Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Terugleveren elektriciteit - Vehicle-to-grid (V2G)

This site may earn commission on affiliate links.
Er is al wat op het internationale gedeelte te vinden, (zoek op : V2G) echter ik ben benieuwd wat de BeNe Tesla rijders van dit onderwerp vinden. De Nissan Leaf kan stroom terugleveren aan het huis/bedrijfspand. Deze techniek zal in de toekomst steeds vaker gebruikt gaan worden. Hierbij moet men denken aan de piekmomenten energie terugleveren aan het net (instellen hoeveel maximaal je wilt terugleveren, ivm actieradius) en op dal momenten de energie terugkrijgen uit het net. Hierbij kan je zaken stimuleren door bijvoorbeeld naast het in de dal momenten terugleveren van het geleverde, ook € te geven voor terugleveren op de piek momenten. Wat ik her en der lees is dat Tesla niet van plan is dit te ondersteunen, echter de techniek zou wel mogelijk zijn. Middels een firmware update zou dit dus moeten geactiveerd en gemanaged worden.

Naast deze toepassing (bij mij op de zaak staat mijn S eigenlijk heel de dag stil) ben ik enorm geïnteresseerd naar een andere toepassing. De laatste tijden is de elektromotor voor plezierjachten/boten in opkomst. Gecombineerd met zonepanelen kan je dan, afhankelijk van de configuratie, al snel 7-8 varen op een volle acculading. Probleem daar is ook de kosten van de accu's. Je wilt namelijk bij een 100% Elektrisch jacht niet stil komen te liggen. Veel kiezen daarom voor een Hybrid oplossing, echter dit is niet zo makkelijk. De moeten moeten namelijk in één lijn liggen, en het verlies van vermogen is best groot te noemen. Het zou toch fantastisch zijn als je met je Model S energie kan leveren aan je jacht. Dan kan je voor kleinere accu's gaan, en met zonnepanelen bij overcapaciteit je EV opladen. Als je even lekker door wenst te varen, pak je de energie van je EV, ga je aanmeren dan kan je op pad met je EV, en eventueel even bijladen bij een laadpaal indien je veel energie verbruikt hebt. Of juist aanmeren en je jacht + je EV opladen via de wal aansluiting. Uiteraard hebben we het hier over de wat grotere jachten, van om en nabij 20 meter. Of als je een Zoe gebruikt als "boodschappenwagen" kan het wat kleiner.

Afijn, naast de diverse postings op dit forum denk ik dat het voor het BeNe gedeelte waard is om een Thread/Draadje over op te zetten.
 
V2g lijkt me een lastige combi met gratis superchargers. Voor je het weet draait Nederland op kosten van Tesla...

Je kan het ook limiteren in de software. Ik zie me nou niet continue naar een SuC rijden om vervolgens mijn woning van stroom te voorzien. De regel zou wel moeten zijn dat wat je levert aan het stroomnet, je ook terugneemt. Dit is eenvoudig te managen door de slimme meter. Je krijgt geen € voor het leveren direct, maar bij terugleveren aan de EV pas. Voorbeeld: je levert 40kW aan het net, je moet dan eerst weer 40kW terugnemen alvorens je een (kleine) vergoeding krijgt of nog beter, je krijgt meer terug dan dat je hebt geleverd. Dan heb je denk ik al dit probleem grotendeels getackeld.

- - - Updated - - -

Tesla gaat dit niet doen. Reden hiervoor daar heb ik een stukje over geschreven. http://www.nulwoning.nl/2014/02/01/...-01-2014-ev-accu-gebruiken-in-een-smart-grid/

Ik heb het gelezen, maar met alle nieuwe EV plannen van de ICE merken, kan het echt gaan gebeuren dat in 5-10 jaar er zoveel EV rondrijden, dat het eerder noodzaak zal gaan worden. De laad techniek staat ook niet stil, en de accu technologie al helemaal niet.
 
Sinds de bijeenkomst met Elon in Amsterdam merk ik dat ik wat aversie heb opgebouwd tegen dit onderwerp....:frown:

Laten we wel even in ogenschouw nemen dat de heer Elon Musk gebaat is bij de verkoop van zijn "home" accu's. Hij heeft een direct financieel gewin indien EV's niet terugleveren aan het net. Let wel, het is een fantastische vent, maar hij is en blijft een ras ondernemer. Daarom hoop ik met dit onderwerp mensen aan te trekken die niet door een Elon/roze bril kijken, maar feitelijkheden aandragen.
 
+1 +1 +1 +1

Zo, Die Elon.... Bijna sektarisch te noemen dit.... Mensen, blijf je eigen mening vormen door zelf te durven denken.... Kom met eigen inzichten, draag feiten aan, ga de discussie aan.... We hebben al te veel volgers in dit land...

Het kan best zo zijn dat V2G "bad" is, maar ik ben zelf van mening dat ik niet blind moet varen op een ondernemer welke zelf een groot financieel belang heeft bij het feit als mensen tegen zijn....
 
Volgens mij lag het niet aan Elon, maar een soort lobbygroep die de bijeenkomst kwam verstoren met v2g vragen. Koop dan een tesla accu om de boel op te slaan.
 

Attachments

  • ImageUploadedByTapatalkHD1406392092.992300.jpg
    ImageUploadedByTapatalkHD1406392092.992300.jpg
    40 KB · Views: 266
Ik heb me na de bijeenkomst vooral gestoord aan het eindeloze gezeur hierover op het forum.
Dat vier keer (ongeveer) dezelfde vraag werd gesteld was wellicht wat veel van het goede, maar dat kwam volgens mij niet doordat het een afgesproken lobbygroep was. Het kwam volgens mij ten eerste omdat het onderwerp erg leeft en ten tweede omdat Elon Musk er geen bevredigend antwoord op wist te geven (ook geen onderbouwde tegenreactie zoals het verhaal op Nulwoning.nl). Zelf heb ik (tot die bijeenkomst) ook altijd gedacht dat V2G mogelijk zou worden bij de Model S. Het is onder duurzaamheidsdenkers namelijk een veelgehoord argument pro elektrische auto geweest: al die EV batterijen samen zorgen dat een smart grid met buffer mogelijk wordt en dus meer gebruik van duurzame energiebronnen...
 
Volgens mij veel belangrijker dan teruggave aan het net is afname van energie op het moment dat deze in voldoende mate aanwezig is op het net. Dat betekent op dit moment in de nachtelijke uren. In het huidige laadpatroon zien we dat EV rijders aan het begin van de avond thuis komen en vervolgens aan 11 of 22 kW gaan laden (precies op de piekuren). Spreiding van laadsessies gedurende de nacht levert al heel veel op. Laten we daarmee beginnen (hopelijk gestimuleerd door meer prijsdifferentiatie). Met de komst van steeds meer wind- en zonne-energie wordt het aanbod van energie op het netwerk steeds grilliger en minder voorspelbaar. Buffers in het netwerk zijn dan noodzakelijk om het aanbod en de vraag te balanceren. In dat geval levert het m.i. ook veel meer op door te laden wanneer het aanbod hoog is, dan om terug te leveren aan het net. Voor teruglevering zijn natuurlijke buffers zoals stuwmeren etc. meer geschikt. Helaas zijn we dan afhankelijk van het buitenland, maar dat zijn we nu ook. Ik zet mijn geld in op ontwikkeling van waterkrachtcentrales in bergachtige gebieden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Volgens mij veel belangrijker dan teruggave aan het net is afname van energie op het moment dat deze in voldoende mate aanwezig is op het net. Dat betekent op dit moment in de nachtelijke uren. In het huidige laadpatroon zien we dat EV rijders aan het begin van de avond thuis komen en vervolgens aan 11 of 22 kW gaan laden (precies op de piekuren). Spreiding van laadsessies gedurende de nacht levert al heel veel op. Laten we daarmee beginnen (hopelijk gestimuleerd door meer prijsdifferentiatie). Met de komst van steeds meer wind- en zonne-energie wordt het aanbod van energie op het netwerk steeds grilliger en minder voorspelbaar. Buffers in het netwerk zijn dan noodzakelijk om het aanbod en de vraag te balanceren. In dat geval levert het m.i. ook veel meer op door te laden wanneer het aanbod hoog is, dan om terug te leveren aan het net. Voor teruglevering zijn natuurlijke buffers zoals stuwmeren etc. meer geschikt. Helaas zijn we dan afhankelijk van het buitenland, maar dat zijn we nu ook. Ik zet mijn geld in op ontwikkeling van waterkrachtcentrales in bergachtige gebieden.

Ik ben het ermee eens dat we het beste op de daluren kunnen laden. Voor mij is nog niet helemaal duidelijk wat nu precies die daluren zijn. Ervan uitgaande dat de veel bedrijven tegen de avond de productie stoppen zou dan, in tegenstelling tot het verkeer, het mogelijk zijn dat het begin van de avond geen piekuren zijn. Huishoudens tikken aan wanneer de grootverbruikers als wasdrogers meedraaien, maar wanneer is dat?
Het zou mooi zijn als de energieleveranciers daar inzage in zouden geven. Dat moet toch kunnen met een webpagina waarop, al is het aan de hand van een gekleurde balk, de afname in relatie tot de beschikbare capaciteit is af te lezen en dat daar een bestendige lijn (gemiddelde) bij wordt gegeven? Dan kun je daar op afstemmen.
Grosso modo zal het wel in de nachturen zijn en kunnen we het opladen dan programmeren, maar het zou bewuster kunnen als we meer inzicht hebben.

Het koppelen van de EV accu aan het net om als buffer te dienen komt op mij, maar ik moet aangeven dat ik er te weinig van afweet, als hooguit wat verdere toekomst, als het dan nog nodig is, voor.

Daarom is misschien mijn verwachting nog wat optimistisch, maar ik zie een denkbaar scenario dat over een aantal jaren de huidige EV accu's vervangen kunnen worden door modernere exemplaren (zoals nu bij de Roadster gaat gebeuren) en dat als onderdeel van die transactie de bestaande batterij kan worden behouden en ergens in huis of tuin een plaats kan krijgen. Stroom van de PV panelen (DC) gaat in eerste instantie in die batterij die dan misschien nog 70 of 75 kWh capaciteit heeft. De afname gaat dan in deze volgorde: Eerst wordt de stroom die rechtstreeks van de PV komt gebruikt. Is dat niet voldoende dan wordt getapt vanuit de batterij en is die ook op (of onder een bepaald niveau) dan wordt van het grid afgenomen.
Hiermee bereik je al direct dat overdag niet van het grid wordt afgenomen en ook niet alleen maar wordt teruggeleverd terwijl afname, als de eigen reserve niet voldoende is, waarschijnlijk in de daluren plaatsvindt.

Naarmate het batterij-aanbod groeit is denkbaar dat je modules van bijv. 10 kWh koopt en die schakelt zodat je zelf kunt bepalen hoeveel je wilt kunnen opslaan.

Dit scenario kan natuurlijk ook bij grotere eenheden als appartementencomplexen waarbij je samen je energie opwekt en bewaart en verbruikt. Dan komt ook het punt dichterbij dat het goedkoper is om de opbrengst flat rate aan de gebruikers te bieden zodat niet voor elke unit apart van alles gemeten, geregistreerd, geadministreerd en gefactureerd hoeft te worden.
 
Last edited:
Ik ben het ermee eens dat we het beste op de daluren kunnen laden. Voor mij is nog niet helemaal duidelijk wat nu precies die daluren zijn. Ervan uitgaande dat de veel bedrijven tegen de avond de productie stoppen zou dan, in tegenstelling tot het verkeer, het mogelijk zijn dat het begin van de avond geen piekuren zijn. Huishoudens tikken aan wanneer de grootverbruikers als wasdrogers meedraaien, maar wanneer is dat?
Het zou mooi zijn als de energieleveranciers daar inzage in zouden geven. Dat moet toch kunnen met een webpagina waarop, al is het aan de hand van een gekleurde balk, de afname in relatie tot de beschikbare capaciteit is af te lezen en dat daar een bestendige lijn (gemiddelde) bij wordt gegeven? Dan kun je daar op afstemmen.
Grosso modo zal het wel in de nachturen zijn en kunnen we het opladen dan programmeren, maar het zou bewuster kunnen als we meer inzicht hebben.

Prijsverschil tussen daluren en piekuren maakt op het ogenblik niet zo vreselijk veel uit (misschien zo'n 10 a 15%) omdat het grootste deel van de betaalde prijs per kWh uit belastingen bestaat (in mijn persoonlijke geval betaal ik gemiddeld 3,5ct aan de elektriciteitsmaatschappij en de overige ±19ct gaat naar de staat) ... Dus bij particuliere aansluitingen hebben de elektriciteitsmaatschappijen denk ik weinig mogelijkheden om klanten echt te bewegen op bepaalde momenten stroom af te nemen.

(Als nu juist de staat daarentegen minder belasting zou heffen op daluren... (al is het maar een fractie minder) dan zul je zien dat heel NL wel massaal op daluren gaat laden/wassen/etc. :biggrin:)

Het koppelen van de EV accu aan het net om als buffer te dienen komt op mij, maar ik moet aangeven dat ik er te weinig van afweet, als hooguit wat verdere toekomst, als het dan nog nodig is, voor.

Daarom is misschien mijn verwachting nog wat optimistisch, maar ik zie een denkbaar scenario dat over een aantal jaren de huidige EV accu's vervangen kunnen worden door modernere exemplaren (zoals nu bij de Roadster gaat gebeuren) en dat als onderdeel van die transactie de bestaande batterij kan worden behouden en ergens in huis of tuin een plaats kan krijgen. Stroom van de PV panelen (DC) gaat in eerste instantie in die batterij die dan misschien nog 70 of 75 kWh capaciteit heeft. De afname gaat dan in deze volgorde: Eerst wordt de stroom die rechtstreeks van de PV komt gebruikt. Is dat niet voldoende dan wordt getapt vanuit de batterij en is die ook op (of onder een bepaald niveau) dan wordt van het grid afgenomen.
Hiermee bereik je al direct dat overdag niet van het grid wordt afgenomen en ook niet alleen maar wordt teruggeleverd terwijl afname, als de eigen reserve niet voldoende is, waarschijnlijk in de daluren plaatsvindt.

Naarmate het batterij-aanbod groeit is denkbaar dat je modules van bijv. 10 kWh koopt en die schakelt zodat je zelf kunt bepalen hoeveel je wilt kunnen opslaan.

Dit scenario kan natuurlijk ook bij grotere eenheden als appartementencomplexen waarbij je samen je energie opwekt en bewaart en verbruikt. Dan komt ook het punt dichterbij dat het goedkoper is om de opbrengst flat rate aan de gebruikers te bieden zodat niet voor elke unit apart van alles gemeten, geregistreerd, geadministreerd en gefactureerd hoeft te worden.

Vanaf het moment dat de salderingsregelingen uitgekleed of afgeschafd worden op PV wordt dit al interessant.
dagdromend: bijkomend voordeel zou ook kunnen zijn (mits de nodige elektronica ervoor wordt ontwikkeld) dat je je huisaccu's rustig en efficient vol laat druppelen gedurende de zonuren/daluren om daarna heel snel (liefst via DC) met die accu's je auto accu bij te kunnen laden. Dus ff 20kWh vanuit je huisaccu's in je auto pompen in een kwartiertje en je kunt weer weg, zonder een piekbelasting op het net (en je energierekening) te hebben veroorzaakt.
hmm back to reality: wordt vast veels te duur allemaal.
 
Ik ben het ermee eens dat we het beste op de daluren kunnen laden. Voor mij is nog niet helemaal duidelijk wat nu precies die daluren zijn. Ervan uitgaande dat de veel bedrijven tegen de avond de productie stoppen zou dan, in tegenstelling tot het verkeer, het mogelijk zijn dat het begin van de avond geen piekuren zijn. Huishoudens tikken aan wanneer de grootverbruikers als wasdrogers meedraaien, maar wanneer is dat?
Het zou mooi zijn als de energieleveranciers daar inzage in zouden geven. Dat moet toch kunnen met een webpagina waarop, al is het aan de hand van een gekleurde balk, de afname in relatie tot de beschikbare capaciteit is af te lezen en dat daar een bestendige lijn (gemiddelde) bij wordt gegeven? Dan kun je daar op afstemmen.

Die informatie is inderdaad publiek en vind je op deze pagina : http://energieinfo.tennet.org/Consumption/RealisedConsumption.aspx de beschikbare capaciteit wordt uiteraard ook gepubliceerd maar die grafiek is wat minder spannend : http://energieinfo.tennet.org/Production/AvailableCapacity.aspx
 
Om dit te laten werken moeten eerst de kosten duidelijk zijn. Op de markt gaat de prijs per kwartier, vraag en aanbod.

Dashboard | Belpex

Echter, als consument heb je hooguit een nachttarief o.i.d. waardoor de prijs tussen inkoop en verkoop te klein is. Op basis van de marktprijs werkt het al veel beter, laden in de nacht en leveren in de ochtendpiek. Zie ook de stuwmeren natuurlijk.

Stel dat je als consument wel een kwartierprijs kan gebruiken, wat kost het dan aan extra zaken ?
- Extra cycles op een accupack.
- Aanpassingen netverbinding en omvormer om de accu snel te kunnen ontladen door de stekker.
- Hoge vastrechtkosten voor zwaardere aansluiting om de accu snel genoeg te kunnen legen tijdens de piek.

Daarnaast zijn er vast zaken als contracten met netbeheerders m.b.t. het terugleveren van energie. Stel dat de hele straat dit gaat doen, wie gaat het openbreken van de straat en het vervangen van de buurttransformator dan betalen ?

Mijn inschatting is dat het nog wel een paar jaar gaat duren voor aan alle voorwaarden is voldaan.
 
De techniek staat niet stil en ook de inzichten van Tesla kunnen veranderen.
Zou Tesla binnenkort dan toch aan het grid kunnen leveren?
Electrek has learned that Tesla has quietly made Model 3, and likely Model Y, ready for bidirectional charging, which should enable some game-changing features in the near future.”

Tesla quietly adds bidirectional charging capability for game-changing new features [Updated] - Electrek
Het wordt door andere tegen gesproken.In ieder geval voor een 2018 US versie.
https://www.youtube.com/watch?v=lXokJEzXwaI&feature=emb_logo
 
De techniek staat niet stil en ook de inzichten van Tesla kunnen veranderen.
Zou Tesla binnenkort dan toch aan het grid kunnen leveren?
Electrek has learned that Tesla has quietly made Model 3, and likely Model Y, ready for bidirectional charging, which should enable some game-changing features in the near future.”

Tesla quietly adds bidirectional charging capability for game-changing new features [Updated] - Electrek
Verbaasd me niks, met de MS en MX zullen ze dit nooit doen i.v.m. de free supercharging. Maar met de M3 en MY kan het wel ja