moeten begrensd worden", zo vinden ze.

    Volledige artikel: | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
     
  2. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    681
    Location:
    Netherlands
    Ja, daar kon je op wachten ....
    Waarom denk je dat wij hier allemaal zo snel er bij zijn :wink:
     
  3. Benz

    Benz Active Member

    Joined:
    Nov 15, 2012
    Messages:
    1,907
    Location:
    Netherlands
    Ze moeten eens een kijkje gaan nemen in Noorwegen, dan piepen ze wel anders.
     
  4. LuckyLuke

    LuckyLuke Model S P85DL

    Joined:
    Dec 14, 2011
    Messages:
    2,091
    Location:
    Eindhoven, The Netherlands
    Jammer dat ze zo'n beperkt rekenvoorbeeld aanhalen, ze kunnen beter die excel van prof Steinbuch gebruiken, die is completer.
    Het lijkt me verstandig dat ze de "bijtellingknallers" zoals de Ampera en andere plug in hybrids die gewoon hun tankje volgooien ipv hun accu te laden eens gaan aanpakken, en de volledig elektrische auto's blijven stimuleren.
     
  5. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,815
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Juist, ik denk dat vooral die "het probleem" zijn.

    Niets ten nadele van de Plugin rijder die WEL hard zijn best doet, maar helaas zijn er gewoon te veel die enkel voor de 0% bijtelling rijden en nooit aan de stekker staan.
     
  6. Steven

    Steven Member

    Joined:
    May 30, 2013
    Messages:
    681
    Location:
    Netherlands
    +1 LuckyLuke
     
  7. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,067
    Location:
    Amsterdam



    Deze subsidies zijn dan ook niet bedoeld voor het huidige directe milieuvoordeel maar om een belangrijke duurzame transitie in gang te zetten.
    Doordat fabrikanten door deze subsidies daadwerkelijk duurzame auto's kunnen verkopen zullen ze blijven investeren en
    op de langere termijn (goedkopere) auto's aanbieden die ook zonder subsidies zullen worden verkocht.

    Jammer. Het lijkt dat het CDA te veel door de korte termijn bril kijkt.
     
  8. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,782
    Location:
    Netherlands
    Helaas gaat het bij dit soort vragen van politici helaas helemaal niet om de inhoud... CDA wil gewoon een beeld oproepen dat het kabinet (waar ze zelf niet in zitten..) het geld over de balk gooit.. Heb het niet nagekeken, maar het zijn regelingen waar ze vast zelf voor gestemd hebben.
    En nu mogen de ambtenaren weer aan het werk om de vragen te beantwoorden, gaan daarvoor naar Agentschap NL oid... veel mensen aan het werk, de goede antwoorden komen boven tafel. maar als het eenmaal zover is is het oud nieuws en komt er niet van van in de pers.. veel te veel details en te complex..
    Maar het CDA heeft haar persmomentje weer gehad !
     
  9. MindBender

    MindBender Bite my shiny metal ass

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    434
    Location:
    Tilburg, The Netherlands
    Tja, deze regelingen zijn natuurlijk bedacht voor leafs en soortgelijke afzichtelijke calvinistische autootjes. Niet voor Tesla's (of is het 'Tesli'?). Maar ik vind best dat er onderscheid gemaakt mag worden tussen hybride auto's en volledig elektrische auto's. Want van die eerste groep is er dus bijna niemand die elektrisch laadt. En bij de rijders die dat wel doen, is het effect maar voor hooguit 50km.

    Over vele voordelen gesproken: heeft het CJIB ook al een speciale regeling voor Tesla rijders? ;-)
     
  10. martinve

    martinve Active Member

    Joined:
    Mar 26, 2013
    Messages:
    1,048
    Location:
    Heerlen, NL
    Ik hoop het niet.
    Verkeer + Overheid + Speciaal = extra geld dat wij moeten betalen in 90% van de gevallen.
     
  11. archibald

    archibald Member

    Joined:
    Nov 30, 2013
    Messages:
    5
    Location:
    NL
    Tja, beetje moe wordt je er wel van. Hybride's zijn slechts een goedbedoelde edoch armzalige poging tot, de Tesla is de toekomst. Richt je daarop als overheid. De meest gestelde vraag aan mij is of mijn S een hybride is. Als ik de boodschappen in de frunk zet, staat iedereen te kijken. De meeste mensen weten gek genoeg nog niet dat electrisch rijden op een goede manier al lang mogelijk is.
    Wat een goede beleidsmaatregel zou zijn is dat Tesla's sneller mogen rijden op de 100 km-snelwegen, immers daar mag je maar zo hard i.v.m de geluidsoverlast en de fijnstof (De S gebruikt nauwelijks zijn remmen en heeft uiteraard geen uitlaatgassen). Nou dan.
    Allemaal jaloerse Audies en Mercedessen met een pruttelmotor op de rechterbaan. Moet je eens zien hoe de verkopen van de Tesla dan omhoog zullen gaan.
    Archibald
     
  12. Gastogne

    Gastogne Member

    Joined:
    Dec 29, 2013
    Messages:
    159
    Location:
    Rotterdam, the Netherlands
    @archibald dat heb ik eens voorgesteld en gemaild naar Ministerie van Infrastructuur & Milieu, maar ze waren niet bijster enthousiast over het idee. Want 'ze kunnen geen onderscheid maken in regels op basis van de aandrijving van het voertuig'
     
  13. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,313
    Location:
    de Kempen
    #13 AnalysiZ, Apr 20, 2014
    Last edited: Apr 20, 2014
    Wel bijzonder in dit verband is dat in Italië in het verleden (ik weet niet of dit nog steeds zo is) een auto met motorinhoud groter dan 1100cc 130 km/u mocht, en kleiner max 110 km/u (op de snelweg). Destijds had ik een panda 1000 S i.e. die dus 110km/u mocht, maar de automaat versie van een kennis had net iets meer dan 1100 cc en die mocht dus 130 km/u..... Dus onderscheid op basis van aandrijving werd toch gemaakt....... Dit was daadwerkelijk in de wetgeving opgenomen, en m.i. met het kentekenregister ook makkelijk te controleren....
     
  14. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    1,591
    Location:
    Haarlem
    Tsjaaa, in Italië...... :wink:
     
  15. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,259
    Location:
    Den Haag
    Kan niet is wil niet.
     
  16. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,411
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Zo erg is het volgens mij / hopelijk niet! Ik ken toch een aantal Ampera-rijders die vooral korte afstanden rijden en daardoor meer dan 90% elektrisch rijden. Misschien niet de meerderheid maar ik denk toch nog wel een behoorlijk deel.

    - - - Updated - - -

    +1
    Vroeger zelfs nog gestemd op die club.
    Bij de poging tot invoeren van rekeningrijden - een CDA-idee van minister Eurlings - was ik persoonlijk naar Den Haag gekomen bij de overhandiging van de meer dan 40.000 handtekeningen tegen rekeningrijden. Alle ondertekenaars van de petitie waren via de site rekeningrijden-nee.nl (meen ik) opgeroepen om naar Den Haag te komen. Maar wij Nederlanders zijn geen actievoerders: er kwamen liefst 20 man naar Den Haag.
     
  17. Mtbtailor

    Mtbtailor Member

    Joined:
    May 30, 2014
    Messages:
    21
    Location:
    Belgium
    Simpel hou één gedachte:'subsidies drijven de prijzen omhoog'.
    Zie Bhellgië, BTW op elek wordt verlaagd van 21 naar 6% en hop, Electrabel probeert de tarieven met 15% te verhogen, en het zal niet de laatste provider zijn.
    Subsidies zijn enkel goed voor de verkopers.(Woonbonus, zonnepanelen, windturbines, EV's,enz.)
    In 2008 heb ik zonnepanelen geplaatst op het moment van €450/ stroomcertificaat.
    Ngl de staat de tussenkomst verminderde daalde ook de prijs van de panelen, dat ging véééél sneller dan de stijging van het technologisch kunnen, zodat het rendement behouden blijft.
    Wanneer komen er eindelijk eens politici met visie op lange termijn en niet op de waan van de dag?
    Meer EV's in de toekomst: duurdere elek, afbouw subsidies...hopelijk stijgt het rendement van de batterijen en daalt de aankoopprijs van de EV's voldoende om die effecten te counteren.
     

Share This Page