Volgens mij zijn er een aantal factoren:
Wennen...
Er is sprake van een wen-tijd, die ook nog eens voor iedereen verschillend is. Het valt op dat mensen die graag de controle hebben (de control-freaks;-) nog wat meer moeite hebben om zich over te geven.
Begrijpen...
Je moet een beetje snappen hoe het systeem werkt en de beperkingen van het systeem kennen. Als ik in de schade-topic lees dat iemand tegen de border van een baustelle is gereden (op AP) dan denk ik #hoedan. Een border is geen lijn dus geen goede geleider. Pak dan gewoon de trage rechterbaan die in de meeste gevallen wel goed belijnd is.
Model S versus Model 3...
Ik vind onze Model 3 veel dynamischer rijden, maar de AP functie weer minder fijn. Ik mis het pookje tbv de bediening (waarmee je bijvoorbeeld je huidige snelheid kan vastzetten, in tegenstelling tot "aan, en hup, naar Vmax"). Daarnaast heb ik het idee dat de S de lijnen net wat mooier pakt en, misschien wel de belangrijkste, de 3 laat meer aan het stuur trekken om blauwe nag-schermen te voorkomen. Wellicht zijn de sensoren hetzelfde maar speelt het veel kleinere stuurtje hem parten. En loom handje op het stuur van de S is al genoeg, bij de 3 moet ik steeds actief reageren.
Lokatie...
Als ik op familiebezoek ben in omgeving Gemert dan valt mij op dat ik AP minder frequent kan gebruiken door wegen zonder middenlijn, rotondes, onduidelijke lijnen enz. Daar staat tegenover dat die landelijke wegen een genot zijn om te toeren
Verwachtingspatroon...
Wat had je verwacht? Ik verwachtte niks, en vond het hemels toentertijd (en dan te bedenken dat hij heeeeel veel beter is geworden in de tussentijd!). Als je nu in je nieuwe Tesla stapt en je verwacht een autonoom rijdende auto, dan wordt je teleurgesteld, thats for sure.