Heerlijk, de Guardians of the Teslasy zijn er weer!
Allereerst: als er radar in de auto zit, waarom gaan alle systemen dan op tilt bij scherp invallend zonlicht of slecht zicht door mist/nevel? De ACC uit mijn vorige auto heeft in dit in 7 jaar en 300.000 km nog nooit gedaan en de Tesla in krap vier maanden al meerdere keren.
TACC wijzigt zeker wel de snelheden op de snelweg, Rij maar eens op en neer tussen Deventer en Hengelo over de A1. Daar zijn veel wegwerkzaamheden met max 90 km/u en meerdere keren moet je daar de auto weer subiet afremmen met het scrollwieltje omdat er blijkbaar weer een nieuw baanvlak in de database staat met de bijbehorende 130 km/u max en de auto als een dolle gaat versnellen.
TACC moet gewoon de snelheid aanhouden waarop hij is ingesteld. Niet versnellen omdat er een nieuwe limiet in de slecht bijgehouden achterliggende database zit en niet dat achterlijk vertragen bij bochten, afritten, etc. IK bepaal hoe snel de auto moet rijden, niet de software die zelfs te stom is om verkeersborden te lezen (M3 TMC3). Dat is voorspelbaar. Dat is verantwoord. Dat is veilig. Ik ben namelijk verantwoordelijk en verder helemaal niemand. FSD is iets anders, maar dat heb ik niet en wil ik ook zeker niet met de huidige beperkingen.
Het is met de huidige combinatie van TACC en stuurautomaat niet goed mogelijk om relaxt te rijden en toch een zorgvuldige verkeersdeelnemer te zijn. De snelheidsverschillen in het Nederlandse snelwegverkeer zijn groot. De rechter rijstrook wordt geclaimd door max 80 km/u rijdend vrachtverkeer, oude Tesla S modellen en slapers. Daartussen rijden suffe konijnen die 90 of 95 rijden en dus telkens naar links gaan om toch in te halen. Met 90 of 95 km/u, onafhankelijk van de geldende Vmax. Daarnaast vind je op de linker rijstrook de automobilisten die 100, 120 of 130 rijden afhankelijk van de Vmax van enige tijd geleden. Of iets willekeurigs omdat er een dringende app of mail beantwoord moet worden. En de autos die de werkelijke Vmax aanhouden. En zij die daar stevig boven rijden. Kies maar welke snelheid je hier moet rijden om het verkeer niet op te houden harder dan gewenst te gaan.
Wil je relaxt rijden zonder telkens van richting te moeten veranderen met alle irritante pieptonen en hendeltrekkerij van dien moet je of jezelf vastplakken achter een vrachtwagen en met 80 km/u voortsukkelen op de rechter rijstrook of 150 op de TACC instellen en links blijven hangen. Of wat veel mensen nu al doen: 110 of 120 vastzetten, lekker links rijden, de Vmax aan de laars lappen en heel af en toe naar rechts voor snel achteropkomend verkeer (waarvoor de TACC in V10 als ze echt snel heel dichtbij komen overigens stevig op de rem gaat. Om aanrijding te voorkomen????? Of is zo'n brake test aangeleerd huftergedrag van de AI? Hij doet het ook als je achter een vrachtwagen hangt en er nadert met hoge snelheid iemand op de rechterbaan direct achter je). Als de TACC gewoon aan zou blijven bij het veranderen van richting zou het allemaal veel soepeler werken.
Echt soepel wordt het nooit, want iedere snelheidsverandering van de voorligger leidt direct tot remmen of versnellen. Onafhankelijk van de afstand tot de voorligger.
De Tesla shuffle (die met de laatste update overigens echt veel minder is geworden) en het continue versnellen en vertragen zorgen er voor het eerst sinds vele jaren voor dat ik misselijke gezinsleden in de auto heb die vragen of ik aub alles uit wil zetten en zelf wil rijden. Dat wordt nog leuk straks in de zomervakantie naar Italië...
Alle opmerkingen over het veilig moeten rijden van de AP zijn volgens mij niet relevant. De combinatie TACC en stuurautomaat is geen AP. Het is geen FSD. Daarvan kan ik mij goed voorstellen dat het stevige marges aan gaat houden om te allen tijden veilig te zijn. Nu zijn wij nog in control en willen we niet lastig gevallen worden door suboptimale systemen.
En je mag gewoon commentaar hebben op je auto en er toch in willen rijden. Het is namelijk een rijdend lab en zonder commentaar wordt het zeker niet beter. We zijn slecht betaalde proefkonijnen en onze enige bijdrage naast de enorme sloot met geld die we aan de Amerikanen hebben overgemaakt, is ons commentaar. Als ik de auto verkoop zal ik hem zeker hier aanbieden, maar met forse meerprijs want in nieuwstaat en minimale bijtelling