You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Waarom niet, het is alleen maar het aanpassen van wat regels in de software.met de MS en MX zullen ze dit nooit doen i.v.m. de free supercharging.
Als je echt wil tap je gewoon de 400V DC af in de auto en lever je daarmee 3-fase 11kW terug.Verbaasd me niks, met de MS en MX zullen ze dit nooit doen i.v.m. de free supercharging. Maar met de M3 en MY kan het wel ja
Het zou me ook verbaasd hebben als het echt zo was, het zou nl. direct de sales van Tesla's thuisbatterij kannibaliseren...De persoon die het ‘nieuws’ in de wereld heeft gebracht heeft inmiddels toegegeven dat hij het verkeerd had.
Tesla Model 3 Charger - Page 8 - openinverter forum
Jammer, het was misschien te mooi om waar te zijn.De persoon die het ‘nieuws’ in de wereld heeft gebracht heeft inmiddels toegegeven dat hij het verkeerd had.
Tesla Model 3 Charger - Page 8 - openinverter forum
Engie en FCA bouwen een V2G laadplein voor 700 auto's, totaal 25MW.Jammer, het was misschien te mooi om waar te zijn.
1.000.000 auto's met een beschikbare capaciteit van gemiddeld 40kWh zou een batterij van 40GWh betekenen. Met een beetje handige software valt hier veel mee te verdienen. Het zou met niet verbazen als het er toch van komt.
Begrijp ik het goed dat je dan je Tesla op je wat grotere jacht van om en nabij 20 meter gaat meenemen?Het zou toch fantastisch zijn als je met je Model S energie kan leveren aan je jacht. Dan kan je voor kleinere accu's gaan, en met zonnepanelen bij overcapaciteit je EV opladen. Als je even lekker door wenst te varen, pak je de energie van je EV, ga je aanmeren dan kan je op pad met je EV, en eventueel even bijladen bij een laadpaal indien je veel energie verbruikt hebt. Of juist aanmeren en je jacht + je EV opladen via de wal aansluiting. Uiteraard hebben we het hier over de wat grotere jachten, van om en nabij 20 meter.
Begrijp ik het goed dat je dan je Tesla op je wat grotere jacht van om en nabij 20 meter gaat meenemen?
Ik begrijp dat wel, en voorzie eigenlijk een evolutie naar afbouwen van AC laden, en opkomst van DC laden.Ik heb nooit begrepen waarom dat AC laden telkens minder is geworden.
Interessante ontwikkelingen. Ik dacht dat voor laden van een EV batterij uit zonnepanelen de omzetting naar AC noodzakelijk is ivm de vereiste regeling van het voltage door het BMS. Omdat de zonnepanelen geen constant voltage leveren.Ik begrijp dat wel, en voorzie eigenlijk een evolutie naar afbouwen van AC laden, en opkomst van DC laden.
Eigenlijk zijn we ongelofelijk dom geweest om overal AC laadpalen te zetten, en ook thuis op AC te laden. Maar In het begin had je enkel het AC net, en een draagbare DC lader kon je gewoon niet maken, dus auto's moesten wel met een AC omvormer geleverd worden.
Maar we evolueren nu meer en meer naar een DC thuisnet, omdat niet alleen onze zonnepanelen DC zijn, maar ook de thuisbatterij en de batterij in je EV. En daarnaast zijn ook heel veel toestellen tegenwoordig DC (je laptop, smartphone, televisie, speakers, LED verlichting, ... eigenlijk alles wat met een adapter wordt geleverd of waar een omvormer in de behuizing zit). Het feit dat we dan toch nog een 230V AC net hebben, en we dus tussen zonnepanelen, thuisbatterij, batterij van je auto en al je apparatuur telkens wisselt van DC naar AC en terug van AC naar DC is een hopeloos onnodige omweg.
Lang verhaal kort: je zal de komende 5 a 10 jaar meer en meer thuis DC laadpalen zien die ook V2G ondersteunen (V2G is niet ondersteund op AC, enkel op DC), en meer en meer huizen die op een 24V DC net gaan draaien om zo min mogelijk te moeten omvormen tussen AC en DC. Het net in de straat gaat nog altijd AC zijn, maar je gaat nog maar 1 omvormer voorzien voor het net in je huis (batterij, zonnepanelen, verlichting, randapparatuur) en een beperkt net voor je oven, wasmachine en andere apparaten die meer vermogen nodig hebben.
In die zin is het ook logisch dat het maximum beschikbare laadvermogen van de AC omvormers langzaam zakt, net ook omdat het DC netwerk van snelladers uitgebreid wordt.
Ik voorspel zelfs dat er druk zal komen te staan op het netwerk van AC laadpalen, en ze enkel nog interessant worden voor omwonenden die niet thuis kunnen laden, en je dus minder en minder AC laadpalen gebruikt zal zien worden door bezoekers. Want ja, die bezoeker kan met het toenemende rijbereik vaak naar huis rijden zonder te moeten laden, of kan even kort snelladen aan een DC lader, wat vaak makkelijker is dan te gaan worstelen met de blauwe kabel in de koffer.
Met het dalen van de prijzen van DC laders kan het zo wel eens zijn dat het financieel interessanter wordt om een DC laadhub te bouwen aan een supermarkt, dan overal AC laadpalen te onderhouden.
Nee, net niet! Onze laadpaal doet eigenlijk maar een beperkt aantal dingen, waaronder stroom op de polen zetten wanneer de signaalkabels contact hebben en de auto zegt dat ie klaar is om te laden. Het hele omzetten van AC naar DC gebeurt in de auto. De CCS Type 2 stekker is per definitie een AC stekker (ondanks het gedrocht dat Tesla ervan heeft gemaakt voor hun superchargers voor de Gen1 Model S en X)Uiteindelijk laden we nu ook DC, want onze laadpaal dient als omvormer.
Zijn er nu al PV-omvormers waar mee je direct je Tesla met DC kan opladen?DC-netwerk of AC-netwerk.
Het grote voordeel van een AC-netwerk is de eenvoudige omzetting van hoogspanning naar midden-en laagspanning. Voor transport over lange afstand heeft dat dus een streepje voor. Verder worden er heel wat AC-motoren in allerlei apparaten gebruikt. Bij een overstap zit je dus met een enorme vervangingskost.
Er heerst een misvatting dat laden vanuit een DC-netwerk zou kunnen zonder omvorming. Dat klopt niet. De beschikbare DC-spanning moet aangepast worden aan de spanning van de batterij op elk moment. Je kan niet zomaar een 500V spanning verbinden met een 400V batterij of met een 230V DC spanning een 400V batterij opladen.
Dat gebeurt met behulp van een DC-DC omvormers. Laden gebeurt typisch aan constante stroom, onafhankelijk van de spanning.
De omvormers die ik kennen doen dat door de DC-spanning in een hoogfrequente wisselspanning om te zetten en op nieuw gelijk te richten. Boost converter (bij verhogen van de spanning) of buck converter (verlagen van de spanning). Of men start van een AC-spanning of een DC-spanning maakt daarbij geen wezenlijk verschil.
Ook de omvormer voor de zonnepanelen werkt op die manier, maar genereert dan een 'traag' variërende spanning (slechts 50 Hz).
Voor V2G zie ik de mogelijkheid om de omvormer van de PV-installatie te gebruiken: je voorziet een koppeling tussen de autobatterij en die omvormer: je krijgt dan perfect wat je zoekt: een bron op 300 à 450 V (net zoals de spanning van een reeks zonnepanelen) en een omvormer die hiervan AC-stroom maakt. Nog zo aansturen dat niet constant de maximale energie omgezet wordt, maar enkel wat je huis nodig heeft.