Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teleurstellend ritje Hoofddorp-Eindhoven en terug

This site may earn commission on affiliate links.
Ik moet wel lang van te voren opzij.

Bij jou is dat misschien zo. In dat geval: van harte gefeliciteerd. Ik ben dat helaas wel meermaals tegen gekomen.

Tsjongejonge zeg. Nu bepaal jij voor mij wat gewenst is?

PS. Wanneer pas jij je onderschrift aan? Of rijd jij nog steeds in een S75D?

Nee, dat doe ik niet maar in de tijd dat ik Tesla rij kom ik er achter dat ik en met mij vele andere eerst willen dat de AP gaat doen wat zij willen.
Veel is dit onwenselijk rijgedrag. Hier maakte ik mij in het begin ook schuldig aan dus opzich is dat niet raar.
Forumleden hier hebben ook mij in het begin erop gewezen dat veel van mijn ongenoegen waarschijnlijk voortkomt uit mijn "BMW" rijgedrag.
Een rijgedrag wat je niet kan gaan verwachten van een AP omdat het vaak over de grenzen van normaal rijgedrag is.
Toen ik dat ben gaan accepteren en de auto meer zijn werk ben gaan laten doen, ben ik steeds meer vriendjes geworden met de TACC en de EAP.

De bediening van een M3 is idd iets anders dan van een MS dat klopt de TACC en AP reageert overigens identiek.
Pas nog een weekje in een M3LR mogen sturen en in het begin is het even wennen aan de andere bediening waarna het daarna weer gewoon doet wat het moet doen zoals in mijn MS.

Dat er best nog zaken kunnen verbeteren zal ik niet ontkennen en soms moet je nog steeds ingrijpen.
Je zult echter in de markt nergens een auto vinden die dit beter doet dan een Tesla.
Uit objectieve vergelijkingstest blijkt dit steeds weer opnieuw.
Daarnaast wordt het door de tijd ook steeds weer een stukje beter.
 
Je zult echter in de markt nergens een auto vinden die dit beter doet dan een Tesla.

Dat kan zijn, dat dit de beste TACC op de markt is. ik heb geen ervaring met andere auto's met die voorziening. Maar dat doet niets af aan het feit dat ik veel liever een gewone, domme Cruise Control zou hebben in onze M3. In onze vorige auto's gebruikte ik de (domme) cruise control altijd en overal. Honderdduizenden relaxte kilometers, zonder enig incident waarbij de CC de oorzaak was.

In onze M3 ervaar ik dat echt heel anders. Op rustige tijdstippen op snelwegen werkt TACC redelijk. Nog steeds niet probleemloos, maar redelijk. Op alle andere tijdstippen en wegen is TACC voor mij een bron van kleine en grote ergernissen. Iedere rit weer. En na iedere software update nog steeds.

Dus zou ik graag een gewone CC terughebben. Van mijn part selecteerbaar in een menu, zodat iedereen tevreden is.
 
Net als de stuurautomaat die je bij iedere Wisseling van rijstrook weer opnieuw moet aanzetten. Met alle irritante piepjes van dien.
Dat heb je te danken aan de EU ambtenaren. Dat was zo goed. Tegenwoordig met de EU update niet.:rolleyes:
En de stupiditeit om allen maar camera’s te gebruiken zal ik nooit begrijpen. De auto ziet nog minder dan ik. Vandaag met een scherp zonnetje recht van voren doet helemaal niets het. Ook met mist: geen enkele hulp van de auto. Mijn vorige auto’s konden dat prima oplossen doordat ze met radar dwars door alle ellende heen kijken. Lijkt me Meer passend bij de 21e eeuw dan wat Tesla biedt. Maar ach, je weet het inmiddels al wel. Teslarijders zijn meestal tamelijk fanatiek in het steunen van hun merk. En je hebt altijd nog de hoop dat een toekomstige update het gaat verbeteren. Al zou ik het heel knap vinden, als een softwareupdate de camera’s kan aanvullen met betere sensoren.

Spraakherkenning is inderdaad kapot. De zegeningen van updates...
Wanneer staat je auto te koop en wat wil je ervoor hebben? Zo'n slechte auto biedt je vast zeer goedkoop aan :cool:
 
Ik kan het niet verklaren waarom hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Maar we hebben hier een weg in de buurt waar je 80 km/h mag en bij de kruispunten welke kort op elkaar zitten 60 km/h. Dan remt hij meteen vrij snel tot 60 af om 200 meter verder wil snel naar de 80 te gaan. Op de snelweg pakt hij niet altijd zelf de nieuwe snelheid.
Melden als bug-"report". Tesla pakt dit dan op. Zo had ik in NIjmegen een plek waar de auto dacht dat het 30 km/u is, terwijl je 50 km/u mag. Iedere keer als bugreport gemeld en nu doet ie het goed. Heeft wel een paar updates tijd gekost ;)
 
Dat is wel bijzonder. Mijn ervaring is dat als de maximum snelheid op de snelweg wijzigt ik middels een druk op het verkeersbord logo of met het scrollwiel de snelheid moet aanpassen aan de nieuwe maximum snelheid. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat vanzelf gaat. Is dat een wijziging in een recente release?
Voordat de EU ingreep, deed de Model S zelf de snelheid aanpassen. Ideaal. Daarna hebben EU ambtenaren gezegd dat de rijder zelf moet opletten (lees bekeuringen willen we uitschrijven).
Nu moet ik inderdaad veel scherper opletten......:(
 
Ik vind dat er nog wel heel veel ruimte zit tussen "ongewenst ("BMW") rijgedrag" en hoe je moet samenwerken met de TACC als je zonder vertraging of versnelling voertuigen wilt inhalen.

Bij volgafstand 2 als voorbeeldje, en een snelheidsverschil van ongeveer 125-115 = 10 km/u, zeg 32 (voorganger) en 35 m/s (jij) geldt dat de volgafstand ongeveer 70 m is. Jullie rijden op de op één-na-linkste rijstrook en je nadert je voorganger. Je opties:
1. TACC laten vertragen, gewoon 115 blijven rijden achter je voorganger. Kan, op een rustige dag in je agenda en in je hoofd.
2. Bij 70 meter afstand naar links gaan en zo TACC de snelheid laten vasthouden.
3. Gas bijgeven om 125 te blijven rijden en ergens op een afstand die we 'normaal' vinden naar links te gaan. Ik weet dat je dan tijdelijk op 1s of zo volgt maar dit is m.i. nog niet noodzakelijkerwijs petjesgedrag.
3a. Meer gas bijgeven zodat je je voorganger met een iets hogere snelheid passeert, en dan weer terugvallen naar 125.

Bij optie 2, waarvan ik hierboven toch lees dat die vaak genoemd wordt, moet je 70m achter je voorganger naar links om zelf niet te vertragen (of gas bij te hoeven geven). Vervolgens overbrug je die 70 meter met een snelheidsverschil van 3 m/s dus duurt het 23 seconden (!) voor je voorbumper gelijk is aan de achterbumper van de andere auto. Dan nog eens 3 seconden om in te halen (2 autolengtes), en laten we eens zeggen 7 seconden om 21m vóór de langzamere auto weer naar rechts te gaan (krap, want veel minder dan 2s volgafstand). Totaal 33 seconden. Dat gáát gewoon vaak niet in Nederland, daar worden andere weggebruikers erg vervelend van en ik kan ze niet helemaal ongelijk geven. Dit wordt nog verergerd door de idiote snelheidsdip bij het rijstrook wisselen.

Bij gemiddelde verkeersdrukte zou ik ook graag een domme CC hebben. Heel stil of heel druk doet TACC prima.

Opties 3 en 3a vereisen dat je zelf gaat ingrijpen op het gaspedaal en daar wordt het allemaal toch minder relaxed van.
 
Voordat de EU ingreep, deed de Model S zelf de snelheid aanpassen. Ideaal. Daarna hebben EU ambtenaren gezegd dat de rijder zelf moet opletten (lees bekeuringen willen we uitschrijven).
Nu moet ik inderdaad veel scherper opletten......:(

Dat weet ik. Daarom vind ik het vreemd dat er blijkbaar toch gevallen zijn waar de snelheid op de snelweg wel automatisch wordt aangepast. Dat komt niet overeen met hetgeen in de handleiding staat (althans niet in de pdf versie die nog van release 2019.36.1 dateert) en dus kan het eigenlijk alleen maar een bug zijn.
 
Stel: je rijdt zoals in jouw voorbeeld 105 en de auto voor je rijdt 100. Je nadert de auto zo dicht dat de ingestelde volgafstand overschreden dreigt te worden. Dan zal de auto afremmen totdat je ook 100 rijdt. Het alternatief is dat je gaat inhalen voordat dit optreedt. Dat bedoel ik met anticiperen. Als je de snelheid niet aanpast zul je de voorganger dus met een verschil van 5 km/u gaan inhalen, en dat zal even duren. Als je TACC wilt gebruiken zonder dat je zelf anticipeert, hoe zou de oplossing er dan volgens jou uit moeten zien?
De volgafstand is, zonder steeds zelf in te gijpen, te groot om praktisch te zijn in druk Nederlands verkeer. Misschien op een Amerikaanse Interstate, maar op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht? Neh.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik heb op de snelweg nog nooit meegemaakt dat de auto uit zichzelf de ingestelde snelheid aanpast. Alleen op het moment dat je TACC activeert wordt de op dat moment geldende (voor zover die klopt) snelheid gekozen, mits je langzamer rijdt dan die snelheid. Rijd je op dat moment sneller dan de maximum snelheid dan wordt je huidige snelheid gekozen. Wil je langzamer of sneller rijden dan de door TACC gekozen snelheid (bijvoorbeeld bij werkzaamheden) dan pas je de snelheid aan, bijvoorbeeld met het scrollwiel. Dat is wel onhandig als je van 135 terug wilt gaan naar 90 (of 70!). Maar zolang ik zelf niets meer aanpas gaat de auto - althans niet vóór versie 2019.40.50.x - nooit meer automatisch terug naar 135. Daarvoor moet ik dan op het verkeersbord icoon drukken. Werkt dat bij jou anders?
Je begrijpt me denk ik wel goed. Ik heb mee gemaakt dat TACC ingesteld stond op 95 km/h en dat de auto zelf besloot daar 135 van te maken. Niet eens, maar vaker.
 
Ik vind dat er nog wel heel veel ruimte zit tussen "ongewenst ("BMW") rijgedrag" en hoe je moet samenwerken met de TACC als je zonder vertraging of versnelling voertuigen wilt inhalen.

Bij volgafstand 2 als voorbeeldje, en een snelheidsverschil van ongeveer 125-115 = 10 km/u, zeg 32 (voorganger) en 35 m/s (jij) geldt dat de volgafstand ongeveer 70 m is. Jullie rijden op de op één-na-linkste rijstrook en je nadert je voorganger. Je opties:
1. TACC laten vertragen, gewoon 115 blijven rijden achter je voorganger. Kan, op een rustige dag in je agenda en in je hoofd.
2. Bij 70 meter afstand naar links gaan en zo TACC de snelheid laten vasthouden.
3. Gas bijgeven om 125 te blijven rijden en ergens op een afstand die we 'normaal' vinden naar links te gaan. Ik weet dat je dan tijdelijk op 1s of zo volgt maar dit is m.i. nog niet noodzakelijkerwijs petjesgedrag.
3a. Meer gas bijgeven zodat je je voorganger met een iets hogere snelheid passeert, en dan weer terugvallen naar 125.

Bij optie 2, waarvan ik hierboven toch lees dat die vaak genoemd wordt, moet je 70m achter je voorganger naar links om zelf niet te vertragen (of gas bij te hoeven geven). Vervolgens overbrug je die 70 meter met een snelheidsverschil van 3 m/s dus duurt het 23 seconden (!) voor je voorbumper gelijk is aan de achterbumper van de andere auto. Dan nog eens 3 seconden om in te halen (2 autolengtes), en laten we eens zeggen 7 seconden om 21m vóór de langzamere auto weer naar rechts te gaan (krap, want veel minder dan 2s volgafstand). Totaal 33 seconden. Dat gáát gewoon vaak niet in Nederland, daar worden andere weggebruikers erg vervelend van en ik kan ze niet helemaal ongelijk geven. Dit wordt nog verergerd door de idiote snelheidsdip bij het rijstrook wisselen.

Bij gemiddelde verkeersdrukte zou ik ook graag een domme CC hebben. Heel stil of heel druk doet TACC prima.

Opties 3 en 3a vereisen dat je zelf gaat ingrijpen op het gaspedaal en daar wordt het allemaal toch minder relaxed van.

Er is volgens mij een simpele reden voor het gedrag van TACC/Autopilot. Stel dat de auto wel uit zichzelf dichterbij zou kruipen dan de veilig geachte volgafstand (dus naar een kortere volgafstand, die jij blijkbaar 'normaal' vindt) en de auto voor je maakt een noodstop of botst op een obstakel. En als jouw auto dan niet meer op tijd tot stilstand kan komen en jij knalt er ook bovenop. Zie je de krantenkoppen al voor je? "Tesla op Autopilot knalt op voorganger". Daarom lukt versnellen en dichter naar je voorganger toekruipen alleen als je zelf gas geeft. Je zult dan ook een waarschuwing krijgen dat Autopilot niet zal remmen. Als je dan op je voorligger knalt hoeft Tesla alleen maar even in je log file te kijken om te constateren dat jij de schuldige was, en niet Autopilot. Dus blijven alleen opties 1 en 2 over. Of zelf "gas" geven.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Er is volgens mij een simpele reden voor het gedrag van TACC/Autopilot. Stel dat de auto wel uit zichzelf dichterbij zou kruipen dan de veilig geachte volgafstand (dus naar een kortere volgafstand, die jij blijkbaar 'normaal' vindt) en de auto voor je maakt een noodstop of botst op een obstakel. En als jouw auto dan niet meer op tijd tot stilstand kan komen en jij knalt er ook bovenop. Zie je de krantenkoppen al voor je? "Tesla op Autopilot knalt op voorganger". Daarom lukt versnellen en dichter naar je voorganger toekruipen alleen als je zelf gas geeft. Je zult dan ook een waarschuwing krijgen dat Autopilot niet zal remmen. Als je dan op je voorligger knalt hoeft Tesla alleen maar even in je log file te kijken om te constateren dat jij de schuldige was, en niet Autopilot. Dus blijven alleen opties 1 en 2 over. Of zelf "gas" geven.
Ja, prima. Maar laten we niet doen alsof het huidige systeem in NL goed werkt en het alleen een kwestie van wennen is. Geef me voor die omstandigheden gewoon een domme CC, dat werkt veel beter.
 
Zoals anderen al zeggen: De TACC/Autopilot is geprogrammeerd om correct te rijden. Ik zeg correct want in absolute cijfers is de volgafstand op standje 2 zelfs al vrij assertief.

Het probleem is dat veel automobilisten absoluut niet correct rijden, en onvoldoende volgafstand houden en onvoldoende volgafstand even aan mensen die ze net hebben ingehaald.

De truc met Tesla Autopilot is dat je moet leren je te laten rijden. Eens je dat door hebt, gaat er een wereld van luxe aan je open. Het betekent inderdaad dat de dagen dat je linksom rechtsom je voorliggers voorbij reed voorbij zijn, maar al snel leer je dat dergelijk gedrag afleren bijna geen tijdsverlies scheelt, maar wel veiliger en rustiger is.

En ja, Autopilot is ADAS, geen autonoom rijdende auto. Als je dus toch eens wat wil pitsen om onbehoorlijk tussen 2 auto's in te voegen waar niet behoorlijk genoeg ruimte is, dan gaat dat ook. Dan zet je je voet op het gaspedaal en pak je het stuur vast. Maar je kan inderdaad van een computer niet wensen dat ie illegale dingen gaat doen, als de computer - en zijn leverancier - daarop afgerekend worden als het mis gaat. Autopilot is bijgevolg inherent veilig afgesteld, en alles wat je onveilig wil doen moet je vooral lekker zelf de verantwoordelijkheid voor dragen.
 
Je zult echter in de markt nergens een auto vinden die dit beter doet dan een Tesla.
Uit objectieve vergelijkingstest blijkt dit steeds weer opnieuw..
Typisch. Heb ik gezegd dat het een Tesla kwaal was?

Overigens ken ik dat spontane versnellen (wat jij gelukkig niet kent van je MS en een weekje sturen in een M3P) inderdaad niet van andere auto's met ACC. Simpelweg omdat die alleen naar het verkeer keken en niet naar de weg.
 
Ik vind dat er nog wel heel veel ruimte zit tussen "ongewenst ("BMW") rijgedrag" en hoe je moet samenwerken met de TACC als je zonder vertraging of versnelling voertuigen wilt inhalen.

Bij volgafstand 2 als voorbeeldje, en een snelheidsverschil van ongeveer 125-115 = 10 km/u, zeg 32 (voorganger) en 35 m/s (jij) geldt dat de volgafstand ongeveer 70 m is. Jullie rijden op de op één-na-linkste rijstrook en je nadert je voorganger. Je opties:
1. TACC laten vertragen, gewoon 115 blijven rijden achter je voorganger. Kan, op een rustige dag in je agenda en in je hoofd.
2. Bij 70 meter afstand naar links gaan en zo TACC de snelheid laten vasthouden.
3. Gas bijgeven om 125 te blijven rijden en ergens op een afstand die we 'normaal' vinden naar links te gaan. Ik weet dat je dan tijdelijk op 1s of zo volgt maar dit is m.i. nog niet noodzakelijkerwijs petjesgedrag.
3a. Meer gas bijgeven zodat je je voorganger met een iets hogere snelheid passeert, en dan weer terugvallen naar 125.

Bij optie 2, waarvan ik hierboven toch lees dat die vaak genoemd wordt, moet je 70m achter je voorganger naar links om zelf niet te vertragen (of gas bij te hoeven geven). Vervolgens overbrug je die 70 meter met een snelheidsverschil van 3 m/s dus duurt het 23 seconden (!) voor je voorbumper gelijk is aan de achterbumper van de andere auto. Dan nog eens 3 seconden om in te halen (2 autolengtes), en laten we eens zeggen 7 seconden om 21m vóór de langzamere auto weer naar rechts te gaan (krap, want veel minder dan 2s volgafstand). Totaal 33 seconden. Dat gáát gewoon vaak niet in Nederland, daar worden andere weggebruikers erg vervelend van en ik kan ze niet helemaal ongelijk geven. Dit wordt nog verergerd door de idiote snelheidsdip bij het rijstrook wisselen.

Bij gemiddelde verkeersdrukte zou ik ook graag een domme CC hebben. Heel stil of heel druk doet TACC prima.

Opties 3 en 3a vereisen dat je zelf gaat ingrijpen op het gaspedaal en daar wordt het allemaal toch minder relaxed van.

De wet stelt dat je minimaal 2s afstand moet houden.
De AP op 1 gaat zelfs al naar 1s afstand maar remt dan wel iets eerder dan 1s af en blijkbaar is dit nog niet snel genoeg voor je.

Dus blijft mijn argument staan dat je wil dat de AP dingen doet die niet zijn toegestaan / ongewenst.
Tesla gaat dat nooit toestaan omdat dit hen heel veel geld kost wanneer het een keer fout gaat.

De snelheidsdip bij een baanwissel is er alleen als je veel te laat van baan wisselt.

Het is gewoon een kwestie van wennen en dan snap je dat je ongewenst rijgedrag vertoond en het vreemd vindt dat je Tesla dat niet wil doen.:p
 
Last edited:
daar worden andere weggebruikers erg vervelend van
We moeten dringend leren dat we onze achterligger niet met onze auto gaan laten rijden.

Dat je achterligger harder wil rijden, is zijn beslissing. Maar als jij netjes doet wat hoort, dan kan die achterligger perfect wachten. En als ie echt voorbij moet, dan moet ie maar blauwe lampjes en tweetoon aanzetten.
 
  • Like
Reactions: hans_3333
De volgafstand is, zonder steeds zelf in te gijpen, te groot om praktisch te zijn in druk Nederlands verkeer. Misschien op een Amerikaanse Interstate, maar op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht? Neh.

Je begrijpt me denk ik wel goed. Ik heb mee gemaakt dat TACC ingesteld stond op 95 km/h en dat de auto zelf besloot daar 135 van te maken. Niet eens, maar vaker.

Ik rij in de file dagelijks over de ruit van Rotterdam zonder dat ik hoef in te grijpen. Niet met de MS en ook niet met de M3 loaner.
Dat je soms dan iets vaker je verlies moet nemen omdat je ander hem er anders aso tussen moet prakken of toestaan dat er 3 auto's op een file rit dan 45km er tussen piepen is wat anders. De totale reistijd is hierdoor misschien 30sec langer geworden maar wel zonder dat ik nu iets hoef te doen.

Je hieraan storen moet je snel afleren omdat dit om meerdere reden veel verstandiger is voor je gezondheid.