Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teleurstellend ritje Hoofddorp-Eindhoven en terug

This site may earn commission on affiliate links.
De truc met Tesla Autopilot is dat je moet leren je te laten rijden. Eens je dat door hebt, gaat er een wereld van luxe aan je open.
Op AP rijden is net skiën. De eerste dagen ist kein spass... Maar dan, ineens, heb je de slag te pakken en ga je van vloekend pizzapunten naar mooie slides met beide ski's. Dat gelukzalige gevoel na je eerste succesvolle lanechange is met niets te vergelijken. Nou ja, de geboorte van je eerste kind misschien. #chargeer-mode off#
 
  • Love
  • Funny
Reactions: RobsEV and wooter
De volgafstand is, zonder steeds zelf in te gijpen, te groot om praktisch te zijn in druk Nederlands verkeer. Misschien op een Amerikaanse Interstate, maar op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht? Neh.

De volgafstand is de minimaal vereiste afstand om Autopilot te kunnen laten ingrijpen. Wellicht met een kleine zekerheidsmarge. Wij zijn met z'n allen gewoon gewend om veel te dicht op de voorligger te rijden. Gevolg: kop-staart botsingen. Ik heb jaren geleden in Duitsland al eens een fikse boete gehad omdat ik me niet aan de "halber Tacho" regel hield: bijvoorbeeld 50m afstand houden als je 100 km/u rijdt. Het was behoorlijk druk op de weg en ik was me van geen kwaad bewust. Let wel: "halber Tacho" betekent 1,8 seconden afstand en dat is daar de wet!

Je begrijpt me denk ik wel goed. Ik heb mee gemaakt dat TACC ingesteld stond op 95 km/h en dat de auto zelf besloot daar 135 van te maken. Niet eens, maar vaker.

Dat lijkt me dan een bug. Volgens de handleiding zou dat volgens mij niet zo moeten werken.
 
Ik kan het niet verklaren waarom hij het de ene keer wel doet en de andere keer niet. Maar we hebben hier een weg in de buurt waar je 80 km/h mag en bij de kruispunten welke kort op elkaar zitten 60 km/h. Dan remt hij meteen vrij snel tot 60 af om 200 meter verder wil snel naar de 80 te gaan. Op de snelweg pakt hij niet altijd zelf de nieuwe snelheid.

Op snelwegen zit er idd nog geen aanpassing van de snelheid in.
Dit in tegenstelling tot wat andere hier beweren.
 
  • Disagree
  • Like
Reactions: DutchTM3 and ScoopT
Dat je dat niet snapt zie bij veel beginnende AP rijders incl. mezelf.
Sorry, maar gaap.

Er zijn, zoals zo vaak als het om auto's gaat (Tesla is er niet speciaal in) twee groepen mensen hier: mensen die het wat vinden en mensen die het niet wat vinden. De mensen die het niet wat winden stellen het gedrag van de auto ter discussie. De mensen die het wel wat vinden stellen het gedrag / ervaring van de mensen die het niet wat vinden ter discussie.

Of ben ik de enige die dat ziet?
 
Sorry, je Tesla is geen BMW. Had je een domme CC gewenst, heb je de verkeerde auto gekocht.
Dan heb je volgens mij toch verkeerd gekozen, of een stevig compromis gesloten om autopilot niet te gebruiken en altijd ontevreden te zijn over de adaptieve cruise control.
Dus als je niet tevreden bent over bepaalde aspecten van je auto, dan heb je de verkeerde auto gekozen. Ai .... Op basis van de predicatenlogica kun je dan zowat stellen dat, om vol te kunnen houden dat je de goede auto hebt gekozen (en wil wil dat nou niet), je met alles aspecten van de auto tevreden móet zijn.

Er wordt mij een hoop duidelijk, nu :p Ik vind het juist een verademing om gewoon ergens niet tevreden over te kunnen zijn en toch blij te zijn met mijn auto. Kan ik iedereen aan raden.
 
  • Like
Reactions: Dan84 and Sahino
Sorry, maar gaap.

Er zijn, zoals zo vaak als het om auto's gaat (Tesla is er niet speciaal in) twee groepen mensen hier: mensen die het wat vinden en mensen die het niet wat vinden. De mensen die het niet wat winden stellen het gedrag van de auto ter discussie. De mensen die het wel wat vinden stellen het gedrag / ervaring van de mensen die het niet wat vinden ter discussie.

Of ben ik de enige die dat ziet?

Het is en blijft zo of je nu er nu van gaapt of niet dat mensen vinden dat de AP dingen moet doen die niet wenselijk gedrag zijn. Dat wij (vooral Nederlanders) belachelijk rijgedrag heel normaal zijn gaan vinden betekent nog niet dat het normaal is.

Ga eens in de schoenen staan van een fabrikant. Een partij die direct aan de hoogste boom wordt opgeknoopt wanneer er een keer iets mis gaat. Zou jij als fabrikant een TACC of AP iets laten doen waarvan de wet en of de jurisprudentie zou kunnen zeggen dat jouw TACC of AP onverantwoord rijgedrag zou vertonen?

Nu maken we het nog sterker, zou jij in een FSD auto je kinderen onbegeleid laten meerijden als je zou weten dat deze auto zich niet aan de wet zou houden?

Wanneer jij zowel als fabrikant en als ouder van je kinderen het goed zou vinden dat een TACC en AP zich niet aan de wettelijke regels hoeft te houden dan heb je gelijk. Je hoort dan echter ook gelijk je rijbewijs in te leveren.
 
Het is en blijft zo of je nu er nu van gaapt of niet dat mensen vinden dat de AP dingen moet doen die niet wenselijk gedrag zijn. Dat wij (vooral Nederlanders) belachelijk rijgedrag heel normaal zijn gaan vinden betekent nog niet dat het normaal is.
Is in jouw beleving dan alles wat ook maar iets assertiever is dan TACC per definitie "belachelijk rijgedrag"? Tsja, dan zul je dagelijks heel wat asocialen tegen kunnen komen. Mij incluis.

Ga eens in de schoenen staan van een fabrikant. Een partij die direct aan de hoogste boom wordt opgeknoopt wanneer er een keer iets mis gaat. Zou jij als fabrikant een TACC of AP iets laten doen waarvan de wet en of de jurisprudentie zou kunnen zeggen dat jouw TACC of AP onverantwoord rijgedrag zou vertonen?
Wat heb ik daar mee te maken? Ik geef alleen maar aan hoe ik het ervaar en dat staat helemaal los van de zorgen van Tesla.

Nu maken we het nog sterker, zou jij in een FSD auto je kinderen onbegeleid laten meerijden als je zou weten dat deze auto zich niet aan de wet zou houden?
Als je FSD (en mijn kinderen) er bij moet halen om je punt te maken zegt dat natuurlijk wel wat.

Wanneer jij zowel als fabrikant en als ouder van je kinderen het goed zou vinden dat een TACC en AP zich niet aan de wettelijke regels hoeft te houden dan heb je gelijk. Je hoort dan echter ook gelijk je rijbewijs in te leveren.
Tesla zegt dat jíj als bestuurder ten alle tijde verantwoordelijk bent. Ik ben het daar mee eens. Als jij je over wil leveren aan TACC, dan ben jij misschien wel degene die zijn rijbewijs in moet leveren.

----

Vanaf het begin beschrijf ik hoe ík het ervaar en dat ik in veel gevallen liever CC zou hebben dan deze vorm van TACC. Ik geeft noch de auto noch Tesla daar de schuld van. Het is alleen een constatering. Maar jij blijft maar proberen mij (en anderen) er van te overtuigen dat ik iets anders moet vinden. Mijn opmerking dat ik TACC in de file wel prettig vind laat je links liggen, maar mijn enige echte klacht die ik wel heb over de auto door jou eenvoudigweg als verzinsel af wordt gedaan. Waarom vind jij het zo lastig dat ik minder blij ben met TACC? Als jij er wel blij mee bent is dat toch prima?
 
AP wijzigt op de snelweg regelmatig de snelheid naar de maximale snelheid om het extra verwarrend te maken gebeurt dit niet altijd maar wel vaak.
Misschien bij een Model S niet maar dit draadje gaat over een Model 3, verder vind ik persoonlijk het plots hard afremmen van AP zeer hinderlijk en rijders achter mij ook.
 
  • Like
Reactions: Dan84 and DutchTM3
Sorry, maar gaap.

Er zijn, zoals zo vaak als het om auto's gaat (Tesla is er niet speciaal in) twee groepen mensen hier: mensen die het wat vinden en mensen die het niet wat vinden. De mensen die het niet wat winden stellen het gedrag van de auto ter discussie. De mensen die het wel wat vinden stellen het gedrag / ervaring van de mensen die het niet wat vinden ter discussie.

Of ben ik de enige die dat ziet?
Ha, eerst de obligate sorry en daarna het uitdelen. Gewoon uitdelen, het gaat altijd om het deel na de sorry.
Mensen. Mensen die hun relatie niet iets vinden, stellen vaak het gedrag van de ander ter discussie. Mensen die hun relatie wél iets vinden, doen dat inderdaad veel minder. Ze wíllen simpel gewoon iets vaker wat ze hébben. Daar zit de crux.
Deze mensen lijden in het leven wel iets minder. Scheelt een boel ongemak en ontevredenheid.
Zou jouw ‘lijden’ dragelijker zijn als een ieder hetzelfde lijden zou ervaren? Dat het ‘willen’ van die anderen niet is wat hun auto dóet(en straks na een gelukte of minder gelukte update doet), maar wat jíj wil wat anderen zouden moeten willen wat hun auto doet?
Kan het echt niet zo zijn dat die anderen wel tevreden zijn?
Ik moet zeggen dat ik wel wat twijfel voelde.
Ik was toch best redelijk tevreden met mijn AP en CC maar werd door de discussie toch wat onrustig: wat als ik nu ten ónrechte best tevreden ben met mijn AP? Dan heb ik ineens een probleem dat ik eerst niet had.
En dat zou ik toch echt vervelend vinden...;)
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Sorry, maar gaap.

Er zijn, zoals zo vaak als het om auto's gaat (Tesla is er niet speciaal in) twee groepen mensen hier: mensen die het wat vinden en mensen die het niet wat vinden. De mensen die het niet wat winden stellen het gedrag van de auto ter discussie. De mensen die het wel wat vinden stellen het gedrag / ervaring van de mensen die het niet wat vinden ter discussie.

Of ben ik de enige die dat ziet?

Eensch...Maar als je er wat van zegt dan heb je gelijk gezeik.
Ik pak mijn bakje popcorn erbij
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Dan84 and DutchTM3
Overigens ben ik erg tevreden met mijn ruitenwissers. Ze zijn nu al 5 weken aan het deep learnen, deep rainen en deep trainen. Werkt als een malle. Sporadisch mag ik vol enthousiasme handmatig drukken zodat mijn raampjes weer droog worden...en dat snapt mijn auto out of the box!

Overigens staan AP, Tacc en dat soort rommel tegenwoordig gewoon uit. Ik betaal graag veel geld voor een auto om zelf handmatig de controle te kunnen houden. Al die rare technische snufjes....
 
Kan het echt niet zo zijn dat die anderen wel tevreden zijn?
Absoluut, daar ben ik van overtuigd.

Maar het punt is: ik vertel die anderen niet hoe ze hun verwachtingen / gedrag moeten aanpassen zodat ze niet meer tevreden zijn. Maar ik krijg wel van sommigen van die anderen te horen dat ik mijn verwachtingen / gedrag aan moet passen zodat ik wel tevreden zal zijn. En de positieve sfeer niet langer bederf.
 
  • Like
Reactions: Dan84 and MaSansky
Heerlijk, de Guardians of the Teslasy zijn er weer!

Allereerst: als er radar in de auto zit, waarom gaan alle systemen dan op tilt bij scherp invallend zonlicht of slecht zicht door mist/nevel? De ACC uit mijn vorige auto heeft in dit in 7 jaar en 300.000 km nog nooit gedaan en de Tesla in krap vier maanden al meerdere keren.

TACC wijzigt zeker wel de snelheden op de snelweg, Rij maar eens op en neer tussen Deventer en Hengelo over de A1. Daar zijn veel wegwerkzaamheden met max 90 km/u en meerdere keren moet je daar de auto weer subiet afremmen met het scrollwieltje omdat er blijkbaar weer een nieuw baanvlak in de database staat met de bijbehorende 130 km/u max en de auto als een dolle gaat versnellen.

TACC moet gewoon de snelheid aanhouden waarop hij is ingesteld. Niet versnellen omdat er een nieuwe limiet in de slecht bijgehouden achterliggende database zit en niet dat achterlijk vertragen bij bochten, afritten, etc. IK bepaal hoe snel de auto moet rijden, niet de software die zelfs te stom is om verkeersborden te lezen (M3 TMC3). Dat is voorspelbaar. Dat is verantwoord. Dat is veilig. Ik ben namelijk verantwoordelijk en verder helemaal niemand. FSD is iets anders, maar dat heb ik niet en wil ik ook zeker niet met de huidige beperkingen.

Het is met de huidige combinatie van TACC en stuurautomaat niet goed mogelijk om relaxt te rijden en toch een zorgvuldige verkeersdeelnemer te zijn. De snelheidsverschillen in het Nederlandse snelwegverkeer zijn groot. De rechter rijstrook wordt geclaimd door max 80 km/u rijdend vrachtverkeer, oude Tesla S modellen en slapers. Daartussen rijden suffe konijnen die 90 of 95 rijden en dus telkens naar links gaan om toch in te halen. Met 90 of 95 km/u, onafhankelijk van de geldende Vmax. Daarnaast vind je op de linker rijstrook de automobilisten die 100, 120 of 130 rijden afhankelijk van de Vmax van enige tijd geleden. Of iets willekeurigs omdat er een dringende app of mail beantwoord moet worden. En de autos die de werkelijke Vmax aanhouden. En zij die daar stevig boven rijden. Kies maar welke snelheid je hier moet rijden om het verkeer niet op te houden harder dan gewenst te gaan.

Wil je relaxt rijden zonder telkens van richting te moeten veranderen met alle irritante pieptonen en hendeltrekkerij van dien moet je of jezelf vastplakken achter een vrachtwagen en met 80 km/u voortsukkelen op de rechter rijstrook of 150 op de TACC instellen en links blijven hangen. Of wat veel mensen nu al doen: 110 of 120 vastzetten, lekker links rijden, de Vmax aan de laars lappen en heel af en toe naar rechts voor snel achteropkomend verkeer (waarvoor de TACC in V10 als ze echt snel heel dichtbij komen overigens stevig op de rem gaat. Om aanrijding te voorkomen????? Of is zo'n brake test aangeleerd huftergedrag van de AI? Hij doet het ook als je achter een vrachtwagen hangt en er nadert met hoge snelheid iemand op de rechterbaan direct achter je). Als de TACC gewoon aan zou blijven bij het veranderen van richting zou het allemaal veel soepeler werken.

Echt soepel wordt het nooit, want iedere snelheidsverandering van de voorligger leidt direct tot remmen of versnellen. Onafhankelijk van de afstand tot de voorligger.

De Tesla shuffle (die met de laatste update overigens echt veel minder is geworden) en het continue versnellen en vertragen zorgen er voor het eerst sinds vele jaren voor dat ik misselijke gezinsleden in de auto heb die vragen of ik aub alles uit wil zetten en zelf wil rijden. Dat wordt nog leuk straks in de zomervakantie naar Italië...

Alle opmerkingen over het veilig moeten rijden van de AP zijn volgens mij niet relevant. De combinatie TACC en stuurautomaat is geen AP. Het is geen FSD. Daarvan kan ik mij goed voorstellen dat het stevige marges aan gaat houden om te allen tijden veilig te zijn. Nu zijn wij nog in control en willen we niet lastig gevallen worden door suboptimale systemen.

En je mag gewoon commentaar hebben op je auto en er toch in willen rijden. Het is namelijk een rijdend lab en zonder commentaar wordt het zeker niet beter. We zijn slecht betaalde proefkonijnen en onze enige bijdrage naast de enorme sloot met geld die we aan de Amerikanen hebben overgemaakt, is ons commentaar. Als ik de auto verkoop zal ik hem zeker hier aanbieden, maar met forse meerprijs want in nieuwstaat en minimale bijtelling :)
 
Rij maar eens op en neer tussen Deventer en Hengelo over de A1. Daar zijn veel wegwerkzaamheden met max 90 km/u en meerdere keren moet je daar de auto weer subiet afremmen met het scrollwieltje omdat er blijkbaar weer een nieuw baanvlak in de database staat met de bijbehorende 130 km/u max en de auto als een dolle gaat versnellen.
Precies daar ja. Inderdaad de beleving van "baanvakken". Zodra je bij Azelo richting het Westen rijdt en de bocht uitkomt is het gelijk raak. Als je TACC niet op 130 stond dan springt hij er daar wel op.