Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teleurstellend ritje Hoofddorp-Eindhoven en terug

This site may earn commission on affiliate links.
Je klacht met betrekking tot de verwarming herken ik wel. Wanneer de cabine op temperatuur is begint mijn SR+ ook koude lucht te blazen, erg oncomfortabel.

Mijn workarround is de climate op handmatig zetten, ventilatie enkel UIT voor de voeten, AC uit, ventilatie op stand 3 (bij vochtig weer soms op 5) om het beslaan te voorkomen.

Bovenstaande scheelt bij mij overigens fors in het verbruik.

TACC /Autopilot was voor mij een kwestie van wennen, als je eenmaal gewend bent wil je niet anders meer is mijn ervaring.
 
Ik vind ACC eigenlijk ook vrij dramatisch. Ook na 20.000 km. Als ik in (af)stand 1 een vrachtauto in wil halen moet ik kiezen tussen 'zelf gas bij geven' of 'onnodig links rijden en de toorn van andere weggebruikers over mij heen laten komen'.

Regelmatig gehad dat ik langs wegwerkzaamheden reed, netjes 90 op de TACC, en dat de TACC zomaar ineens versnelde naar 130 km/h omdat ik kennelijk een nieuw 'vak' in reed en de ACC zich opnieuw aanpaste aan de maximaal toegestane snelheid.

De momenten dat ik niet met mijn voet op of bij het gas rijd zijn eigenlijk alleen de momenten dat gewone CC ook prima had volstaan. Kan er niet veel meer van maken.
 
Ik ben het niet met je eens. Doe mij maar een gewone CC. Veel minder vermoeiend dan nu steeds gas te moeten bijgeven als je een baan opschuift om in te halen omdat de auto twijfelt en inhoudt. Het idee van CC is juist dat je minder je pedalen nodig hebt.

zoals hierboven al gemeld zou het aan de rijstijl kunnen liggen. In de spits knal ik de Tacc en autopilot erop en doe gewoon een half uur niets. Ik haal eigenlijk praktisch niet in. Heeft toch geen nut. Met de oude CC moest je dan 1000x 1km erbij, 2km eraf, weer 1 km erbij, 5km eraf tot je de blaren op je handen had. Nu kan ik bij wijze van spreken ff een half uur slapen.
Buiten de spits gebruik ik eingelijk nooit tacc of auto pilot. Dan ben ik gewoon lekker zelf aan het rijden
 
  • Like
Reactions: wooter and Maurice1
Het probleem met de verwarming is volledig herkenbaar. Ook mijn oplossing is de verwarming alleen maar op handmatig. Dan kan je de airconditioning namelijk uitzetten, want die gaat koude lucht blazen zodra de auto op temperatuur is. Buitengewoon vervelend.

Ik gebruik overigens standje 2 voor de aanjager en zet hem op 19,5 of 20 graden met lucht naar alle kanten. Heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd wat betreft condens en is redelijk comfortabel. Bij passagiers moet de aanjager wel omhoog om beslagen ruiten te voorkomen.

Warner kan ook maar kost buitensporig veel elektriciteit. In plaats daarvan zet ik de stoelverwarming aan.

De TACC vind ik ook slecht. Net als de stuurautomaat die je bij iedere Wisseling van rijstrook weer opnieuw moet aanzetten. Met alle irritante piepjes van dien.

het heeft overigens geen zin om de afstand ten opzichte van de voorganger met de rechter knop op het stuurwiel te vergroten. Ook bij afstand zeven blijft de auto abrupt reageren op iedere snelheidsverandering van de voorganger. Er zit geen soepelheid of anticiperend gedrag in. Kan iedere auto van € 25.000 met adaptieve cruise Control beter.

En de stupiditeit om allen maar camera’s te gebruiken zal ik nooit begrijpen. De auto ziet nog minder dan ik. Vandaag met een scherp zonnetje recht van voren doet helemaal niets het. Ook met mist: geen enkele hulp van de auto. Mijn vorige auto’s konden dat prima oplossen doordat ze met radar dwars door alle ellende heen kijken. Lijkt me Meer passend bij de 21e eeuw dan wat Tesla biedt. Maar ach, je weet het inmiddels al wel. Teslarijders zijn meestal tamelijk fanatiek in het steunen van hun merk. En je hebt altijd nog de hoop dat een toekomstige update het gaat verbeteren. Al zou ik het heel knap vinden, als een softwareupdate de camera’s kan aanvullen met betere sensoren.

Spraakherkenning is inderdaad kapot. De zegeningen van updates...
 
Ik vind ACC eigenlijk ook vrij dramatisch. Ook na 20.000 km. Als ik in (af)stand 1 een vrachtauto in wil halen moet ik kiezen tussen 'zelf gas bij geven' of 'onnodig links rijden en de toorn van andere weggebruikers over mij heen laten komen'.

Als je anticipeert en dus op tijd en gewoon met de maximum snelheid inhaalt, waarom zou je dan de toorn van andere weggebruikers over je heen moeten laten komen? Als die sneller willen rijden dan de maximum snelheid dan is dat toch hun probleem, en niet het jouwe?

Regelmatig gehad dat ik langs wegwerkzaamheden reed, netjes 90 op de TACC, en dat de TACC zomaar ineens versnelde naar 130 km/h omdat ik kennelijk een nieuw 'vak' in reed en de ACC zich opnieuw aanpaste aan de maximaal toegestane snelheid.

Dat is wel bijzonder. Mijn ervaring is dat als de maximum snelheid op de snelweg wijzigt ik middels een druk op het verkeersbord logo of met het scrollwiel de snelheid moet aanpassen aan de nieuwe maximum snelheid. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat vanzelf gaat. Is dat een wijziging in een recente release?

De momenten dat ik niet met mijn voet op of bij het gas rijd zijn eigenlijk alleen de momenten dat gewone CC ook prima had volstaan. Kan er niet veel meer van maken.

Ik heb de auto in februari vorig jaar gekregen zonder AP/FSD en heb ruim drie maanden moeten rijden met "standaard" cruise control voordat ik eindelijk FSD kreeg. Ik vind het ten opzichte van de "domme" cruise control een verademing. Er zijn zeker verbeterpunten, maar zo dramatisch al jij het beschrijft vind ik het niet. Uiteraard is dat slechts mijn mening, en heb jij recht op de jouwe.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Zoveel mensen, zoveel wensen. De discussie over AP is een hardnekkige. Het valt op dat veel nieuwe berijders (including myself toentertijd) even wat wen-tijd nodig hebben. Ik ben toen zelfs bij een sec langsgereden want "mijn Lane-change werkte niet". Werkte achteraf (soort van) prima, ik moest hem alleen nog even doorkrijgen.

Inmiddels kan ik mij een daily driver zonder AP nog maar nauwelijks voorstellen. Ik vind het goddelijk. Mijn woon-werkverkeer heb ik erop aangepast, de snelste weg heeft geen lekkere lijnen, dus dan maar een kilometertje om.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and RobsEV
Veel nieuwkomers met de AP (ik zelf ook) vinden dat de AP zou moeten rijden zoals ze dat zelf zouden doen.
De AP is niet 100% goed maar beter dan 99% van alle bestuurders.

De AP zal niet bumperkleven, afsnijden of ander asociaal rijgedrag vertonen wat we zelf wel dagelijks doen.
Wanneer je soms de AP moet overrulen is om juist je auto ergens toch ertussen te prakken wanneer iemand je er niet tussen wil laten i.o.d.
Mensen wegen dan een risico af, de AP zal nooit risico's nemen. Mensen vinden immers dat een AP nooit de fout in mag gaan en dus neemt hij ook nooit een risico.

Deze manier van rijden moet je aanleren en voor mij zijn eigenlijk mijn ogen opengegaan hoe asociaal de gemiddelde bestuurder (incl. mezelf) eigenlijk rijdt. Wanneer meer mensen de AP zouden laten rijden, dan gaat het vanzelf beter worden. Ook zelf wat meer gelaten zijn in het feit dat de AP bijv. een gat niet dicht rijdt als iemand ertussen piept maar juist afremt.
 
Bij mij staat de kachel op 20.5 en de stoelverwarming en de airco aan. Heel af en toe bespeur ik inderdaad een koude luchtstroom, maar als dat 2 minuten duurt is het lang. Daarna wordt alles vanzelf weer warm, dus ik geloof het wel.

De TACC is een ander verhaal. Zoals ook elders betoogd door mij zou ik zonder enige twijfel 500 euro neertellen voor de toevoeging van een gewone cruise control. Ook na 10k km vind ik de TACC implementatie in de M3 buitengewoon beroerd. Rare set snelheid (uit de kaart?) die geen enkele rekening houdt met lokale beperkingen. Gepiel met een stroompedaal en een klein wieltje om de snelheid te kiezen die ik wel wil rijden. Ineens besluiten dat een snelwegbocht met 80 mag. Of 70. Véél te vroeg inhouden achter andere auto's, en opeens gas geven als die weer weg zijn. En (wel minder, maar nog steeds) soms zomaar om niks fors remmen. Dit alles maakt dat ik continue op mijn qui-vive moet zijn met TACC er op. Als ik dan toch wakker moet blijven heb ik echt gewoon liever een cruise control die altijd een constante snelheid houdt. Daarmee kan ik zelf (en veel beter) anticiperen op wat er om me heen gebeurt, zonder dat ik ook nog eens de kuren van een wispelturige auto in de gaten moet houden.

En vooruit, collision detection mag dan blijven werken. Voor het geval ik een keer in slaap ben gevallen.
 
En de stupiditeit om allen maar camera’s te gebruiken zal ik nooit begrijpen. De auto ziet nog minder dan ik. Vandaag met een scherp zonnetje recht van voren doet helemaal niets het. Ook met mist: geen enkele hulp van de auto. Mijn vorige auto’s konden dat prima oplossen doordat ze met radar dwars door alle ellende heen kijken. Lijkt me Meer passend bij de 21e eeuw dan wat Tesla biedt. Maar ach, je weet het inmiddels al wel. Teslarijders zijn meestal tamelijk fanatiek in het steunen van hun merk. En je hebt altijd nog de hoop dat een toekomstige update het gaat verbeteren. Al zou ik het heel knap vinden, als een softwareupdate de camera’s kan aanvullen met betere sensoren.
Er zit gewoon een radar achter de bumper van je Tesla, en die wordt ook gebruikt uiteraard.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and RobsEV
De TACC vind ik ook slecht. Net als de stuurautomaat die je bij iedere Wisseling van rijstrook weer opnieuw moet aanzetten. Met alle irritante piepjes van dien.

Daar is een oplossing voor en die heet FSD (Full Self Driving). Verkrijgbaar als optie.

het heeft overigens geen zin om de afstand ten opzichte van de voorganger met de rechter knop op het stuurwiel te vergroten. Ook bij afstand zeven blijft de auto abrupt reageren op iedere snelheidsverandering van de voorganger. Er zit geen soepelheid of anticiperend gedrag in. Kan iedere auto van € 25.000 met adaptieve cruise Control beter.

Ik gebruik op de snelweg volgafstand 3 of 4. Abrupt remmen of optrekken was in eerdere versies nog regelmatig aan de orde maar komt nu bijna nooit meer voor. Ik heb de auto op CHILL stand staan, dat help wel.

En de stupiditeit om allen maar camera’s te gebruiken zal ik nooit begrijpen. De auto ziet nog minder dan ik. Vandaag met een scherp zonnetje recht van voren doet helemaal niets het. Ook met mist: geen enkele hulp van de auto. Mijn vorige auto’s konden dat prima oplossen doordat ze met radar dwars door alle ellende heen kijken.

De auto heeft een radar en gebruikt die zeker wel. Door een aanrijding is de radar van mijn auto al 6 weken kapot en daardoor zijn alle autopilot functies uitgevallen. Ook zie ik de auto's om mij heen niet meer in het scherm. De camera's zijn een aanvulling op de radar. Als een of meer camera's verblind zijn door de zon of door hevige regen of vuil krijg je tegenwoordig een waarschuwing. Het betekent niet per definitie dat je de autopilot functies niet meer kunt gebruiken. Alleen bij extreme situaties (extreem hevige regen of dichte mist) zijn sommige autopilot functies niet beschikbaar. De camera's kunnen dan de radar niet meer voldoende ondersteunen. Alleen vertrouwen op de radar zou een veiligheidsrisico met zich mee kunnen brengen, want ook een radar heeft beperkingen.

Ik begrijp dat wel. Het dwingt de bestuurder om de snelheid aan te passen aan de omstandigheden en zelf alert te zijn, in plaats van "blind" te vertrouwen op de autopilot. Om dezelfde reden ben ik overigens ook zeer sceptisch dat Tesla het voor elkaar gaat krijgen om binnen afzienbare tijd echt volledig zelfbesturende auto's de weg op te sturen, zeker bij zulke omstandigheden.
 
Last edited:
Het heeft inderdaad met je rijstijl en wat je gewend bent te maken. Ik had bij mijn vorige wagen ook ACC en moest er erg aan wennen dit kwam omdat ik daarvoor op de standaard CC de auto de voorganger dichter liet naderen en dan pas naar links ging om in te halen.

Ik rij veel A2 (TJC) en stel de auto in op 105km dit houd in dat ik regelmatig met een slakke gang mensen inhaal die bijv 95 rijden. Ik vind het efficiënter om dan de auto de voorganger dichter te laten naderen en dan naar links te gaan ipv al 2 km links ernaast te moeten rijden. Maar swa het is nou eenmaal zo en ik ben inmiddels ook 1 van die mensen die vaak links hangt op de 5-baans snelweg zodat de auto niet gaat afremmen.

Ook als je wordt ingehaald en de inhalende auto gaat te dicht voor je terug naar rechts dan gaat de auto meteen in de rem. Er zijn nog wel verbeteringen mogelijk denk ik zo. Toch maar zelf blijven rijden :p


Range probleem heb ik nog niet zo ervaren. Laatst met 80% lading van Zeist naar Antwerpen heen en weer gereden zonder te laden en ik redde het met nog 40km op de teller. Dit ondanks flinke wind tegen en regen.
 
Dat is wel bijzonder. Mijn ervaring is dat als de maximum snelheid op de snelweg wijzigt ik middels een druk op het verkeersbord logo of met het scrollwiel de snelheid moet aanpassen aan de nieuwe maximum snelheid. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat vanzelf gaat. Is dat een wijziging in een recente release?
Ik kan het niet verklaren waarom hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Maar we hebben hier een weg in de buurt waar je 80 km/h mag en bij de kruispunten welke kort op elkaar zitten 60 km/h. Dan remt hij meteen vrij snel tot 60 af om 200 meter verder wil snel naar de 80 te gaan. Op de snelweg pakt hij niet altijd zelf de nieuwe snelheid.
 
Ik kan het niet verklaren waarom hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Maar we hebben hier een weg in de buurt waar je 80 km/h mag en bij de kruispunten welke kort op elkaar zitten 60 km/h. Dan remt hij meteen vrij snel tot 60 af om 200 meter verder wil snel naar de 80 te gaan. Op de snelweg pakt hij niet altijd zelf de nieuwe snelheid.

Dat zou kunnen. Het gedrag op secundaire wegen is anders dan op snelwegen. Ik heb het in ieder geval op snelwegen nog nooit meegemaakt, maar ik heb het nog niet met release 2019.40.50.x kunnen testen omdat de radar van mijn auto helaas al enige tijd kapot is.
 
Als je anticipeert en dus op tijd en gewoon met de maximum snelheid inhaalt, waarom zou je dan de toorn van andere weggebruikers over je heen moeten laten komen? Als die sneller willen rijden dan de maximum snelheid dan is dat toch hun probleem, en niet het jouwe?
Als je anticipeert? Daarvoor heb ik geen TACC. En waarom moet ik de maximum snelheid rijden? Ik mag gewoon met 105 km/h achter iemand aan rijden die 100 rijdt, ook als de maximum snelheid 130 is. Om die persoon voorbij te komen moet ik lang van te voren met 105 op de linker baan gaan hangen of zelf het gas bedienen of 'onnodig' links rijden. Maar dat is bij wet verboden en daar worden bekeuringen voor uitgedeeld.

Dat is wel bijzonder. Mijn ervaring is dat als de maximum snelheid op de snelweg wijzigt ik middels een druk op het verkeersbord logo of met het scrollwiel de snelheid moet aanpassen aan de nieuwe maximum snelheid. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat vanzelf gaat. Is dat een wijziging in een recente release?
Waar ik het over had was helemaal geen wijziging van de max snelheid. Die was ervoor en er na 130 km/h. Ik had er voor gekozen om langzamer te rijden (in dit geval mede ivm wegwerkzaamheden, maar dat nauwelijks ter zake). En na een knooppunt (waar ik overigens gewoon rechtdoor ben gegaan) kiest TACC er voor om toch weer 135 te gaan rijden.

Ik heb de auto in februari vorig jaar gekregen zonder AP/FSD en heb ruim drie maanden moeten rijden met "standaard" cruise control voordat ik eindelijk FSD kreeg. Ik vind het ten opzichte van de "domme" cruise control een verademing. Er zijn zeker verbeterpunten, maar zo dramatisch al jij het beschrijft vind ik het niet. Uiteraard is dat slechts mijn mening, en heb jij recht op de jouwe.
Zoals ik al zei: ik heb ook een aantal maanden zonder TACC gereden en zou als ik heel eerlijk ben misschien wel liever terug naar CC. Moet zeggen dat ik heel weinig file rijd. In file is het wel heel prettig.
 
  • Like
Reactions: MoManTai
Als je anticipeert? Daarvoor heb ik geen TACC. En waarom moet ik de maximum snelheid rijden? Ik mag gewoon met 105 km/h achter iemand aan rijden die 100 rijdt, ook als de maximum snelheid 130 is. Om die persoon voorbij te komen moet ik lang van te voren met 105 op de linker baan gaan hangen of zelf het gas bedienen of 'onnodig' links rijden. Maar dat is bij wet verboden en daar worden bekeuringen voor uitgedeeld.

Nee, je hoeft niet lang van te voren opzij je moet alleen minimaal de afstand van de AP aanhouden. Die eist op stand 1 minimaal 1sec afstand.
Dat de meeste autorijders bumperklevers zijn en tot op enkele meters naderen en dan pas opzij gaan betekent uiteraard niet dat een AP ook dergelijk bezopen rijgedrag moet gaan vertonen ook al heeft de meerderheid dit tot de standaard verheven.

Waar ik het over had was helemaal geen wijziging van de max snelheid. Die was ervoor en er na 130 km/h. Ik had er voor gekozen om langzamer te rijden (in dit geval mede ivm wegwerkzaamheden, maar dat nauwelijks ter zake). En na een knooppunt (waar ik overigens gewoon rechtdoor ben gegaan) kiest TACC er voor om toch weer 135 te gaan rijden.

Automatische snelheidsaanpassing ben ik alleen nog maar tegengekomen buiten de snelweg. Dus op een 80km weg waar het naar 50 gaat en daarna weer naar 80. Op de snelweg gaat hij alleen terug naar de V-max als je opnieuw de snelheid instelt.

Zoals ik al zei: ik heb ook een aantal maanden zonder TACC gereden en zou als ik heel eerlijk ben misschien wel liever terug naar CC. Moet zeggen dat ik heel weinig file rijd. In file is het wel heel prettig.

Die wens kan uitsluitend voortkomen uit het feit dat je graag rijgedrag vertoond dat onwenselijk is.
 
Nee, je hoeft niet lang van te voren opzij
Ik moet wel lang van te voren opzij.

Automatische snelheidsaanpassing ben ik alleen nog maar tegengekomen buiten de snelweg. Dus op een 80km weg waar het naar 50 gaat en daarna weer naar 80. Op de snelweg gaat hij alleen terug naar de V-max als je opnieuw de snelheid instelt.
Bij jou is dat misschien zo. In dat geval: van harte gefeliciteerd. Ik ben dat helaas wel meermaals tegen gekomen.

Die wens kan uitsluitend voortkomen uit het feit dat je graag rijgedrag vertoond dat onwenselijk is.
Tsjongejonge zeg. Nu bepaal jij voor mij wat gewenst is?

PS. Wanneer pas jij je onderschrift aan? Of rijd jij nog steeds in een S75D?
 
Allemaal goede reacties, maar om hiervoor een apart draadje aan te maken? Je zou bijna willen dat Tesla een soort handleiding mee geeft aan nieuwe rijders.
Het zal je maar dwars zitten. Een nacht niet kunnen slapen. Beter om eerst eens kennis te nemen van het een en ander op dit forum. Dan was deze hele vraag overbodig geweest.

Gezien de reacties opt dit topic is er wel behoefte aan een meerdere draadjes, zelf ben ik er ook voor.
Alles een in topic van 100+ posts is alles behalve overzichtelijk (ondanks de "geweldige" zoekfunctie ), uiteindelijk verdwijnen niet actieve draadjes vanzelf weer naar de achtergrond...
 
Als je anticipeert? Daarvoor heb ik geen TACC. En waarom moet ik de maximum snelheid rijden? Ik mag gewoon met 105 km/h achter iemand aan rijden die 100 rijdt, ook als de maximum snelheid 130 is. Om die persoon voorbij te komen moet ik lang van te voren met 105 op de linker baan gaan hangen of zelf het gas bedienen of 'onnodig' links rijden. Maar dat is bij wet verboden en daar worden bekeuringen voor uitgedeeld.

Stel: je rijdt zoals in jouw voorbeeld 105 en de auto voor je rijdt 100. Je nadert de auto zo dicht dat de ingestelde volgafstand overschreden dreigt te worden. Dan zal de auto afremmen totdat je ook 100 rijdt. Het alternatief is dat je gaat inhalen voordat dit optreedt. Dat bedoel ik met anticiperen. Als je de snelheid niet aanpast zul je de voorganger dus met een verschil van 5 km/u gaan inhalen, en dat zal even duren. Als je TACC wilt gebruiken zonder dat je zelf anticipeert, hoe zou de oplossing er dan volgens jou uit moeten zien?

Waar ik het over had was helemaal geen wijziging van de max snelheid. Die was ervoor en er na 130 km/h. Ik had er voor gekozen om langzamer te rijden (in dit geval mede ivm wegwerkzaamheden, maar dat nauwelijks ter zake). En na een knooppunt (waar ik overigens gewoon rechtdoor ben gegaan) kiest TACC er voor om toch weer 135 te gaan rijden.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik heb op de snelweg nog nooit meegemaakt dat de auto uit zichzelf de ingestelde snelheid aanpast. Alleen op het moment dat je TACC activeert wordt de op dat moment geldende (voor zover die klopt) snelheid gekozen, mits je langzamer rijdt dan die snelheid. Rijd je op dat moment sneller dan de maximum snelheid dan wordt je huidige snelheid gekozen. Wil je langzamer of sneller rijden dan de door TACC gekozen snelheid (bijvoorbeeld bij werkzaamheden) dan pas je de snelheid aan, bijvoorbeeld met het scrollwiel. Dat is wel onhandig als je van 135 terug wilt gaan naar 90 (of 70!). Maar zolang ik zelf niets meer aanpas gaat de auto - althans niet vóór versie 2019.40.50.x - nooit meer automatisch terug naar 135. Daarvoor moet ik dan op het verkeersbord icoon drukken. Werkt dat bij jou anders?
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik heb dit weekend begin van de middag van Hoofddorp naar Eindhoven (139km) gereden, en 's avonds weer terug. Dit was mijn eerste "lange" rit, en hierbij werd ik toch wel (onaangenaam) verrast door een aantal zaken.

-- De verwarming bleef koude lucht blazen, wat ik ook probeerde, en ondanks dat het buiten vrij fris was. Ik heb dit al eens eerder gezien op dit forum, maar kreeg het niet opgelost. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem geen of warme lucht te laten blazen.

-- De adaptive cruise control vind ik verschrikkelijk. Nu had ik in mijn vorige auto "gewone" cruise control - als ik hem aanzette, gebruikte hij de huidige snelheid, die ik vervolgens in stappen van 2 km kon verhogen of verlagen - dus ik weet niet of Tesla een speciale implementatie van adaptive cruise control heeft, of dat dit normaal gedrag is.

Wat ik sowieso vervelend vind is eigenlijk het echte adaptieve gedeelte - hij gaat inhouden als een auto voor me langzamer rijdt. Tesla doet dat zo gladjes dat je het niet merkt, en opeens beseft dat je 15 km langzamer rijdt dan je wil. Kan je dit uitzetten, zodat de auto gewoon de snelheid die ik instel vasthoudt, en als ik een andere auto nader wissel ik zelf wel van rijstrook?

Uiteraard kan je wel van rijstrook wisselen om het te voorkomen, maar zelfs met volgafstand 1 moet je dit zo ver van tevoren doen dat je daarbij regelmatig andere weggebruikers in de weg zou zitten (die bij normale CC me nog zouden inhalen voor ik er. zonder af te hoeven remmen, achter invoeg). En als je snelheid eenmaal wat ingehouden wordt, en je schuift dan een baan op, dan duurt het 2-3 seconden voor hij eindelijk doorheeft dat hij weer kan. Misschien moet ik nog mee leren omgaan, maar in plaats van rust geeft het me momenteel alleen maar stress (ik heb al diverse keren tegen de auto lopen roepen: nou kom op, ga dan!).

Tot slot gebruikt de auto niet je huidige snelheid wanneer je CC aanzet, maar stelt hem in op de max snelheid die hij denkt dat daar geldt. Helaas klopt dit vrij vaak niet, en rijd je door het snelle optrekken al gauw 20 km te hard terwijl je als een dolle aan het wieltje draait om de snelheid weer naar beneden te halen. Daarentegen past hij de ingestelde snelheid dan weer NIET automatisch aan wanneer de max snelheid omhoog of naar beneden gaat, ook al geeft hij de max snelheid wel correct aan (dus hij weet het wel).

-- Het bereik van de auto (Long Range AWD) is ook bij deze wat langere rit teleurstellend. Ik heb normaal (en alleen) gereden, zonder optrekwedstrijdjes of gebruik van allerlei functies behalve de radio en de (falende) verwarming (maar wel de maximale snelheid aangehouden, dus 100-120-130 waar van toepassing), maar de 278 echte kilometers hebben 373 km aan bereik gekost (100% geladen, gaf bij start 490 km aan). Naast dat ik 100 km extra gebruik al fors vind op deze afstand, betekent dit ook dat de garantie die ik van de verkoper kreeg dat ik zonder superchargen heen en weer kon naar Enschede en Limburg (ongeveer 400 km bij elkaar) dus gewoon niet gaat lukken.

Dit alles maakte dit ritje, waar ik juist wel naar uitkeek, tot een teleurstelling.

Komt dit mensen bekend voor, of heb ik misschien dan toch een maandagochtendmodel?

Ik lees niets bijzonders. Kerel, je hebt een Tesla. Even wennen. En dan wil je nooit meer iets anders.:)
 
  • Funny
Reactions: eelcodb