Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teleurstellend ritje Hoofddorp-Eindhoven en terug

This site may earn commission on affiliate links.
Dat zou ook een factor kunnen zijn. Ik geef toe dat ik dat ik daar niet dagelijks kom.
Hou dan richting Oosten meteen eens de rechter rijstrook aan. Maar wel de voet boven het stroompedaal zodat je direct in kan grijpen als de auto voorbij een afrit weer eens denkt dat je de afrit hebt genomen en de TACC ineens automatisch teruggaat naar 60 km/u. Leuk voor alle inzittenden en het verkeer achter je! Erg veilig ook.

De auto heeft overal camera’s en blijkbaar ook radar. Er is een actief navigatiesysteem met ingestelde route. En dan nog zijn de belangrijkste systemen, namelijk zij die de snelheid bepalen, afhankelijk van GPS en slecht bijgehouden databases achter inferieur kaartmateriaal. Wie bedenkt dit?
 
Hou dan richting Oosten meteen eens de rechter rijstrook aan. Maar wel de voet boven het stroompedaal zodat je direct in kan grijpen als de auto voorbij een afrit weer eens denkt dat je de afrit hebt genomen en de TACC ineens automatisch teruggaat naar 60 km/u. Leuk voor alle inzittenden en het verkeer achter je! Erg veilig ook.

De auto heeft overal camera’s en blijkbaar ook radar. Er is een actief navigatiesysteem met ingestelde route. En dan nog zijn de belangrijkste systemen, namelijk zij die de snelheid bepalen, afhankelijk van GPS en slecht bijgehouden databases achter inferieur kaartmateriaal. Wie bedenkt dit?

serieus? ik heb echt nog nooit ook maar iets gehad wat hier op lijkt. Ondertussen 12k km met de auto gereden en gok 65% daarvan op tacc en ap. Wat ik mega irritant vond waren de phantom brakes. Maar die zijn een paar maanden terug met een update verdwenen. Nu ben ik zoals eerder gemeld zeer happy met het systeem.
 
Volgens mij zijn er een aantal factoren:

Wennen...
Er is sprake van een wen-tijd, die ook nog eens voor iedereen verschillend is. Het valt op dat mensen die graag de controle hebben (de control-freaks;-) nog wat meer moeite hebben om zich over te geven.

Begrijpen...
Je moet een beetje snappen hoe het systeem werkt en de beperkingen van het systeem kennen. Als ik in de schade-topic lees dat iemand tegen de border van een baustelle is gereden (op AP) dan denk ik #hoedan. Een border is geen lijn dus geen goede geleider. Pak dan gewoon de trage rechterbaan die in de meeste gevallen wel goed belijnd is.

Model S versus Model 3...
Ik vind onze Model 3 veel dynamischer rijden, maar de AP functie weer minder fijn. Ik mis het pookje tbv de bediening (waarmee je bijvoorbeeld je huidige snelheid kan vastzetten, in tegenstelling tot "aan, en hup, naar Vmax"). Daarnaast heb ik het idee dat de S de lijnen net wat mooier pakt en, misschien wel de belangrijkste, de 3 laat meer aan het stuur trekken om blauwe nag-schermen te voorkomen. Wellicht zijn de sensoren hetzelfde maar speelt het veel kleinere stuurtje hem parten. En loom handje op het stuur van de S is al genoeg, bij de 3 moet ik steeds actief reageren.

Lokatie...
Als ik op familiebezoek ben in omgeving Gemert dan valt mij op dat ik AP minder frequent kan gebruiken door wegen zonder middenlijn, rotondes, onduidelijke lijnen enz. Daar staat tegenover dat die landelijke wegen een genot zijn om te toeren:)

Verwachtingspatroon...
Wat had je verwacht? Ik verwachtte niks, en vond het hemels toentertijd (en dan te bedenken dat hij heeeeel veel beter is geworden in de tussentijd!). Als je nu in je nieuwe Tesla stapt en je verwacht een autonoom rijdende auto, dan wordt je teleurgesteld, thats for sure.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Mars2020
Dezelfde mensen die commentaar op de Tesla systemen onophoudelijk binnen twee alinea’s vertalen naar asociaal en onverantwoord rijgedrag van de auteur, blijven halsstarrig een automaat die zelfstandig en zonder instemming van de bestuurder de ingestelde snelheid aanpast verdedigen. Bizarre gedachtenkronkel.
YMMV, ik heb op snelwegen nog niet gehad dat ie plots 130 wou knallen hoewel ik 'm had ingesteld op 80.

Dat gezegd, ik verkies mijn Model X net omwille van het aparte pookje, waar je veel eenvoudiger de snelheid kan instellen.

Tegen de tijd dat de Tesla werkelijk situational aware is en eindelijk eens verkeersborden en wegportalen kan lezen, laat ik mij graag adviseren over een aanpassing van de instelling. Tot die tijd: afblijven. Hoe moeilijk kan het zijn.
Weer YMMV, maar over het algemeen vind ik het wel meevallen. Maar het is inderdaad makkelijker leven met de quirks and features als je het derde pookje van de S/X hebt.
 
Verwachtingspatroon...
Wat had je verwacht? Ik verwachtte niks, en vond het hemels toentertijd (en dan te bedenken dat hij heeeeel veel beter is geworden in de tussentijd!). Als je nu in je nieuwe Tesla stapt en je verwacht een autonoom rijdende auto, dan wordt je teleurgesteld, thats for sure.
Ik verwachtte lane centering en TACC, en dat kreeg ik ook in mijn proefrit in 2017. Dat was dan nog de versie die op gewone wegen beperkt was tot 50 km/u, maar de rust op de snelweg vond ik al super. Alle extra's zoals NoA's zijn erg aangenaam, hoewel niet foutloos.
 
Je hebt gelijk. Maar het is een “probleem” dat Tesla zelf heeft gecreëerd. De stuurautomaat (ik schreef abusievelijk TACC) moet gewoon actief blijven als ik met richtingaanwijzers aan van rijstrook verander. En al die irritante pieptonen moeten gewoon uitgezet kunnen worden. Passagiers worden er hartstikke nerveus van en ik als bestuurder heb daar last van.
Het niet doen geeft situaties zoals bij Ford, waar je niet weet wanneer de autocruise uitvalt en op dat moment niemand bewust nog aan het sturen is.

Er is wat voor te zeggen voor een AP die na lane change terug vanzelf de controle neemt, maar je moet dat dan ook goed communiceren naar de bestuurder. En bij Tesla gaat dat door duidelijke signalen (maar met Joe mode al minder luid) en is er niet vaak verwarring mogelijk.

Waarom kunnen die “hulpsystemen” niet gewoon uit(blijven)?
Omdat zonder hulpsystemen we het slechter doen.
 
Ik wil overigens zeker geen domme cc meer, maar gewoon een TACC die met z’n fikken van de door MIJ ingestelde snelheid afblijft. Zoals iedere andere Adaptive CC in autoland sinds minimaal 2010.

Tesla heeft geen CC geen ACC maar TACC. Daar waar ACC in basis alleen naar de voorganger kijkt, houdt TACC ook rekening met de wereld om de auto heen. Hierbij worden bv ook de rijbanen naast je in de gaten gehouden. Dit heeft tot gevolg dat het gedrag gewoon anders is en je moet geen appels met peren vergelijken.
En ja..... de een zal het gedrag van TACC als prettig ervaren en de ander als hinderlijk.
 
Het zou inderdaad wat gebruikersvriendelijk mogen. Het gebrek om de snelheid in te kunnen stellen op de huidige snelheid (in plaats van een snelheid op de al dan niet correct gedetecteerde limiet gebaseerd) is inderdaad wat ergerlijk, al leren we er mee te leven (gaspedaal indrukken, scrollwieltje naar boven/beneden).

Je kunt met recente firmware de pieptonen trouwens wat "milderen" om passagiers niet te ergeren ("Joe mode"), maar ik ben het wel eens dat je ze niet helemaal zou mogen uitzetten -- dat zou zorgen voor al te gevaarlijke situaties.
 
Tesla heeft geen CC geen ACC maar TACC. Daar waar ACC in basis alleen naar de voorganger kijkt, houdt TACC ook rekening met de wereld om de auto heen. Hierbij worden bv ook de rijbanen naast je in de gaten gehouden. Dit heeft tot gevolg dat het gedrag gewoon anders is en je moet geen appels met peren vergelijken.
En ja..... de een zal het gedrag van TACC als prettig ervaren en de ander als hinderlijk.

Juist met de TACC zou ik verwachten dat hij weer optrekt wanneer hij langzamer is gaan rijden vanwege iemand voor me. Wanneer de baan links vrij is, en ik opschuif, is er geen enkele reden om 2 seconden te wachten voor hij versnelt.

Het trucje uit dit topic dat de snelheid hetzelfde blijft bij inschakelen van de TACC zolang je je voet nog op het pedaal hebt helpt zeker een beetje, maar ik zou nog steeds willen dat je de keuze hebt om de huidige snelheid vast te zetten bij het inschakelen. Misschien zou een simpele oplossing kunnen zijn om bij het licht indrukken van de hendel (net als 3x knipperen zeg maar) de huidige snelheid te pakken, en bij helemaal doordrukken de bij de auto bekende max snelheid te pakken?

Wat ik ook uit dit topic haal, en ook uit de M3 handleiding trouwens, is dat bij gebruik van de "stuurmachine" de auto zelf van baan zou moeten wisselen als ik het knipperlicht inschakel. Mijn auto doet dit echter simpelweg niet, ook niet op een volledig lege meerbaansweg. Ook de optie dat hij zelf van baan wisselt en afslagen neemt op basis van de ingestelde bestemming zie ik nergens terug (NOA?). Zijn dit functies die in Nederland niet beschikbaar zijn, of alleen via FSD (alhoewel ik dat niet uit de handleiding opmaak)? Of doe ik iets fout/zie ik iets over het hoofd?

Tot slot zou de stuurmachine zeker handiger zijn als hij zichzelf niet uitschakelt als ik het knipperlicht inschakel en dan een baan opschuif.
 
Juist met de TACC zou ik verwachten dat hij weer optrekt wanneer hij langzamer is gaan rijden vanwege iemand voor me. Wanneer de baan links vrij is, en ik opschuif, is er geen enkele reden om 2 seconden te wachten voor hij versnelt.

Tot slot zou de stuurmachine zeker handiger zijn als hij zichzelf niet uitschakelt als ik het knipperlicht inschakel en dan een baan opschuif.

Dat eerste is zeker een punt, vooral als er sneller verkeer aankomt op de linkerbaan. Hij wacht tot je helemaal op de baan bent. Ik denk dat het vrij eenvoudig is te tunen met een softwareupdate.
Over je 2e punt.. ik gok dat ze dat gewoon onderdeel van FSD houden.
 
Wat ik ook uit dit topic haal, en ook uit de M3 handleiding trouwens, is dat bij gebruik van de "stuurmachine" de auto zelf van baan zou moeten wisselen als ik het knipperlicht inschakel. Mijn auto doet dit echter simpelweg niet, ook niet op een volledig lege meerbaansweg. Ook de optie dat hij zelf van baan wisselt en afslagen neemt op basis van de ingestelde bestemming zie ik nergens terug (NOA?). Zijn dit functies die in Nederland niet beschikbaar zijn, of alleen via FSD (alhoewel ik dat niet uit de handleiding opmaak)? Of doe ik iets fout/zie ik iets over het hoofd?

Tot slot zou de stuurmachine zeker handiger zijn als hij zichzelf niet uitschakelt als ik het knipperlicht inschakel en dan een baan opschuif.
Daar heb je FSD voor nodig.
 
Juist met de TACC zou ik verwachten dat hij weer optrekt wanneer hij langzamer is gaan rijden vanwege iemand voor me. Wanneer de baan links vrij is, en ik opschuif, is er geen enkele reden om 2 seconden te wachten voor hij versnelt.

Het trucje uit dit topic dat de snelheid hetzelfde blijft bij inschakelen van de TACC zolang je je voet nog op het pedaal hebt helpt zeker een beetje, maar ik zou nog steeds willen dat je de keuze hebt om de huidige snelheid vast te zetten bij het inschakelen. Misschien zou een simpele oplossing kunnen zijn om bij het licht indrukken van de hendel (net als 3x knipperen zeg maar) de huidige snelheid te pakken, en bij helemaal doordrukken de bij de auto bekende max snelheid te pakken?

Wat ik ook uit dit topic haal, en ook uit de M3 handleiding trouwens, is dat bij gebruik van de "stuurmachine" de auto zelf van baan zou moeten wisselen als ik het knipperlicht inschakel. Mijn auto doet dit echter simpelweg niet, ook niet op een volledig lege meerbaansweg. Ook de optie dat hij zelf van baan wisselt en afslagen neemt op basis van de ingestelde bestemming zie ik nergens terug (NOA?). Zijn dit functies die in Nederland niet beschikbaar zijn, of alleen via FSD (alhoewel ik dat niet uit de handleiding opmaak)? Of doe ik iets fout/zie ik iets over het hoofd?

Tot slot zou de stuurmachine zeker handiger zijn als hij zichzelf niet uitschakelt als ik het knipperlicht inschakel en dan een baan opschuif.

Hij wacht met acceleren tot je volledig in de nieuwe baan zit.
Hij wacht niet 2 seconden hij wacht alleen tot de baan volledig vrij is.

Baanwisseling zit alleen in de versie met EAP en FSD.

Ik heb wel EAP en dan kom je ook tegen dat als een vrachtwagen op de rechterbaan heel dicht of op de streep van de middenbaan zit dat hij dan weigert om van de linkerbaan naar de middenbaan te gaan. Je kunt discussiëren of dat dan goed of slecht is.
Een mens zou dat niet doen omdat die hoopt en verwacht dat de vrachtwagen blijft waar deze is.
Een machine ziet dat de baan niet volledig vrij is en gaat niet. De machine is geprogrammeerd op vrij of niet vrij niet op bezet maar de kans is klein dat het misgaat.

Ook als je van de linkerbaan naar de rechterbaan gaat heeft hij ook al meerdere keren de baanwissel afgebroken omdat iemand van de rechterbaan ook naar de middenbaan gaat. Veel mensen denk dikke neus je wacht maar jij bent fout. Een machine ziet gevaar en ontwijkt dit.
 
Ik begin er nu wel een beetje vervelend van te worden. Waar haal je die onzin toch vandaan? Ik heb eerder dit geschreven (nots bene in reactie op een soortgelijk verwijt van jou):



En ja, dat laatste is wel een 'klacht' richting Tesla. Want dat hoort gewoon niet.

Bedoel je die zelfde handleiding waar in jij hebt gelezen dat de auto nooit uit zichzelf een andere snelheid zal kiezen op de autoweg? Die kun je dan kennelijk lezen tot je een ons weegt en dan toch nog voor verassingen komen te staan.

Nu je bepaald ongewenst gedrag niet meer kunt ontkennen (omdat meerdere mensen hetzelfde melden) ga je over tot recht praten van datzelfde ongewenst gedrag. Het is 'bijzonder' hoe je daarbij bij herhaling mensen met andere ervaringen dan jou eigenlijk gewoon schoffeert:
- moet rijbewijs inleveren
- rijdt asociaal
- vertoont ongewenst rijgedrag
- heeft de handleiding niet gelezen
- kan niet begrijpen
- wil niet begrijpen
- hanteert verkeerder argumenten
- heeft de auto niet lang genoeg om AP te begrijpen (terwijl je je zelf lijkt te baseren op een weekje in een loaner)
- ...

Het ongevraagd versnellen op de snelweg gebeurt op momenten dat ik een snelheid heb ingesteld die onder de toegestane snelheid ligt. Dat dat verhoudingsgewijs vaak bij wegwerkzaamheden is is logisch maar staat daar los van. De auto weet helemaal niet dat er daar wegwerkzaamheden zijn. Anders zou hij wel een aangepaste maximale snelheid laten zien. Maar nee, er staat gewoon 130 in mijn display. Ik ben dan ook niet heel erg onder de indruk van jouw opmerking dat AP niet geschikt is voor wegwerkzaamheden.

De redenen hoe en waarom zijn hier door meerdere mensen naast mij duidelijk weergegeven en uit de reacties blijkt dat deze verklaringen niet geaccepteerd worden. Prima.

Vervelend is dan wederzijds en niet voor het eerst en ik ben ook niet de eerste hier.
Je trekt dingen graag uit zijn verband om je gelijk te halen.
Sterkte met je Tesla ik heb nuttiger dingen te doen dan mij hiermee bezig te houden.
 
De redenen hoe en waarom zijn hier door meerdere mensen naast mij duidelijk weergegeven en uit de reacties blijkt dat deze verklaringen niet geaccepteerd worden. Prima.

Vervelend is dan wederzijds en niet voor het eerst en ik ben ook niet de eerste hier.
Je trekt dingen graag uit zijn verband om je gelijk te halen.
Sterkte met je Tesla ik heb nuttiger dingen te doen dan mij hiermee bezig te houden.
Wat jij maar wil geloven!
 
serieus? ik heb echt nog nooit ook maar iets gehad wat hier op lijkt. Ondertussen 12k km met de auto gereden en gok 65% daarvan op tacc en ap. Wat ik mega irritant vond waren de phantom brakes. Maar die zijn een paar maanden terug met een update verdwenen. Nu ben ik zoals eerder gemeld zeer happy met het systeem.
Helaas serieus ja. Geen grappen. Zal het wel een keer filmen als dat veilig kan.
 
Tesla heeft geen CC geen ACC maar TACC. Daar waar ACC in basis alleen naar de voorganger kijkt, houdt TACC ook rekening met de wereld om de auto heen. Hierbij worden bv ook de rijbanen naast je in de gaten gehouden. Dit heeft tot gevolg dat het gedrag gewoon anders is en je moet geen appels met peren vergelijken.
En ja..... de een zal het gedrag van TACC als prettig ervaren en de ander als hinderlijk.
De T heeft niets te maken met het aanpassen van de ingestelde maximumsnelheid.
 
De T heeft niets te maken met het aanpassen van de ingestelde maximumsnelheid.
Dat klopt en dat heb ik ook niet geschreven.... Ik wilde alleen aangeven dat de TACC met meer zaken rekening houd zoals het gedrag van het verkeer in de andere rijbanen en dat het mede daarom niet hetzelfde is als een CC of ACC.
Overigens heeft een kennis van me ooit een auto gereden die verkeersborden kon “lezen”, en dat werkte ook niet naar behoren. Ik heb nog steeds goede hoop dat het bij Tesla met een fw update langzaam de goede kant op gaat.