Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teleurstellend ritje Hoofddorp-Eindhoven en terug

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dit weekend begin van de middag van Hoofddorp naar Eindhoven (139km) gereden, en 's avonds weer terug. Dit was mijn eerste "lange" rit, en hierbij werd ik toch wel (onaangenaam) verrast door een aantal zaken.

-- De verwarming bleef koude lucht blazen, wat ik ook probeerde, en ondanks dat het buiten vrij fris was. Ik heb dit al eens eerder gezien op dit forum, maar kreeg het niet opgelost. Ik kreeg het niet voor elkaar om hem geen of warme lucht te laten blazen.

-- De adaptive cruise control vind ik verschrikkelijk. Nu had ik in mijn vorige auto "gewone" cruise control - als ik hem aanzette, gebruikte hij de huidige snelheid, die ik vervolgens in stappen van 2 km kon verhogen of verlagen - dus ik weet niet of Tesla een speciale implementatie van adaptive cruise control heeft, of dat dit normaal gedrag is.

Wat ik sowieso vervelend vind is eigenlijk het echte adaptieve gedeelte - hij gaat inhouden als een auto voor me langzamer rijdt. Tesla doet dat zo gladjes dat je het niet merkt, en opeens beseft dat je 15 km langzamer rijdt dan je wil. Kan je dit uitzetten, zodat de auto gewoon de snelheid die ik instel vasthoudt, en als ik een andere auto nader wissel ik zelf wel van rijstrook?

Uiteraard kan je wel van rijstrook wisselen om het te voorkomen, maar zelfs met volgafstand 1 moet je dit zo ver van tevoren doen dat je daarbij regelmatig andere weggebruikers in de weg zou zitten (die bij normale CC me nog zouden inhalen voor ik er. zonder af te hoeven remmen, achter invoeg). En als je snelheid eenmaal wat ingehouden wordt, en je schuift dan een baan op, dan duurt het 2-3 seconden voor hij eindelijk doorheeft dat hij weer kan. Misschien moet ik nog mee leren omgaan, maar in plaats van rust geeft het me momenteel alleen maar stress (ik heb al diverse keren tegen de auto lopen roepen: nou kom op, ga dan!).

Tot slot gebruikt de auto niet je huidige snelheid wanneer je CC aanzet, maar stelt hem in op de max snelheid die hij denkt dat daar geldt. Helaas klopt dit vrij vaak niet, en rijd je door het snelle optrekken al gauw 20 km te hard terwijl je als een dolle aan het wieltje draait om de snelheid weer naar beneden te halen. Daarentegen past hij de ingestelde snelheid dan weer NIET automatisch aan wanneer de max snelheid omhoog of naar beneden gaat, ook al geeft hij de max snelheid wel correct aan (dus hij weet het wel).

-- Het bereik van de auto (Long Range AWD) is ook bij deze wat langere rit teleurstellend. Ik heb normaal (en alleen) gereden, zonder optrekwedstrijdjes of gebruik van allerlei functies behalve de radio en de (falende) verwarming (maar wel de maximale snelheid aangehouden, dus 100-120-130 waar van toepassing), maar de 278 echte kilometers hebben 373 km aan bereik gekost (100% geladen, gaf bij start 490 km aan). Naast dat ik 100 km extra gebruik al fors vind op deze afstand, betekent dit ook dat de garantie die ik van de verkoper kreeg dat ik zonder superchargen heen en weer kon naar Enschede en Limburg (ongeveer 400 km bij elkaar) dus gewoon niet gaat lukken.

Dit alles maakte dit ritje, waar ik juist wel naar uitkeek, tot een teleurstelling.

Komt dit mensen bekend voor, of heb ik misschien dan toch een maandagochtendmodel?
 
Korte reactie:

- De verwarming lijkt me niet te kloppen, na laten kijken bij een SC.
- Je schrijft dat dit je eerste auto met adaptieve cruise control is. Blijkbaar moet je hier nog even aan wennen. Geloof me, dit went snel en dan wil je niet anders meer. Ik rij 40.000km p/j waarvan denk 85% op adaptieve cruise control en dat is heerlijk.
- Als je je had verdiept in elektrisch rijden dan weet je dat in de winter bereik fors minder is. Zeker als je ook nog met koude accu vertrekt kost die veel energie om deze op temperatuur te krijgen. Hiermee is de auto de eerste 50/60 zeker bezig. Parkeer je de auto vervolgens een paar uur er rij je weer weg heb je hetzelfde effect. Het is goed te zien aan de gele stippeltjes bij regeneratie. In de zomer (bij temp >15 graden) verdwijnt dit gedrag en neem de range fors toe. Ook hier wen je aan.

Groeten,
Anco (inmiddels 6 jaar tevreden Tesla rijder)
 
In plaats van de cruise control zou ik trouwens de autopilot gebruiken, als ik jou was. In plaats van 1 keer de rechter hendel naar beneden, twee keer. Dan stuurt de auto ook voor je. Werkt erg ontspannend op de snelweg, vooral bij drukker verkeer.

Je kunt de snelheid van je cruise control snel aanpassen naar de geldende snelheid door op het snelheidsbordje dat de maximum snelheid aangeeft te klikken.

Als je trouwens vind dat de auto te traag optrekt nadat de weg vrij is (ben ik met je eens), dan kun je ook zelf wat gas bij geven. De auto trekt dan vlotter op en gaat hierdoor niet van de cruise control of autopilot af.

Het bereik in de winter is inderdaad zo'n 30 procent minder dan in de zomer. Ook harde wind en regen zijn nadelig voor je bereik. Binnenkort mogen we (helaas) nog maar 100 overal in Nederland. Pluspunt daarvan is dat het bereik van je Model 3 een stuk beter zal worden. ;)

Je kunt met een warmere accu starten kort nadat ie klaar is met laden te vertrekken. Je kunt je auto zo instellen dat ie laad zodat ie 's ochtends klaar is vlak voor je vertrekt. Dat kan helpen met het bereik, doordat je accu al warm is.

Vreemd van je verwarming. Ik heb hier gelukkig nog geen problemen mee gehad. Uitschakelen van de luchtstroom zou niet zo moeilijk moeten zijn? Dat werkte ook niet? Ik las wel eens ergens dat je wellicht per ongeluk de temperatuursensor afgedekt kunt hebben waardoor de sensor de verkeerde temperatuur doorgeeft. Ik weet echter niet waar de sensor zit in de Model 3.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Hbrink
Ik ben het eens met @ZeusEQ dat de TACC onhandig werkt. Er zijn drie dingen die mij storen:
Het niet overnemen van je snelheid als je hem inschakelt, waarom die 10km/h marge ?
Het gedrag als je achter een voorligger blijft “plakken”. De Tesla reageert dat als een nerveus paard, remmen/optrekken/remmen/optrekken en dat veel heftiger dan ik zelf. Hij anticipeert slecht.
Het gedrag bij passeren zoals Zeuseq vertelt.

Ik heb een aantal auto’s gehad met “gewone” CC en reed daar veel op. Nu gebruik ik de TACC alleen als het heel rustig is. Voorlopig is de TACC wat mij betreft inferieur aan gewone CC’s.
 
Ik heb zelf een S, maar uit mijn hoofd kun je kiezen voor de snelheid die hij moet rijden. Er zijn 2 opties; de max snelheid die hij denkt dat kan op dat stuk, of je huidige snelheid. Het gaat zo automatisch, dat ik niet eens weet hoe ik het doe. Volgens mij een tikje omhoog voor huidige snelheid en naar je toe voor max?
 
Ik ben het eens met @ZeusEQ dat de TACC onhandig werkt. Er zijn drie dingen die mij storen:
Het niet overnemen van je snelheid als je hem inschakelt, waarom die 10km/h marge ?
Het gedrag als je achter een voorligger blijft “plakken”. De Tesla reageert dat als een nerveus paard, remmen/optrekken/remmen/optrekken en dat veel heftiger dan ik zelf. Hij anticipeert slecht.
Het gedrag bij passeren zoals Zeuseq vertelt.

Ik heb een aantal auto’s gehad met “gewone” CC en reed daar veel op. Nu gebruik ik de TACC alleen als het heel rustig is. Voorlopig is de TACC wat mij betreft inferieur aan gewone CC’s.


Je ziet veel deze reactie bij mensen die hem nog maar kort hebben, mezelf ingesloten.

10km/h marge??? Je kunt zelf aangeven hoeveel hij harder mag dan de V-max ik heb hem zelf op 3km/h staan. (RTFM)
Stand 1 afstand is slechts 1sec en dat is gewoon erg weinig. Dat de meeste mensen daar vaak nog de helft van nemen en maakt dat ze de TACC vaak veel afstand en paniekerig vinden reageren.

Bij een baanwissel of als er een auto voor je weggaat dan wacht hij tot deze volledig weg is en gaat hij niet al accelereren als er nog één een stuk op je baan zit. Mensen nemen deze risico's een AP neemt dit risico niet. Als het immers een keer fout zou gaan dan branden ze Tesla af in de media. Wanneer je het echt te lang vindt duren kan je zelf het e-pedaal een beetje indrukken.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik heb zelf een S, maar uit mijn hoofd kun je kiezen voor de snelheid die hij moet rijden. Er zijn 2 opties; de max snelheid die hij denkt dat kan op dat stuk, of je huidige snelheid. Het gaat zo automatisch, dat ik niet eens weet hoe ik het doe. Volgens mij een tikje omhoog voor huidige snelheid en naar je toe voor max?

Bij de 3 werkt dit anders. Zolang je je voet licht op het gas houdt versnelt hij niet naar de max en heb je rustig de tijd om met het scroll wieltje de gewenste snelheid te verlagen.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik zal in ieder geval de verwarming laten nakijken.

Blij te horen dat ik niet de enige ben die het "adaptive" deel van adaptive cruise control niet zo fijn vindt. Kan je dit ook uitschakelen, zodat hij meer als een ouderwetse CC werkt?

Goede tip om de snelheid aan te passen via het icoontje, dat zal in ieder geval helpen wanneer de max snelheid verandert. Helaas geldt natuurlijk ook hier wel dat het alleen werkt als die snelheid dan ook correct wordt weergegeven. Is er ook een manier om de auto bij het inschakelen van de CC de huidige snelheid te laten overnemen, ipv wat hij zelf (verkeerd) denkt dat de max snelheid is? Ik zal in ieder geval ook de tip proberen dat hij NIET meteen opstoomt naar max snelheid als je bij het inschakelen het pedaal een beetje inhoudt (als ik dat goed begrijp tenminste :) ).

Uiteraard weet ik dat het bereik afhankelijk is van diverse factoren :) . Ik vind het echter oneerlijk van de verkoper om op een specifieke vraag van mij over het bereik en de specifieke ritten die ik moet kunnen maken geen rekening te houden met de winter, het weer (want wanneer waait het in Nederland nu niet, en regen is ook niet bepaald een unieke gebeurtenis hier) en normaal gebruik van de auto (snelweg-snelheden, radio en cruise control aan etc). Hij gaf mij duidelijk aan dat het WLTP bereik van 560 niet reeel is, maar dat je zeker moest kunnen uitgaan van 450 km, "misschien iets minder als het heel koud is" (wat in de huidige winter nog helemaal niet is voorgekomen).

Oh, en autopilot valt me best wel tegen. Hij is continu merkbaar aan het heen en weer schuiven ("zwalken") tussen de lijnen, en als je van baan verandert gaat hij weer uit (en het gebruik van autopilot lijkt ook NOG meer bereik te kosten). Het is me uit de handleiding niet altijd helemaal duidelijk wat nu onder autopilot valt, en wat onder FSD valt, maar ik dacht dat hij zelf van baan zou wisselen als ik het knipperlicht gebruikte, en ook dat hij zelf parkeerplekken zou aangeven en zou inparkeren als ik er langzaam genoeg langs reed. Maar misschien zijn dat dan toch FSD functies.

Ik bedenk me trouwens nog iets: de spraakherkenning werkt nu helemaal niet meer (na een aantal updates waarmee het al steeds slechter werd). Als ik op de knop druk, verschijnt het microfoontje en gaat de radio uit, maar hij herkent vervolgens niet dat ik uberhaupt praat (hij laat helemaal niet zien dat hij iets hoort, dus niet dat hij iets opvangt maar het niet snapt - zoals "rijd naar huis" al een tijdje niet werkte). Hebben meer mensen daar last van? De laatste update was alweer een week of 2 geleden volgens mij...
 
Ik ben het eens met @ZeusEQ dat de TACC onhandig werkt. Er zijn drie dingen die mij storen:
Het niet overnemen van je snelheid als je hem inschakelt, waarom die 10km/h marge ?
Het gedrag als je achter een voorligger blijft “plakken”. De Tesla reageert dat als een nerveus paard, remmen/optrekken/remmen/optrekken en dat veel heftiger dan ik zelf. Hij anticipeert slecht.
Het gedrag bij passeren zoals Zeuseq vertelt.

Ik heb een aantal auto’s gehad met “gewone” CC en reed daar veel op. Nu gebruik ik de TACC alleen als het heel rustig is. Voorlopig is de TACC wat mij betreft inferieur aan gewone CC’s.
Je kan de marge instellen onder het AP-menu. Je kan hem zelfs negatief zetten.
 
Je ziet veel deze reactie bij mensen die hem nog maar kort hebben, mezelf ingesloten.

10km/h marge??? Je kunt zelf aangeven hoeveel hij harder mag dan de V-max ik heb hem zelf op 3km/h staan. (RTFM)
Stand 1 afstand is slechts 1sec en dat is gewoon erg weinig. Dat de meeste mensen daar vaak nog de helft van nemen en maakt dat ze de TACC vaak veel afstand en paniekerig vinden reageren.

Bij een baanwissel of als er een auto voor je weggaat dan wacht hij tot deze volledig weg is en gaat hij niet al accelereren als er nog één een stuk op je baan zit. Mensen nemen deze risico's een AP neemt dit risico niet. Als het immers een keer fout zou gaan dan branden ze Tesla af in de media. Wanneer je het echt te lang vindt duren kan je zelf het e-pedaal een beetje indrukken.

Met die 10 km/h marge bedoel ik dat de TACC als onderste limiet uitgaat van de wettelijke limiet -marge. M.a.w. op een 80 km/h weg neemt hij als minimum 80-10=70 aan ook al rij ik 65 op het moment van inschakelen. Dat je met het scrollwieltje terug kunt draaien terwijl je het pedaal nog vast houdt weet ik, maar dat vind ik een stuk onhandiger dan wanneer de TACC gewoon de snelheid van dat moment overneemt.
Het maakt voor het anticiperend gedrag weinig uit in welke “afstand” hij staat. Alleen het gat is groter/kleiner. Ik heb hem meestal op 5 staan op 80 km/h wegen.
Op AP is het gedrag precies hetzelfde, hij houdt je dan wel in je rijstrook.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik zal in ieder geval de verwarming laten nakijken.

Blij te horen dat ik niet de enige ben die het "adaptive" deel van adaptive cruise control niet zo fijn vindt. Kan je dit ook uitschakelen, zodat hij meer als een ouderwetse CC werkt?

Goede tip om de snelheid aan te passen via het icoontje, dat zal in ieder geval helpen wanneer de max snelheid verandert. Helaas geldt natuurlijk ook hier wel dat het alleen werkt als die snelheid dan ook correct wordt weergegeven. Is er ook een manier om de auto bij het inschakelen van de CC de huidige snelheid te laten overnemen, ipv wat hij zelf (verkeerd) denkt dat de max snelheid is? Ik zal in ieder geval ook de tip proberen dat hij NIET meteen opstoomt naar max snelheid als je bij het inschakelen het pedaal een beetje inhoudt (als ik dat goed begrijp tenminste :) ).

Uiteraard weet ik dat het bereik afhankelijk is van diverse factoren :) . Ik vind het echter oneerlijk van de verkoper om op een specifieke vraag van mij over het bereik en de specifieke ritten die ik moet kunnen maken geen rekening te houden met de winter, het weer (want wanneer waait het in Nederland nu niet, en regen is ook niet bepaald een unieke gebeurtenis hier) en normaal gebruik van de auto (snelweg-snelheden, radio en cruise control aan etc). Hij gaf mij duidelijk aan dat het WLTP bereik van 560 niet reeel is, maar dat je zeker moest kunnen uitgaan van 450 km, "misschien iets minder als het heel koud is" (wat in de huidige winter nog helemaal niet is voorgekomen).

Oh, en autopilot valt me best wel tegen. Hij is continu merkbaar aan het heen en weer schuiven ("zwalken") tussen de lijnen, en als je van baan verandert gaat hij weer uit (en het gebruik van autopilot lijkt ook NOG meer bereik te kosten). Het is me uit de handleiding niet altijd helemaal duidelijk wat nu onder autopilot valt, en wat onder FSD valt, maar ik dacht dat hij zelf van baan zou wisselen als ik het knipperlicht gebruikte, en ook dat hij zelf parkeerplekken zou aangeven en zou inparkeren als ik er langzaam genoeg langs reed. Maar misschien zijn dat dan toch FSD functies.

Ik bedenk me trouwens nog iets: de spraakherkenning werkt nu helemaal niet meer (na een aantal updates waarmee het al steeds slechter werd). Als ik op de knop druk, verschijnt het microfoontje en gaat de radio uit, maar hij herkent vervolgens niet dat ik uberhaupt praat (hij laat helemaal niet zien dat hij iets hoort, dus niet dat hij iets opvangt maar het niet snapt - zoals "rijd naar huis" al een tijdje niet werkte). Hebben meer mensen daar last van? De laatste update was alweer een week of 2 geleden volgens mij...
Alles wat je meldt is “normaal Tesla gedrag" op die verwarming na.
Er zijn honderden posts met opmerkingen, hints, klachten enz. volgeschreven over de cruise control op dit forum. Al je opmerkingen komen daar ruim aan bod. Idem voor de spraakherkenning.
Lees maar eens in draadje Software 10 (laatste pagina’s zijn helaas vervuild door offtopic discussie).
Of Ik wist niet dat de verwarming/airco zoveel energie scheelt.
Of Gemiddeld verbruik Model 3
En ook:Spraakherkenning na 2019.40.50.1 help mee!

NB. Ik ben het wel met je eens dat de range erg positief wordt voorgesteld aan aspirant kopers. In de praktijk ben je al snel niet meer bezig met range, maar ik realiseer me dat ik makkelijk praten heb met een Long Range en mogelijkheid om thuis te laden.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: MLKRMR and Hbrink
Met die 10 km/h marge bedoel ik dat de TACC als onderste limiet uitgaat van de wettelijke limiet -marge. M.a.w. op een 80 km/h weg neemt hij als minimum 80-10=70 aan ook al rij ik 65 op het moment van inschakelen. Dat je met het scrollwieltje terug kunt draaien terwijl je het pedaal nog vast houdt weet ik, maar dat vind ik een stuk onhandiger dan wanneer de TACC gewoon de snelheid van dat moment overneemt.
Het maakt voor het anticiperend gedrag weinig uit in welke “afstand” hij staat. Alleen het gat is groter/kleiner. Ik heb hem meestal op 5 staan op 80 km/h wegen.
Op AP is het gedrag precies hetzelfde, hij houdt je dan wel in je rijstrook.

Wanneer ik op een 80km weg rij dan wil ik ook 80 rijden.
TACC en de AP gaan niet harder rijden dan kan, dus als jij 65 rijdt op een 80km weg en je zet TACC en/of de AP aan dan zal hij de snelheid gaan aanpassen naar wat toegestaan is. 65 gaan rijden op een 80 weg zonder dat er een reden is om zachter te rijden...:eek::confused:

Wanneer het erg bochtig is of er zit verkeer voor je dan past hij de werkelijke snelheid daar op aan ongeacht de ingestelde snelheid.
 
Wanneer ik op een 80km weg rij dan wil ik ook 80 rijden.
TACC en de AP gaan niet harder rijden dan kan, dus als jij 65 rijdt op een 80km weg en je zet TACC en/of de AP aan dan zal hij de snelheid gaan aanpassen naar wat toegestaan is. 65 gaan rijden op een 80 weg zonder dat er een reden is om zachter te rijden...:eek::confused:

Wanneer het erg bochtig is of er zit verkeer voor je dan past hij de werkelijke snelheid daar op aan ongeacht de ingestelde snelheid.
Maak je geen zorgen, ik hou het verkeer niet op door erg langzaam te rijden.
Het punt is dat wat de auto denkt dat het maximum is (bijv, 80) lang niet altijd klopt. Er zijn hier stukken waar je al heel lang wegens aanleg van een nieuw tracé niet harder mag dan 50. En er is controle..... een beetje vervelend als de TACC dan doorstoomt naar 70 (80-10, lager gaat hij niet tenzij je aan het wieltje draait zoals je al zei)
Er zijn ook stukken snelweg waar de overheid maar weer eens het maximum verandert (verminderd van 120 naar 100) heeft en de TACC dus uit zichzelf te enthousiast is. De data waar de TACC op werkt loopt nogal achter. En zolang er nog geen bordherkenning is blijft dat een punt.
 
Je ziet veel deze reactie bij mensen die hem nog maar kort hebben, mezelf ingesloten.

10km/h marge??? Je kunt zelf aangeven hoeveel hij harder mag dan de V-max ik heb hem zelf op 3km/h staan. (RTFM)
Stand 1 afstand is slechts 1sec en dat is gewoon erg weinig. Dat de meeste mensen daar vaak nog de helft van nemen en maakt dat ze de TACC vaak veel afstand en paniekerig vinden reageren.

Bij een baanwissel of als er een auto voor je weggaat dan wacht hij tot deze volledig weg is en gaat hij niet al accelereren als er nog één een stuk op je baan zit. Mensen nemen deze risico's een AP neemt dit risico niet. Als het immers een keer fout zou gaan dan branden ze Tesla af in de media. Wanneer je het echt te lang vindt duren kan je zelf het e-pedaal een beetje indrukken.

idd. Helemaal eens. Ik wil nooit meer zonder tacc. 100x beter dan gewoon cc. En die van tesla is gewoon erg goed. Had een golf en daar werkte dat echt een heel stuk minder dan in de model 3.
Reed laatst weer eens in een VAG mobiel met normale cc....hondsvermoeiend. Vooral als je ook nog eens aan het bellen bent, dan is de TACC helemaal top
 
  • Like
Reactions: Maurice1
idd. Helemaal eens. Ik wil nooit meer zonder tacc. 100x beter dan gewoon cc. En die van tesla is gewoon erg goed. Had een golf en daar werkte dat echt een heel stuk minder dan in de model 3.
Reed laatst weer eens in een VAG mobiel met normale cc....hondsvermoeiend. Vooral als je ook nog eens aan het bellen bent, dan is de TACC helemaal top
Ik ben het niet met je eens. Doe mij maar een gewone CC. Veel minder vermoeiend dan nu steeds gas te moeten bijgeven als je een baan opschuift om in te halen omdat de auto twijfelt en inhoudt. Het idee van CC is juist dat je minder je pedalen nodig hebt.
 
Ik begrijp de discussie over TACC niet zo goed. Op de snelweg zet ik autopilot aan zodra ik de snelweg oprijd en hij gaat er pas weer af als ik de snelweg verlaat. De auto kiest dan gelijk de juiste maximumsnelheid (plus marge). Mocht die onverhoopt niet kloppen dan regel ik bij via het scrollwiel. Tijdens de rit een druk op het snelheidsbord-icoon als de max. snelheid wijzigt. Klopt die niet dan het scrollwieltje gebruiken. Dat de maximumsnelheid niet klopt komt uiteraard voor, maar het blijven uitzonderingen.

Bij inhalen gewoon goed anticiperen, niet wachten totdat je pal achter de vrachtwagen zit die 85 rijdt. En mocht dat toch gebeuren dan even kort "gas" bij. Ik rijd altijd op chill stand en dat gaat buitengewoon soepel, geen last van het hierboven beschreven nerveuze optrekken en afremmen. Volgafstand op de snelweg meestal 3 of 4, tenzij er file is. Dan op 1.

Waar het automatisch optrekken naar de maximum snelheid bij inschakelen TACC echt super handig is is (zonder voorliggers) op wegen met veel stoplichten en vooral rotondes. Cruise control uitschakelen voor de rotonde, rotonde nemen, cruise control weer inschakelen. Als de cruise control de huidige snelheid zou instellen dan moet je elke keer weer zelf optrekken naar de juiste snelheid, want de Model 3 heeft geen "resume" functie.

Ik heb vanwege een kapotte radar nu al 6 weken zonder TACC/Autopilot moeten rijden en dat is echt een stuk inspannender.
 
Ik denk dat het te maken heeft met je rijstijl. Als die ongeveer hetzelfde is als wat de TACC/AP doet dan vind je het prettig. In mijn geval is dat niet zo. Ik vind hem te agressief. Hij remt later/harder dan ik zelf zou doen en hij trekt harder op dan ik zelf gewend ben. E.e.a is niet instelbaar (geen chill mode voor de AP). Ik kan me goed voorstellen dat menseen die meer “met het stroompedaal spelen” hem prettiger vinden dan ik. Ik probeer zo gelijkmatig mogelijk te rijden en kijk dus ver vooruit. Dat heeft vooral te maken met wagenziekte gevoeligheid van de bemanning.