Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Teleurstellend ritje Hoofddorp-Eindhoven en terug

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind het vooral bijzonder dat er blijkbaar heel verschillende ervaringen zijn. Ik wil niemand veroordelen om zijn mening maar zou graag willen weten waardoor dat wordt veroorzaakt. Een ander verwachtingspatroon, een andere rijstijl, andere instellingen, of misschien zelfs ander gedrag van de verschillende auto's? De auto is zeker niet perfect, maar veel van de in deze post genoemde issues herken ik niet (meer). Veel dingen die mij in het begin stoorden zijn ofwel verbeterd in latere releases of ik ben er wellicht gewoon aan gewend geraakt.

In ieder geval heb ik hier geen last van, omdat ik FSD heb:

Als de TACC gewoon aan zou blijven bij het veranderen van richting zou het allemaal veel soepeler werken.

De term "Full Self Driving" dekt weliswaar geenszins de lading, en je kunt je terecht afvragen of het de meerprijs wel waard is. Maar het lost wel het probleem op.
 
Ik vind het vooral bijzonder dat er blijkbaar heel verschillende ervaringen zijn. Ik wil niemand veroordelen om zijn mening maar zou graag willen weten waardoor dat wordt veroorzaakt. Een ander verwachtingspatroon, een andere rijstijl, andere instellingen, of misschien zelfs ander gedrag van de verschillende auto's?
Misschien kom je op andere plekken? Probeer de A1 Hengelo - Deventer eens ....
 
Als je een weloverwogen keuze wilt maken dan zou je voor aanschaf eerst een proefrit moeten maken om te ervaren hoe een auto en de systemen zich gedragen.
Zonder proefrit kun je natuurlijk wel iets van bepaalde eigenschappen vinden, maar het is uiteindelijk je eigen keuze geweest om geen proefrit te maken en zul je de eigenschappen moeten accepteren. Ook een blinde keuze voor een ander merk zou soortgelijke tegenvallers (kunnen) opleveren;)
 
Bij mij staat de kachel op 20.5 en de stoelverwarming en de airco aan. Heel af en toe bespeur ik inderdaad een koude luchtstroom, maar als dat 2 minuten duurt is het lang. Daarna wordt alles vanzelf weer warm, dus ik geloof het wel.

De TACC is een ander verhaal. Zoals ook elders betoogd door mij zou ik zonder enige twijfel 500 euro neertellen voor de toevoeging van een gewone cruise control. Ook na 10k km vind ik de TACC implementatie in de M3 buitengewoon beroerd. Rare set snelheid (uit de kaart?) die geen enkele rekening houdt met lokale beperkingen. Gepiel met een stroompedaal en een klein wieltje om de snelheid te kiezen die ik wel wil rijden. Ineens besluiten dat een snelwegbocht met 80 mag. Of 70. Véél te vroeg inhouden achter andere auto's, en opeens gas geven als die weer weg zijn. En (wel minder, maar nog steeds) soms zomaar om niks fors remmen. Dit alles maakt dat ik continue op mijn qui-vive moet zijn met TACC er op. Als ik dan toch wakker moet blijven heb ik echt gewoon liever een cruise control die altijd een constante snelheid houdt. Daarmee kan ik zelf (en veel beter) anticiperen op wat er om me heen gebeurt, zonder dat ik ook nog eens de kuren van een wispelturige auto in de gaten moet houden.

En vooruit, collision detection mag dan blijven werken. Voor het geval ik een keer in slaap ben gevallen.
Welke versie heb je? Ik ben over 2019.40.50.1 wel te spreken. Ik heb wel een MS dus kan automatisch lane-change laten doen. Als men om mij heen fatsoenlijk rijdt gaat dat ook meestal goed.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: RobsEV
Vandaag mijn Tesla weer aardig moeten missen. Ik was met mijn MB V250d onderweg met ACC op standje 5 en moest KEIHARD ingrijpen voor een auto die er zonodig even voor moest en al remmend mijn baan pakte. Wat is dan beter. Een systeem wat een keer iets teveel remt of een auto die een halve meter korter is. Wat is het trouwens vermoeiend om steeds zelf te moeten sturen. Als de Cybertruck er is bestel ik hem gelijk op grijs kenteken.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Vandaag mijn Tesla weer aardig moeten missen. Ik was met mijn MB V250d onderweg met ACC op standje 5 en moest KEIHARD ingrijpen voor een auto die er zonodig even voor moest en al remmend mijn baan pakte. Wat is dan beter. Een systeem wat een keer iets teveel remt of een auto die een halve meter korter is. Wat is het trouwens vermoeiend om steeds zelf te moeten sturen. Als de Cybertruck er is bestel ik hem gelijk op grijs kenteken.

Een reactie die hier keer op keer lees wanneer er ergens kritiek komt. "Ja maar op mijn ICE heb is het nog erger". Dat maakt de problemen van de Tesla er niet minder op. Ik stoor me het feit dat die autopilot er als een raket van doorgaat zodra er plaats voor hem vrij komt. Ook in bebouwde kom, en ook op een weg in bebouwde kom waar een file is (rijden aan 10 km/h) en door omstandigheden even wat plaats vrij komt. Ik snap best dat zo'n autopilot een plek ziet en daar wilt versnellen, ik stoor me gewoon aan de acceleratie. Wat ik op twee plekken gisteren ervoer was gewoon aso-weggedrag van de autopilot.
En dat dus ook wanneer je in 'chill' mode rijdt. Mijn huidige wagen van vijf jaar oud met klassieke CC versnelt in CC afhankelijk van de gekozen rijstand (eco/comfort/sport). Lijkt me nu niet zo moeilijk.
 
Vandaag mijn Tesla weer aardig moeten missen. Ik was met mijn MB V250d onderweg met ACC op standje 5 en moest KEIHARD ingrijpen voor een auto die er zonodig even voor moest en al remmend mijn baan pakte. Wat is dan beter. Een systeem wat een keer iets teveel remt of een auto die een halve meter korter is. Wat is het trouwens vermoeiend om steeds zelf te moeten sturen. Als de Cybertruck er is bestel ik hem gelijk op grijs kenteken.

Het tegenovergestelde kan en wordt gezegd over de Tesla. Uit het niets op de snelweg KEIHARD ingrijpen, door een speling van het licht. Wat is dan beter? Een systeem dat niet remt of een auto die een halve meter korter is door achteropkomend verkeer? Wat is het trouwens vermoeiend om steeds te switchen tussen ogen op de weg en ogen op het scherm om te controleren of ik nog wel voldoende tegendruk op het stuur geef en mijn armen krampachtig in de juiste positie moet houden om dit te bewerkstelligen.

Het zal duidelijk zijn dat beide systemen hun voor- en nadelen hebben. Uiteindelijk gaat om verwachtingen en persoonlijke voorkeur. Naar mijn smaak rijdt de Tesla truttig, anderen vinden het juist weer aso gedrag vertonen. Het zou fijn zijn als Tesla zijn berijders meer softwarematige opties geeft voor het configureren van de auto waaronder TACC/CC/LKA etc.
 
Het zou fijn zijn als Tesla zijn berijders meer softwarematige opties geeft voor het configureren van de auto waaronder TACC/CC/LKA etc.

Als ik wissel van mijn profiel (alle hulpsystemen aan) naar het profiel van mijn vrouw (zoveel mogelijk uit) dan moet ik toch wel even wennen. Niet alleen door one-pedal maar ook door andere reacties van de auto. :rolleyes:

Ik lees hier vaker dat men een extra schuifje wil om TACC naar CC te kunnen wijzigen. Laatst zat ik bij iemand in de auto met CC aan terwijl diegene normaal altijd met TACC op pad is. Bij het stoplicht was het opeens paniek waarom de auto niet afremde :confused:.

Wat ik wil zeggen -> te veel opties icm gewenning aan een bepaald systeem is niet zonder risico. Ik begrijp dat Tesla wat voorzichtig is met "voor iedere wens een nieuw knopje" ;)

Nb: alleen een knopje waarmee ik gevoeligheid van de ruitenwisser in kan stellen lijkt me dan weer wel nice to have :p
 
Een reactie die hier keer op keer lees wanneer er ergens kritiek komt. "Ja maar op mijn ICE heb is het nog erger". Dat maakt de problemen van de Tesla er niet minder op. Ik stoor me het feit dat die autopilot er als een raket van doorgaat zodra er plaats voor hem vrij komt. Ook in bebouwde kom, en ook op een weg in bebouwde kom waar een file is (rijden aan 10 km/h) en door omstandigheden even wat plaats vrij komt. Ik snap best dat zo'n autopilot een plek ziet en daar wilt versnellen, ik stoor me gewoon aan de acceleratie. Wat ik op twee plekken gisteren ervoer was gewoon aso-weggedrag van de autopilot.
En dat dus ook wanneer je in 'chill' mode rijdt. Mijn huidige wagen van vijf jaar oud met klassieke CC versnelt in CC afhankelijk van de gekozen rijstand (eco/comfort/sport). Lijkt me nu niet zo moeilijk.
Ik herken dit totaal niet. Met verkeer achter mij vindt ik juist dat het te langzaam gaat. Blijkbaar zijn de symptomen niet bij iedereen hetzelfde.
 
Het tegenovergestelde kan en wordt gezegd over de Tesla. Uit het niets op de snelweg KEIHARD ingrijpen, door een speling van het licht. Wat is dan beter? Een systeem dat niet remt of een auto die een halve meter korter is door achteropkomend verkeer? Wat is het trouwens vermoeiend om steeds te switchen tussen ogen op de weg en ogen op het scherm om te controleren of ik nog wel voldoende tegendruk op het stuur geef en mijn armen krampachtig in de juiste positie moet houden om dit te bewerkstelligen.

Het zal duidelijk zijn dat beide systemen hun voor- en nadelen hebben. Uiteindelijk gaat om verwachtingen en persoonlijke voorkeur. Naar mijn smaak rijdt de Tesla truttig, anderen vinden het juist weer aso gedrag vertonen. Het zou fijn zijn als Tesla zijn berijders meer softwarematige opties geeft voor het configureren van de auto waaronder TACC/CC/LKA etc.
Stuur een tweet naar Elon. Soms doet hij er wat mee. Ik zou meer personalisatie prima vinden.
 
Als je een weloverwogen keuze wilt maken dan zou je voor aanschaf eerst een proefrit moeten maken om te ervaren hoe een auto en de systemen zich gedragen.
Zonder proefrit kun je natuurlijk wel iets van bepaalde eigenschappen vinden, maar het is uiteindelijk je eigen keuze geweest om geen proefrit te maken en zul je de eigenschappen moeten accepteren. Ook een blinde keuze voor een ander merk zou soortgelijke tegenvallers (kunnen) opleveren;)
Een proefrit heeft bij Tesla maar beperkt nut, want de auto verandert (verbetert, ondanks alles) bij elke update.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: ScoopT and DutchTM3
Wat ik wil zeggen -> te veel opties icm gewenning aan een bepaald systeem is niet zonder risico. Ik begrijp dat Tesla wat voorzichtig is met "voor iedere wens een nieuw knopje"

Dat ben ik helemaal met je eens, zeker waar het instellingen betreft die invloed hebben op het rij- of stuurgedrag. Dus die knop voor de ruitenwisser mag best :)

Als ik het hele draadje nalees dan is het ook best lastig om een CC te maken die iedereen prima vindt. We verschillen nou eenmaal van mening wat 'normaal rijgedrag' is en een automaker zal altijd proberen 'to err on the safe side' terwijl wij allemaal zo snel mogelijk van A naar B proberen te komen.

Maar dan nog blijf ik vinden dat sommige keuzes van Tesla mbt TACC vreemd zijn. De manier waarop TACC op dit moment een cruise snelheid bepaalt en daarna aanpast, dat is iets waar ik me niet van voor kan stellen dat er ook maar iemand is die dat gemakkelijk en intuïtief vindt. Ik zou dolblij zijn als TACC de huidige snelheid waarmee ik rijd vastzet. Dat lijkt me nooit onveilig. En als we het daar allemaal over eens zijn dan hoeft daar geen extra knopje voor in.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Vanaf het begin beschrijf ik hoe ík het ervaar en dat ik in veel gevallen liever CC zou hebben dan deze vorm van TACC. Ik geeft noch de auto noch Tesla daar de schuld van. Het is alleen een constatering. Maar jij blijft maar proberen mij (en anderen) er van te overtuigen dat ik iets anders moet vinden. Mijn opmerking dat ik TACC in de file wel prettig vind laat je links liggen, maar mijn enige echte klacht die ik wel heb over de auto door jou eenvoudigweg als verzinsel af wordt gedaan. Waarom vind jij het zo lastig dat ik minder blij ben met TACC? Als jij er wel blij mee bent is dat toch prima?

Ik vind het geen probleem dat je er niet blij mee bent, alleen je motivatie klopt van geen kanten.
 
Ik herken totaal de hier geschetste problemen niet. Ik rij elke dag 100 km spits en zodra ik de snelweg op draai gaat AP erop. Keurig 5km boven toegestane snelheid. Gaat de limiet van 100 naar 130? Na 2-3 seconden verspringt het bordje op scherm, één druk erop en voila, ik ga naar 135. Of ik geef alvast gas en druk later op de knop.

Ook trap ik regelmatig door de TACC heen als ik even wat harder wil. Stroompedaal los (gedoseerd) en ik zak weer keurig af naar gewenste snelheid. Dit deed ik trouwens in mij Passat met ACC ook.

En ik vind juist het gedrag in de file fijn, nooit last van te snel optrekken.

Dan wat betreft autosteer: ok heb met mijn linkerhand losjes stuur op 8 uur beet, elleboog op armsteun en deel arm op m'n been. Hou ik 100den km's vol

Laatste: ja kan but hen over dat ACC in de bebouwde kom niet goed werk, maar wtf denk je dat je het daar ook zou willen gebruiken? Er zijn een dozijn redenen om dan niet te doen!!
 
Op snelwegen zit er idd nog geen aanpassing van de snelheid in.
Dit in tegenstelling tot wat andere hier beweren.

ACC wijzigt zeker wel de snelheden op de snelweg, Rij maar eens op en neer tussen Deventer en Hengelo over de A1. Daar zijn veel wegwerkzaamheden met max 90 km/u en meerdere keren moet je daar de auto weer subiet afremmen met het scrollwieltje omdat er blijkbaar weer een nieuw baanvlak in de database staat met de bijbehorende 130 km/u max en de auto als een dolle gaat versnellen.

Deze post is wel een aardige video van zichzelf aanpassende snelheden
Autopilot getting worse

Zonder snelheid bord herkenning en op consumenten kaarten data gebaseerd, betekent dit dat de betrouwbaarheid/voorspelbaarhied (voor mij) nog betekent dat ik zeer alert ben - i.e. minder ontspannen kan rijden, b.v. mijn voet nog steeds boven het gaspedaal houdt, wat ik niet met CC deed.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Deze post is wel een aardige video van zichzelf aanpassende snelheden
Autopilot getting worse

Zonder snelheid bord herkenning en op consumenten kaarten data gebaseerd, betekent dit dat de betrouwbaarheid/voorspelbaarhied (voor mij) nog betekent dat ik zeer alert ben - i.e. minder ontspannen kan rijden, b.v. mijn voet nog steeds boven het gaspedaal houdt, wat ik niet met CC deed.

Wanneer je weigert de handleiding te lezen met daarin de beperkingen dan kom je soms voor verrassingen te staan.
Het is net zoiets als met een CC gaan rijden en gek staan te kijken als hij niet afremt voor een voorganger.
Nu is het zo dat AP gecompliceerder is dan een CC dat klopt.

Officieel is de AP bijv. alleen geschikt voor de snelweg zonder dat er wegwerkzaamheden zijn.
Als je snapt waarom ze dat zeggen dan weet je ook waar hij wel en niet de fout in gaat.
De AP is nog steeds maar een level 2 systeem en als je ook dat niet wenst te begrijpen dan kom je idd bedrogen uit.
Wanneer je de auto langer hebt dan weet je ook nog voor dat het gebeurd en is het niet meer spannend.

Dit filmpje bewijst alleen dat het niet goed gaat op plekken waar aangegeven wordt dat je het niet zou moeten gebruiken.
Helaas zijn dit soms stukken waar je met een CC geen problemen zou hebben.
Wanneer je echter de beperkingen kent is het ineens niet meer een probleem.
 
Helaas zijn dit soms stukken waar je met een CC geen problemen zou hebben.

Waarom helaas? Zou je liever hebben dat ik daar met een CC ook problemen zou hebben? Ik snap niks van je redenering.

Nederland is vergeven van de stukken weg waar ik met een CC geen enkel probleem heb. Sterker nog, ik heb helemaal nergens problemen met een CC. Zonder ooit een gebruiksaanwijzing te hebben gelezen (want al standaard zolang ik me kan herinneren) werkt een normale CC eenvoudig, prettig en voorspelbaar op snelwegen, 80 km wegen, in steden en dorpen. Met en zonder wegwerkzaamheden

Met de Tesla implementatie van CC, TACC ervaar ik (en blijkbaar anderen) wel problemen. En alhoewel ik die problemen inmiddels ken, maakt dat TACC minder bruikbaar op onze wegen. Soms zelfs ronduit gevaarlijk. En ik moet er veel meer bij denken. Kan dat allemaal nog zo mooi in de gebruiksaanwijzing staan, maar dat verandert daar niets aan.
 
  • Like
Reactions: MaSansky and Sahino
Wanneer je echter de beperkingen kent is het ineens niet meer een probleem.

Ondanks dat ik de beperkingen ken, die overigens anders zijn dan waarmee geadverteerd wordt, vind ik het nog steeds een probleem. Snap de beredenatie niet helemaal...

Lees jij na elke update de gehele handleiding van de auto door (Dus niet alleen de release notes) om vast te kunnen stellen wat je auto kan sinds de laatste update en wat de beperkingen zijn?
Kan me niet herinneren dat ik dat bij enige andere auto heb hoeven doen. Wellicht een idee als ik aan het laden ben. Bedankt voor de tip!
 
  • Funny
Reactions: MaSansky